کاوه مدنی

کاوه مدنی معاون فراری سازمان محیط زیست، در پیوستن ایران به توافق پاریس که می‌تواند تاثیرات مخربی بر اقتصاد کشور وارد آورد، نقش اساسی داشت.

 سرویس اقتصاد مشرق - در دیدار اخیر رهبرمعظم انقلاب با کارکنان وزارت اطلاعات، ایشان مجددا نسبت به ورود نفوذی‌ها به دستگاه‌های کشور هشدار دادند. تکرار این مسئله نشان از این دارد که مسئله نفوذ سرویس‌های امنیتی خارجی در میان مسئولان کشور و تغییر محاسبات و برنامه‌های آنها جدی تر شده و طی ماه‌های اخیر پرونده‌های بسیاری از افراد که در لباس دوست، اهداف دشمن را پیش می‌بردند رسانه‌ای شد.

به عبارت دیگر، در دوران کنونی، چهره مواجهات ضدامنیتی تغییر کرده است و اگر در گذشته دشمنان سعی داشتند با تحرکات فیزیکی، اغتشاش، حذف و ترور افراد، خواسته‌های خود را عملیاتی کنند در حال حاضر با نزدیک کردن مهره‌های خود به مسئولان و تصمیم‌سازان، و با تغییر نگرش آن‌ها به مسایل مهم کشور و همچنین ارائه اطلاعات نادرست از شرایط موجود، مسئولان را مجاب می‌کنند کاری را انجام دهند که دشمن می‌خواهد. در واقع با تحت تاثیر قرار دادن یک مسئول، او را به سمتی هدایت می‌کنند که بدون هزینه‌، دقیقا نقشه‌های دشمن را پیاده کند.

با در نظر گرفتن وجود چنین شرایطی پیرامون برخی مدیران و مسئولان کشور، به راحتی می‌توان به علت نابسامانی‌ها و ضعف‌ها در برخی حوزه‌ها پی برد.

نمونه‌هایی از نفوذ در میان مسئولان

حضور دری اصفهانی در مذاکرات هسته‌ای

برای نمونه با در نظر گرفتن وجود شخصی همچون عبدالرسول دری اصفهانی که در تیم اقتصادی مذاکرات هسته‌ای مسئولیت داشت اما مشغول جاسوسی برای طرف مقابل بود، می‌توان به این مسئله پی برد که چرا توافق هسته‌ای نتوانست در رفع تحریم‌ها و دسترسی آزاد ایران به منابع مالی خارجی خود موثر باشد و در واقع دستاورد آن تقریبا هیچ شود.

گزارش مشرق درباره جاسوس هسته‌ای:

حضور تاسف انگیز جاسوس در دستگاه دیپلماسی

یا در نمونه دیگر که پرونده بسیار پیچیده تر بود در مسئله حساس و مهم محیط زیست که در چند ماه اخیر بحث های فراوانی داشت، کاووس سیدامامی استاد دانشگاه امام‌صادق (علیه‌السلام) توانسته بود اعتماد مسئولان را جلب و با ارائه اطلاعات غلط در خصوص وضعیت محیط زیستی کشور، روندی را به پیش ببرد که نتیجه آن افزایش روند کم آبی و خشکسالی بود. 

تقدیر معصومه ابتکار از سیدامامی

طبق برخی اطلاعات او نفر اصلی بود که با شیرین سازی آب دریاها برای مصارف مخالفت کرده بود. البته در پرونده او موارد مخرب دیگری نظیر انتقال اسناد مربوط به فعالیت‌های نظامی ایران به خارج از کشور و... هم دیده میشد.

بیشتر بخوانید

آشنایی با پیشینه‌ی «کاووس سیدامامی» +تصاویر

نقش کاوه مدنی در پروژه نفوذ

اما روند افشای پرونده‌های افراد دخیل در ماجرای نفوذ به همین موارد ختم نمی‌شود و در یکی از تازه‌ترین این پرونده‌ها، چند وقت اخیر نام کاوه مدنی معاون سابق سازمان محیط زیست بسیار در رسانه‌ها مطرح شد. فردی که در ظاهر کاملا مورد اعتماد مسئولان نظام بود اما نقش مهمی هم در تغییر نگرش مدیران کشور به مسایل محیط زیستی داشت.

بیشتر بخوانید

کاوه مدنی از ایران فرار کرد یا فراری‌اش دادند؟+ سند

کاوه مدنی در کنار عیسی کلانتری معاون رئیس‌جمهور

مدنی به عنوان سرپل نفوذ شبکه‌ای از جاسوسان- عناصری نظیر کاووس سید امامی- به دستگاه‌های اداری برای جمع‌آوری اطلاعات نظامی، ایجاد انحراف در ریل‌گذاری‌های مربوط به آب و هوا، ترویج کوچ از روستا، نابودی منابع آبی  شناخته شده است.

به عنوان نمونه می‌توان به تاثیر او در مجاب کردن مسئولان محیط زیست به پذیرش و پیوستن به توافقنامه آب و هوایی پاریس اشاره کرد. توافقنامه‌ای که گرچه ظاهری جذاب و گول‌زننده دارد اما در باطن می‌تواند اثرات مخربی بر اقتصاد ایران وارد آورد و حتی زمینه ساز تحریم‌های جدید نیز در آینده باشد.

بیشتر بخوانید

تحریم‌های سنگین‌تر از تحریم‌های هسته‌ای در راه است؟

اما در این میان نقش و تاثیر مدنی در خوب جلوه دادن این توافق محل تامل است. نقش وی در این زمینه تا حدی بود که او به عنوان نماینده ایران در نشست توافق پاریس در آبان‌ماه سال 96 شرکت کرد و در آنجا از تعهدات ایران صحبت کرده بود. برای درک بهتر تاثیر او در این توافق باید به زمینه سازی‌های قبلی اشاره کرد.

حضور کاوه مدنی به نمایندگی از ایران در نشست توافق پاریس

توجیه الحاق به برخی کنوانسیون‌های ضد امنیت ملی نظیر توافق پاریس توسط مدنی را می‌توان از میزگردی که در خصوص مسایل محیط زیستی ایران برگزار شده بود اشاره کرد.

پذیرش معاهده پاریس و اجرای آن بدین معناست که کشورهای درحال توسعه، به عنوان تولیدکنندگان گازهای گلخانه‌ای!!، استفاده از سوخت های فسیلی که موتور حرکت دهنده اقتصادی کشورهاست را از چرخه اقتصادی خود حذف کنند.

بیشتر بخوانید

دست‌های پشت ‌پرده در تصویب توافق‌نامه فرانسه

اما در حالیکه معاهده پاریس توسط آمریکا هم اجرا نمی شود، عده‌ای میخواهند در ایران با این بهانه جلوی توسعه زیرساخت های اقتصادی را بگیرند. در واقع توافق پاریس پیش‌زمینه محدودیت‌های جدید برای صادرات و تولید نفت و گاز در ایران است که می‌تواند به سرعت اقتصاد کشور و زندگی مردم را تحت الشعاع قرار دهد.

وعده لغو تحریم در ازای پیوستن به توافق پاریس

مدنی با بیان اینکه در این توافقنامه ایران گزارشی زیرکانه و واقع‌بینانه تر از دفعات قبلی ارائه کرد گفت: حتی از صحبت‌هایی که  در برنامه توسعه خودمان داشتیم خیلی واقع گرایانه تر بود، حال نمی دانم چرا ما روی توافق‌نامه پاریس این قدر حساس‌ شدیم. تعهد داوطلبانه ایران زیرکانه بود به این علت که ایران دائما از قربانی بودنش در حوزه تغییراقلیم گفته بود و اعلام کرده بود اگر تحریم‌ها برداشته شود 8 درصد دیگر انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را کاهش می‌دهد این در حالی است که ایران در حال حاضر یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گازهای‌ گلخانه‌ای است.

حتی دسامبر سال گذشته آقای الگور در برنامه 24 ساعت با واقعیت درباره ایران گفتند " ایرانی که همیشه در  فضای بین‌الملل به عنوان یک کشور منزوی شناخته می‌شد در پاریس همه را غافلگیر کرد" این رفتار مثبت ما برای ما مزایا دارد ولی انگار ما نمی‌خواهیم از این مزایا استفاده کنیم. برای مثال ما میزبان کنفرانس گرد و غبار بودیم و می‌توانستیم یک حرکت بزرگ انجام دهیم اما شروع کردیم به مقصر پیدا کردن، در جهان رفتار خصمانه بدون پاسخ نمی‌ماند.

بیشتر بخوانید

تبعات پیوستن به توافق پاریس برای رشد اقتصادی ایران

همانطور که از این سخنان مشخص است مدنی از حساسیت های درستی که نسبت به پیوستن به توافق پاریس وجود دارد هم نگران است و ایران را یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گازهای گلخانه ای معرفی می کند تا به این طریق و با وعده برداشتن تحریم‌ها -همان‌هایی که قرار بود پیشتر در برجام برداشته شود و نشد- در صورت کاهش حجم گازهای گلخانه‌ای کشور، مسئولان را مجاب کند به این توافق تن بدهند.

همچنین مدنی در جای دیگری نیز می‌گوید: «مذاکرات پاریس می‌تواند به ما امید و درس‌های ارزشمندی بدهد. حس مشترک در کنار تهدیدها می‌تواند ملت‌ها را متحد کند. حتی در زمانی که تندروها، تروریست‌ها و ترامپ‌ها برای تفکیک دنیا ساخت در تلاش اند.»

انحلال دانشگاه محیط زیست

از دیگر اقدامات مخربی که مدنی در دوران حضور در سازمان محیط زیست به جای گذاشت نیز می‌توان به زمینه‌سازی برای انحلال دانشکده محیط زیست اشاره کرد. این دانشکده که قدیمی‌ترین مرکز آموزش محیط زیست خاورمیانه نیز هست از آبان‌ماه سال گذشته و با اعلام مدنی که گفته بود قرار است دانشگاه تغییر کاربری داده شود دچار انحلال تدریجی شد که اعتراضات چندین باره دانشجویان را نیز به دنبال داشت.

مروری بر روند تصمیمات و اقدامات مدنی در محیط زیست و حداقل همین مقدار که قابلیت رسانه‌ای شدن دارد نشان از این دارد که هیچ بعید نیست یکی از ماموریت‌های او از بین بردن دانش محیط زیست در کشور بوده و در این مسیر عمل میکرد. البته در این میان نقدهای زیادی نیز نسبت به عملکرد و مواضع رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز وارد است که در گزارش‌های بعد به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

لزوم توجه بیشتر نهادهای امنیتی

از مسایل مهمی که رهبرانقلاب در دیدار مدیران و کارکنان وزارت اطلاعات به آن اشاره کردند لزوم دقت ویژه‌تر بر مسئله بررسی صلاحیت‌های مدیران قبل از مسئولیت بود. ایشان در این دیدار فرمودند: فردی که می خواهد در نظام جمهوری اسلامی، امانت‌دار کشور و مردم باشد باید صلاحیت داشته باشد لذا کوچک‌ترین تردید درباره صلاحیت افراد باید منعکس شود و دستگاهها نیز موظف به عمل براساس نظر وزارت اطلاعات هستند.

عمل به این دستور برای متولیان امنیتی برای جلوگیری از تکرار اتفاقاتی نظیر مواردی که یاد شد، بسیار موثر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۲
    88 15
    نخبه امثال شهریاری و علی محمدی و کاظمی آشتیانی بودن که توسط دشمن ترور شدن، نه این هایی که اجنبی ها از فرارشون استقبال میکنن...!!
    • IR ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
      16 2
      الان هم نسخه تضمین اروپا را پیاده میکنن تضمین که زبانی نیست باید سند تضمین رفع تحریمها خصوصا بانکی در شورای امنیت تصویب شود و بلافاصله اجرایی شود و الا تضمین نیست مرگ قطعی باید برجام اعلام شود
    • IR ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
      14 4
      مرگ قطعی برجام اعلام شود
    • IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
      4 3
      برجام دچار مرگ مغزی شده و دیگر امیدی به آن نیست فقط روحانی نمی تواند دستگاه اکسیژن را از او جدا کند
  • IR ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
    25 5
    http://kayhan.ir/fa/news/109062/پای-درس-استاد-نفوذی گزارش فوق الذکر کیهان، گزارش مستندی از نوشته های هولناک حمید نساج، استاد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان است که علیرغم این گزارش مستند، نامبرده همچنان در دانشگاه اصفهان مشغول به فعالیت هست و راست راست میگرده. امیدوارم سایت وزین مشرق ماهیت نفوذیهای دانشگاهی را بیشتر افشا کنه از جمله این نمونه که به آن اشاره شد.
    • CA ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
      1 9
      جرنده
  • SE ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
    14 20
    جمع کن این چرندیات رو
    • IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
      7 6
      حرف حق جواب نداره.نمیتونی با اهانت کردن اونو کمرنگ کنی.
    • داش ممد باصفا IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
      8 4
      شما همکار آقای مدنی جاسوس هستی؟ ناراحت شدی؟
  • IR ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
    36 10
    غربی ها برای کاوه مدنی یک برنامه چند ساله داشتند که نقش بر اب شد
  • GB ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
    8 3
    معاون فراری یا فراری داده شده؟! شما دیگه چرا مشرق؟ حالا خوبه اقای اژه ای قبلا خبرش را داده بود
  • amin NL ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
    7 12
    مشرق جان به نظر شما در این اوضاع که همه باید متحد بشن بهتر نیست کمی متن هایی که ممکنه بهش بحث بشه کرد رو کمتر کنین؟ مثلا من که محقق در حوزه مدیریت هستم حداقل این حرف شما درباره "گازهای گلخانه ای" خیلی سطحی و عقب افتاده هست. تولید گاز های گلخانه ای، الودگی محیط زیست و از این دست خیلی جدی هستن. زحمت بکشین و محققین ایرانی خارج از کشور رو از برگشتن به کشور مایوس نکنین. به هر کسی که دو تابعیتی هست انگ نزنین. جاسوس جاسوس هست حالا یک تابعیتی یا صد تایی. بیشتر محققین ایرانی خارج کشور تابعیت مضاعف دارن این قدر توهین نکنین. شاید بخوان برگردن و دارین دلسردشون میکنین. همه چیزا سیاسی نیست.
    • IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
      1 2
      کسی که بخواد به ایران خدمت کنه باید تابعیت ایرانی داشته باشه و بس نه دو تابعیتی
  • عینک IR ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
    4 16
    چرا از خدمات آخوندی در ساخت مسکن اجتماعی تقدیر نمیشه. مگر چقدر این بنده خدا زحمت بکشه. چرا مجلس هر روز با استیضاح نمایشی اذیتش میکنه.
  • US ۰۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
    6 17
    زر نزن حزب اللهی
    • ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
      4 3
      زر نزن آمریکایی
  • IR ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
    12 4
    تيم اصلاح طلبان آمريكايي كشور پر جاسوسه
  • US ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
    16 2
    چشماتون را ببندید و تصور کنید عده ای در این اوضاع ناجور ارزی دارند میلیون ها دلار پول نقد ملت را داخل کارتن بسته بندی می کنند و از مرز خارج می کنند تا خرج افراد بیگانه کنند به نظر شما مجازات این اشخاص چیه؟
  • IR ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
    8 5
    نفوذ کاوه مدنی ، سید امامی ، دری اصفهانی و موارد دیگر نتیجه تفکر غلط وزیر اطلاعات میباشد که مانند رئیسش فکر میکند اینها نخبه هستند نه دو تابعیتی و نه نفوذی
  • IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
    6 3
    اینها پاره های تن اصلاح طلبان مزدوری مثل محمود صادقی و صادق زیباکلام و آقای نام آشنا بودند و افسوس که وزیر ... از این جاسوسها دفاع میکند این عجیب نیست ؟
  • IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
    11 1
    من تعجب میکنم این کلانتری و نعمتزاده و جهانگیری و زنگنه چگونه در این مملکت انقلابی این همه ثروت و قدرت جمع کردند!!!!!!!!!! واقعا کسی میدونه بگه فک و فامیلاشون در همه جا هستند با رده بالای مدیریتی از نفت و صنایع و تجارت و واردات و خودروسازی و ساختمان سازی!!!!!!!!!! همه ضد فرهنگ ایرانی
  • دکتر IR ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
    5 1
    ترامپ:ایران رو به بهانه برجام سالی یک بار می دوشم همانطور که عربستان رو سالی دو بار می دوشم....علی برکت الله
  • IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
    9 1
    چرا پاره های تن نام( آشنا) را میگیرید ؟
  • IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
    6 1
    oooooooo عالی بود
  • سید IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
    9 1
    هر اصلاح طلب یک جاسوس است مگر آنکه خلافش ثابت شود!
  • ناشناس IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
    11 1
    وفرد دوتابعیتی که دری اصفهانی راباتوصیه غرب درتیم مذاکره کننده چپاند هم همینطور
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
    1 4
    تمام نخبه ها مشکل دارن چون متفاوت فکر میکنن....چقدر ما نخبه داریم
    • IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
      3 1
      خخخخخخع نخبه هائی مثل این اقا ،قلبشونه که متفاوته وبه جای وطن برای بیگانه میتپد.
    • ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
      0 2
      نخبه آمریکایی به درد آمریکا میخورد
  • مسعود IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
    12 2
    مشرقی ها دمتون گرم به این روشن گری ها ادامه بدید
  • مسلم IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
    6 1
    آقا هر وقت این اصلاح طلب ها به قدرتی می رسند. جاسوس و نفوذ زیاد میشه. چرا.
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
    4 1
    روزی به عمق فجایع زیست محیطی ایران پی می بریم که آبی نداریم که باهاش اشک هامون رو بشوریم. صنایع خودروسازی ما قاتل محیط زیست مونن کشاورزی بی برنامه، با آبیاری که به قول دکتر پاپلی از دو هزارسال پیش هیچ تغییر نکرده، تغییر کاربری های گسترده و فاجعه بار من اصلا سیاسی نیستم و کاری به چپ و راست ندارم اما کی می خوایم این محیط زیست رو با سازمانی که بودجه اش خنده داره و به زور به حقوق کارکنانش می رسه نجات بدیم
  • علی IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
    1 2
    از سایت وزین مشرق کمال تشکر را داریم روشنگری خود را ادامه دهید
  • FI ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
    1 4
    تنها کشور دنیا که از توافق پاریس اومد بیرون آمریکا بود، دیگه به جایی رسیدیم واسه تخریب حاضریم با آمریکا هم نظر بشیم. یعنی احسنت بر شما!
  • US ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
    3 3
    بازهم پرونده سازی
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
    6 2
    راه حل اینه که وزارت اطلاعات تبدیل به سازمان اطلاعات بشه . چون دولتهای متفاوت هر چند سال روی کار میان و نیروهای خودشون رو به وزارت اطلاعات تزریق می کنن . جاهای دیگه دنیا هم سازمان اطلاعات هست . سازمان اطلاعات هم باید زیر نظر شخص مقام معظم رهبری باشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس