کد خبر 850781
تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۵
جابری انصاری نمایه

دستیار ویژه وزیر خارجه کشورمان درباره اجلاس وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه در مسکو توضیحاتی به خبرنگاران ارائه کرد.

به گزارش مشرق، حسین جابری انصاری دستیار ویژه وزیر خارجه کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگاران در خصوص اجلاس وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه در مسکو با بیان اینکه طی یکسال و نیم کذشته که از روند آستانه می‌گذرد به این نتیجه رسیدیم که نیاز است اجلاسیه وزرای خارجه و سران نیز برگزار شود گفت تا کنون دو دور اجلاس سران را داشتیم و اجلاس سوم در ایران نیز توافق شده است.

وی ادامه داد در سطح وزرای خارجه هم یک نشست در آستانه و یک نشست هم امروز در موسکو برگزار می‌شود و ما عملا نشست آستانه را در سه سطح داریم که نشان میدهد این روند به طور نسبی از کارایی برخوردار بوده و همچنان در دستور کار سه کشور است.

دستیار ارشد ورزیر خارجه ادامه داد در قالب سفر آقای ظریف به مسکو رایزنی های دو جانبه با همتایان روس و ترک نیز انجام خواهد شد و همه مسایل مورد اهتمام طرفین در این رایزنی های دوجانبه بررسی خواهد شد و در نشست سه جانبه وزرای خارجه بر روند آستانه و اقداماتی که در این مرحله از تحولات سوریه باید دنبال شود در دستور کار خواهد بود.

جابری انصاری در خصوص برجام و رایزنی در این باره گفت حتما یکی از موضوعات رایزنی ایران و روسیه آخرین تحولات مرتبط با برجام است و هماهنگی هایی که باید بین دو کشور صورت پذیرد.

وی در خصوص وضعیت ادلب و نحوه حضور ترکها در ادلب اظهار داشت مسایل تفصیلی و جزیی مرتبط با روند آستانه در نشستهای وزرای خارجه بررسی نمی‌شود و در نشستهای کارشناسی خواهد بود. مناطق کاهش تنش در سوریه ترتیبات امنیتی خاصی دارد که ایست و بازرسی هایی را پیش بینی کرده که نقش حفاظت از صلح را دنبال می‌کند.

این دیپلمات کشورمان گفت درباره تعداد ایستهای بازرسی و امکاناتی که کشورها باید داشته باشند پیش بینی شده و اگر تخلفی صورت بگیرد بررسی شده و در مورد ان اتخاذ تصمیم خواهد شد اما نشست پزرای خارجه به بحث کلی و روندهای کلان همکاری های سه کشور در فرمت آستانه می‌پردازد.

جابری انصاری درباره استقبال ترکیه از حمله امریکا به سوریه گفت ترکیه سیاست خود را دنبال می‌کند. ترکیه عضو ناتو و همپیمان تاریخی امریکاست اما علیرغم همه اینها ترکیه به دلیل واقعیتهای موجود در سوریه فکر کرده که میبایست با طرفهای اصلی موثر در سوریه که توانسته اند در روند تحولات تاثیر اساسی داشته باشند نوعی فرمت همکاری داشته باشد. بر اساس این نیاز ترکها وارد فرمت آستانه شدند. ترکیه سعی می‌کند بین این مجموعه ها جمع ایجاد کند یعنی هم فرمت آستانه را داشته باشد و هم روابط تارخی خود با بازیگران دیگر بویژه امریکا را داشته باشد و هر جا بین این دو نقش تناقض ایجاد شود سیاست ترکیه در محک آزمایش قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه شرکت ترکیه بلافاصه بعد از عملیات آمریکا در اجلاس وزرای خارجه آستانه به این معناست که ترکیه همچنان حریص است که فرمت آستانه را حفظ کند، گفت بسیاری بعد از حمله آمریکا به سوریه اعلام کردند که یکی از اهداف این عملیات شکست و پایان روند آستانه با حضور ترکیه بود.

جابری انصاری ادامه داد ما در چارچوب آستانه اصول روشنی داریم و تا زمانیکه ترکیه این اصول را محترم بشمارد و آستانه کارایی نسبی خود را داشته باشد به این فرمت ادامه خواهیم داد و سه کشور فکر میکنیم که فرمت آستانه موثرترین فرمت موجود است و هیچ فرمت منطقه ای و بین المللی دیگر درصدی از این تاثیر گذاری را نداشته علیرغم اینکه از فرمت آستانه مقدمتر و جلوتر بوده اند.

وی با ذکر این نکته که موضع ما در خصوص حمله آمریکا به سوریه آشکار و شفاف است و به هیچ وجه اقدام یک جانبه از سوی بازیگرانی که هم قاضی و هم مجری هستند نمی‌پذیریم اظهار داشت سازمان منع سلاح های شیمیایی برای سوریه پرونده تشکیل داده و یک روز پیش از حضور آنها در سوریه امریکا حمله کرد که به هیچ وجه از سوی ما و روسیه پذیرفته شده نیست و تلاش می‌کنیم در بیانیه پایانی امروز، مخالفت با اقدامات یکجانبه گنجانده شود.

دستیار ویژه ظریف در خصوص مناطق کاهش تنش گفت ما تاکید داشتیم از ابتدا که اعلام مناطق کاهش تنش به هیچ وجه به معنای توقف درگیری با تروریستها نیست بلکه هدف ان کاهش درگیری ها در مناطق پر جمعیت بوده تا تلفات انسانی کمتر شود. در اسناد آستانه نیز به صراحت ذکر شده که مناطق کاهش تنش به معنای توقف رویارویی با تروریستها در داخل و خارج این مناطقه نیست.

وی افزود ترتیبات امنیتی در مناطق کاهش تنش موقتی بوده و دایمی نیست. موضوع دیگر این است که گروه‌های مسلح که وارد پروسه صلح شده اند می‌بایست خود را از گروه‌های تروریستی جدا کنند. شرط مشارکت در ترتیبات آتش بس این است که گروههای مسلح شرکت گننده در توافقات باید از داعش و النصره و گروه‌های دیگر مرتبط با آنها خود را جدا کنند که اگر این کار را نکنند مشمول همان مبارزه با تروریسم خواهند شد که نمونه آن نبردهای غوطه شرقی بود.

دستیار ارشد وزیر خارجه کشورمان در خصوص اینکه آیا ترکها نیز این موضوع را پذیرفته اند یاخیر گفت در کلیات توافق داریم اما در انطباق این مفاهیم با گروه‌ها تفسیرهای متفاوتی وجود دارد.

جابری انصاری با بیان اینکه آستانه مانع عملیات غوطه نشد زیرا انها خود را از گروه‌های تروریستی جدا نکردند، اظهار داشت عملیات علیه تروریستها در قالب آستانه آزاد است و گروه‌هایی که وارد روند آستانه شوند طرف صلح هستند به شرطی که خود را از گروههای داعش و النصره جدا کرده و گفت‌وگو را در دستور کارشان قرار دهند.
وی در خصوص موضع امریکا در خصوص اجلاس آستانه گفت امریکا از ابتدا که روند آستانه شروع شد موضع همراه با اکراه ولی تماشاگرانه داشت. آنها مایل به چارچوب آستانه نبودند چراکه بدون انها شکل گرفت. بعد از ترامپ سیاست آنها اما روشن‌تر شده است البته از ابتدا به صورت ناظر در سطح پایین همواره شرکت کرده اند.

جابری انصاری با بیان اینکه آمریکا بدنبال از هم پاشیدن این سه ضلع است گفت تا امروز سه کشور نشان داده اند که این فرمت بیش از همه فرمتهای دیگر تاثیر گذار است و منافع آنها به نحوی در این فرمت تامین می‌شود.

وی در خصوص انتقاد غرب به اجلاس آستانه که ادعا می‌کنند جانبدارانه است گفت اگر این اجلاس بین ایران و روسیه بود این موضوع جای بحث داشت اما این فرمتی سه جانبه است که یکی از اضلاع آن مهمترین برنامه اش تغییر دولت سوریه بوده و این انتقاد را باید یک بهانه جویی دانست. فرمت آستانه دو جریان رودرو را در کنار هم قرار داده است. بدون وجود ترکیه، مخالفین دولت سوریه در سالهای گذشته هیچ کاری نمی‌توانستند بکنند زیرا سیاست و حمایت ترکیه بوده که بستر رویارویی را فراهم کرد و اتفاقا این یکی از امشکلات این فرمت قرار گرفتن دو جبهه در کنار هم بود که این، هم مزیت آستانه است و هم چالش آستانه است.

دستیار وزیر خارجه ناراحتی منتقدان را در این دانست که نقشی در این بین ندارند و یادآور شد آنها اگر راست می‌گویند بدنبال پایان جنگ در سوریه هستند می‌بایست به هر فرمتی که به این روند کمک می‌کند کمک کنند.

جابری انصاری با اشاره به فرمت دوستان سوریه که کاملا یکجانبه و بر خلاف واقعیتهای موجود بود گفت نشستهای دوستان سوریه کجاست؟ به تاریخ پیوست چون کارآمد نبود و برمبنای واقعیت نبود و کاملا یکجانبه بوداما آستانه برای اولین بار دو طرف درگیری را دور یک میز قرار داد در حالیکه در نشستهای ژنو هر یک از انها در اتقاهای جداگانه قرار داشتند و حلقه وصل آنها نمایندگان سازمان ملل بودند.

وی در خصوص احتمال حضور نیروهای عربی در سوریه گفت درباره سیاستهای ترامپ حتی در خود امریکا شناخت دقیقی وجود ندارد بطوریکه بعد از این اظهارات ترامپ، وزیر خارجه آمریکا نیز گفت که اطلاعی ندارد. بیشتر احتمال بر این است که این موضوع نه یک استراتژی بلکه برای کسب امتیازات بیشتر از بازیگرانی است که نگران خروج آمریکا از سوریه هستند. بعید می‌دانیم آمریکا جدیتی در این خصوص داشته باشند.

دستیار ارشد وزیر خارجه در خصوص موضع گیری مقامات ترکیه مبنی بر لزوم کنار رفتن بشار اسد بعد از حمله آمریکا به سوریه گفت بین خطاب سیاسی و استراتژی که اجرا می‌شود الزاما تطابق وجود ندارد. حتی گاهی چیزهایی که اعلام می‌شود گاهی خلافش انجام میشود. ترکها هیچگاه خطاب سیاسی خود را عوض نکردند و همواره علیه دولت سوریه انتقاد شدید داشته اند اما در قالب استراتژی باید گفت که ورود ترکیه به فرمت آستانه یعنی پذیرش واقعیت سوریه . وقتی در دور میزی می‌نشینید که دولت سوریه هم هست یعنی به صورت دوفاکتو این موجودیت را پذیرفته اید.

وی افزود ترکیه با ورود به آستانه دو واقعیت را پذیرفت، اول بازی بازیگران طرف مقابل خود یعنی ایران و روسیه و دوم دولت سوریه را نیز به صورت دوفاکتو پذیرفته است، اما به محض اینکه تحولی رخ میدهد خطابه خود را بالا می‌برد و این تناقضی است که در سیاست ترکیه وجود دارد و در جایی باید تکلیف خود را روشن کند.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس