محمد رضا اسدزاده

«رضا شاه پهلوی، منشاء خدمات بسیار ارزنده ای برای ایران بوده است»؛ باور کنید که تاکید روی واژه «بسیار ارزنده» یعنی جای خائن و خادم را برای مردم وارونه تعریف کردن.

به گزارش مشرق، «محمد رضا اسدزاده» طی یادداشتی در خبرآنلاین به نقد یادداشت حمید فرخ نژاد درخصوص خدمات رضا پهلوی پرداخت که در ادامه می خوانید:

می‌توانی از وضع موجود دولت‌های جمهوری اسلامی و کارآمدی سیستم های حاکم بر جامعه ناراضی باشی،


می‌توانی از آسیب های سیاست و اقتصاد ناگوار و اجتماع بی اخلاق ایران امروز بگویی و منتقد سرسخت وضع موجود باشی،


می‌توانی به شیوه های لیبرالیزم و پلورالیزم فرهنگی و سیاسی اعتقاد داشته باشی و نظاره گر زلزله بزرگ مدرنیزه شدن ذهنیت نسل جدید ایران باشی و...


اما آیا وقتی دیدی همین لیبرالیزم و پلورالیزم و آزادی‌خواهی عمومی برآمده از اخلاق مدرنیته، دارد تاریخت را وارونه و ویران می‌کند، چه کار باید بکنی؟ آیا باید بنشینی روزانه تماشاچی پُست‌های تلگرامی و اینستاگرامی هنرمندان و نخبگان کشورت باشی و فوروارد کنی؟

راست است و حقیقت دارد که اقتصاد بیمار ایران و آموزه های تضادآفرین در نظام آموزش عمومی و آموزش علوم انسانی، باعث شده است تا ذهنیت نخبگان و رسانه ها و به واسطه آن، ذهنیت عمومی مردم نسبت به فهم تاریخ دچار آسیب وارونگی شود.

«حمید فرخ نژاد»، این هنرمند تاثرگذار سینما که از جمله نخبگان فرهنگی این کشوراست و نظراتش را در کمال آزادی و شفافیت می گوید و می نویسد، حق دارد اگر در پست اینستاگرامش، تاریخ را برای ما وارونه روایت کند و «برای احترام به رضا شاه پهلوی»، او را «منشا خدمات بسیار ارزنده ای در ایران» معرفی کند....!

باور کنید سخنم ریشه در دُگماتیسم ذهنی یا یک ایدئولوژی تاریخ زده ندارد؛ باور دارم که اقدامات هر حاکمی در هر بخش تاریخ، می تواند ابعاد مثبت و منفی داشته باشد.

اما باور دارم که هر نوشته ای با واژه هایش، بار معنایی خود را دارد. خصوصا آنجا که از چهره کلی شاه پهلوی در تاریخ حرف می زنیم.


چرا می گویم «حمید فرخ نژاد»، حق دارد خدمات شاه پهلوی را ارزنده بنامد؟


چون او نیز مثل من و شما مملو از نارضایتی های عمومی ست که در جامعه امروز خود می بیند و راه حلی برای آن نمی بیند.


چون فرخ نژاد به عنوان نمونه ای از جامعه نخبگان ایرانی که جرات بیان شفاف نظراتش را دارد، مثل همه ما تحت حمله وحشیانه میلیشیای رسانه های جدیدست و امروز این رسانه ها هستند که تکلیف ذهن تاریخی ما را مشخص می کنند.

«حمید فرخ نژاد»، حق دارد!


چون این هنرمند ایرانی ما که باید مرجع و پشتیبان فکری و روحی مردم باشد، حافظه تاریخی اش را در حمله رسانه ها و حمله نارسایی های سیاسی و اقتصادی دولت های جمهوری اسلامی، از دست داده است.

«حمید فرخ نژاد»، حق دارد!


چون نخبه فرهنگی و هنری و دانشگاهی ما، در محاصره اطلاعات رسانه های جدید، چنان گمشده است که دیگر وقت این را ندارد که تاریخ معاصر خودش را در میان اسناد و آثار بشناسد و بفهمد.

اینجاست که «فرخ نژاد»های فرهنگ و هنر امروز ما، دچار وارونه سازی تاریخی عجیبی می شوند و مردم هم باور می کنند.


چراکه فراموش کرده ایم که یکی از خدمات ارزنده این شاه پهلوی، تبعید و قتل هنرمند بزرگ مینیاتور ایرانی یعنی «کمال الملک» بوده است.

فراموش کرده‌ایم که یکی از خدمات ارزنده این شاه پهلوی، کشتن شاعر معاصر ایران «میرزاده عشقی» بوده است.


فراموش کرده‌ایم که «فرخی‌یزدی»، روزنامه‌نگار آزادی‌خواه مشروطه‌طلب، به دستور این «خادم بسیار ارزنده» به قتل رسید.


فراموش کرده‌ایم که «عبدالحسین فرمانفرمائیان» قاضی مشروطه طلب و آزادی خواه ایران به دستور این «خادم بسیار ارزنده» به قتل رسیده است.


و نیز این «رضای پهلوی بسیار ارزنده!» قاتل «علی‌اکبر داور» معمار دادگستری نوین ایران بود که قانون «اداره‌ی ثبت احوال» و«قانون ثبت اسناد» و «قانون ثبت املاک»و«قانون ازدواج و طلاق» را تدوین کرد.

چون نخبگان و هنرمندان امروز جامعه ما، در تاریخ گذشته ندیده اند آن روزی را که ۲۵ تن از دلیران سران بختیاری و قشقایی و ممسنی و بویراحمدی با دستور این «شاه بسیار ارزنده!» به دلیل آزادی خواهی اعدام شدند. بگذارید و بگذریم از همه آن هزاران هزار قتل و اعدام دیگر به خاطر مشروطه طلبی و آزادی‌خوای...

و بالاخره این نخبگان اهل هنر و فرهنگ، باید تمامیت ارضی ایران در عصر رضاخانی را مرور کنند تا جلوه های دیگری از خدمات ارزنده ی این شاه پهلوی برای جدایی روستاها و دشت های ایران مطلع شوند و بعد اگر انصاف داشته باشیم جا دارد تا حفاظت از تمامیت ارضی ایران در دوره جمهوری اسلامی را هم ببینیم در کنار همه نقص ها و خطاها و مخاطرات تاریخی امروز.

اینجاست که دوست دارم به عنوان محقق تاریخ و فرهنگ ایرانی به آقای «حمید فرخ نژاد» عزیز که متولد آبادان دلیراست،  بگویم:
بیایید بدون تعصب و سیاست زدگی، کمی وقت بگذاریم تاریخ بخوانیم و به جای تبلیغ و ترویج و جلوه نمایی شاه پهلوی، مردم را دعوت به مطالعه و عبرت آموزی از تاریخ کنیم.

باید عمیقا منتقداین نوشته اینستاگرامی هنرمند ارزشمند کشورمان بود که در میان مردم مرجعیت و محبوبیت دارد، در اوج سیاست زدگی و تعصب، تاریخ معاصر ایران را وارونه کرد و یک دیکتاتور خائن و قاتل را، یک پادشاه خدمتگزار معرفی کرد و نوشت:
«رضا شاه پهلوی، منشاء خدمات بسیار ارزنده ای برای ایران بوده است»؛ باور کنید که تاکید روی واژه «بسیار ارزنده» یعنی جای خائن و خادم را برای مردم وارونه تعریف کردن.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 33
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • ناشناس US ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
    27 71
    حمید فرخ نژاد عرب است و گفته وی از آنجا اهمیت دارد که الان در خوزستان عرب های تجزیه طلب در تکاپو برای نابودی رضاشاه و آثارش هستند
  • IR ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
    87 53
    فرخ نژاد نگفته که رضا شاه آدم خوبی بوده فقط قید کرده کار مثبت هم انجام داده که قابل ستایشه مثلا کسی نمیتونه منکر بشه که رضا شاه با دست خالی راه آهن شمال به جنوب رو ساخت.
    • تأمل IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
      40 46
      1. منظورت از دست خالی دقیقاً چیه؟ 2. این جاده و اون خط آهن و فلان سد یا بهمان پالایشگاه که در هر دولتی چند تا موفق و چندتا ناموفقش انجام میشه. 3. نویسنده دو صفحه توضیح داد که هر حاکمی اقدامات مثبت هم داره ولی لحن کلام فرخ نژاد خادم بودن چهره ی کلی رضا خان و غلبه ی شدید جنبه ی مثبت اون رو القا میکنه. چی رو میخوندی پس؟!
    • SE ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
      60 75
      اتفاقا یکی از بزرگترین خیانتهای رضاشاه همین راه آهن بود که صرفا نظر انگلیسی ها و برای انتقال نیروهای انگلیسی به چشت روسیه و کمک به روسهای سغید ساخته شد هر چند در عمل در جنگ دوم جهانی به کار آمد. راه آهنی که اگر نبود هیتلر جنگ را برده بود. راه آهنی که برای تامین امنیتش عشایر با وحشیانه ترین شکل تخت قاپو شدند. راه آهنی که فقط هزینه اش بر دوش مردم بود بی آنکه شهرهای اصلی و تجاری ایران مانند اصفهان و تبریز و مشهد و شیراز و کرمان در آن جایی داشته باشند. شما باید بفهمید که ساحتن سازه ها لزوما خدمت نیست. همانطور که سد سازهای دهه هفتاد با سدهایشان خدمت نکردند بلکه فاجعه آفریدند.
  • IR ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
    47 50
    جنازه اگه مال میرپنجه به انتقام میرزا کوچک خان و ریس علی دلواری و کلنل پسیان و آتیشش بزنید
  • BE ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
    38 46
    باز دانشمندان...مشرق نیوز چاخان نیوز بی فیوز.. مقاله خبری انتشار داده و ....نظر داده....راجب رضا شاه..برو عمو...صورت مو هات رو اصلاح کن...بری جنگل..خرس فکر می کنه پسر خاله اون هستی...
    • IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
      28 17
      تو اول اکابرت رو تموم کن «راجع به» رو «راجب» ننویسی بعد بیا اینجا از خودت نظر درکن!
  • BE ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
    5 45
    برو عمو ...حالت خوش نیست...کم راجب رضا شاه نظر بده...
  • BE ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
    7 47
    تیپش رو نگاه کن...خدایا....کیی ها و کیی نظر میده راجب رضا شاه....عمو...حالت خوبه...
  • BE ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
    21 53
    ...تو دیگه راجب رضا شاه نظر نده...چی مصرف می کنی..تو کجا ...رضا شاه کبیر کجا...رضا شاه نبود... تو حالا تو طویله می خوابیدی..با شامپوی اسبی خودت رو می شستی
    • SE ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
      24 17
      شامپوی اسبی شرف داشت به این همه حقارت. شما اولاد همان بی پدر هستید.
    • IR ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۵
      0 0
      کبیر؟؟ 🤣🤣🤣 مرزهای حرف مفت گویی رو یه تنه جابه جا کردی . این اراجیف رو به کسی بگو که تاریخ رو نخونده و اطلاعی از وقایع نداره . خاطرات اطرافیانش گویای همه چیز هست . کار در طویله مخصوص وطن فروشهاست برو به کارت برس
  • IR ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
    16 7
    مطالعه و بررسی همان ماجرای ترور میرزاده عشقی برای نمایش میزان و نوع خدمات ارزنده بسیار موثر خواهدبود!
  • BE ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
    3 36
    عمو خروس ...باز گوگول کردی...تو دیگه راجب رضا شاه نظر نده...بگو جانم فدای رضا شاه..عمو خروس...دم در آوردی ...دم تو ریخت حالا
  • حسین PL ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
    33 13
    چقدر رسانه های ما ضعیف عمل کردند که دشمن اومده یکی از دست نشانده ترین پادشاهان ایران را به راحتی به عنوان یک چهره مثبت قالب کردند. کدوم پادشاه ایران انقدر فلک زده و بدبخت بوده که به واسطه سفارت انگلیس بیاد سر کار و بدتر ازون وقتی که شاه هست و قدرت داره توسط انگلیسی که اون ور دنیا هست مثل یک برده تبعید بشه به ناکجا آباد. خدایی پادشاهان قاجار با تمام حماقت و خیانتشون دیگه تا این حد بدبخت و دست نشانده نبودند که یک اجنبی بتونه بیاد پادشاه یک مملکتی را تبعید کنه.
  • یاشاسین اردبیل IR ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
    30 3
    خود شما ی نویسنده این مطلب هم حقیقت را وارونه جلوه میدی که فرخ نژاد را نخبه و هنرمند می داتی. او یه بازیگر هست و نه نخبه فرهنگی و یا هنرمند.
  • مهرداد میانی IR ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
    24 12
    اگه سن و سالت اجازه می‌داد و قبل از انقلاب را به چشم خودت دیده بودی و با الان مقایسه میکردی اینطوری بی هوا حرف نمیزدی
  • مهدی IR ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
    29 17
    خدمات ارزنده 1 کشتن مردان چون مدرس میرزا کلنل وحتی خادمان خودش چون تیمور بختیار ووغیره پاره کردن قرداد دارسی که. به پایانش نزدیک شده بود ودوباره قرارداد طولانتر نوشتن واگذاری مناطقی به ترکیه عراق وحتی افغانستان وشوروی وکشف حجاب اینها همه خدمات بزرگیاست. قربان دو کلمه سواد که بعضیها .......
  • IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
    25 11
    تو هم که بدتر از فرخ نژاد گفتی و از اون ور بوم افتادی برادر اگه رضا خان با این همه اقدامات خیانتکار میشه پس به مسولین فعلی چی باید گفت؟!!!!
  • IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
    39 16
    اشغال ایران توسط انگلیس و روسیه و عدم مقاومت ارتش ۳۰۰ هزار نفری رضاخان رو هم اضافه کن. تو همون جنگ به چندتا ناموس این وطن تعرض شد!؟ اما تو جمهوری اسلامی ۳۰۰ هزار نفر خونشون رو دادن تا دیگه دست کسی به ناموس ایرانی نرسه
  • IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
    13 4
    عالی بود
  • IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
    10 1
    چرا مدرس را ننوشته ای مشکل همه شماها تعصب خشک است
  • IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
    22 16
    فقط یک سوال : چطوری ادعای دموکراسی خواهی با حمایت از رضاخان دیکتاتور با هم می سازد؟
  • IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
    24 27
    از کجاسوختی که حتی با یه جنازه هم مشکل داری. فقط داعش و طالبان مقبره ها رو خراب میکنن و ما تمدن داریم نترس. زنده نمیشه
    • SE ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
      16 12
      چرا. آلمانیها هم قبر رودولف هس را خراب کردند و استخوانهایش را بیرون آورده و سوزاندند و به دریا ریختند. لابد آنها هم داعشی هستند.
  • علی شهبازی IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
    12 10
    بسمه تعالی عجب قلم با انصافی عجب تذکر جامع منصفانه ای از انصاف در گفتار این نویسنده محترم لذت بردم انشالله مسولین که مسبب اصلی چنین تلقی از تاریخ هستند خود را اصلاح کنند و هم جناب فرخ نژاد هنرمند
  • 117106 IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
    25 24
    یعنی نویسنده به خدمات آن مرد برای ایران واقف نیست؟!!!!!! چرا از تاریخ گریزانی مرد حسابی برو یه کم اطلاعات تاریخی خودت رو به روز کن جوان
    • SE ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
      27 19
      لابد شما به خیانتهای بی شمار آن ملعون واقف نیستید که خیال کرده اید یک راه آهنی که به دستور انگلیسی ها و با پول ملت و به نفع انگلیسها ساخت خدمت بود
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
    19 23
    آقای فرخ نژاد بدجور یابو ورت داشته
  • احسان IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
    16 0
    این همون بنده خدایی نیس که بعد 5سال از حمایتش از جناح غربگرای داخلی وتئوریسین اصلی شاه دوستشون معذرت خواهی کرد.
  • علی IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
    17 21
    خدایی اگه اینها(اصول گراها) به هیتلر هم فحش بدن ملت ایران میرن برای هیتلر پیام دوست داشتنی میدن چقدر این ملت بدشون میاد
    • IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
      21 11
      مشکل بعضیا اینه که خودشونو همه ی ملت میدونن
  • ناشناس IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    0 0
    فرخ نژاد فقط بازیگر است.....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس