دریادار خانزادی

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: امنیت دریایی مساله ای جمعی و جهانی است که متضمن زنجیره کسب ثروت و بهره مندی ملت ها از منافع دریا است.

به گزارش مشرق، امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش صبح امروز طی سخنانی در افتتاحیه ششمین اجلاس فرماندهان نیروهای دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند که در هتل اسپیناس پالاس تهران برگزار شد، اظهار داشت: امنیت دریایی، حاصل توجه کشورهای ساحلی به دریاهای پیرامونشان، آگاهی محیطی از دریا، تشکل ائتلاف های هم افزا برای دستیابی به امنیت بسیط و فراگیر جمعی و ممانعت از تحمیل ترتیبات امنیتی نامطلوب توسط دیگران است.

خانزادی گفت: در این بین نیروی دریایی در اندازه ای معقول و متناسب با وزن ژئوپلتیک و منافع کشورها یکی از مهمترین عوامل محدود کننده بستر شکل گیری کانون های ناامنی در مناطق دریایی است.
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: هر جا تمدن های دریایی با تکیه بر ظرفیت سواحل، توجه دولت ها و همت ملت ها وارد عرصه شده و قدرت دریایی پایدار و برخوردار از ناوگان نظامی معقول را شکل داده اند امنیت سواحل، مناطق دریایی تحت حاکمیت، خطوط مواصلاتی دریایی و دریاهای آزاد تضمین شده است.

وی افزود: در غیر این صورت نامنی دریایی به تدریج شکل گرفته و هزینه هایی را بویژه به اقتصاد جهانی، تجارت دریایی و مناطق دریایی حساس تحمیل کرده است.

دریادار خانزادی در ادامه خاطرنشان کرد: همانطور که همه ما می دانیم دریا برای یک ملت فرصتی بزرگ برای پیشرفت و اتصال به زنجیره ای محسوب می شود که بهره برداری صحیح از آن امنیت، رفاه، ثروت و منزلت را در پی دارد، به همین جهت اتصال به دریا بخشی از وزن ژئوپولوتیک کشورهای ساحلی و دریایی محسوب می شود و آنهایی که به این دروازه عظیم متصل هستند فرصتی مناسب برای تعامل با دوستان و افزایش تولید ملی را در اختیار دارند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: در مقابل منافعی که مجاورت با دریا برایمان فراهم آورده است تکالیفی داریم که اگر به موقع و با کیفیت مطلوب به آنها نپردازیم عرصه را برای حضور نامشروع دیگران فراهم کرده ایم.

وی افزود: این سرآغاز پذیرفتن ترکیبات امنیتی نامطلوبی است که با راهبرد معمای امنیتی و موازنه قدرت دستیابی به صلح و امنیت جمعی از طریق شکل گیری ائتلاف های سازنده منطقه ای را پیچیده و ناممکن نموده و رفتارهای غیرخطی را اشاعه می دهد.

وی ادامه داد: شاید مهمترین دلیل برای تاکید این موضوع که امنیت مناطق دریایی جهان باید در اولویت توسط کشورهای همان منطقه برقرار باشد این است که حضور دیگران نوعی از ترکیبات امنیتی را به منطقه تحمیل می نماید که متضمن منافع جمعی به ویژه منافع کشورهای منطقه نیست.

دریادار خانزادی تصریح کرد: هرچه با آگاهی و اثربخشی بیشتری در دریا حضور داشته باشیم دریا - این محیط چندوجهی را که در آینده بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت و با ترافیکی از تنوع بازیگران و سکوها مواجه است- را بهتر اداره خواهیم کرد.

وی با اشاره به یافتن زمینه های همبستگی گروهی اولین گام در این زمینه را مطالعه و گفت و گو عنوان کرد و افزود: گردهمایی و گفت و گو نخستین و مهمترین گام برای افزایش آگاهی محیطی از طریق به اشتراک گذاشتن دانش، اطلاعات، عقاید و نظرات است.

فرمانده نیروی دریایی ایران ضمن تشکر از نیروی دریایی هند به دلیل پایه گذاری سمپوزیم دریایی اقیانوس هند (IONS) به عنوان یک گام مهم برای هم افزایی کشورهای منطقه اظهار کرد: IONS محیط جدیدی را برای کشورهای منطقه اقیانوس هند فراهم کرده است تا با استفاده از آن بتوانند به طور مستقیم با یکدیگر گفتگو کند. اکنون حدود 10 سال از تاسیس IONS می گذرد و در این دوران پنج کشور از منطقه اقیانوس هند مسئولیت ریاست دوره ای آن را بر عهده داشتند.

وی اظهار کرد: تصویب منشور، تشکیل کارگروه های مقابله با دزدان دریایی، مقابله با بلایای طبیعی و تبادل اطلاعات در کنار کارگروه های مقدماتی و انتشار مجله آیونز و ایجاد سایت IONS و برگزاری پنج دوره اجلاس آیونز کلیدی ترین اقدامات ما طی 10 سال گذشته بوده است و بنده افتخار حضور در تمام نشست های قبلی به جز نشست هند را داشتم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: این اقدامات در دستیابی به فهم مشترک از محیط دریایی و اداره بهتر آن موثر است و اقدام نیروی دریایی بنگلادش در برگزاری اولین رزمایش امداد و نجات دریایی IONS تحسین برانگیز است. این حرکت ارزشمند و شایان تقدیر برای شروع اقدامات عملی در دریا بود که نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز با اعزام ناوهای جنگی خود آن را تقویت کرد و در ادامه باید گام های اثربخش تری برای همکاری بیشتر و تقویت امنیت به صورت جمعی در دریا برداریم.

وی تشکیل گروه رزمی IONS که شش سال پیش از سوی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد آن مطرح شد و هنوز از دستور کار جلسه ای محرمانه فرماندهان فراتر نرفته و تدوین زبان مشترک برای اقدامات تاکتیکی هماهنگ در دریا از جمله اقداماتی است که بر روی زمین مانده است و تحقق آنها می تواند همبستگی گروهی برای دستیابی به ثبات و پایداری بیشتر را تقویت کند.

دریادار خانزادی خاطرنشان کرد: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی تلاش خواهد کرد در طول برگزاری اجلاس، IONS اقدامات عملی تری در راستای دستیابی به اهداف خود داشته باشد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: در این فرصت به همسایگان جمهوری اسلامی ایران در دریای خزر که بیشتر آنها برای اولین بار فرصت حضور در این اجلاس را یافته اند نیز خیرمقدم عرض می نماییم و برای آگاهی حضار عرض می کنیم که همزمان با برگزاری اجلاس IONS فرماندهان نیروی دریایی کشورهای حاشیه دریای خزر نیز سومین نشست خود را برای دستیابی به یک توافق واحد به منظور توسعه همکاری ها و دستیابی به امنیت جمعی برگزار می کنند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس