کد خبر 849225
تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۹
خبر ویژه

یک روزنامه آمریکایی نسبت به نتایج انتخابات عراق و لبنان ابراز نگرانی کرد و خواستار کارشکنی در این زمینه شد.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

واشنگتن اگزمینر می‌نویسد: آمریکا باید جلوی دموکراسی‌های غیرلیبرال در خاورمیانه را بگیرد چرا که پیش‌بینی می‌شود حزب‌الله لبنان و حشدالشعبی عراق در انتخابات‌های پیش‌رو در کشورهای خود پیروز شوند.


در این تحلیل که به قلم کلیف اسمیت، مدیر پروژه همایش خاورمیانه در مؤسسه واشنگتن منتشر شد آمده است: «لبنان و عراق در حالی درگیر انتخابات پیش‌رو هستند که بسیاری از تحلیلگران بیم آن دارند، نتیجه این دو انتخابات به نفع دو گروه تروریستی(!) حزب‌الله در لبنان و نیروهای شبه نظامی حشدالشعبی مورد حمایت ایران در عراق ختم شود.


برگزاری این دو انتخابات بار دیگر سؤالات قدیمی را درباره نحوه گسترش دموکراسی در خاورمیانه به ذهن متبادر می‌کند و اینکه آمریکا برای ارتقای دموکراسی در این منطقه از جهان باید چه نقشی بازی کند. سؤالاتی از قبیل اینکه آیا تحقق دموکراسی در خاورمیانه امکانپذیر است؟ آیا این دموکراسی به پیروزی تندروها در این کشورها می‌انجامد؟


جای تأسف است که آمریکا درگذشته نیز فعالیت چندانی برای حمایت از مقامات لیبرال دموکرات منطقه انجام نداده است و حتی آمادگی آن‌را نداشته تا به نام دموکراسی حتی از بازیگران غیرلیبرال منطقه نیز استفاده کند، به طور مثال همانگونه که زلما خلیل‌زاد، سفیر وقت آمریکا در بغداد در خاطرات خود از اولین انتخابات سال ۲۰۰۵ در عراق تعریف می‌کرد او بارها به شدت نسبت به اقدامات حکومت ایران برای تخصیص مقدار قابل توجهی از منابع برای حمایت از گروه‌های شیعی غیر رسمی و فرقه‌ای عراق، اعتراض کرد.


این در حالی بود که سیاستمداران آمریکایی در آن ایام صرفاً نگران آن بودند که نکند دیگران فکر کنند آمریکا در سیاست داخلی عراق دخالت می‌کند، لذا به خواسته خلیل‌زاد توجه نکرده و پافشاری‌های او برای حمایت از شخصیت‌های دموکرات واقعی عراق را نیز نادیده گرفتند، به همین دلیل هم بود که او بعدها بارها تلاش کرد ثابت کند که علت بی‌ثباتی عراق همین اشتباه دولت وقت آمریکا بوده و سرانجام حتی به خروج آمریکایی‌ها از آن کشور انجامید.


بنابراین باید گفت که آمریکا باید در موارد مختلفی از جمله در اتخاذ روش‌های مقابله با کشورها و کسب اطلاعات ناقص از سیاست‌های داخلی یک کشور که معمولاً به حمایت منفی از آن می‌انجامد، تجدیدنظر و تغییراتی ایجاد کند.


صرف نظر از روشی که برای انتخابات‌های عراق و لبنان در پیش می‌گیریم، حداقل باید بدانیم که نفع اصلی آمریکا در این منطقه در تحقق دموکراسی از نوع لیبرال است، پس سیاست‌های ما (آمریکا) نیز باید در راستای همین نوع از دموکراسی باشد نه اینکه بگذاریم دولت‌های خودکامه و غیردموکراتیک بخواهند از راه‌های دموکراتیک به قدرت برسند(!)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مهدی AE ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
    1 0
    آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند
  • LB ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
    0 0
    واقعیت اینه که تلاش دارن با همان شعارهایی که در ایران ساختن و مردم رو فریب دادند، در لبنان هم مردم رو فریب دهند. در ایران گفتند اگر آنها بیایند در پیاده رو دیوار می کشند. در لبنان می گویند اگر آنها بیایند، بیروت (مناطق سنی نشین و مسیحی نشین) را تبدیل به حسنیه می کنند!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس