ترکیه

سردبیر روزنامه رأی الیوم نوشت که طرح تجزیه آمریکا برای کشورهای منطقه غرب آسیا وارد مرحله دوم شده است و پس از سوریه، تجزیه ترکیه کلید خواهد خورد.

به گزارش مشرق، «عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه الکترونیکی «رأی الیوم» روز یکشنبه در یادداشتی با اشاره به اظهارات اردوغان که گفته حمایت آمریکا از شبه نظامیان کُرد سوری و تسلیح آن‌ها امنیت ملی ترکیه را تهدید می‌کند، نوشت که این گونه‌ تهدیدها جدید نبوده و قابل پیش بینی بود، ولی آنچه حائز اهمیت است نحوه مقابله با خطراتی است که ترکیه را تهدید می‌کند.

رئیس جمهوری ترکیه روز شنبه در سخنرانی‌اش از وجود تلاش‌هایی برای اجرای نقشه‌ای خبر داد که هدف آن ترسیم مرزهای کشورهای منطقه است که از عراق و سوریه شروع شده و به زودی بر گُرده ترکیه سنگینی خواهد کرد.

عطوان می‌نویسد، هدف آمریکا از این نقشه تجزیه کشورهای منطقه غرب آسیا و تشکیل کشورهای جدیدی براساس فرقه و نژاد است و این نقشه از هفت سال پیش آغاز شده است.

به گفته او، این نقشه‌ای است که خود ترکیه و بسیاری از کشورهای عربی در نتیجه سوء تفاهم یا فشارهای آمریکا در آن مشارکت کردند و آنچه امروز در سوریه و عراق رخ می‌دهد، پیاده‌سازی دقیق این نقشه آمریکایی‌هاست.

سردبیر رأی الیوم معتقد است آمریکا و کشورهای غربی مانند فرانسه و انگلیس بر این باورند که طرح تغییر مرزهای کشورهای منطقه می‌تواند از طریق تجزیه داخلی و تشکیل کشورهای متخاصم در سایه ضعف دولت مرکزی صوری و شکننده، سه کشور سوریه، عراق و ترکیه را از بین خواهد برد و این به نفع منافع رژیم اسرائیل بوده و ضامن آن به عنوان قدرتی منطقه‌ای در غرب آسیاست.

او به عراق اشاره می‌کند و می‌نویسد حمله سه جانبه آمریکا، فرانسه و انگلیس موفق شد عراق را به سه منطقه شیعیان، سنی‌ها و کردها تقسیم کند و آمریکا هم‌اکنون قصد دارد همین سناریو را در سوریه اجرا و کشوری کُردی در شمال، کشور شمّریه در شرق فرات و حورانیه در جنوب غربی سوریه را ایجاد کند.

نقشه آرشیوی است


 

به نظر عطوان، آمریکا و متحدان غرب آن، قصد دارند با تجزیه سوریه زمینه را برای تجزیه ترکیه در مرحله سوم که آخرین مرحله است، فراهم کنند.

نویسنده مشهور جهان عرب در مورد توانایی ترکیه برای مقابله با این نقشه آمریکا معتقد است که ترکیه به تنهایی توان مقابله با این توطئه را که به دنبال تغییر مرزها و تشکیل کشورهای جدید است، ندارد مگر آنکه با همسایگان سوری و عراقی خود در چارچوب راهبردی قوی همکاری کند.

او ادمه می دهد: «متأسفانه ترکیه به دنبال این همکاری نیست، یک روز در زمین آمریکا بازی می‌کند، روز دیگر در زمین روس‌ها و متحدان آن. از طرفی بیانیه‌ای صادر می‌کند و از حمله موشکی سه جانبه آمریکا، فرانسه و انگلیس به سوریه حمایت می‌کند».

اشاره سردبیر روزنامه رأی الیوم به حمله موشکی متجاوزان غربی به مراکز تحقیقاتی و نظامی سوریه است که به بهانه حمله شیمیایی ادعایی شامگاه شنبه (۲۵ فروردین) در شهر دوما صورت گرفت و ترکیه خواستار تداوم این گونه حملات شد.

عبدالباری عطوان در پایان می‌نویسد، طرح اجرای انتخابات زودهنگام از سوی اردوغان، منعکس‌کننده نگرانی حاکم بر حزب «عدالت و توسعه»، حزب حاکم ترکیه به رهبری اردوغان و متحدان این حزب است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 19
  • IR ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
    21 15
    این نقشه به اصطلاح خاور میانه جدید اهدافی در کشور ماهم داره و بشدت هم دارن زمینه سازی و آبیاری افکار قوم گرایانه و تجزیه طلبانه رو میکنند.علاج ماجرا مقابله میدانی و سیاسی با این گونه گروه هاست مثلا مدیریتی که ایران و ترکیه و عراق در مسئله رفراندوم اربیل کردن و مقابله ترکیه با به هم پیوستگی کریدور های وای پی جی در سوریه.اگر هوشمندانه عمل نشود آتش تجزیه طلبی دامن گیر ترکیه و ایران و عراق و سوریه رو خواهد گرفت و این یعنی بهشت آمریکا و دروازه ای برای استعمار جدید
  • US ۰۲:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
    43 20
    تا حدودی تحلیلهای عطوان را قبول دارم ولی باید عرض کنم امریکا و انگلیس و فرانسه بعد از تجزیه ترکیه دنبال سناریوهای بعدی منجمله تجزیه ایران و سایر کشورها خواهند بود و بعد از تجزیه انها به سراغ گماشته بزرگ خودشون یعنی عربستان هم خواهند رفت تا قدرت اقتصادی و تاثیر گذاری انرا را محدود کنند و زمینه را برای بسط قدرت اسرائیل در خاور میانه مهیا کنند از طرفی ترکیه هم سیاست بند بازی بین بلوک شرق و غرب را از پاکستان اموخته و بدین شکل نمیخواد متحد یک محور باشه کما اینکه ترکیه پس از کودتای نافرجام دریافت نزدیکی زیاد به امریکا و غربی که سالهاست مخالف حضور ترکیه در اتحادیه اروپا هستند و امریکایی که حامی کردهای معارض هست خطر ناک خواهد بود البته نزدیکی زیاد به روسیه هم باعث انزوای سیاسی ترکیه خواهد بود حمایت ترکیه هم از حمله موشکی امریکا و انگلیس و فرانسه به سوریه بخاطر تایید کردن انها و عدم مخالفت عملیات نظامی ترکیه در سوریه و عدم شرکت اسد در کنفرانس ترکیه که با حضور روسای جمهوری ترکیه ایران روسیه در انکارا برگذار شد برمیگرده
  • محمود IR ۰۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
    22 53
    فقط ایران میتونه ترکیه رو نجات بده. از سو
  • IR ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
    58 98
    به چهار بخش ارمنی کرد یونانی و آشوری.بقیه هم مجبورند به سرزمین اصلیشان برگردند
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
    69 89
    خردوغان ترکیه رو متلاشی میکنه
  • آتیلا اغلو TR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
    پانترکیسم و پان اسلامیسم (وهابیت) دو فرقه ای هستند که توسط صهیونیسم ها در اواخر سدهء 19م ایجاد شد و توانستند با همین دو ایدئولوژی دولتهای منطقه را پارچه پارچه کنند و کشورهای جدیدی به نام عربستان و ترکیه و غیره ایجاد کنند، اکنون نیز همینگونه است، تورکها را مشغول قوم پرستی و قبیله گرایی و جعل تاریخ کرده اند و زیر زیرکی تورکیه را نابود می کنند.
    • CA ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
      93 67
      خطرناک تر از همه انها پان کردیسم هست که چشم طمع به خاک چندین کشور داره و از ترور برای رسیدن به اهدافش استفاده میکنه و حاضره نوکری اسرائیل و آمریکا رو برای رسیدن به اهدافش بکنه
    • شاخوان GB ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
      61 28
      خطرناکترین و قوم گرایانه ترین پان در منطقه غرب اسیا پان کردیسم هست که سالها توسط گروهکهای تروریست اقدام به نا امنی به بهانه های واهی در کشورهای منطقه کرده حتی برای نیل به مقصود خویش از دوستی با امریکا و اسرائیل و عربستان هم نگذشته
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
    80 33
    اگه قرار باشه تركيه تجزيه بشه قبلش همه كشورها تجزيه ميشن.غرب اگه بازويي تو منطقه داشته باشه اون فقط تركيه هست و اونم از دست بده كلا جايي نداره واسه موندن
  • یاسین DK ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
    63 57
    توپ را به زمین ترکیه نیندازید همه این بازی ها برای تجزیه ایران است ترکیه به اندازه ای قدرت دارد که مانع تجزیه خود شود این ایران است که از داخل پاشیده شده است و هدف اول ایران است این عطوان مغز آنچنانی ندارد فقط سلولهای مغز ان ضد ترکیه است و سواد آنچنانی ندارد که به نظرات آن توجه شود و هر آنچه تاکنون گفته بر عکس نتیجه داده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس