کد خبر 848359
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۹
جلسه مجلس

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان رئیس جمهور هفته آینده برای پاسخ به سؤالات نمایندگان به بهارستان می‌آیند.

به گزارش مشرق، جواد کریمی‌قدوسی گفت: سؤال مطرح شده از رئیس جمهور، چندمین سؤالی است که در طول یک سال گذشته توسط نمایندگان تنظیم، طراحی و به‌ دست سیر قانونی آیین‌نامه داخلی مجلس سپرده می‌شود.  

وی افزود: این سؤال با بیش از 100 امضا تحویل هیأت رئیسه شده و هیأت رئیسه طبق آیین‌نامه آن را به کمیسیون اقتصادی فرستاده است.

کریمی‌قدوسی از حضور نمایندگان رئیس جمهور در مجلس برای پاسخگویی و توضیح سؤالات آنان خبر داد و تشریح کرد: هفته آینده نمایندگان رئیس جمهور طبق آیین نامه در مورد سؤالات مطرح شده توضیحاتی به امضاکنندگان این سؤال خواهند داد. طبق آیین‌نامه اگر پس از این توضیحات امضاکنندگان اسرار به سؤال خود داشته باشند سؤال به صحن علنی مجلس خواهد آمد و رئیس جمهور باید ظرف 10 روز برای پاسخگویی به نمایندگان حاضر شود.

وی در خصوص محتوای سؤالات گفت: محتوای این سؤال طبق سال‌های گذشته قطعا در فضای کسب و کار، اقتصاد، معیشت، تولید و اشتغال، رکود و مشکلات و گرفتاری‌های مردم ناشی از بحران‌زدگی موسسات پولی و بانکی تنظیم شده و هیچ‌گونه شائبه‌ جناحی و سیاسی وجود ندارد. ترکیب امضاکنندگان هم نشان می‌‏دهد که یک چنین جمعی با چنین نگاهی سؤال را مدیریت می‌کنند.

اعلام وصول سوال ۱۶ نماینده مجلس از "ظریف"

کریمی‌قدوسی افزود: یکی از ابزارهای نظارتی مجلس سؤال از رئیس جمهور و وزراست که در مورد وزرا کم و بیش خوب انجام می‌شود اما در مورد رئیس جمهور به جز یک مورد در مجلس گذشته، سابقه نداشته و از این ظرفیت مجالس استفاده نکرده‌اند.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی گفت: در رابطه با سؤال از رئیس جمهور مقاومت زیاد صورت می‏‌گیرد. علت این که در دو سه مورد سؤال‌ها تنظیم شد و نتیجه‌ای نگرفت این بود که اکثر استانداران سراغ نمایندگانی که امضا کرده بودند رفتند و تشویق کردند و یا هم نوعی به روش‌های خودشان تهدید کرده بودند.  

وی از توافقات پشت صحن و در صحن وزرا و استانداران با نمایندگان گفت و تصریح کرد: نماینده وقتی که عهد و پیمان با استاندار و وزیر ببندد نمی‌‏تواند حق قانونی خودش را در دفاع از حقوق ملت اعمال کند و این نمایندگان پیش چشم مردم مورد سؤال قرار می‌‏گیرند.

کریمی ‌قدوسی در خصوص عدم اجرای سامانه شفاف‌سازی حقوق مدیران و وزرا در برنامه ششم توسعه از سوی دولت، گفت: در برنامه ششم موضوع شفاف سازی و فعال شدن سامانه‏‌ها به منظور ثبت دریافتی‌های مدیران، نمایندگان و وزرا در حوزه اجرایی، وظیفه‌ای است که مجلس به دست دولت سپرده و متاسفانه در این زمینه دولت قدمی برنداشته است. راه پیگیری این مسئله به نظر من مجلس است، همان کسانی که قانون گذاشته‌اند طبق قانون اساسی ناظر بر اجرای قانون هم هستند که در این زمینه باید پیگیری کنند و از ابزار نظارتی خود استفاده کرده و توضیح بخواهند.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که آیا در مجلس عزم جدی جهت مطالبه از رئیس جمهور وجود دارد، گفت: اگر دولت در کار قوه مقننه دخالت نکند یعنی از ابزار موثری که در اختیارش هست برای خنثی کردن اقدامات نظارتی مجلس سوء‌استفاده نکند یا به تعبیر دیگر اگر دولت مجلس را در ابزار نظارتی خود راحت بگذارد، مجلس به طور طبیعی اقدامات خوبی انجام می‏‌دهد. اما وقتی که می‌بینید سه استیضاح انجام می‌شود و هیچ کدام از استیضاح‌ها رای نمی‌آورد بدانید که یک بخشی از این اتفاق مربوط به تلاش بدنه دولت در خنثی‌سازی استیضاح‌هاست

وی افزود: نتیجه این سؤال به خود نمایندگان هم وابسته است که بتوانند سؤال را خیلی منطقی بپرسند و به خوبی تبیین کنند. در سؤال از رئیس جمهور نمایندگان شفاف و با اطلاعات و آمار و ارقام دقیق صحبت کنند و تحلیل‌های درست و صحیحی بدهند. اگر دولت مزاحم نشود و بگذارد نمایندگان کار خودشان را انجام دهند این به نفع انقلاب و کشور است.

کریمی قدوسی گفت: اعمال نظارت در قانون اساسی به طور موثر اول در اختیار مجلس است بعد در اختیار قوه قضاییه مثل سازمان بازرسی خواهد بود. یعنی مجلس ابزار نظارتی عزل و استیضاح وزیر و رئیس جمهور و معرفی متخلفین و مجرمین به دستگاه‌ها قضایی را دارد و ابزارهای نظارتی مجلس در سطح کشور بی‌نظیر و بی‌بدیل است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس