کد خبر 848134
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۰
 تلگرام

دولت حضور سازمان‌های دولتی و عمومی را در تلگرام ممنوع کرد و پس از آن معاون اول رئیس‌جمهور از تلگرام خارج شد.

به گزارش مشرق، عزم دولت برای انحصارشکنی پیام‌رسان‌ها جدی است. برای این انحصارشکنی هم از خودش شروع کرده و روز گذشته با ابلاغ بخشنامه مرکز مدیریت راهبردی افتای ریاست جمهوری مبنی بر ممنوعیت استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی در دستگاه‌های دولتی، تمامی این دستگاه‌ها و اعضای هیئت دولت از جمله معاون اول رئیس‌جمهور برای شکستن انحصار پیام‌رسان تلگرام از این ‌پیام‌رسان خارج شدند تا فضای مجازی کشورمان از سایه مدیریت بیگانه و چالشهای اقتصادی و امنیتی ناشی از این مدیریت و انحصار بیرون بیاید. جهانگیری بخشنامه‌ای هم برای ورود به پیام‌رسان‌های داخلی صادر کرد.

بیشتر بخوانید:

توقف اطلاع رسانی اخبار شورای عالی امنیت ملی در تلگرام

کانال تلگرامی ریاست جمهوری تعطیل شد

بخشنامه الزامی جهانگیری درخصوص پیام رسان‌ها


حضور کاربران ایرانی در تلگرام موجب شده بود بسیاری از دستگاه‌های دولتی و اشخاص و چهره‌ها به جای ایجاد فضایی امن و ملی برای تعامل با مردم و اطلاع رسانی، به این ‌پیام‌رسان روی بیاورند. روی دیگر این ماجرا اما این بود که بخشی از کاربران هم به منظور بهره‌گیری از ظرفیت اطلاع‌رسانی آنلاین سازمان‌ها و نهادهایی که به نوعی با آن مرتبط می‌شدند،‌ناگزیر بودند به تلگرام ملحق شوند. جالب اینجاست که اغلب نهادها و اشخاص و چهره‌ها برای اطلاع‌رسانی و تعامل با مردم در پیام‌رسان‌های داخلی یا حضور نداشتند یا این حضور بسیار کم‌رنگ بود،اما با تصمیم دولت برای انحصارشکنی پیام‌رسان‌ها و تبعات ناخوشایندی که این انحصار برای مردم و کشور به‌وجود آورده بود،‌انتظار می‌رفت که دولت برای شکستن این انحصار به نوعی پیشقدم شود و با حضور در پیام‌رسان‌های داخلی امنیت و اعتبار آنها را تأیید کند.

خروج بسیاری از چهره‌ها و دستگاه‌های دولتی از تلگرام و ایجاد کانال‌های اطلاع‌رسانی چهره‌ها و دستگاه‌ها در پیام‌رسان‌های ملی همچون سروش، ایتا وآی گپ سرآغازی است برای تأیید همه‌جانبه این نرم‌افزارها و تشویق مردم برای پیوستن به جریان انحصارشکنی‌ای که دولت پرچمداری آن را آغاز کرده‌است.

هزاران پرونده مفتوح جرائم مجازی بر بستر تلگرام

حریم خصوصی و امنیت دستاویز جریان‌هایی است که با انحصارشکنی در ‌پیام‌رسان‌ها منافعشان به خطر می‌افتد. این در حالی است که به گفته معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی در حال حاضر هزاران پرونده مربوط به کلاهبرداری و هتک حیثیت و دیگر جرائم ارتکاب‌یافته در بستر شبکه اجتماعی تلگرام به لحاظ عدم‌تبعیت مدیر این شبکه خارجی از قوانین کشور و عدم‌پاسخگویی به استعلامات قضایی و عدم‌امکان تحقیق و میسر نبودن جمع‌آوری ادله اثبات جرم مفتوح بوده یا بدون نتیجه مختومه شده‌اند و هزاران شاکی که مال یا آبرو یا حیثیت‌شان در بستر این ‌پیام‌رسان مورد تعرض قرار گرفته به‌رغم تلاش و پیگیری همکاران قضایی به حق خود نخواهند رسید. بگذریم از اینکه حتی نخست وزیر انگلستان تلگرام را خانه تروریست‌ها و تبهکاران خوانده بود.


از سوی دیگر با عنایت به چالش‌های اقتصادی کشور و نقطه ثقل‌بودن اقتصاد در شرایط کنونی جامعه عرضه ارز دیجیتال از سوی تلگرام برنامه گسترده‌ای را برای ضربه به اقتصاد کشورمان در دستور کار دارد، به گونه‌ای که پیش‌بینی می‌شود با عرضه ارز دیجیتالی تلگرام تا ۲۰ میلیارد دلار در سال از کشور خارج خواهد شد. همه این موضوعات اقتصادی و امنیتی ادله لزوم شکستن انحصار این ‌پیام‌رسان و ایجاد فضای رقابت برای ‌پیام‌رسان‌های داخلی است.

بخشنامه‌ای برای تحقق انحصارشکنی

ماجرای خروج دستگاه‌ها و چهره‌های دولتی از تلگرام به بخشنامه‌ای باز می‌گردد که طی آن رئیس مرکز مدیریت راهبردی افتای ریاست جمهوری خطاب به تمامی دستگاه‌های اجرایی، استفاده از ‌پیام‌رسان‌های خارجی را در تمامی نهادها و مؤسسات دولتی و عمومی غیر دولتی ممنوع اعلام کرد.


در متن این بخشنامه آمده است: «به استناد بند ۷ مصوبه شورای عالی فضای مجازی با موضوع سیاست‌ها و اقدامات ساماندهی ‌پیام‌رسان‌های اجتماعی تمامی نهادها و مؤسسات دولتی و عمومی غیردولتی هرگونه تبلیغات خود در محیط ‌پیام‌رسان‌های اجتماعی را صرفاً از طریق ‌پیام‌رسان‌های اجتماعی داخلی که به صورت رسمی از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام می‌شود،‌انجام دهند. بدیهی است هرگونه استفاده از ‌پیام‌رسان‌های اجتماعی خارجی برای مکاتبات اداری و ارائه خدمات اداری کماکان ممنوع است.»

آغاز جریان انحصارشکنی

آغازگر جریان انحصارشکنی مورد نظر دولت از ‌پیام‌رسان تلگرام کانال khamenei. ir بود که فعالیت خود را در تلگرام متوقف کرد و در عوض کانال در ‌پیام‌رسان‌های سروش،‌آی گپ و ایتا راه‌اندازی شد.


ساعتی پس از آن سایر نهادها و چهره‌ها هم به طرح خروج از تلگرام و مهاجرت به ‌پیام‌رسان‌های داخلی پیوستند. کانال اطلاع‌رسانی مجلس خبرگان رهبری هم روز گذشته فعالیت‌های خود را در تلگرام متوقف کرد. شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای نگهبان هم با صدور اطلاعیه‌هایی اعلام کردند که از کانال تلگرام خارج شده‌اند.

رئیس جمهور مخالف نیست

محمود واعظی، رئیس‌ دفتر رئیس‌جمهور هم روز گذشته در حاشیه جلسه هیئت دولت اعلام کرد: اعضای کابینه تصمیم‌ گرفتند فعالیت‌های خود را در پیام‌رسان‌های داخلی انجام دهند.


وی در واکنش به اظهارات حاجی دلیگانی، نماینده مجلس شورای اسلامی مبنی بر ایستادگی رئیس‌جمهور برای جلوگیری از بسته‌شدن تلگرام گفت: آقای حاجی دلیگانی حرف‌های مختلفی می‌زنند که خیلی از آنها پایه و اساسی ندارد، این حرف هم یکی از آنهاست.

واعظی تصریح کرد: حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی موضوع جدیدی نیست و چهار سالی که بنده وزیر بودم، همواره جزو سیاست‌ها بود و از آن حمایت کردم. امروز در جلسه هیئت دولت در مورد این موضوع بحث و بنا شد استفاده از ‌پیام‌رسان‌های داخلی را از داخل دولت آغاز کنیم و همه کسانی که در ‌پیام‌رسان‌های خارجی حضور داشتند، از ‌پیام‌رسان‌های داخلی استفاده کنند.


اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور نیز درباره توقف حضورش در تلگرام گفت: در چارچوب قوانین و مقررات کشور از امروز در کانال تلگرامی معاون اول رئیس‌جمهور مطلبی منتشر نخواهد شد و از این پس انتشار اخبار از طریق ‌پیام‌رسان‌های داخلی صورت می‌گیرد.

بخشنامه جهانگیری

دیروز در ادامه انحصارشکنی پیام رسان تلگرام معاون اول رئیس‌جمهور در بخشنامه‌ای دستگاههای دولتی، قوای سه گانه و نهادهای عمومی غیر دولتی را موظف کرد که ظرف یک هفته هرگونه فعالیت و ارایه خدمات خود را از طریق پیام‌رسان‌های اجتماعی داخلی انجام دهند.

تقویت ‌پیام‌رسان‌های داخلی اصلی‌ترین نسخه انحصارشکنی

کوچ داوطلبانه مردم از پیام‌رسان وایبر به تلگرام نشان از آن دارد که شبکه‌های ‌پیام‌رسان بر اساس خدماتی که ارائه می‌دهند می‌توانند مورد اقبال مردم قرار گیرند و بهترین راهکار برای انحصارشکنی تقویت ‌پیام‌رسان‌های داخلی است.


در حال حاضر ‌پیام‌رسان‌ سروش حدود ۸ میلیون ظرفیت دارد،‌اما با حمایت‌های دولت توانایی آن را دارد که ظرفیتش را تا دو برابر افزایش دهد. استارت‌آپ‌های دیگری هم در فضای رقابتی ایجاد شده به دنبال راه‌اندازی ‌پیام‌رسان‌های داخلی هستند. با یک دو دو تا چهار تا در صورت راه‌اندازی ارز دیجیتال تلگرام تا ۲۰ میلیارد دلار ارز از کشور خارج خواهد شد و تبعات اقتصادی و امنیتی سنگینی را بر کشور تحمیل خواهد کرد،‌اما تقویت ‌پیام‌رسان‌های داخلی هزینه‌ای به مراتب کمتر دارد و می‌تواند همراهی مردم را در شکستن انحصار ‌پیام‌رسان تلگرام به همراه داشته باشد.

منبع: روزنامه جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس