رضا برجی در مراسم شهید آوینی

ابوالقاسم طالبی کارگردان سینما و تلویزیون نیز در این مراسم گفت: رضا برجی برج بزرگی به بلندای انقلاب اسلامی است که در عکاسی و مستندسازی بسیار شاخص عمل کرده است.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، دومین شب وصل ویژه مراسم پاسداشت رضا برجی عکاس و مستندساز دفاع مقدس با حضور سیدمحمد حسینی، مرتضی سرهنگی، مسعود ده‌نمکی، ابوالفضل جلیلی، ابوالقاسم طالبی و علی فریدونی در مجتمع فرهنگی هنری اسوه برگزار شد.

در این مراسم سیداحمد عبودتیان از فعالان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی گفت: رضا برجی شمع محفل بسیاری از محافل فرهنگی در شهرستانهاست؛ او چهره‌ای بی غل و غش و عاری از غرور و تکبر است.

عبودتیان ادامه داد: اقدامات و خلقیات این افراد است که باعث می‌شود یک بار در این مکان دستبوسی حمید حسام را داشته باشیم، یک بار رضا برجی و شاید فردا برای ابوالقاسم طالبی و امثالهم. خیلیها برای موسسات و نهادهای خودشان عکس می‌اندازند اما رضا برجی کسی است که برای ولی فقیهش عکس می‌اندازد.

عکسهای رضا برجی برای ما ثروت است

در ادامه مرتضی سرهنگی نویسنده انقلاب گفت: رضا برجی در جبهه هم جنگید و هم عکاسی کرد؛ جنگیدن او را تعداد کمی از افراد دیدند اما عکسهایش از مرزها هم فراتر رفت. ذات هنر همین است یعنی قرار نیست ساکن باشد به خصوص ادبیات و هنر جنگ که مردم در همه جای دنیا از آن استقبال می‌کنند.

سرهنگی با بیان اینکه عکسهای جنگ پس از پایان جنگ تبدیل به اسناد محکمی می‌شوند؛ خاطرنشان کرد: بعضا دیده می‌شود که عکسها و یادداشتها و نامه‌های جنگهای بزرگ جهان در حراجیها به قیمتهای گزافی فروخته می‌شوند.

وی افزود: دوربین رضا برجی به جنگهای خارج از کشور نیز رفت؛ حدود 70 عکس از جنگ بوسنی ثبت کرد که آنها را طی مراسمی به موزه جنگ بوسنی تقدیم کرد و مردم بوسنی استقبال زیادی از این عکسها کردند. برجی تعداد زیادی عکس هم از دفاع مقدس ثبت کرد که این عکسها برای ما ثروت هستند.

پاسداشت رضا برجی

رضا برجی صدای مظلومین را به گوش جهانیان رساند

همچنین علی فریدونی عکاس دفاع مقدس در این مراسم گفت: من طی 35 سال عکاسی خبری و 8 سال عکاسی جنگ با آثار رضا برجی آشنا شدم؛ او عکسهای ارزشمندی از لحظات رشادت و شهادت رزمندگان برای تاریخ کشورمان ثبت کرده است. پس از پایان جنگ به 14 کشور جنگ‌زده از جمله بوسنی، افغانستان و لبنان رفت و از جنگ آنها عکاسی کرد؛ سپس به مستندسازی روی آورد و مستندهای موفقی را ساخت که بارها از شبکه‌های سیما پخش شده و جوایز متعددی را کسب کرده است.

وی با بیان اینکه استاد برجی انسان باتقوا، بااخلاق، مسئولیت‌پذیر و دوست‌داشتنی است، اذعان کرد: او به دنبال صدای هر مظلومی در جهان تلاش می‌کند تا صدای او را به جهانیان برساند.

در ادامه محمد توکلی شاعر و مدافع حرم، قطعه شعری درباره رضا برجی را دکلمه کرد.

"رضا برجی" برج بزرگی به بلندای انقلاب اسلامی است

ابوالقاسم طالبی کارگردان سینما و تلویزیون نیز در این مراسم گفت: رضا برجی برج بزرگی به بلندای انقلاب اسلامی است که در عکاسی و مستندسازی بسیار شاخص عمل کرده است.

طالبی با اشاره به بی‌نیاز بودن رضا برجی به چنین مراسمی، تصریح کرد: رضا برجی اجر اقداماتش را از خدا می‌گیرد اما جامعه نیاز به خوراک فرهنگی دارد و یکی از مصادیق خوراک فرهنگی تقدیر از داشته‌هایمان است.

پس از آن، گروه سرود «سفیر عشق» به اجرای تواشیح پرداختند.

جانبازان را با درصد، تقسیم‌بندی نکنیم

ابوالفضل جلیلی کارگردان سینما نیز در این مراسم گفت: دو بار در جبهه حضور داشتم و دیدم که تفاوت مرد و نامرد به خوبی در جبهه مشخص می‌شود؛ زمانی که آتش دشمن شدید می‌شود شرایط تبدیل به محشری می‌شود که فقط مردان واقعی توانایی ایستادن در آن موقعیت را دارند. کسانی که به ندای "هل من ناصر ینصرنی" پاسخ دادند همگی در یک صف هستند و ما نباید جانبازان را با درصد تقسیم‌بندی کنیم.

جلیلی عنوان کرد: به نظر من برای چنین مراسمی باید به اندازه میدان آزادی جمعیت بیاید چون جنگ برای همه بود و این افراد برای همه مردم جنگیدند.

رضا برجی برای آیندگان کار می‌کرد

در ادامه مسعود ده‌نمکی کارگردان سینما گفت: در آن دوره‌ای که رضا برجی مستندسازی می‌کرد کسی به کار آنها اهمیتی نمی‌داد. در آن دوره تقابل دو اندیشه خدامحوری و انسان‌محوری مطرح بود و شهید آوینی چه مصیبتهایی از جنگ این دو جریان کشید.

ده‌نمکی با اشاره به فعالیت ژورنالیستی رضا برجی و نگارش مطالب جنجالی توسط وی، خاطرنشان کرد: در دوره‌ای که شبهات بسیاری درباره ولایت فقیه مطرح می‌شد رضا برجی طی مصاحبه‌ای گفت: "ما این طور ولایی هستیم که اگر آقا بگوید ماست سیاه است ما هم آن را سیاه می‌بینیم" این صحبت او بازتابهای بسیاری را به همراه داشت. در دوره‌ای که بسیاری از باورهای شرعی و انقلابی ما را نشانه گرفته بودند رضا برجی برای آیندگان کار می‌کرد.

بهانه زندگی‌ام ایستادن در جبهه حق و در کنار مظلومان است

همچنین رضا برجی در این مراسم گفت: این قبیل جلسات را شاید به این حساب بگذاریم که ما رفتنی هستیم و روزی که رفتیم کسی شما را شماتت نکند که چرا تا فلانی زنده بود قدرش را ندانستید؟ مدتهاست که از وقت رفتنم گذشته و گاهی از خودم می‌پرسم که چرا از جمع یارانم عقب ماندم؟ چرا فرصت‌طلبی را از آنان نیاموختم؟ کاش امروز در کنار آنها بودم. به همین سادگی 30 سال از پایان جنگ گذشت اما حتی یک روز هم جنگ برای من و خانواده‌ام تمام نشده است. شاید برخی بگویند که برجی به جنگ و خونریزی عادت کرده اما خدا را شاهد می‌گیرم که در زندگی هیچ چیز به اندازه جنگ برایم نفرت‌انگیز نبوده است.

برجی جنگ را پدیده‌ای پایان‌ناپذیر عنوان کرد و افزود: جنگ حق و باطل، خیر و شر و ظالم و مظلوم تمامی ندارد، برای من بهانه زندگی این است که بتوانم در جبهه حق در کنار مظلومان بایستم و عکسهایم وسیله‌ای برای رساندن صدای آنها به گوش جهانیان باشد.برای من عکس و فیلم بهانه‌ای برای حضور در جبهه عدل و داد است.

وی مهمترین مسئله در جنگ را باورنداشتن عده‌ای به جنگ دانست و افزود: حتی برخی افرادی که در مسندهای فرهنگی هستند هم اعتقادی به نبردی که در آن هستیم ندارند؛ جنگی که از توپ و خمپاره به رسانه رسیده است و اوضاع اسفناکی دارد. کاش ستادی تشکیل می‌شد که در آن به جای این نبرد پارتیزانی و نامنظم به شکل منظم و یگانمند و سازمان‌یافته می‌جنگیدیم. خدایا تو شاهد باش که حتی یک قدم عقب نرفته‌ام و باور دارم در جبهه‌ای هستم که در آن آقا امام زمان نفس می‌کشد که دنیا بدون او حتی به قدر ثانیه‌ای ارزش دیدن ندارد.

در پایان این مراسم محمد انصاری بازیکن تیم پیروزی پیراهنش را به رضا برجی اهدا کرد؛ همچنین ضمن اهدای جوایزی از سوی شخصیتهای حاضر در مراسم از رضا برجی تقدیر به عمل آمد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس