کد خبر 847351
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۹
پدافند سوریه

بر اساس ماده 93 منشور ملل متحد، دیوان بین‌المللی دادگستری رکن قضایی سازمان ملل محسوب می‌شود. بنابراین تمام کشورهای عضو سازمان ملل، به طور خودکار عضو دیوان نیز محسوب می‌شوند.

به گزارش مشرق، دولت‌های آمریکا، انگلیس و فرانسه با ادعای انجام عملیات شیمیایی توسط دولت سوریه در دوما، پیش از بررسی‌های کمیته حقیقت یاب به این کشور متجاوزانه حمله کردند. یکی از نهادهای بین‌المللی که می‌توان در آن طرح دعوا کرد و برای محکوم کردن دولت‌های متجاوز تلاش کرد دیوان بین‌المللی دادگستری است.

1. بر اساس ماده 93 منشور ملل متحد، دیوان بین‌المللی دادگستری رکن قضایی سازمان ملل محسوب می‌شود. بنابراین تمام کشورهای عضو سازمان ملل، به طور خودکار عضو دیوان نیز محسوب می‌شوند و حق رجوع به دیوان را خواهند داشت.

2. از طرفی دیوان موظف است به طرح دعوا رسیدگی کند و طبق بند 1 ماده 94 منشور ملل متحد، هر عضو سازمان ملل متحد در هر دعوایی که او طرف آن است باید از تصمیم دیوان تبعیت نماید و در صورتی که تخلف کند طرف دیگر می‌تواند موضوع را به شورای امنیت ارجاع دهد.

بیشتر بخوانید:

موشک‌های "هوشمند" آمریکایی زیر پای نیروهای سوری +عکس

3. با توجه به اینکه دولت سوریه مورد تجاوز آشکار دولت‌های آمریکا، انگلیس و فرانسه قرار گرفته است و این سه کشور مفاد قواعد حقوق بین‌الملل را نقض کرده‌اند، لازم است دولت سوریه به کمک متحدان خود علیه این سه کشور طرح دعوا کند تا موضوع از مجرای حقوقی نیز پیگیری شود. اگر دولت سوریه در این عرصه موفق عمل کند و بتواند دولتهای متجاوز را از این راه محکوم نماید توانسته است یک پیروزی در عرصه بین المللی کسب کند و از اعتبار دولتهای متجاوز با اثبات کذب بودن ادعای آنان بکاهد. اگرچه اصل طرح این مساله، فارغ از نتیجه آن، می‌تواند موثر باشد.

منبع: اندیشکده راهبردی تبیین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • US ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
    0 1
    شکایت ببرید پیش خودشون!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس