کد خبر 846900
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۳
آنچه که از غوطه شرقی دمشق پس از 7 سال جنگ باقی مانده است

شاخص‌های متعددی بیانگر شکست آمریکا در حمله نظامی به سوریه بود که نتایج مهمی در افق سیاسی سوریه و آینده هژمونی آمریکا در جهان خواهد داشت.

به گزارش مشرق، بثنیه شعبان مشاور اطلاع‌رسانی بشار اسد رئیس جمهور سوریه در مقاله‌ای با اشاره به حمله اخیر آمریکا و انگلیس و فرانسه به این کشور نوشت: در شرایطی که اهالی دمشق برای نماز صبح از خواب بیدار می‌شدند، نیروهای متجاوز حمله‌ای غیر اخلاقی و غیر انسانی و استعماری ضد دمشق ترتیب دادند. کشورهایی که همواره عادت به حمله به کشورهای امن و صلح‌جو دارند تا بتوانند اقدامات نمایندگان خود یعنی گروهک‌های تروریستی را تکمیل کنند.

وی درباره ادعای استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه توسط دولت اعلام کرد حمله مذکور در شرایطی صورت گرفت که هیئتی از سازمان منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای روز شنبه به دمشق رسید تا تحقیقات و اقدامات خود را انجام دهد. این نشان می‌دهد که آنها غیر از ادعاهایی که مطرح می‌کنند، هیچ دلیلی برای این حمله موهوم و استفاده از سلاح‌های  شیمیایی ندارند.

معاون اطلاع‌رسانی رئیس‌جمهور سوریه حمله به دمشق را یک جنایت توصیف کرده و نوشت سوریه اولین دولت در جهان در زمینه مبارزه با تروریسم است. این موضوع نشان می‌دهد کشورهای حمله کننده حامیان اصلی تروریسم هستند و تمام ادعاهای آنها درباره مبارزه با تروریسم دروغ پردازی‌هایی بیش نیست. این در حالی است که کشورهای مذکور پشتیبان و تامین کننده مالی و تسلیحاتی گروه‌هایی هستند که از 7 سال پیش سوریه را هدف قرار داده‌اند.

کارنامه مردودی موشک‌های آمریکا در حمله اخیر

نکته مهم دیگر که باید به آن اشاره کرد، این است که جنگنده‌هایی که موشک‌های خود را به سوریه شلیک کردند، از پایگاه هوایی العدید در قطر به آسمان بلند شده بودند. این اتفاق مشابه عملیات صورت گرفته برای موشک باران عراق در سال 2013بود که جنگنده‌های آمریکایی از پایگاه هوایی قطر به آسمان برخاستند. این اتفاق نشان می‌دهد که کشورهای حاشیه خلیج فارس نقش مهمی در هدف قرار دادن دولت‌ها و ملت‌های عربی دارند. این چیزی است که دشمنان امت اسلام به دنبال آن هستند و تلاش دارند عرب‌ها را وارد درگیری با یکدیگر کنند، چرا که این دشمنی می‌تواند از بهترین راه‌ها برای از بین بردن اسلام و ریشه‌کن کردن قدرت آنها باشد.

مهم‌ترین نکته‌ای که در خصوص این حمله باید مورد توجه قرار گیرد، این است که موشک‌های آمریکایی چندان هم هوشمند و دقیق عمل نکردند و سیستم موشکی سوریه هوشمندتر و دقیق تر از موشک‌های آمریکا عمل کردند. دونالد ترامپ به ویژه اگر به فکر ادامه تجاوز خود به سوریه است، باید این هشدار را مد نظر خود قرار دهد.

به این ترتیب حمله مذکور نه تنها اثبات کرد قدرت‌های بزرگ هیچ منطق حقوقی و بین‌المللی در اختیار ندارند، بلکه نشان داد که قدرت آنها دروغ پردازی‌هایی است که نمی‌تواند در برابر ملت‌ها و چالش های ناشی از ایمان ملی مقاومت کند.

ترامپ کرسی‌های علمی سوریه را تخریب می‌کند

شعبان درباره مراکزی که از سوی ترامپ و کشورهای همراه وی هدف موشک باران قرار گرفت نیز اعلام کرد که این مراکز، مراکز مطالعات علمی در دمشق است که همه ساله بهترین دانشجویان سوریه را برای توسعه پژوهش و علم به خود جذب می‌کند. ترامپ افتخار می‌کند که توانسته آزمایشگاه‌ها و کرسی‌های درسی دانشجویان را تخریب کند. شکی نیست که این آکادمی پیشرفته ارتباطی به تولید هر آنچه که در توجیه‌های جنگی طرف‌های مذکور مطرح می شود، ندارد.

راز دشمنی غرب با جمهوری اسلامی ایران

وی در ادامه به دو موضوع مهم در میان امت اسلام اشاره کرد که غرب و رژیم صهیونیستی آن را برنمی‌تابند: موضوع اول وحدت کلمه و هماهنگی بالا میان امت اسلام و موضوع دوم پیشرفت علمی و فناوری آنها است.

مشاور اطلاع رسانی دولت سوریه در این مقاله اعلام کرد واکنش واقعی به تجاوز و اشغالگری و تلاش‌های غرب برای از بین بردن آرمان فلسطین و توهین به ملت‌های عربی بالا بردن سطح علم و دانش و آگاهی و توسعه سیستم دفاع هوایی و آزمایشگاه‌ها و تولید تمام نیازمندی‌های امت است تا نیاز ما به غرب را مرتفع کند. واکنش واقعی به این حملات، توسعه علمی و افزایش آگاهی در میان جامعه است. این راز اصلی دشمنی این کشورها با جمهوری اسلامی ایران است که هیچ ارزشی برای تهدیدات آنها قائل نیست. این موضوع عامل اصلی اقدامات دیوانه‌وار غرب ضد سوریه است، چرا که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور آمریکا از پیشرفت گسترده در صنایع نظامی و دیگر صنایع روسیه خبر داده است.

شکست تجاوز دیروز آنها در سوریه مقدمه‌ای برای شکست‌های متوالی دشمن است که بدون شک باعث افول امپراطوری تجاوزطلبانه آنها خواهد شد و قدرت‌هایی را روی کار خواهد آورد که به تمامیت و زندگی و سلامت ملت‌ها احترام می‌گذارند.

طبل تو خالی جنگ طلبی ترامپ   

قاسم عز الدین دیگر تحلیلگر راهبردی منطقه نیز در مقاله‌ای در پایگاه خبری المیادین شکست تجاوز سه جانبه به سوریه با مشارکت رژیم صهیونیستی را مقدمه‌ای برای آغاز انتقادات گسترده از کسانی دانست که باور داشتند دولت‌های غربی در شرایط لزوم می‌توانند اهداف مورد نظر خود را از طریق جنگ محقق کنند. بیشتر کسانی که پیش از این از باراک اوباما رئیس جمهور گذشته آمریکا انتقاد کرده و او را ضعیف و متزلزل می‌دانستند، امروز بعد از شکست تجاوز سوریه، از ترامپ و جیمز ماتیس وزیر جنگ وی انتقاد می‌کنند و معتقد هستند وی نیز به اندازه کافی در اعمال قدرت ضد ایران و روسیه و سوریه جدی نبوده است.

بسیاری از کسانی که نسبت به شکست‌های متوالی گروه‌های مسلح و ترکیه و دولت‌های حاشیه خلیج فارس به عنوان حامیان این گروه ها دچار سرخوردگی شده بودند، بر روی ترامپ حساب می‌کردند و معتقد بودند که به همراه متحدان دیگر خود در تجاوز سه جانبه می‌توانند روسیه و سوریه و ایران را با موشک‌ها و تسلیحات خود مهار کنند.

این احتمال وجود ندارد که ترامپ جرات برخورد یا تقابل با روسیه و موشک باران نیروهای این کشور را داشته باشد. تهدید رئیس ستاد ارتش روسیه مبنی بر واکنش فوری نسبت به هر نوع تجاوز احتمالی کار خود را کرد.

انهدام 71 موشک از 100 موشک آمریکایی

همچنین این احتمال وجود نداشت که دولت‌های متجاوز به گزینه‌ای غیر از حملات موضعی ضد سوریه پناه ببرند، چرا که حملات فراگیر می‌توانست پیامدهایی غیر منتظره داشته باشد که ترامپ و ماکرون و می قدرت تحمل آن را ندارند.

بنا به گفته سرگی رودسکوف رئیس اتاق عملیات در ستاد ارتش روسیه تجاوز شکست خورده چاره‌ای غیر از موشک باران مناطق ویران شده را نداشته است. در عین حال سامانه‌های دفاعی سوریه 71 موشک از مجموع 100 موشک شلیک شده از جنگنده ها و کشتی‌های جنگی مستقر در دریای سرخ را منهدم کردند. در این عملیات نیروهای دفاع هوایی روسیه گرچه آمادگی کامل برای براندازی موشک‌های متجاوز را داشتند، اما وارد عمل نشدند. آنها تنها در دو پایگاه هوایی طرطوس وحمیمیم به دنبال رصد موشک‌ها بودند تا نظامیان سوری بتوانند آنها را ساقط کنند. این موضوع در بیانیه وزارت دفاع روسیه مورد توجه قرار گرفته است.

امیدواری بیشتری سوری‌ها برای پاکسازی کشور

سوری‌هایی که برای تمسخر تجاوز سه‌جانبه غرب و به سخره گرفتن تهدیدهای آنها روانه خیابان‌ها شده بودند، امید بیشتری نسبت به توانمندی‌های کشور و قدرت ارتش و متحدانش برای ادامه آزادسازی سوریه از دست دولت‌های متجاوز و گروهک‌های تروریستی کسب کرده‌اند. روسیه در بیانیه‌ای که به نوعی تمسخر متجاوزان به شمار می‌رفت، اعلام کرد که بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه صبح روز تجاوز آمریکا به سوریه مانند گذشته فعالیت‌های کاری خود را در دفترش در کاخ مهاجران ادامه ‌داد.

وزارت دفاع روسیه نیز در پیام تهدید آمیز به دولت‌های غربی اعلام کرد که امکان تحویل سامانه موشک‌های ضد هوایی پیشرفته اس 300 به سوریه را بررسی می‌کند که می‌توانند موشک‌های غربی را هدف قرار دهند. دولت‌های غربی بعد از این تجاوز تلاش کردند از میزان شکست خود بکاهند. به همین علت بود که ترزا می و ماتیس اعلام کردند که این حمله فقط یک بار صورت گرفته و موضوع اصلی مربوط به راه حل سیاسی برای آینده سوریه است که از طریق کانال‌های دیپلماتیک دنبال می‌شود.

این شکست نمی‌تواند بر این واقعیت سرپوش بگذارد که سران آمریکا و فرانسه و انگلیس بنا به توصیف رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران جنایتکار هستند و بهترین پاسخ به این جنایت، آزاد سازی و پاکسازی سوریه از دست گروه‌های تروریستی است که نمایندگان دولت‌های مداخله جو در سوریه هستند. شاید بتوان گفت یکی از پیامدهای شکست در این حمله مشخص شدن ناتوانی کشورهای غربی از تغییر معادلات میدانی و بازگشت مجدد به سوریه از طریق روند کنفرانس ژنو است.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    4 7
    کشور ما وهرکی که با کشور ما دوست است جز لاف وحرف تو خالی چیز دیگه بلد نیست انشاالله یک روز بیاد کشور ما ارتش مدرن و پا در رکابی داشته باشد
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    2 2
    اين كه ارزوهاشو گفته.طرف اومده كوبيده رفته الان دارن توجيه ميكنن.
  • ایران IR ۰۳:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
    0 0
    علت شکست تروریستها و امریکا همراهی نکردن ملت سوریه با تروریستها بود .علت اصلی حضور ایران و کمک ایران به کشور سوریه بود .اون کسایی که منفی میدم از حسودیه دوست عزیز اب سرد بدن خدمتت نسوزی .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس