کد خبر 846894
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۸
آذری جهرمی

وزیر ارتباطات گفت: قرارداد آلکاتل بعد از برجام اصلاح شد و در حوزه هزینه‌ها منطقی‌تر و قرارداد ۲۴۷.۵ میلیون یورویی به ۱۴۵ میلیون یورو تقلیل پیدا کرد و تجهیزات در قرارداد جدید به‌روزآوری شد.

به گزارش مشرق، محمدرضا آذری جهرمی در نشست علنی امروز مجلس (یکشنبه 26 فروردین 97) و در پاسخ به سوال مشترک حمیده زرآبادی نماینده قزوین و فاطمه حسینی نماینده تهران در مورد وضعیت قرارداد وزارت ارتباطات با شرکت آلکاتل، گفت: هدف از خرید آلکاتل،‌ نوسازی تجهیزات شبکه با میزان 400 گیگا بیت، یعنی 4 دهم ترابیت در ثانیه بوده است، همچنین در شبکه انتقال 2.4 ترابیت بر ثانیه باید برای شبکه داخلی ظرفیت ایجاد می‌شده و 3.2 ترابیت نیز برای شبکه ترانزیت ظرفیت ایجاد می‌شده است.

وزیر ارتباطات اظهار داشت: بنابراین مشخص است که قرارداد تدبیر، تکمله قرارداد آلکاتل بوده و مازاد بر این قرارداد الزام‌آور بوده تا ما قرارداد تدبیر را به پیش ببریم.

بیشتر بخوانید:

مجلس از پاسخ آذری‌جهرمی به دو سوال قانع شد

وی افزود: البته تأخیراتی در حوزه اجرای قرارداد آلکاتل بوده و دلیل آن هم این بوده که در سال 90 به بهانه تحریم این قرارداد به میزان 247.5 میلیون یورو اخذ شده و بعد از گشایش‌هایی که به واسطه برجام در کشور ایجاد شده، هزینه‌های جانبی قرارداد لازم بوده که اصلاح شود، مضاف بر اینکه پیمانکار نتوانسته به دلیل موضوعات تحریم، تجهیزات را منتقل کند.

آذری جهرمی خاطرنشان کرد: در سال 93 که ما به موضوع قرارداد آلکاتل وارد شدیم، سه سال از نهایی‌سازی مشخصات فنی شبکه گذشته بود، تجهیزات نوسازی شده بود و نیاز بر این بود که تجهیزات به‌روزآوری شود و آخرین نسخه تجهیزات خریداری شود. با توجه به اینکه موضوعات تحریم تحت تأثیر برجام قرار گرفته بود و شرایط مهیاتر شده بود، هزینه‌ها باید منطقی‌تر می‌شد، بنابراین اصلاح قرارداد مدنظر قرار گرفت و قرارداد 247.5 میلیون یورویی به 145 میلیون یورو تقلیل پیدا کرد. تجهیزات همگی در قرارداد جدید به‌روزآوری شد و اکنون دو بخش از این قرارداد از گمرک ترخیص شده و در حال حاضر در حال نصب و راه‌اندازی است که زیر بار شبکه هم خواهد آمد و از آن استفاده خواهد شد و بخشی از آن هم در حال حاضر در حال استفاده است.

آذری جهرمی خاطرنشان کرد: مردم و نمایندگان قضاوت کنند که آیا امروز در شهرهایشان با پس‌رفت توسعه در حوزه فناوری مواجه هستیم و یا با پیشرفت. ITU گزارش می‌دهد که ایران دومین کشور در دنیا به لحاظ شاخص نرخ رشد توسعه بوده و در منطقه خاورمیانه اول بوده است و این یک افتخار برای ماست که تمام شاخص‌های حوزه‌های فناوری در همه شهرهای کشور در پی ۵-۴ سال گذشته بیش از ۱۰ برابر شده است و در مقاطعی به این توسعه‌ها اعتراض شده است.

وی افزود: آماری در مورد مرکز مخابراتی در شهرهای مختلف و جمع‌آوری آنها اعلام شده، آمار درستی نیست؛ چراکه مرکز مخابراتی، مرکز مخابراتی است. زمانی تکنولوژی روی صوت و سوئیچ تلفن بوده و حال سوئیچ تلفن جمع‌آوری شده و سوئیچ دیتا گذاشته شده است. مفهوم این کار، این نیست که نیرو از کار بیکار شده یا مرکز تعطیل شده و یا شهرستان از توسعه عقب مانده و این برداشت، برداشت صحیحی نیست.

وزیر ارتباطات اظهار داشت: عنوان شد که در ارتباط با قرارداد آلکاتل ترک تشریفات صورت گرفته، اصول پدافندی و اصول توسعه شبکه می‌گوید دو تولیدکننده تجهیزات باید همزمان باشند تا شبکه شما دچار اشکال نشود. وقتی زیرساخت شبکه آلکاتل است، تجهیزات آلکاتل خریداری می‌شود. خب! مناقصه باید بین چه کسی گذاشته شود که آلکاتل بخریم؟ وقتی تولیدکننده واحد است آیا باید مناقصه گذاشت؟

آذری جهرمی خاطرنشان کرد: اسمی از شرکت زعیم برده شد که این شرکت در قرارداد توسعه تدبیر و قرارداد آلکاتل حضور نداشته‌ است.

وی افزود: سوال دیگری در مورد فساد در قرارداد مطرح شد، فساد را گزارش می‌کنیم، مراجع قانونی بیایند و رسیدگی کنند، کمااینکه این رسیدگی انجام شده است.

وزیر ارتباطات اظهار داشت: در رابطه با مصوبه شورای عالی امنیت ملی صحبت شد. فکر می‌کنم مصوبه شورای عالی امنیت ملی در رابطه با زیرساخت سوئیچینگ صوت در کشور است. تکنولوژی سابق که سوئیچ‌های آنالوگ و دیجیتال نسل یک بوده، الزام به محلی‌سازی داشته، اما امروز کل شبکه ایرانسل با همه بزرگی در سراسر کشور در ۸ نقطه سوئیچ دارد.

آذری جهرمی خاطرنشان کرد: اگر ما بخواهیم در هر شهر سوئیچ محلی بگذاریم، هزینه‌های نگهداری‌مان بالا می‌رود. هزینه نگهداری را دولت پرداخت می‌کند که اگر دولت هم پرداخت کند، از بیت‌المال مسلمین است و مردم باید پرداخت کنند و به نظر می‌رسد این کار منطقی نباشد و شورای عالی امنیت ملی از آنجایی‌که متولی شبکه مادرمخابراتی بوده طرح را تصویب کرده و کار این‌گونه نیست که ما پاسخی نداشته باشیم و ما در برابر موضوع فنی آن پاسخ داریم.

وی ادامه داد: صوت با IMS در حال تجمیع شدن است و اینها در مراکز استان تجمیع شده و دیتا در حال توسعه است و امروز از ۳۵ نقطه دیتایی به ۱۱۰ نقطه رسیده‌ایم و آن را توسعه داده‌ایم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس