کد خبر 845992
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۰
ترامپ نمایه

الحیات به نقل از منابع غربی از تلاش آمریکا برای اصلاح طرح پیشنهادی برای حل پرونده فلسطین موسوم به توافق قرن خبر داد اما مسئولان فلسطینی اعلام کرده اند این طرح را نخواهند پذیرفت.

به گزارش مشرق، منابع دیپلماتیک غربی گزارش داده اند که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا تصمیم دارد تا بسته پیشنهادی آمریکا برای حل و فصل پرونده فلسطین موسوم به «توافق قرن» را اصلاح کند.

بر اساس این خبر این توافق از  دو بخش تشکیل شده یک بخش مربوط به حل و فصل پرونده فلسطین و دیگری برقراری رابطه میان کشورهای عربی و اسرائیل و همکاری مشترک است.

بر اساس این خبر وقتی «فلسطینی ها» پیشنهاد اولیه آمریکا را که از طریق طرف سوم به آنها ارائه شده را رد کردند مشخص شد که بخش دوم مربوط به روابط کشورهای عربی با اسرائیل نیز عملی نخواهد شد زیرا کشورهای عربی اعلام کرده بودند تا پیش از پایان منازعه فلسطین و اسرائیل وارد مذاکراتی با اسرائیل نخواهند شد.

به همین دلیل به دولت آمریکا ابلاغ شده تا این طرح را اصلاح کنند تا طرف فلسطینی راضی شود به میز مذاکرات باز گردد. اما مسئولان فلسطینی می گویند که «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با ورود به هرگونه مذاکره ای که تشکیل دولت فلسطینی بر اساس مرزهای سال ۱۹۶۷ را به رسمیت نمی شناسد، مخالف است و یکی از این مسئولان فلسطینی تأکید کرده است که فلسطین می داند که آمریکا و اسرائیل می خواهند فلسطین را به پلی برای برقراری رابطه با کشورهای عربی تبدیل کنند و فلسطین به این پل تبدیل نخواهد شد.

این مسئول فلسطینی تأکید کرد که اگر فلسطین راضی شود که وارد این طرح و مذاکرات شود، در نهایت ماجرا به برقراری رابطه کشورهای عربی با اسرائیل و حل نشدن پرونده فلسطین منتهی می شود.

یک مسئول فلسطینی دیگر نیز تأکید کرد که طرف فلسطینی طرح ترامپ را حتی با اصلاحات نخواهد پذیرفت. «محمد اشتیه» عضو کمیته مرکزی سازمان آزادی بخش فلسطین هم در واکنش به این اخبار گفت که فلسطین به چند دلیل طرح آمریکا برای حل و فصل پرونده منازعه با اسرائیل را رد خواهد کرد اولا به این دلیل که این طرح از سوی آمریکا ارائه شده و آمریکایی ها عادل نیستند و به صورت آشکار از اسرائیل جانبداری می کنند.

دوما اینکه در اسرائیل فردی که به عنوان شریک صلح شناخته شود وجود ندارد و دلیل سوم این است که بر اساس طرح پیشنهادی آمریکا به مسأله قدس، آوارگان و مرزهای فلسطین اشاره ای نشده است و افزود: می دانیم محتوای این طرح چیست آنها می خواهند قدس، پرونده آوارگان فلسطینی و مرزهای سال ۶۷ را از راهکار سیاسی خارج کنند و ما این مسأله را نخواهیم پذیرفت.

اشتیه تأکید کرد که طرف فلسطینی طرحی که با توافق برای تشکیل دولت فلسطین بر مرزهای ۱۹۶۷  بازگشت آوارگان و قدس، آغاز نشده باشد را نخواهد پذیرفت.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس