کد خبر 845836
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۵
ارتش ترکیه - سوریه

یک تحلیلگر ارشد ترکیه‌ای احتمال داد آنکارا به صورت محرمانه در حمله بین‌المللی به رهبری آمریکا علیه دولت سوریه شرکت کند.

به گزارش مشرق، «راغب سویلو» کارشناس و تحلیلگر ارشد مسائل ترکیه گفت احتمالا آنکارا به صورت محرمانه در حمله چند ملیتی در آینده نزدیک به دولت سوریه شرکت می‌کند.

سویلو درباره حضور ترکیه در حمله به مواضع دولت سوریه، گفت: «ترکیه احتمالا به صورت محرمانه از حمله چندملیتی بالقوه به سلاح‌های شیمیایی دولت اسد حمایت خواهد کرد. این مسئله (استفاده از سلاح‌های شیمیایی) از ابتدای جنگ داخلی سوریه، خط قرمز ترکیه بوده است».

وی همچنین افزود که احتمال این نیز وجود دارد که ترکیه از طریق در اختیار قراردادن پایگاه‌های هوایی (یا دیگر گزینه‌ها) به صورت نمادین در این عملیات شرکت کند. البته این مسئله هنوز به صورت رسمی تایید نشده است.

این ستون‌نویس روزنامه «دیلی صاباح» درباره مرحله بعدی عملیات «شاخه زیتون» در شمال سوریه توضیح داد: «ترکیه یک شورای محلی (در عفرین) ایجاد خواهد کرد، همانگونه که در دیگر مناطق عملیات سپر فرات در شمال (سوریه) انجام داد.

گام‌های بعدی ترکیه در منبج و شرق رودخانه فرات همگی به توافق احتمالی آنکارا-واشنگتن بستگی دارد. مذاکرات برسر منبج و همکاری‌های بیشتر، تا زمان انتصاب رسمی "مایک پامپئو" به عنوان وزیر خارجه جدید آمریکا متوقف شده است».

سویلو درخصوص زمان عقب نشینی نظامیان ترکیه از شمال سوریه گفت: «ترکیه تنها زمانی نیروهایش را از شمال سوریه عقب می‌کشد که توافق نهایی برای جنگ داخلی سوریه به دست آمده باشد... (البته) من بسیار مطمئنم که ترکیه ضمانت‌های مشخصی برای این مناطق می‌خواهد تا از آنها در آینده به عنوان محلی برای حمله به خودش استفاده نشود، مخصوصا از سوی پ.ک.ک».

وی درخصوص واکنش احتمالی روسیه به عدم خروج نظامیان ترکیه از شمال سوریه گفت: «گمان نمی‌کنم روسیه از قوه قهریه برای اخراج نظامیان ترکیه از شمال (سوریه) استفاده کند... ترکیه همچنین تمایل دارد توافقی نیز برای معارضان به دست بیاورد و از این مناطق (تحت کنترل نظامیانش) می‌تواند به عنوان برگ‌های چانه‌زنی استفاده کند».

این تحلیلگر ارشد ترکیه‌ای در پایان درباره وضعیت پساکودتای این کشور نیز گفت: «به نظر می‌رسد موج اخراج‌ها از ادارات دولتی پایان سال گذشته (2017) متوقف شده است. گزارشات امنیتی و سوءظن‌های قوی منجر به این اخراج‌ها شده بود».

سویلو با بیان اینکه اقدامات پساکودتای دولت ترکیه تا حد زیادی به نتیجه رسیده و آنکارا در برابر اقدامات احتمالی احساس امنیت می‌کند، افزود: «البته نمی‌دانم وضعیت اضطراری تا چه زمانی تمدید خواهد شد ولی (در بین مردم) حمایت قابل توجهی برای تداوم این وضعیت وجود دارد».

وی همچنین احتمال داد که از طرفی شاید دولت ترکیه با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری سال 2019، تمدید حالت فوق‌العاده را متوقف کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    39 79
    یعنی بی شرف تر از ترکیه هم هست؟؟؟؟؟
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    51 36
    طورچیه ای ها همیشه می خواهند هم از آخور بخورند و هم از توبره ! هم متحد یو اس باشن هم همدست روسیه هم تروریست باشن هم ضد تروریست ،
    • IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
      12 16
      به هر حال متحد استراتژیک ایران در سوریه هست دیگه! نیست؟صدا سیما می گفت!
  • IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    40 29
    خوب این قسمت از قدیم مال ترکیه بوده، حالا میخواد دوباره پس بگیرش
    • IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
      18 23
      از قديم برا تركيه بوده؟؟ قديم مثلا زمان عثماني؟؟!!! يا هخامنشي!!! :دي
    • IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
      36 31
      ترکیه غلط کرده! به قدیما باشه ترکیه خودش غلامزاده بقیه است و باید بین بقیه تقسیم بشه
    • IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
      12 4
      بعله تو هم از میت حقوق نمیگیری!!
    • IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
      22 1
      مثل عراق که جنوبش مال بوده و شمالش مال ترکیه، که انشالله پس میگیرمش
    • IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
      7 18
      نه به خدا من از "میت" ترکیه حقوق نمیگیرم. خواستم طرز فکر "رجب سلطان" را بنویسم
    • US ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
      27 6
      نکنه تو هم از پژاک حقوق میگیری؟
    • IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
      13 3
      هر کس خواهان تغییر نقشه خاورمیانه باشه دانسته یا نادانسته داره به صهیونیستها و ایده شوم «خاورمیانه برگ» خدمت میکنه؛ البته ما خوب میدونیم پانترکیسم و پانکردیسم دو شعبه از نوکران صهیونیسم در فضای مجازی و حقیقی هستن و برای ارباب خود خدمت میکنن
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    28 20
    زیاده خواهی اردوغان از "رخوت" بیش از اندازه خود ما بود.
  • AE ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    19 41
    ترکیه در مذاکرات از طرف مخالفان اسد حاضر است و متحد ایران یا روسیه حساب نمیشه . شما مردم چرا احساسی هستید حتما یجا باهم دست دادند یا خندیدند شدند متحد؟قطعا در جایی که جنگ با بشار اسد باشه ترکیه هم خواهد بود
  • یاسین DK ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    ترکیه آنچه را میگوید عمل میکند منافق نیست این ملت ترک (نه فقط ملت مقیم ترکیه ) در طول تاریخ بزرگترین خدمت را به اسلام کرده امد اگر غیر از این است بنویسید اگر پرچم اسلام از مکه بر افراشته شده ولی بوسیله ترکان بر افراشته نگاه داشته شده چه در جغرافی ایران و چه در دیگر نقاط جهان در اروپا من شاهد هستم که کلوب مسیحیت از اسلام ترکها می ترسند نه از دیگران ترس از اسلام ترس از ترکها است
    • IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
      60 44
      ادعاهای تو دقیقا عین ادعاهای مزخرف صهیونیستها مبنی بر برتری نژاد خودشونه! و باید هم باشه چون پانترکیسم شعبه ای از صهیونیسمه! و ما صهیونیستها و تمام نوکرانشون اعم از پانترک و پانکرد رو به جهنم واصل خواهیم کرد
    • US ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
      2 20
      البته پانکردیسم ایده های شبیه تری به صهیونیسم داره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس