فیلم/ جشن چهل سالگی انقلاب اسلامی

اولین میزگرد بررسی 40 سال ادبیات داستانی انقلاب اسلامی (چهل شاهد ) در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، اولین میزگرد بررسی 40 سال ادبیات داستانی انقلاب اسلامی  (چهل شاهد ) در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

نشست «چهل شاهد» بررسی 40 سال ادبیات داستانی انقلاب اسلامی  بیستم فروردین  با حضور احمد شاکری، محمد حنیف، قاسمعلی فراست و مهدی قزلی در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

 «احمد شاکری» نویسنده و منتقد ادبی در این نشست اظهار داشت: انقلاب مقوله‌ای پویا و در حال حرکت است. آنچه در بهمن ۵۷ اتفاق افتاد یک انقلاب سیاسی بود چرا که ما هنوز در مقوله‌های مختلف از جمله مقوله اقتصادی در حال انقلاب هستیم.

وی گفت: طیفی از نویسندگان به مقوله ادبیات نگاه مضمونی دارند. یعنی انقلابی بودن به متن ادبیات نفوذ کرده است با این تقسیم بندی تعدادی از نویسندگان از دایره نویسندگان ادبیات انقلاب خروج پیدا خواهند کرد.

«مهدی قزلی» در ادامه این نشست بیان کرد: انقلاب پیش از ۲۲ بهمن شروع شده بود. شعارها، روش، رهبر و اتفاقاتی که انقلاب داشت نتیجه اسلامی بودن آن بود؛ انقلاب جسم و روحی دارد. چپ‌ها، مجاهدین و مسلحین جز انقلاب حساب می‌شوند پس اگر این قشر نیز ادبیاتی نوشته باشند جزو ادبیات انقلاب محسوب می‌شوند.

وی گفت: طبیعتاً باید از بُعد روحی با انقلاب روبرو شویم پس با این حساب ما قبل از انقلاب نویسنده انقلاب نداشته‌ایم و هر چه داشتیم بعد از ورود امام خمینی(ره) وارد کشور شد.

این نویسنده و منتقد ادبیات عنوان کرد: روح حاکم انقلاب نویسندگانش را بعد از خود آورد. همه می‌دانیم بروز انقلاب متعلق به سال ۵۶ و بعد از آن است. پیش از سال ۵۶ به این حرکت‌ها جزیره‌های بی ثبات می‌گفتند.

قاسمعلی فراست در ادامه این نشست درباره تعریف و ویژگی‌های ادبیات انقلاب گفت: ادبیات انقلاب اسلامی در ابتدا بنا بر مقتضیات زمانی و شرایط اجتماعی ادبیاتی مملو از شعارزدگی بود. یکی از ویژگی‌های ادبیات در آن سال‌ها برخوردهایی با این شعار زدگی ها بود، لذا در آن ادبیات ما به دنبال ادبیات قدرتمند نیستیم.

وی گفت: برخی از کتاب‌های آن دوره ۱۰۰هزار تیراژ داشتند در حالیکه ادبیات قدرتمندی نبودند. اولین ویژگی انقلاب کمتر توجه داشتن به تکنیک و تمرکز بر شعار است. اکثر نویسندگانی که در این مقطع به میدان آمدند جوان بودند چراکه نویسندگان پیشکسوت عقب کشیده بودند.

این نویسنده و منتقد افزود: نویسندگان حرفه‌ای و پیشکسوت برای انقلاب ننوشتند و گروهی نیز به مخالفت انقلاب نوشتند به خاطر همین امر بود که نویسندگان جوان به میدان آمدند.

فراست بیان کرد: ما در بحث رمان انقلاب غنی نیستیم چون پس از انقلاب ناگهان با جنگ روبرو شدیم. برخی از ادبیات ما یادداشت نگاری و لحظه‌نگاری است که این یکی از ویژگی‌های ادبیات ما است.

شاکری در ادامه گفت: شعارگویی که خیلی مطرح می‌شود گفته‌ای است که از پایگاه جبهه روشنفکری برای تضعیف ادبیات انقلاب اسلامی بیرون آمد، در حالی که شعار وصف روایت است نه وصف ایدئولوژی.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس