پالایشگاه ستاره خلیج فارس

قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) سیاست‌های خود را در سال 1396 بر مبنای تحقق اقتصاد مقاومتی تنظیم نمود و سعی کرد با تعریف ده‌ها پروژه اولویت‌دار، توان خود را بر اتمام پروژه های بزرگ متمرکز کند.

به گزارش مشرق، در سال 1396 که از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان سال «اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال» نامیده شد، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) با اجرای ده‌ها پروژه اولویت‌دار همچون فاز نخست پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس، خط 2 متروی مشهد، خط 7 و 8 متروی تهران، کارخانه تولید آهن اسفنجی فولاد میانه، فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار، سد سردشت، سد سیلوه، فاز یک مهار روان‌آب‌های غرب کشور، گام بزرگی در تحقق این شعار بردارد.

گرچه در کنار این ابرپروژه‌ها می‌توان به افتتاح پروژه‌های زیرساختی در سراسر کشور از جمله بهره‌برداری از نیروگاه برق 450 مگاواتی سد رودبار الیگودرز، بهره‌برداری از فاز اول طرح احیا و توسعه اراضی کشاورزی 2500 هکتاری آراز دشت شیبلو و افتتاح 3 هزار طرح محرومیت‌زدایی و مردمیاری شمالغرب، افتتاح پل کابلی ولی عصر(عج) شیراز، بهره‌برداری از فاز دوم خط 2 آب‌رسانی تبریز، افتتاح تونل و زیرگذر شهید ضربعلی‌زاده تهران، افتتاح بزرگراه شهید حسین همدانی ادامه غربی بزرگراه حکیم به همراه تونل شهدای غزه، افتتاح پروژه مجموعه پل‌ها و میدان استقلال شهر اصفهان، افتتاح قطعات یک و دو بزرگراه شهر کنگان به دوراهک در استان بوشهر، خدمت‌رسانی به زائران اربعین، افتتاح طرح انتقال آب شرب تصفیه‌شده از شهر بستان به پایانه مرزی چذابه، آواربرداری، کمک‌رسانی و احداث 8500 کانکس در 35 روز در مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه، نصب برج واحد ایزومریزاسیون در فاز دوم پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس، افتتاح پروژه تقاطع غیر همسطح ولی عصر(عج) شهر کرمان، بارگیری سکوی فاز 22 پارس جنوبی در شرکت صدرا و هزاران پروژه محرومیت‌زدایی اشاره کرد.

انتقال اولین سکوی فاز ۲۲ پارس جنوبی توسط قرارگاه خاتم‌الانبیا

اجرای این پروژه‌ها توانست ثمره‌ها و دستاوردهای فراوانی برای کشور به همراه داشته باشد که نمونه بارز آن «جلوگیری از خام‌فروشی و تبدیل کشور به صادرکننده فرآورده‌های نفتی» در پروژه‌ای همچون پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس بود. پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس به عنوان بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان و نخستین پالایشگاه طراحی‌شده بر اساس خوراک میعانات گازی کشور با ظرفیت پالایش ۳۶۰ هزار بشکه در روز در قالب سه فاز 120 هزار بشکه‌ای با هدف تولید بنزین، گازوییل، گاز مایع و سوخت جت در 25 کیلومتری غرب بندرعباس در زمینی به مساحت ۷۰۰ هکتار احداث شده است. فاز نخست پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس با هدف تولید 12 میلیون لیتر بنزین و خودکفایی کشور در عرصه تولید بنزین در اردیبهشت سال 96 افتتاح شد و فاز دوم آن نیز در شرف افتتاح است که کشور را به صادرکننده بنزین تبدیل خواهد کرد و تاکنون نزدیک به شش میلیارد لیتر بنزین و سایر فرآورده‌های نفتی تولید داشته است.
 



«سرعت در احداث زیرساخت‌های کشور» از دیگر سیاست‌های قرارگاه در سال 96 بود که در اجرای پروژه راه‌آهن زاهدان چابهار متبلور شد. همچنین قرارگاه بر اساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و «تأکید بر ظرفیت بهره‌برداری از سواحل کشور»، فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار را به مرحله بهره‌برداری رساند. قرارگاه خاتم در این بندر به عنوان اولین بندر اقیانوسی کشور، 1650 مترِ طول موج‌شکن در امتداد موج‌شکن موجود احداث نموده و نیز 1240 اسکله شامل ۲ پست اسکله کانتینری و ۳ پست اسکله چندمنظوره با ظرفیت ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تن ایجاد کرده است.
 


اجرای حدود 16 میلیون مترمکعب عملیات لایروبی، استحصال و احیای 200 هکتار از اراضی، 120 هکتار تراکم و بهسازی و نیز محوطه‌سازی حدود 65 هکتار به منظور احداث ترمینال کانتینری و چندمنظوره از دیگر اقداماتی است که توسط این قرارگاه در فاز نخست طرح توسعه این بندر صورت گرفته است.
قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال 1396 اقدامات مهمی در احیا و قوام‌بخشی شرکت صدرا انجام داد و با حمایت از این شرکت علاوه بر اشتغال‌زایی، در زمینه «بومی‌سازی دانش و فناوری اجرا و بهره‌برداری از پروژه‌های عظیم صنعتی» گام بزرگی برداشت.

 


از دیگر سیاست‌های محقق‌شده قرارگاه در سال گذشته، تلاش در جهت «افزایش ظرفیت تولید کشور به‌ویژه در صنایع فولاد و لوله کشور» با اجرای پروژه کارخانه تولید آهن اسفنجی فولاد میانه بود. با افتتاح این پروژه ملی، تولید سالانه 800 هزار تن آهن اسفنجی محقق و گام مهمی در مسیر تکمیل زنجیره تولید فولاد کشور برداشته ‌شود.
 


همچنین قرارگاه با ارائه طرح‌ها پیشنهای جدید به دولت سعی دارد در جهت توسعه کشور گام‌های جدیدی بردارد که از میان این طرح‌ها می‌توان به اجرای کریدور ریلی غرب و شرق کشور، احیای دریاچه ارومیه از طریق دریای خزر، طرح ناب، توسعه سواحل مکران، نوسازی و جایگزینی حداقل 100 فروند شناور خدماتی مورد نیاز کشور در خلیج فارس، جمع‌آوری گاز همران نفت با احداث کارخانه‌های NGL کوچک و... اشاره کرد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس