تحولات سوریه

تکرار سناریوی دروغین حملات شیمیایی گزینه دیگر عناصر تروریستی برای تحت فشار قرار دادن دولت مرکزی سوریه برای ماندن در شهرک دوما بود.

به گزارش مشرق، پس از عملیات موفق ارتش سوریه در غوطه شرقی دمشق که منجر به تسلیم عناصر تروریستی جبهه النصره، فیلق الرحمن و احرار الشام و خروج آنان از ۹۵ درصد مناطق اشغالی و انتقال به استان ادلب شد، همه نگاه ها به شهرک دوما (آخرین پایگاه عناصر تروریستی در غوطه شرقی) معطوف شد.

برخی از سرکرده های عناصر تروریستی جیش الاسلام در شهرک دوما پس از ارزیابی میدانی به این نتیجه رسیدند که مذاکره با دولت سوریه برای خروج از غوطه شرقی دمشق آخرین گزینه برای بقا به شمار می آید.

نقشه میدانی دمشق
برای مشاهده اندازه اصلی روی نقشه کلیک کنید

پس از چند روز مذاکره در نهایت گروه تروریستی جیش الاسلام با وجود اختلاف های سنگین، آمادگی خود را برای خروج از غوطه شرقی اعلام کرد و حدود ۴ هزار تن از عناصر تروریستی به همراه اعضای خانواده خود به شهر جرابلس در استان حلب انتقال داده شدند.

اما تشدید اختلاف میان سرکرده های جیش الاسلام در شهرک دوما باعث شد فرآیند خروج و انتقال به شمال سوریه متوقف شود و عناصر تروریستی به شدت در مناطق مختلف اشغالی با یکدیگر درگیر شدند.

نقشه میدانی غوطه شرقی دمشق
برای مشاهده اندازه اصلی روی نقشه کلیک کنید

در حالی که افکار عمومی منتظر بودند تا سرکرده های جیش الاسلام اختلاف میان خود را حل کنند و روند خروج تروریست ها دوباره از سر گرفته شود اما آنان دهها خمپاره به سمت مناطق مسکونی دمشق شلیک کردند تا وضعیت پیچیده تر شود.

شهید و زخمی شدن دهها تن از شهروندان سوری در مناطق مرکزی پایتخت باعث شد تا یگان های موشکی، توپخانه و زمینی گارد ریاست جمهوری و ارتش سوریه عملیات را علیه عناصر تروریستی جیش الاسلام دوباره آغاز کنند.

نیروهای سوری با پشتیبانی آتش توپخانه و یگان موشکی توانستند بخشی وسیعی از مزارع جنوبی شهرک دوما را از اشغال عناصر تروریستی خارج کنند و با پاکسازی شهرک الریحان و رساندن خود به وروردی جنوبی و غربی شهرک اعلام کردند در صورت ادامه حملات خمپاره ای، سرعت عملیات را در این محور افزایش خواهند داد.

جنگنده های ارتش سوریه هم در این عملیات حدود ۹۰ مرتبه مواضع تروریست های جیش الاسلام را هدف قرار دادند و یگان موشکی هم ۲۰ موشک به سمت پایگاه های تروریست ها شلیک کرد تا سرکرده های جیش الاسلام دقیق تر بتوانند ارزیابی میدان کنند.

اما ترور و کشته شدن «یاسر دلوان»، رییس دفتر سیاسی گروه تروریستی جیش الاسلام نشان داد عمق اختلاف ها میان تروریست ها بسیار گسترده است و آنان به راحتی از شهرک دوما خارج نخواهند شد.

یاسر دلوان

موقعیت راهبردی شهرک دوما و نزدیکی به پایتخت مسئله ای نبود که حامیان خارجی گروه تروریستی جیش الاسلام بتوانند به سادگی از آن بگذرند چرا که به خوبی می دانستند انتقال تروریست ها به شمال سوریه به معنای پذیرفتن شکست است.

تکرار سناریوی دروغین حملات شیمیایی گزینه دیگر عناصر تروریستی برای تحت فشار قرار دادن دولت مرکزی سوریه برای ماندن در شهرک دوما بود و در همین راستا مظلوم نمایی تروریست ها در رسانه های غربی و عربی در دستور کار قرار گرفت.

صبح روز یک شنبه انتشار خبر حمله شیمیایی به مرکز شهرک دوما و کشته و زخمی شدند ۲۰۰ تن از شهروندان نشان داد گروه تروریستی جیش الاسلام برای توقف عملیات ارتش سوریه و ماندن در حومه دمشق به هیچ یک از اصول پایبند نیست.

یک منبع میدانی در گفت وگو با مشرق به جزئیات سناریوی تروریست ها اشاره کرد و گفت: تروریست ها از روزهای گذشته برای حملات شیمیایی برنامه ریزی کرده بودند و نیروهای متحد هم پیشتر در این خصوص افشاگری کردند.

اگرچه تروریست ها با حمله شیمیایی به مناطق مسکونی توانستند تا حدودی وضعیت را به سود خود تغییر دهند اما مردم در شهرک دوما به خوبی متوجه شدند این جنایت از سوی گروه تروریستی جیش الاسلام صورت گرفته و با حضور در خیابان ها اعتراض خود را اعلام کردند.

گزارش تصویری اختصاصی مشرق از غوطه شرقی:

آنچه که از غوطه شرقی دمشق پس از 7 سال جنگ باقی مانده است + تصاویر

مردم به گروگان گرفته شده در شهرک دوما در تظاهرات اعتراضی، غارتگری سازمان یافته، دزدی، برده داری قرون وسطایی، سرقت اموال عمومی، دستگیری جوانان و تجاور به زنان و دختران توسط تروریست ها را هم محکوم کردند.

به گزارش مشرق، در حالی که برخی منابع از توافق مجدد میان عناصر تروریستی و دولت سوریه برای خروج از شهرک دوما خبر می دهند، وضعیت در شهرک دوما شکننده گزارش شده و هنوز موضع رسمی دولت ترکیه برای انتقال تروریست ها به شهر جرابلش اعلام نشده و با توجه به فضاسازی جدید دولت های غربی و عربی باید منتظر ماند تحولات میدانی در حومه شرقی دمشق به چه سمتی پیش می رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
    مشرق جوری دروغ بنویس که ضایع نشی. حمله شیمیایی رو که خودت دیروز پریروز تایید کردی. اینجوری دروغ نوشتن حالتی نیاز داره که به اون وقاحت می گویند
    • مهدی IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
      بله حمله شیمیایی رو که همه تایید کردن بحث روی اینکه کی انجای داده احمق! و همه حتی خود مخالفین هم می دونن کار کی هست و در کل یه بچه 4 ساله هم می تونه تشخیص بده این مسئله دیگه نخ نما شده هر وقت ارتش سوریه داره پیروز می شه تروریست ها به این حربه دست می زنن وگرنه احمق ترین فرماندهان نظامی هم توی چنین شرایطی دستور حمله شیمیایی اون هم به جای غیرنظامی رو که نمی ده تا کار رو واسه خودش بدتر کنه!
    • IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
      35 9
      سوریه اگر دولت داشت باید دولتهایی که جاسوسانشان در سوریه حمله شیمیایی انجام داده اند را تهدید به حمله می کرد لاقال به پایگاه نظامیان اسرائیلی حمله می کرد
    • محمدباقر IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
      24 3
      آخه اسکول وقتی کمتر از دو هفته دوما پاکسازی میشد و حتی تروریستها هم برای ترک دوما توافق داشتن، چه دلیل داره متحدین به یه پاکسازی راحتی مثل دوما حمله شیمیایی کنن؟!!
  • ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
    58 7
    اگه غربی ها تحرکات نابخردانه داشته باشن باید در اولین زمان ممکن پاسخ درخور بگیرند تا مساله ادامه پیدا نکنه. والا سوریه بر باد رفته است
    • IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
      13 11
      گناه دارن اذیتشون نکنین :-))))))) جمع کن خودتو متوهم
  • ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
    47 8
    اگه غربی ها تحرکات نابخردانه داشته باشن باید در اولین زمان ممکن پاسخ درخور بگیرند تا مساله ادامه پیدا نکنه. والا سوریه بر باد رفته است
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
    23 68
    من نمیدونم تصرف یه شهرک این همه زمان میخواد با این ارتش دردنخور سوریه چطور تا الان اسراییل همه سوریه رو نگرفتن تعجبه باز صد رحمت به حزب الله وگرنه الان چندسال بود سوریه از دست رفته بود
  • IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
    43 3
    اسراییل فقط زبان زور میفهمد وبس .
  • IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
    15 13
    روسیه سر حمله اسرائیل به پایگاه سوریه ایرانی ها را نفروخت؟
    • محمد US ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
      8 2
      شمااكريك فاكت ضد روسي إز داخل هرمطلبي بيرون نياوري دلتان خنك نميشود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس