کد خبر 845271
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۰
اس 500

سامانه پدافند موشکی اس-500 یا «پرومتی» که سلاحی ضدماهواره و هواپیمای رادارگریز ساخته شده است، آخرین مراحل ساخت را طی می کند و در سال 2020 در اختیار ارتش روسیه قرار می گیرد.

به گزارش مشرق، سامانه پدافند موشکی اس-500 می تواند همه گونه اهداف را در ارتفاع بالاتر از 100 کیلومتری سطح زمین و در فضا و مدار زمین هدف قرار دهد.خبرگزاری تاس به تازگی اطلاعات جدیدی از این سامانه منتشر و اعلام کرده است که این سامانه پدافند موشکی می تواند به طور همزمان 10 موشک را پرتاب و اهداف بالستیکی و هوایی آیرودینامیکی (ازجمله هواپیماهای رادار گریز) دشمن را هدف قرار دهد و از این لحاظ بر سامانه اس-400 که شش موشک و هواپیما را می تواند شناسایی و نابود کند، برتری دارد.


ساخت اس-500 از سال 2010 آغاز شده است و هم اکنون در دو کارخانه روسیه در مناطق کروف و نیژنی نووگراد ساخته می شود.سامانه پدافند موشکی اس-500 قادر به هدف قرار دادن و نابودی اهداف پرنده اعم از موشک های قاره پیما و بالستیکی و موشک های بالدار تا برد پروازی سه هزار و 500 کیلومتر با سرعتی معادل هفت هزار متر در ثانیه است.اس-500 به دو نوع موشک 40Н6 (دو مرحله ای دوربرد با سوخت جامد) و موشک مافوق صوت 77Н6-Н مجهز است.

نشنال اینترست آمریکا نیز در گزارشی، سامانه اس-500 را سلاحی مرگبار توصیف کرده است که می تواند در بالاترین رده سامانه پدافند موشکی روسیه قرار گیرد.این سامانه موشکی می تواند برای هواپیماهای نظامی رادارگریز آمریکایی همچون اف-22، اف-35 و بی-2 مشکل ساز باشد.


خبرگزاری ریانوویستی چندی پیش گزارش داده بود که اس-500 تا 25 سال می تواند بکار گرفته شود.در همین حال رادیو اکو مسکو اعلام کرد: آموزش پرسنل خدمه اس-500 در روسیه آغاز شده است و در 11 رشته مرتبط با این سامانه پیشرفته، متخصصان روسی آموزش می بینند.

«ویکتور موراخوفسکی» عضو شورای کمیسیون صنایع دفاعی روسیه پیشتر اعلام کرده بود: سامانه اس-500 نسل جدید سامانه های پدافند موشکی است که می تواند برای نابودی هواپیماها و موشک های قاره پیما و بالستیکی و پهنه فضایی نزدیک به زمین به کار گرفته شود.وی در گفت و گو با رادیو «اخبار روسی» افزود: این سامانه موشکی بهترین دستاوردها در سامانه های موشکی کنونی روسیه را در خود جمع کرده و علاوه بر آن امکانات جدیدی در عرصه پدافند هوایی، موشکی و فضایی دارد.


به گزارش رسانه های روسی، آمریکا که در حال استقرار اجزای سامانه پدافند موشکی خود در اروپای شرقی است از توانمندی روسیه در عرصه پدافند موشکی به ویژه ساخت مجموعه های اس-500 ابراز نگرانی کرده است.
بر پایه این گزارش ها، مقام های آمریکایی امیدوار بودند با استقرار تسلیحات پدافند موشکی خود در اروپا موازنه قوا را به نفع خود و زیان روسیه بر هم بزنند. اما امکانات و توانمندی های روسیه در عرصه پدافند موشکی از جمله سامانه های پدافند موشکی اس-400 که قادر به هدف قرار دادن موشک های قاره پیما تا شعاع 300 کیلومتر هستند برنامه های واشنگتن را با مشکل مواجه کرده است.

روسیه در چند سال اخیر توانسته با عرضه تسلیحات مدرن جایگاه خوبی برای خود در بازار تسلیحاتی جهان بدست آورد.هم اکنون ایران سامانه پدافندی اس 300 روسیه را در اختیار دارد و بسیاری از کشورهای جهان از جمله ترکیه، عربستان، عراق و هند خواستار دریافت مدل 400 این سامانه پدافندی هستند.

روسیه به ترکیه پیشتر گفته بود که اس 400 را نهایتا تا سال 2020 به عضو ناتو خواهد داد اما ولادیمیر پوتین یک هفته قبل در دیدار با رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد که روسیه تلاش می کند زودتر از موعد به ترکیه اس 400 بفروشد.
اخبار رسانه های روسیه حکایت از آن دارد که اختلافات هند و روسیه در خصوص بستن قرارداد اس 400 به پایان رسیده است و احتمالا در ماه جاری دو کشور پس از ماه ها اختلاف بر سر بندهای قرارداد، توافقات خود را نهایی می کنند.
چین تنها کشوری است که موفق شده از روسیه اس 400 دریافت کند. بسیاری از کارشناسان روسی از این موضوع گلایه کرده اند و گفته اند که چینی ها می توانند با مهندسی معکوس، سلاح مشابه تولید و در بازار تسلیحاتی جهان به رقیبی برای روسیه تبدیل شوند.آمریکا به شدت مخالف فروش تجهیزات نظامی روسیه در جهان است و چندی پیش، مقامات عراق را از مخالفت خود با تصمیم احتمالی بغداد برای خرید اس 400 از روسیه آگاه کرده بود اما مقام های عراق گفته اند که در حال بررسی موضوع هستند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • US ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
    0 49
    بازم فناوری اش از مشابه آمریکایی عقبتره. چند سال قبل، آمریکا یه آزمایش موشکی انجام داد که یه موشک از جنس مس را به یک شهاب سنگ که در فاصله چند میلیون کیلومتری زمین بود با موفقیت شلیک کرد.
    • IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
      1 1
      نادان. سیستم پاتریوت قدیمی و منسوخ است. برای همین است که همه به دنبال اس 400هستند. ما هم که هیچ
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    27 0
    میتونی فن اوری مشابه اس 500 رو بگی مهندس
  • IR ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
    7 2
    خوب به شما چی میرسه یه روز همین وثافتها از پشت خنجر میزنن ایران کم از روسیه خیانت ندیده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس