کد خبر 845064
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۴:۰۰
 سگ

مساله نجس بودن سگ، غیر از حرمت نگهداری از آن است. نگهداری از سگ برای کسانی که استفاده عقلایی از آن ندارند، کراهت شدید دارد؛ و در روایات، امری ناپسند دانسته شده است.

به گزارش مشرق، از جمله موضوعاتی که بحث و گفت و گوی فراوانی پیرامون آن صورت می گیرد، ورود سگ به منزل و زندگی کردن با این حیوان است. بسیاری می گویند که اسلام نسبت به حیوانات مهربانی نمی کند و حتی این موجود را از حق حیات مستثنی می داند. این یکی از تهمت های بزرگ به این دین مبین است.

بحث اصلی درباره سگ همان حکمتی است که ما نمی دانیم. خیلی از دستورات اسلام حکمت هایی دارد که با عقل قابل فهم است و البته بخشی از آن هم برای انسان قابل فهم نیست. بسیاری از احکام شرعی برای دانشمندان که در لبه های مرز علم حرکت می کنند، به سختی قابل درک است. برای مثال کودکی که دستورات بزرگترش را درک نمی کند، باید آن را انجام دهد، هرچند به اشتباه در برخی اوقات از انجام آن طفره می رود اما کسی به او خورده نمی گیرد، چون درک درستی نسبت به حقیقت و دانایی بزرگترش ندارد.

نجاست سگ ربطی به وفاداری و یا بی گناهی آن ندارد. همانطور که نجاست بول، مدفوع و خون، ربطی به انسانیت انسان ندارد. انسانیتش محترم و عزیز، ولی خون و بول و مدفوعش نجس.


چرا اسلام سگ را نجس می‌ داند؟

برخی افراد از "فلسفه نجاست سگ" سؤال می‌ کنند و می‌ خواهند بدانند آیا در اسلام، فقط "حکم نجاست سگ" بیان شده یا علاوه بر این، به فلسفه این حکم نیز اشاره شده است؟

عده ای نیز دم از حقوق حیوانات می زنند و حکم نجاست را بر خلاف حقوق سگ می دانند!، از نگاه آنان سگ یک حیوان با وفا است و همین را دلیلی برای طهارتش می دانند.

اگر مفید بودن و وفادار بودن سگ برای حکم به طهارتش کافی باشد، پس خون که حیات انسان با کمبود آن در خطر می‌افتد، نباید نجس باشد؟ آیا کسی در فواید و نیاز انسان به خون و همچنین در نجس بودن آن شک دارد؟ آیا به بهانه اینکه انسان اشرف مخلوقات هست، می‌توان نجاست خون او را انکار کرد؟



نجاست سگ در قرآن

آیا در قرآن که کاملترین کتاب آسمانی است به نجاست سگ اشاره ای شده است یا نه؟
در قرآن کریم در سه مورد از سگ سخن گفته شده؛ (۲)
در این سه موضوع در قرآن کریم سخن از سگ به میان آمده، امّا در آن نه اشاره به طهارت سگ شده نه نجاست آن. با توجه به اینکه قرآن دلالتی بر نجاست و طهارت سگ ندارد، آیا می توان نتیجه گرفت که پس سگ نجس نیست؟

آیا همه احکام باید در قرآن ذکر شده باشند؟ آیا می توان حکمی را فقط بخاطر عدم ذکر آن در قرآن انکار کرد؟(۳)



آیا حرام بودن گوشت سگ در قرآن ذکر شده است؟

پاسخ این است که:


اولاً: قرآن کریم در احکام فقهی معمولا به کلیات بسنده کرده است. به عبارتی دیگر قرآن همچون قانون اساسی است که فروع قوانین مدنی، حقوقی، جزائی و ... را در آن نمی توان یافت.

ثانیاً: تبیین و تفسیر آن را به پیامبر اکرم (صلی الله و علیه وآله) و به دنبال آن، امامان معصوم (علیهم السلام) سپرده است، «وَ أَنْزَلْنَا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَیْهِمْ»(۴) یعنی ای پیامبر ما ذکر بر تو نازل کردیم تا برای مردم آنچه را بر ایشان نازل شد (قرآن) تبیین و تفسیر نمایی و خود قرآن دستور داده که علاوه بر آنچه خداوند در قرآن بیان فرموده، از سخنان پیامبر(صلی الله و علیه وآله) و امامان (علیهم السلام) اطاعت کنیم:«وَ مَا آَتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ مَا نَهَاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا»(۵) یعنی ای مردم هر چه را رسول الله(صلی الله و علیه وآله) به شما دستور داد ، اجرا کنید و هر چه را نهی کرد باز ایستید.

خلاصه اینکه برای به دست آوردن حکم شرعی، قرآن یکی از منابع استنباط احکام الهی می باشد، علاوه بر کتاب آسمانی ما، روایات معصومین(علیهم السلام) یکی دیگر از منابع است که اگر حکمی در قرآن ذکر نشده بود باید به این روایات رجوع شود.
روایات در باب بیان نجاست سگ در دو قالب بیان شده اند؛ روایاتی که به صراحت در آن واژه نجس آمده است و دسته ای دیگر روایاتی که واژه نجس در آنها ذکر نشده، امّا با قرائن موجود در آن، نجاست سگ اثبات می شود. در این روایات، روش برخورد با سگ همانند روش بر خورد با نجاسات دیگر، بیان شده است.(۶)

نجاست سگ به معنی پلیدی ظاهری است که تمام اجزاء سگ اعم از پوست، گوشت و موی آن نجس است و هر چیز مرطوبی که به سگ برخورد کند؛ نجس می شود. ولی در حقیقت و واقع، آیا سگ موجود پلید و بی خاصیتی است یا نه؟ نمی شود این را ادعا کرد. چون سگ مخلوق خداست. سگ مثل خون، نجس العین است. خون فواید زیادی دارد و بدون خون هیچ موجود زنده ای دوام نمی آورد؛ ولی نجس است. نجاست سگ ربطی به وفاداری و یا بی گناهی آن ندارد. همانطور که نجاست بول، مدفوع و خون، ربطی به انسانیت انسان ندارد. انسانیتش محترم و عزیز، ولی خون و بول و مدفوعش نجس.



نگهداری سگ در خانه

مساله نجس بودن سگ، غیر از حرمت نگهداری از آن است . نگهداری از سگ برای کسانی که استفاده عقلایی از آن ندارند، کراهت شدید دارد؛ و در روایات، امری ناپسند دانسته شده است. (۷) بنابراین نگهداری سگ برای نگهبانی و شکار، و سگی که امروزه مورد استفاده پلیس و نیروهای امداد می باشد، مکروه نیست. (البته این به معنای عدم نجاست این سگ ها نمی باشد.)
در بعضی از روایات آمده است که خانه ای که در آن سگ است، ملائکه وارد نمی شوند. این کراهت سبب می شود که حتی نماز خواندن در چنین خانه ای مکروه باشد.(۸)

اگر مفید بودن و وفادار بودن سگ برای حکم به طهارتش کافی باشد، پس خون که حیات انسان با کمبود آن در خطر می‌افتد، نباید نجس باشد؟ آیا کسی در فواید و نیاز انسان به خون و همچنین در نجس بودن آن شک دارد؟ آیا به بهانه اینکه انسان اشرف مخلوقات هست، می‌توان نجاست خون او را انکار کرد؟


از مجموع روایات استفاده می شود که نگهداری سگهای مفید مثل سگ نگهبان، با وجود اینکه کراهت ندارد،(۹) امّا و خانه‌ای جداگانه برای سگ ساخته شود.
و اگر در برخی روایات از نگهداری سگ های مفید هم نهی شده، در صورتی است که محل زندگی او جدا نباشد. اما نگهداری سگ های دیگر ـ غیر از سگ شکاری و سگ نگهبان و هر سگی که برای کارهای عقلایی بکار گرفته می شود ـ کراهت داشته و ناپسند است.



حقوق سگ به عنوان یک حیوان

اسلام دین تعادل و میانه روی است. این اعتدال و میانه روی را به وضوح می توان در دستورات اسلامی مشاهده کرد. هرچند در اسلام، سگ حیوانی نجس است، امّا این سبب نشده تا حقوق او به عنوان یک حیوان، نقض شود. رعایت حقوق سگ به این نیست که به آن دست بزنی ، و او را مونس و هم بازی خود قرار دهی! بلکه با رسیدگی به آب و غذایش و آزار نرساندن به او، حقوقش را رعایت کرده ای.

در کتب فقهی آمده است: اگر شخصی، به مقدار وضو گرفتن آب داشته باشد، و بترسد که اگر با آن وضو بگیرد، دچار تشنگی شود، بر او واجب است که تیمم کند و آب را برای نوشیدن نگه دارد. صاحب جواهر(قدّس سرّه)، پس از نقل این فتوا می نویسد: «وکذا الحیوان اذا کان کذلک وان کان کلبا»(۱۰) (اگر از تشنگی حیوانی نیز بترسد، حکم همین است، گرچه آن حیوان، سگ باشد.)
در بعضی از روایات از اذیت و آزار سگ منع شده، در دسته ای دیگر به اطعام و سیراب‌ کردن سگ توجه شده است. علاوه بر این روایاتی هستند که قاتل سگ را ملزم به پرداخت دیه می‌کند. از این روایات نیز شاید بتوان حق و حقوقی برای سگ در اسلام ثابت کرد. هرچند عده‌ای می گویند: روایات دیه سگ، حقی را برای این حیوان ثابت نکرده بلکه تنها خسارت مالی صاحبش را جبران می‌کند،(۱۱) امّا با در نظر گرفتن همه روایات، خلاف این مطلب ثابت می شود چرا که دیه انسان را نیز به ولیّ او می پردازند امّا این سبب نمی شود خود آن شخص ارزش و قدری نداشته باشد. پس وقتی در دین اسلام برای سگ دیه قرار داده می شود، می توان نتیجه گرفت که به این حیوان، ارزش و بهایی داده شده است و پرداخت دیه به صاحب آن جبرانگر همین بهاء و ارزش فوت شده است.

پی نوشت:
۱- کنز العمال فی سنن الأقوال والأفعال، علاء الدین علی بن حسام الدین المتقی الهندی البرهان فوری، المحقق : بکری حیانی - صفوة السقا، ج۱ ،ص ۳۹۱ح ۱۱۲۵.
۲- تفسیر نور، محسن قرائتی‏، ج‏۵، ص۱۵۰، نکته ‏ها/سوره کهف، آیه ۱۸/ تفسیر نمونه، مکارم شیرازی ناصر، ج‏۱۲، ص۳۷۰، تفسیر: موقعیت دقیق اصحاب کهف./ سوره اعراف، آیه ۱۷۶./ تفسیر نمونه، مکارم شیرازی ناصر، ج‏۷، ص۱۴، دانشمندی که در خدمت فراعنه در آید. / سوره مائده، آیه ۴.
۳- عدد رکعات نماز ـ دو رکعت صبح، چهار رکعت ظهر، چهار رکعت عصر، سه رکعت مغرب و چهار رکعت عشاء ـ در قرآن ذکر نشده است، با اینکه از مسلمات بوده و اختلافی در آن نیست.
۴- نحل/۴۴.
۵- حشر/۷.
۶- وسائل‏ الشیعة ج۱ ص۲۲۵.
۷- معارف و معاریف، سید مصطفی حسینی دشتی، واژه سگ.
۸- بحارالانوار، ج ۶۲، ص ۵۳. ـ توضیح المسائل مراجع، ج۱، مسئله ۱۰۵.
۹- مفتاح الکرامة ۸/۸۵ ـ کتاب المکاسب ۱/ ۱۹۷ ـ جواهر الکلام ۲۲/۱۳۸.
۱۰- جواهرالکلام ، ج۵/ ص۱۱۴.
۱۱- انصاری، شیخ مرتضی، کتاب المکاسب، انتشارات علامه، ص ۷، دو سطر به آخر.

منبع:تبیان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 92
  • در انتظار بررسی: 41
  • غیر قابل انتشار: 56
  • مهدی GB ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
    سگ حیوان باوفائی است و احساسات را درک میکند.
    • IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
      هر حیونی که بهش غذا بدی چون به انسان احتیاج و عادت پیدا می کنه وفادار خواهد بود به منبع غذای خود
    • IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
      مطمئنا انسان ها خیلی بیشتر وفادار و احساساتی هستند پس بهتره آدم پولش رو خرج یک آدم کنه تا یک حیوان بی روح
    • IT ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
      چون اصول اسلام عزیز برایم ثابت شده با دهها دلیل ساده و پیچیده از قبیل توحید نبوت و معاد و البته عدل و امامت و همچنین اعجاز قران به هزار دلیل از جمله عدم تحریف ان و اینکه هیچ دو قرانی در جهان نمیابید که اختلافی ولو یک زیر یا زبر با هم داشته باشند بر خلاف تمام کتابهای معتبر دیگرمثل دو دیوان حافظ که پر است از اختلاف در انها (بنده مقایسه کردم) به خاطر همین اثبات اصول احکام فرعی ان نیز از قبیل نجاست سگ را با دل و جان پذیرفتم مثل اینکه دکتر بودن فردی برایم ثابت شد سر نسخه دیگر با او چانه نمیزنم انشاءالله خالقی که چند شب دیگر مرا از این جهان میبرد همه مارا هدایت فرماید
    • IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
      90 5
      من کاری به درست و غلط این مقاله ندارم ولی میخوام ببینم آیا کسی که سگ نگه میداره براش مهمه که طبق اسلام کارش درسته یا غلط !؟
    • محمد IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
      1 1
      سگ احساسات را درک نمیکنه سگ باید ازاد باشد هیچی از احساسات نمیفهمه
  • IR ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
    خون‌نجس‌است‌وهمیشه‌دررگهاجریان‌دارد.سگ‌هم‌ نجس‌است‌ودرخانه‌به‌صاحبش‌می‌چسبدووفاداراست این‌هم‌نتیجه‌‌مقایسه‌شما درضمن‌ازمقایسه‌زن‌باشکلات‌وچلوکباب‌‌هم‌‌‌شکر افشانی‌کنید
    • IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
      21 86
      اگه قدر یک عدس عقل و شعور داشتی همین کار رو هم میکردیم!
    • IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
      33 49
      خون تا زمانی که در رگ ها جریان دارد پاک است ولی زمانی که از رگ و بدن آدم خارج می شود نجس می شود همان طور که مدفوع تا وقتی در رودها و ادار در مثانه هست پاک است ولی وقتی از جایگاه خود در بدن انسان خارج می شود نجس می شود و کسی این مواد دفعی را به خودش نزدیک نمی کند
    • IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
      27 30
      خون تا زمانی که در رگ ها جریان دارد پاک است ولی زمانی که از رگ و بدن آدم خارج می شود نجس می شود همان طور که مدفوع تا وقتی در رودها و ادار در مثانه هست پاک است ولی وقتی از جایگاه خود در بدن انسان خارج می شود نجس می شود و کسی این مواد دفعی را به خودش نزدیک نمی کند
    • IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
      12 51
      سگها برای قضای حاجت در منزل و روز فرش خانه مناسب باشد نجس می شود و کسی که این مواد دفعی را به خودش نزدیک می کند مریض نمیشود اصلا نجاست آن را بخورید
    • پویا IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
      کلاً آدمهای مریض مثل شما توی جامعه زیاد داریم ، خب برو با همون سگ دمخور شو تا جونت دربیاد
    • پویا IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
      کلاً آدمهای مریض مثل شما توی جامعه زیاد داریم ، خب برو با همون سگ دمخور شو تا جونت دربیاد
    • عشقم سگم IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
      15 5
      سلام کی گفته سگ های خانگی نجس هست. سگ خانگی اصلا نجس نی من خودم سگ دارم. شاید سگ های بیابانی داشته باشند اما اونم حتمی نیستش
  • amir IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
    حالا که این مقاله رو خوندم میرم سگ میخرم تا چشتون درآد :)))))
    • IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
      خون خودت رو کثیف نکنه. خونت نجس نیست بخورش با لیوان
    • IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
      لجبازی با کی ؟ بادین خدا!!!
    • IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
      آره برو شصت تا سگ و توله سگ بخر ببر خونه ات همدم سفره و خواب و حموم و بیرون و همه جات باشن! احمق مغرض خیره سر!
    • Amir IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
      67 22
      در جواب 8:45 : عزیزم من مثل شماها دراکولا نیستم که خون بخورم
    • سربدار IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
      برای هر مقاله ای برای لج بازی اقدام نمی کنند بابا تودیگه کی هستی در اسلام پنج حکم است حلال،حرام، واجب،مستحب، مکروه حلال یعنی چه ؟ لقمه حلال انسان را و فرزندانش را از هلاکت مصون می دارد ببخشید شما بیشتر به مطالعه نیاز دارید یا از مراجع تقلید سئوال بفرمایید چنانچه خدای نکرده مریض می شوید به دکتر مراجعه می فرمایید این سئوالها را از متخصصین علم فقه بپرسید تشکر
    • IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
      واقعا انسان هایی که سگی رو که هیچ فایده و مصرفی نداره را فقط برای نگه داشتن و هم خونه شدن باهاش تهیه می کنند آیا نمی توانند آن هزینه ای را که برای سگ حروم می کنند صرف انسان های فقیر کنند و یا سرپرستی یک بچه یتیم رو بعهده بگیرند مطمئنا انسان برای انسان خیلی وفادارتر و با فایده تر و مهربان تر است تا حیوان برای انسان
    • IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
      18 87
      آن هزینه ای را که برای سگ حروم می کنند جوجه میخرن به سگ میدن اما به انسانهای گرسنه نمیدهند دراحلی که سگ با گوشت تاریخ گذشته هم شاد میشه.
    • IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
      سگها نظافت پذیر هستن؟ و برای قضای حاجت در منزل و روز فرش خانه مناسب هستند؟. مبارکه تهرانی ها باشد . فرزند و برادر و خواهر که خیلی وفادارتر و با فایده تر و مهربان تر است تا حیوان برای انسان
    • حجت IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
      6 76
      مغز ** مثقال راحت باش
    • IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
      5 32
      برو بخر ما رو سننم خودت بعدا پشیمون میشی
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
    13 45
    گر مفید بودن و وفادار بودن سگ برای حکم به طهارتش کافی باشد، پس خون که حیات انسان با کمبود آن در خطر می‌افتد، نباید نجس باشد؟ آیا کسی در فواید و نیاز انسان به خون و همچنین در نجس بودن آن شک دارد؟
    • IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
      14 84
      جوجه میخرن به سگ میدن اما به انسانهای گرسنه نمیدهند درحالی که سگ با گوشت تاریخ گذشته هم شاد میشه.
    • IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
      16 35
      مقایسه خون با سگ خیلی احمقانه هست هرچیزی در جای خودش باید باشه خون وقتی در رگ ها جریان داشته باشه پاک هست ولی وقتی از رگ و بدن انسان خارج شود ناپاک و نجس هست همون طور که مدفوع تا وقتی در روده و ادرار تا وقتی در مثانه هست پاک هست ولی وقتی از جای خود و بدن انسان خارج شد نجس می شود سگ هم باید در جایگاه خود که مطمئنا خارج از خانه انسان هست نگه داری شود ، درضمن شما بهتر است بجای هزینه کردن پول بی زبان برای یک سگ بی مصرف آن هزینه را صرف فقرا هم جنس خودتون کنید یا صرف نگه داری یک بچه یتیم و مطمئنا خیلی از انسان ها از سگ خیلی وفادارتر هستند
    • IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
      سگها نظافت پذیر هستن؟ و برای قضای حاجت در منزل و روز فرش خانه مناسب هستند؟. مبارکه تهرانی ها باشد
  • حسام IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
    وای خدای من این دیگه چه استدلالی بود؟؟؟خون خوبه ولی نجسه پس سگ هم خوبه ولی نجسه.الآن این چیه؟؟؟وای خدایا ما با کیا شدیم هشتاد میلیون!
    • IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
      9 17
      خون جاش توی بدنه انسانه و در اونجا خوبه ولی زمانی که از بدن خارج میشه غیر مفید و مضر میشه و نجس چون دیگه تو جایی که باید باشه نیست
  • Amir IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
    90 21
    اگه سگ نجس هستش پس چرا اصحاب کهف سگ داشتن و حتی سگشون هم باهاشون به خواب چندین ساله رفت ؟
    • IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
      14 51
      سگ داشتن با نجس بودن سگ فرق دارد ، همه اصحاب کهف سگ نداشتن بلکه چوپانی که همراه اصحاب کهف شد دارای سگ بود برای کار چوپانیش و آن سگ هم در ورودی غار به خواب ابدی رفت نه داخل غار و کنار انسانها .
    • IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
      6 19
      سگ داشتن با نجس بودن سگ فرق دارد ، همه اصحاب کهف سگ نداشتن بلکه چوپانی که همراه اصحاب کهف شد دارای سگ بود برای کار چوپانیش و آن سگ هم در ورودی غار به خواب ابدی رفت نه داخل غار و کنار انسانها .
    • IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
      4 14
      چه ربطی دارد؟ اصحاب کهف هم خون داشتند و خونشان نجس بود! نجس بودن که به معنای بودن نیست.
    • IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
      13 24
      بین داشتن سگ (سگ گله که همراه چوپان بود) با نجس بودن آن چه ارتباطی هست؟ اگه خون نجس هستش پس چرا توی رگها و مویرگهای ما خون هست؟ اگه ادرار و مدفوع نجس هستش پس چرا توی سیستم گوارش و ادرار، وجود داره؟ طرح این سوالات برای چیست؟ اصلاً نجسه یعنی چی؟ نجاست چه ارتباطی با ما و زندگی ما دارد؟ آقایان مشرق مشکل از اعتقادات است، مشکل از سواد دینی مردم است، خیلی ها هنوز فرق بین نجاست و کثیف بودن رو درک نکردن. مثلاً شما آب کثیف یا گل آلود نمی خورید، آیا این به معنای نجس بودن آن است؟ یا اگر کسی الکل مصرف نکرد به معنای غیربهداشتی بودن یا کثیف بودن آن است؟ به نظر باید قبل از طرح این موارد احکام مربوط به نجاسات و مطهرات را بیان کنید تا مخاطب زمینه ورود به بحث را پیدا کند.
    • IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
      7 12
      سگ اصحاب کهف متعلق به چوپانی بود که گله داشت و از قضا همراه اصحاب کهف شد.قاعدتا می بایست غذایی به سگ داده شود ضمن اینکه غار اصحاب کهف از دید خودشان فضایی موقتی برای اسکان بود بنابراین برای سگ هم خانه ای موقت بود ولی به اراده خداوند خانه همیشگی آنها شد.
    • IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
      12 33
      نمیدونم قدیما تو خونه ها کفتر و مرغ و خروس و گوسفند نگه میداشتند و کسی به ندرت سگ توی خونه نگه میداشت. محبتی هم که میخواستن نثار سگ کنند به اعضای خانواده و همسایه و خویشاوندان ابراز میکردند. به نظر من نگهداری سگ نشانه تنهایی ماهاست.از صحبتها برمیاد که همه به دنبال رابطه عاطفی هستند که با سگ ایجاد میشود. چرا سعی نمیکنید با انسانهای دور و بر خودتون رابطه عاطفی خوب برقرار کنید؟ اگه پول خرید سگ و هزینه نگهداری اون رو صرف فقیر و راه انداختن کار یه گرفتار کنید واقعا خوشحال نمیشید؟
    • IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
      13 39
      سگ نگهبان اونم دم در غار نه توی تخت یارو تو خونش نادان
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
    اینایی که سگ تو خونه نگه میدارن وقتی میان بشینن رو مبل یا فرش می بینن نشستن رو گ .. سگ
    • IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
      66 12
      نه عزیزم، تورو میشونن رو گ.. سگ چون جات همونجاست
    • IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
      15 54
      11:27 ظاهرا سگت تو بشقاب غذاتم شاهکار زده که اینطور بسوزش افتادی بدبخت سگباز
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
    22 4
    سگ حیوان با وفا و از مخلوقات خداست . نگهداری سگ پول میخواد زبون بسته مال طبیعت خداست وباید مثل دیگر حیوانات در پیرامون انسان زندگی کند
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
    23 23
    اصحاب کهف سگشان را با خود به غار بردند و همگی بخواب طولانی رفتند، من زیا به روایاتی که با قرآن همخوانی نداره اعتماد نمیکنم، اما یک چیز را به چشم خود در خارج دیده ام، خانه هایی که سگ نگهداری میکنند، سگ تبدیل به مهمترین عضو خانوادشان میشه و بچه های آن خانه بعد از سگ مهم هستند، شاید کراهت و نجاستش به این دلیله، برعکس خانه هایی که سگ را بیرون از محل زندگی مثل حیات نگهداری میکنند به این شدت به سگ اهمیت نمیدهند
    • IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
      10 34
      شما هر وقت مفسر قرآن و روایت شناس شدی اظهار نظر بکن. سنگ اصحاب کهف برای نگهبانی و چوپانی بود نه برای بازی!
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
    53 8
    سگ نگهبان است، وفادار است، باعث شادی است، باعث امنیت است، از بلایای طبیعی زود با خبر میشود.
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
    51 12
    الان پلیس، ارتش، آتشنشانی، اورژانس، دامداران و ... سگ دارن پس همشون نجس شدن؟
    • IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
      بدبخت محیط اداری و آزاد رو با منزل یکی میکنی ؟
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
    22 79
    میگفت سگ از بعضی آدما پاک تر و باشرف تر است و کباب تازه میخرید به سگ میداد اما به انسانهای گرسنه نمیدداد در حالی که سگ با گوشت تاریخ گذشته هم شاد میشد . نامه تمام
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
    20 25
    تو غرب خیلیا سگ نگهداری میکنند ، ما چون اسلام گفته سگ نجسه در خانه و سر سفره نگهداری نمیکنیم ولی دلیل نمیشه آسمون ریسمون ببافیم تا توجیهش کنیم.
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
    5 73
    میگفت سگ از بعضی آدما پاک تر و باشرف تر است و کباب تازه میخرید به سگ میداد اما به انسانهای گرسنه نمیدداد در حالی که سگ با گوشت تاریخ گذشته هم شاد میشد . مردم توی خونشون و سر سفره شون سگ داشته باشن؟ / نامه تمام
    • IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
      20 13
      بسه دیگه!! دهن سگ ها رو سرویس کردی !!!!!
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
    96 6
    من ی قناری و سگ دارم . دقت به زندگی حیوانات منو به این نتیجه رسوند که اکثر انسانها از چهارپایان کمترند
    • IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
      از قناری شپش و اوریون میگیری از سگ هم انواع بیماریهای روده ای و انگلی . خوش باش
    • IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
      7 131
      بزاق سکتو ببر آزمایشگاه ببین بهت چی میگن ؟
    • IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
      5 13
      همسایه ایی داشتیم دوتا خونه اونورتراز ما بودن ...پسری داشتن که الان 50 ساله شده ...ازدواج کرد طلاق گرفت ...رفت یک سگ بزرگ اندازه قد خودش خرید...سگ بی صدایی بود ...خیلی صداشو میشنیدیم ... خداروز بد نیآره هراز گاهی صدای واق واق این سگ کل محله را پر میکرد بعدهم آروم میشد ...
    • P IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
      31 2
      سگهامظلومن و حرف شنوی از انسان ها دارن ولی نه برای ناز و عشوه و ظلم به سگ و ...بهشون ظلم نکنید بزارید همان نگهبانان باوفا باشن ..
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
    7 103
    سگها نظافت پذیر هستن؟ و برای قضای حاجت در منزل و روز فرش خانه مناسب هستند؟. مبارکه تهرانی ها باشد
    • IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
      8 86
      این روشنفکرهای اصلاح طلب وقتی رو فرش راه میرن و پاشون در اثر رفتن رو گ .. سگ سُر میخوره میفتن زمین کلی میخندن بعد با دست پاکش میکنن
    • IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
      26 1
      سلام چند صد بار یه چیز رو میگی خودت خسته نمیشه خداییش بس کن دیگه باو آخه به تو که ربطی نداره تو نخر تو نداشته باش
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
    15 53
    دو نکته: اول اینکه نجس و پاک بودن هیچ ربطی به خوب یا بد بودن حیوان ندارد. منی هم نجس است اما بدون آ ن نسل بشر منقرض می شود. خلقت خوکها برای خودشان خوب است و اتفاقا حیوانات مفیدی هستند که زباله ها را از طبیعت حذف می کنند اما اینکه انسان با آن زندگی کند و حتی دست به او بمالد برای انسان مضر است. سگ هم همینطور است. سگبازی و آوردن سگ در اتاق محل زندگی آپارتمان و بازی با آن ممنوع است. اما استفاده از همین سگ به عنوان چوپان و نگهبان که در لانه جداگانه ای بیرون بخوابد و زندگی کند مانعی ندارد. خون هم نجس است اما انتقال آن جایز و بلکه گاهی واجب . اما لباسی که خونی می شود باید تطهیر شود. دوم حتی اگر مسلمان هم نباشید اما به حقوق حیوانات معتقد باشید باز هم نگهداری از سگ در داخل خانه و تبدیل به یک عضو خانواده جنایت است چون سگ باید سگی زندگی کند و در کنار سگها باشد نه مثل انسان درون آپارتمان!
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
    23 6
    مشرق , روکش صندلی بنز و تویوتایی که توش میشینی از چرم مشکوکی ساخته میشه . نجسات اونها مهم نیست ؟
    • US ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
      9 78
      طبق فقه اسلام وقتی شما از نجس و پاک بودن چیزی اطمینان نداری و شک دارید میتوانید بنا را بگذارید بر پاک بودن آن.
  • الی IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
    12 13
    من سگ دوست دارم ولی میدونم باید محیط خونه رو از محیط زندگی اون جدا کرد ولی نمیگم نجس هست
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
    69 6
    والا سگ از انسان باوفا تره
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
    53 8
    سگ دروغ نمیگه، خیانت نمیکنه، رشوه نمیده ، رشوه نمی گیره، اختلاس نمیکنه ، .... و خیلی چیزهای دیگه! با این وجود نباید خانه اش با آدم ها مشترک باشد . ولی آنهایی که همه این کارها را میکنند و جزو شما هستند با آدمها زندگی می کنند و ..... !!!!!
    • محمد IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
      7 18
      اونایی که گفتی درسته ولی به نظرت در مورد همه آدمها قضاوتت درسته؟؟ آدم خوب نداریم؟؟؟
    • حجت IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
      4 87
      والا تا جایی که ما می دانیم فقط حضرت سلیمان بود که زبون حیوانات رو می فهمید. مگه شما پیغمبری که می فهمی راست می گه یا دروغ
    • AAA IR ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۴
      2 32
      این که میگی آدم همه غلطی میکنه به خاطر اینه که چندتا آدم بی دین چهار تا بچه رو تربیت کردن و اگر دین دار باشی و بچه هاتم رو دین دار تربیت کنی اونوقت میفهمی انسان از سگ با ارزش تره آره انسان سگ نگه داشتن رو دوست داره همون طور که گناهان دیگه رو دوست داره چون نفس انسان هست ولی اسلام گفته نباید انجامشان بدهیم پس یعنی تماما هم در این دنیا و هم در آخرت به ضرر ما هست
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
    2 21
    کفتر هم به صاحبش وفاداره پس چرا کسی برای نگه داشتنش اصرار نداره؟
    • IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
      15 4
      کی گفته؟ کفتر و ولش کنی میره دیگه بر نمیگرده
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
    85 11
    سگ با شرف تر از مشرق است
  • زیبا احمدپور از تبریز US ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
    خیلی احمقه کسی که سگ نگهداری میکنه ولی از اون طرف از سگ هم کمتره کسی که دل می شکند به ناحق یا مال حرام میخوره
  • IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
    31 4
    من 11 تا دارم .
    • IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
      17 2
      دمت گرم تیم فوتبال درست کردیا
    • ا ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۷
      12 5
      سلطانی داداش دمت گرم رو سفیدمون کردی به کوری چشم مشرق نیوز و زیبا احمد پور
  • IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
    27 2
    حیواناتی مانند سگ وگرنه به احساسات انسانی نزدیک هستند.. غالبا میشه فهمید که خوشحالند یا ناراحت.. اینو نفهمیدید تا حالا؟
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
    7 108
    آخه اون چه آپارتمانیه که عین طویله مدام صدای پارس سگ از داخلش بیاد ؟
  • IR ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    نگهداری از سگ و گربه در محیط خانه بسیار اشتباه است. سگ باید در باغ یا محیط باز باشه ، چون نا خواسته آلودگی رو با خودش وارد محیط خانه میکند و مشکلات انگلی هم دارند. در ضمن نجس و پاک رو هم برای آدم های 1000 سال پیش گفتن که نمیفهمیدن باکتری و ویروس و انگل چیه ، بنابراین هر چیزی یا آلوده است ، یا تمیز است ، سگ و گربه هم نجس نیستند ، بلکه آلوده اند
  • ALI IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۱
    4 47
    تهرانی داریم تا تهرانی لطفا جمع نبندید
    • مانیاد IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
      0 3
      به نظر من اگه حیوونی رو میخواید که نجس نباشه لاکپشت نگهداری کنید
    • Melina IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
      0 1
      صد در صد اما کی قبول میکنه؟ همش تهرانی تهرانی این نشون شعور و اندازه فکر دیگرونه ک قوربون مردم البته من ب اینا نمیگم مردم ولی خب میان این مدلی حرف میزنن و احتمال اینک همه ی 30 تایی دیسک لایک بزنن زیاده
  • تارا IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    124 2
    این که ما بخوایم سگو بیاریم تو خونمون به خودمون مربوطه پس سرتون به کار خودتون !!!!
    • بنده خدا IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
      0 0
      به شرطی که خونتون آپارتمان نداشته باشه .......رد شدن از دستورات خدا عواقب سختی داره خیلی سخت چ قبول کنی چ قبول نکنی موظف هستی که هر چی خدا گفت روبگی چشم
    • آنیتا US ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
      0 0
      همه اونایی که توخونه سگ نگه میدارن یا توبغلشن همیشه یه بوی چندشی ازخونش و خودش میاد آذم فقط بااین بو انرژی منفی میگیزه چه برسه چیزای دیگ
  • نگین IR ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    2 31
    این همه حیوان برای نگهداری هست چرا سگ؟از معایب اون اینه که بعضی ها اون رو از خونوادهشون هم بیشتر دوست دارن.
  • rojan IR ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    10 2
    همه دارن میگن انسان بهتر از سگ و از اینجور حرفا سگ بدون هیچ دلیلی فقط برای خوشحال کردن صاحبش هر کاری میکنه ولی بچه ی انسان این کار رو میکنه؟؟ توی زلزله ی ترکیه یک سگ ولگرد پنج نفر از جون آدم هارو نجات داد سگ باوفا ترینننن حیوان توی جان است.
  • IR ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    5 33
    امام صادق(علیه السلام) فرمود: نماز مگذار در خانه ای که در آن سگ است مگر اینکه سگ صید باشد و دربی برویش بسته شود، در این صورت اشکالی ندارد. همانا ملائکه بر خانه ای که در آن سگ است وارد نمی شوند
  • من IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
    11 1
    نجس افکاری هستند که با وفا ترین خلفت خداون رو نجس میدانند.
  • مریمشونم IR ۰۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    1 0
    شما خودت تو خونه سگ نیار فضولی بقیه رم نکن آیا تو قرآنتون نگفته سرتان در زندگی خودتان باشد؟
  • فاطمه IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    0 0
    هم وطن هایی که از مسلمانی صحبت میکنید هنوز نمی تونید با هم نوع خودتون با آرامش صحبت کنید بعد میخوابد تاثیر هم بگذارید؟ اسلام رو مسلمونا بد جلوه میدن. نتیجه روشنه هرکس خواست سگ خواهد داشت هرکی نخواد با این دسته افراد رفت و آمد هم نمیکنه. هر انسانی از حق طبیعی انتخاب برخورداره،تا زمانی که آسیب متوجه همدیگه نشه حق دخالت وجود نداره
    • ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
      0 0
      واقعا چرا ملت ما به سگهای خارجی علاقمند شدند چی باعث شده که اینطور بشه به نظر من مردم دلخوشی و جوانان بیکار هستند فقط من تواین مسله موندم مگر ایران تحریم نیست پس این سگهای فرانسه چجوری به ایران می اورند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس