استعفا در نوبل

شورای داوری جایزه نوبل ادبیات، حالا سه تن از اعضایش را کنار خود نمی‌بیند. آنها به این ارزیابی رسیده‌اند که آکادمی نوبل نتوانست پای اصولش باقی بماند.

سرویس جهان مشرق - طوفان Metoo# به مؤسسه نوبل رسید. شورای داوری جایزه نوبل ادبیات، حالا سه تن از اعضایش را کنار خود نمی‌بیند زیرا آنها با وجود اینکه عضویتشان طبق اساسنامه، مادام‌العمر است، از همکاری با این مؤسسه استعفا داده‌اند. آنها رسماً اعلام کردند این کار را در اعتراض به دخالت مؤسسه در پرونده قضایی مردی انجام می‌دهند که همسر یکی از همکاران آنها در آکادمی نوبل است و از سوی ۱۸ تن به آزار جنسی متهم شده است. فرد یادشده همکاری‌های نزدیکی نیز با مؤسسه داشته است.

پیتر اِنگلوند، کلاس آسترجِن و شِل اِسمارک سه تن از نویسندگان مشهور و باسابقه سوئدی که به ترتیب ۶۱، ۶۳ و ۸۸ سال سن دارند هر یک جداگانه اعلام کردند که دیگر با آکادمی نوبل همکاری نخواهند داشت زیرا برای آنها ثابت شده که مؤسسه برای حمایت از مردی که یک باشگاه فرهنگی در استکهلم، پایتخت سوئد دارد و پرونده آزار جنسی او در جریان است، وارد عمل شده تا پرونده را مختومه کند.

مؤسسه نوبل اعلام کرده بود به صورت مستقل وارد تحقیق پیرامون شکایاتی شده که متوجه همسر یکی از اعضای آن است. پس از چندی جان هورتیج وکیل متهم گفت برخی از شاکیان پرونده، از پیگیری شکایت خود صرفنظر کرده‌اند! مدیر آکادمی نیز گفت تنها کسی که می‌تواند در مورد پرونده آزار جنسی سخن بگوید، دبیر مؤسسه خانم سارا دانیوس است. موضع خانم دنیوس نیز با روند جاری در انصراف شاکیان، از هم‌اکنون روشن است!

آقای انگلوند در وبلاگش اعلام کرد این مسائل میان اعضای مؤسسه در چگونگی مدیریت تحقیق پرونده از سوی دبیر دائمی آکادمی اختلاف انداخته است. او نوشت در ارزیابی‌اش به این نتیجه رسیده که «عنایت زیادی به مسائل یک فرد به جای مقررات و اصول» انجام شده است.

سارا دانیوس دبیر دائمی آکادمی نوبل که متهم به دخالت در پرونده قضایی شده، به همین اکتفا کرد که آکادمی تمام همکاری‌هایش با مرد متهم به آزار جنسی را قطع کرده است.

او نوشت «تصمیماتی گرفته شده که من نه باور می‌کنم و نه می‌توانم از آن دفاع کنم و بنابر این تصمیم گرفتم دیگر با این آکادمی همکاری نکنم». شل اسمارک یکی دیگر از نویسندگان مستعفی از مواضع انگلوند حمایت کرده است. آقای آسترجن، دیگر عضو مستعفی نیز در نامه‌ای به روزنامه Svenska Dagbladet رسماً اعلام کرد آکادمی نوبل نتوانست پای اصولش باقی بماند.

تا به حال خانم دانیوس به این نگرانی‌ها واکنشی نشان نداده، اما در پاسخ به روزنامه یادشده، خبر استعفاها را تأیید کرد و گفت آنها را درک می‌کند.

جمع‌بندی

به نظر می‌رسد این تنها فشاری نیست که بر اعضای مؤسسه آمده است. چندی پیش مؤسسه نوبل به دلیل اعطای جایزه صلح به قصاب روهینگیا به شدت مورد انتقاد افکار عمومی جهان قرار گرفت. البته این جایزه پیش از وقوع فجایع سال گذشته در میانمار به دست نخست‌وزیر این کشور آنگ سان سو چی به وی داده شده بود اما به هر حال از اعتبار این آکادمی به شدت کاست. حالا مورد اخیر که به پرونده آزار جنسی همسر یکی از اعضای مؤسسه مربوط است، ترجیح منافع بر اصول را کاملاً عیان کرد و این مؤسسه را به یک نقطه عطف نزدیک کرد. مدیران نوبل اگر در مورد آینده آن یک تصمیم سخت نگیرند، روند فعلی به ضرر خودشان تمام می‌شود.

منبع

https://www.nytimes.com/2018/04/06/world/europe/sexual-misconduct-claim-spurs-nobel-members-to-step-aside-in-protest.html?rref=collection%2Fsectioncollection%2Fworld

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2054&artikel=6828562

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس