کد خبر 844856
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۳
وزیر بهداشت

وزیر بهداشت در حالی با مراجع عظام تقلید در خصوص مباحثی از جمله طب اسلامی گفت‌وگو کرد که سایت این وزارتخانه سخنان یکی از مراجع تقلید را تقطیع و دفاع این مرجع از طب اسلامی را حذف کرد.

به گزارش مشرق، چند روز پیش سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت با سفر به شهر قم با تعدادی از مراجع عظام تقلید دیدار و در خصوص مباحثی از قبیل طب اسلامی گفت‌وگو کردند.

در این دیدار حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی ضمن اشاره به تحقق شعار امسال که از سوی مقام معظم رهبری، حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده است گفت: بسیار مهم است و باید در حوزه تجهیزات پزشکی و داروی ایرانی، کیفیت محصولات به قدری بالا برود که بتوانیم عزتمندانه با سایر کشورهای دنیا، رقابت کنیم.

وی در ادامه با اشاره به موضوع طب اسلامی گفت: در زمینه طب اسلامی باید توجه داشت که اسلام با تمام ابعاد زندگی بشر در ارتباط است؛ اگر کسی طب اسلامی را منکر شود کار درستی انجام نداده است ولی برخی از این مساله سوءاستفاده می‌کنند که باید از این سوءاستفاده جلوگیری کنند.

پس از این دیدار سایت خبری وزارت بهداشت در اقدامی تأمل برانگیز با حذف بخشی از سخنان آیت‌الله نوری همدانی در زمینه طب اسلامی اقدام به تقطیع سخنان وی کرد.

سایت خبری وزارت بهداشت

پایگاه اطلاع رسانی آیت الله نوری همدانی

«برای دیدن اخبار اخبار منتشر شده روی عکس کلیک کنید»

طب اسلامی نداریم

این سخنان و توصیه‌های مطرح شده از سوی این مرجع عالی قدر درحالی بیان شده است که وزیر بهداشت طی ماه‌های اخیر با انتقاد شدید از موضوع طب اسلامی پرداخته و در اظهاراتی عنوان کرده بود: برخی به دنبال خط کشی میان طب مدرن و طب اسلامی نباشند و دستاوردهای بشری را تخطئه نکنند. نه دین به ما این اجازه را می‌دهد؛ نه مراجع موافق آن هستند و نه با عقل در قرن بیست و یکم همخوانی دارد.

همچنین وزیر بهداشت طی سخنانی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز اظهار داشت: موضوعی به نام طب اسلامی نداریم و نباید برخی افراد به اسم ائمه (س) طبابت کنند و دارو به مردم تجویز کنند؛ لکن طب ایرانی به طور رسمی پذیرفته شده است.

در آیات و روایات اسلامی اشاره‌هایی به مباحث طبی شده که نمی‌توان آنها را انکار کرد

آیت الله مکارم شیرازی نیز شهریور ماه سال گذشته با اشاره به سخنانی که اخیرا در مورد وجود نداشتن طب اسلامی مطرح شده است، اظهار کرد: اسلام مکتبی به نام مکتب طب را ارائه نکرده است اما در آیات و روایات اسلامی اشاره‌هایی به مباحث طبی شده که نمی‌توان آنها را انکار کرد.

وی با تاکید بر اینکه روایات و آیات مختلف در مورد طب باید مورد بررسی قرار گیرد، اضافه کرد: این روایات با ارزش است به شرط اینکه اسناد آن بررسی و با صحت اسناد گفته شود.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: هر چند مکتب طب اسلامی نداریم اما علمای اسلام علوم مختلف از جمله طب را مورد بررسی قرار داده‌اند، کتاب‌های مختلفی در مورد طب مسلمین تهیه شده و در دسترس است، در مورد طب مسلمین پایه‌ها و شاخص‌های قوی مطرح است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه بشر از روز نخست طب را با تجربه پیدا کرده است، گفت: اینکه بگوییم هر چیزی از علم طب در قدیم باطل بوده، دروغ محض است؛ باید به طب قدیم و جدید به صورت جامع نگاه داشته باشیم.

این موضوع که عده‌ای با استفاده از خرافات و سو استفاده از باورهای مردم به دنبال سودجویی هستند موضوعی انکارنشدنی است اما نادیده‌گرفتن مباحث پزشکی مطرح شده در احادیث و آیات قرآنی بر خلاف توصیه مراجع عظام تقلید بوده و مسئولان وزارت بهداشت نیز بهتر است به جای تحریف آن بخش از سخنان مراجع که بر خلاف باورشان است با بررسی دقیق‌تر متون اسلامی نظرات و عقاید خود را به صورت دقیق‌تری ابراز کنند.

حال باید دید هدف اصلی وزارت بهداشت از دیدار با مراجع و مطرح کردن دوباره موضوع طب اسلامی چیست و چرا صحبت‌های برخی در انتقاد از سوء استفاده گران از طب اسلامی و سنتی بسیار بزرگنمایی و تیتر چندباره رسانه‌های دولتی می‌شود؛ اما صحبت‌های یک مرجع تقلید در دفاع از طب اسلامی به طور کامل از سایت وزارت بهداشت سانسور و حذف شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
    20 1
    وزیر بهداشت هنوز بعد از سالها نسبت به پدرش - که عطار و طبیب سنتی بود- احساس استقلال طلبی و رقابت دارد.
    • ام اس ندار! IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
      15 0
      من یبمار ام اس نجات یافته طب اسلامی هستم و تا کنون بیماران زیادی را که منتظر مرگ بوده اند یادرد و داغ درمان نشدنی داشته اند تا کنون در ابواب مختلف معرفی راهنمایی و نجات داده ام ریشه این کینه خود اسلام است و راه روشن آن که از زبان های مختلف بر می"آید قصاب فقط آن نیست که سر می برد ... مراقب باشیم در باره اسلام چه میگوییم و فرمایش مرجع عزیز مان بر سر چشم
  • IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
    24 0
    این وزیر بهداشت حتی از اون آخوندی هم .. تره
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
    26 0
    ایشون همونی نیست که برای یک انتقاد حسین دهباشی شکایت کرد و بنده خدا رو روانه زندان کرد حالا چطور وقتی سایت خودش دروغ می بنده به یک عالم کسی نمیتونه ازش شکایت کنه ؟ شیوه وزارت دیکتاتوری به این میگند
  • US ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
    16 4
    اين دولت و اين وزرا دارن كم كم هر چي كه مربوط به اسلام ميشه و به نفعشون نيست رو از بين مي برن.
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
    4 17
    خاک بر سرت مشرق احمق
    • IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
      8 0
      خاک بر سر تو
    • IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
      1 0
      بی ادب حامی یه خرد مییاشد
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
    6 0
    تو همه سایت ها هم همینطوری پوشش دادن که با بررسی سوابق بیانات مراجع مشخص شد که اینها قصد فتنه طبی دارند. اما کسی هم حواسش نیست.
  • DE ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
    5 0
    آقای وزیر چند تا کلینیک چشم پزشکی دارن.
  • IR ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
    6 0
    وزارت بهداشت متاسفم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس