دلار

طی روزهای گذشته رئیس‌کمیسیون اقتصادی مجلس خبر خروج ۳۰ میلیارد دلار از کشور طی ماه‌های پایانی سال۹۶ را داد که نیاز به توضیح بیشتر در این خصوص ازسوی بانک مرکزی وجود دارد.

 سرویس اقتصاد مشرق - کلیپ چندثانیه ای از آخرین مصاحبه تلویزیونی روحانی که به مردم توصیه میکند خیالشان از بابت قیمت دلار راحت باشد، طی روزهای اخیر بارها در شبکه های مجازی منتشر و بین مردم دست به‌دست شد. در این فیلم کوتاه رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال مجری که درباره افزایش قیمت ارز می‌گوید: مردم خیالشان بابت قیمت دلار راحت باشد.

حدود ۲ ماه و نیم قبل و زمانی که رئیس‌جمهور در این گفتگو به مردم وعده‌ کاهش نرخ ارز را داد، قیمت دلار در بازار حدود ۴ هزار و ۶۰۰ تومان بود و امروز به‌فاصله کمی از آن موقع نرخ دلار در ساعاتی به بیش از ۵ هزار و ۱۰۰ تومان هم رسید که نشان از افزایش ۵۰۰ تومان دارد.

اما نکته جالب توجه در این مسئله این است که طی این مدت هیچ اتفاق خاصی که مستقیم بر بازار ارز تاثیر گذار باشد و قیمت آن را تا این میزان بالا ببرد رخ نداده و به همین جهت نیز برای کسانی که با بازار و اقتصاد آشنایی داشته باشند این روند افزایش محل سوال است. به همین جهت برخی از اقتصاددانان علت اصلی این افزایش را در دولت دنبال می‌کنند. حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس از جمله این افراد است که اخیرا گفته : گزارشی تاکنون از بانک مرکزی دریافت نکرده‌ایم که به دنبال این باشند تا جلوی افزایش قیمت دلار را بگیرند بلکه این موضوع یک حالت رهاشده یا حتی مدیریت شده برای افزایش قیمت دارد.

چرا دولت برنامه‌ای برای کنترل بازار ندارد؟

از جمله مسایلی که در خصوص علل افزایش نرخ ارز مطرح می‌شود، میزان درآمدی است که دولت از این راه کسب می‌کند. براساس لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور که حدود ۱ ماه قبل به تصویب نهایی رسید و برای اجرا ابلاغ شد، نرخ هر دلار در بودجه سال جاری با ۳ هزار و ۵۰۰ تومان بسته شد که بیانگر این است تامین خرج کشور در این سال با این میزان از نرخ دلار ممکن است.

حال که رقم دلار به بیش از ۵ هزار تومان رسیده، بدین معناست که دولت در سال جاری تاکنون به ازای هر دلار در بودجه ۱۵۰۰ تومان درآمد بیشتری کسب می‌کند که تقریبا حدود ۴۰ درصد بیشتر است. حاجی‌دلیگانی نماینده مجلس در این خصوص می‌گوید: افزایش قیمت دلار اگر برای دیگران سودی نداشته باشد برای دولت سود دارد چرا که باعث افزایش درآمدهای دولت می‌شود و ما شاهد هستیم که قیمت دلار در بودجه سال جاری، ۳۵۰۰ تومان تعیین شده و در آغاز سال ۹۷ قیمت دلار به بیش از ۵ هزار تومان رسیده است.

لاهوتی عضو کمیسیون  برنامه و بودجه مجلس نیز گفته بود سازمان برنامه و بودجه از افزایش قیمت ارز بدش نمی‌آید چراکه از این طریق کسری بودجه جبران خواهد شد. همچنین کوچکی نژاد عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ در همین خصوص تاکید کرده بود، در افزایش قیمت ارز، خود دولت دخالت دارد.

براساس پیش‌بینی‌ها و با توجه به حجم و قیمت فروش نفت ایران در سال ‌جاری، پیش‌بینی میشود دولت بیش از ۵۰ میلیارد دلار از درآمدهای بودجه‌ای را از بخش نفت به‌دست آورد. درآمدهایی که با افزایش نرخ ارز حجم ریالی آن حدود ۴۰ درصد افزایش می‌یابد و می‌تواند بخشی از کسری بودجه دولت را جبران کند. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که افزایش نرخ ارز به طور مستقیم در اختیار دولت قرار نمی‌گیرد چرا که دولت باید درآمد ارزی حاصل از صادرات نفت و گاز و... را به بانک مرکزی بدهد و در مقابل، ریال حاصل از فروش ارز را با نرخ مصوب در بودجه آن سال به دولت بدهد.

بنابراین افزایش در نرخ  ارز، افزایش درامد دولت را در پی نخواهد داشت و این پول اضافی در یک حساب نزد بانک مرکزی باقی خواهند ماند. اما تفاوت بودجه امسال این است که در ردیف درآمدهای بودجه‌ای دولت در قسمت درامدها و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای، این اختیار به دولت داده می‌ شود در صورت نیاز، درآمد اضافی بانک مرکزی حاصل از فروش ارز با قیمت بالاتر را مطالبه کند.

برای دریافت سایز اصلی روی عکس کلیک کنید

نقش آمریکایی‌ها در محدودیت ارزی

از سوی دیگر، برخی از فعالین اقتصادی نیز معتقدند دلیل اصلی بالا رفتن قیمت ارز در مدت اخیر را می‌توان در خارج از کشور جستجو کرد. چرا که اخیرا زمزمه‌هایی از آمریکا به گوش می‌رسد که ممکن است دولت این کشور در موقف بعدی تمدید تعلیق‌های ایران، که در اردیبهشت ماه است، از انجام این اقدام خودداری و عملا از برجام خارج شود.

در نظر گرفتن این مسئله و با توجه به محدودیت‌های شدیدی که در مسیر انتقال دلار به ایران حتی در پسابرجام وجود دارد از عواملی است که می‌تواند نقش مهمی در افزایش قیمت دلار داشته باشد. همچنین فشار آمریکایی‌ها برای ممنوعیت همکاری بانک‌های خارجی با ایران نیز در این افزایش بی تاثیر نبوده است.

هفته گذشته اوبر بانک اتریش در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که از سال گذشته که با ایران قرارداد همکاری امضا کرد، به خاطر تحریم‌های آمریکا به هیچ موفقیتی در تجارت با ایران دست نیافته است. در واقع علی‌رغم اینکه طبق برجام بانک‌های خارجی اجازه همکاری ومشارکت با طرف‌های ایرانی را داشتند اما آنچه در واقع اتفاق افتاده این است که بسیاری از بانک‌ها و شرکت‌های خارجی از ترس تهدیدات آمریکا سراغ ایران نمی‌آیند.

ماجرای خروج مبلغ زیاد دلار از کشور

در روزهای گذشته و ایام تعطیلات نوروز خبری از قول محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در رسانه‌ها منتشر شد که خبر از خروج حجم زیادی ارز از کشور در ماه‌های پایانی سال ۹۶ داشت. پورابراهیمی در گفتگو با خانه ملت گفت:‌ بیش از ۳۰ میلیارد دلار ارز در طول ماه‌های پایانی سال ۹۶ از کشور خارج شده ۲۰ میلیارد دلار ارز هم خارج از شبکه بانکی نگهداری می‌شود.

براساس گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، در چند ماه پایانی سال گذشته، ۳۰ میلیارد دلار از کشور خارج شده که اگر مبنای محاسبه را به طور متوسط برای هر دلار و در پایین ترین رقم ۴۶۰۰ تومان هم در نظر بگیریم نتیجه میشود خروج نزدیک به ۱۴۰ هزار میلیارد تومان ظرف چند ماه.

در صورتی که رقم فوق صحیح باشد، و این میزان پول در شرایطی که کشور در بحران تامین دلار قرار دارد و قیمت آن روز به روز بیشتر می شود، از کشور خارج شده باشد، نشان از یک ساماندهی عظیم برای افزایش قیمت دلار دارد.

مسئله‌ای که به راحتی نمی‌توان از کنار آن گذشت و نیاز است مسئولان بانک مرکزی سریعا نسبت به علت و عوامل خروج این میزان از سرمایه کشور در این شرایط حساس توضیح دهند و یا حتی اگر خبر خروج ارز صحت ندارد به طور شفاف نسبت به آن اطلاع‌رسانی کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 61
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 56
  • IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    با دلار 5200 قیافه اونایی که فردای پیروزی اشراف اصلاح طلب از شدت شادی با مایو و ساپورت وسط خیابون رقص مختلط کردن دیدن داره
    • IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
      28 30
      مشرق چرا فحشها را سانسور می کنی ؟!!!
    • IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
      36 2
      قیمت دلار شد 5300 تومن.الان نقش دولت در شعار سال که همانا حمایت از کالای ایرانی ست چیه؟؟خیلی از شرکت ها مواد اولیه اشون از خارج کشور وارد میشه چون داخل ایران وجود نداره اصلا با این وضع دلار چجوری میخواد حمایت کنی از کالای ایرانی؟؟؟!!! آتی سکه 700-800 میلیارد معامله شد اونم روی دو میلیون و بیست و سه هزار تومن(دقت کنید که عدد کاملا درسته)و جالبه که بعد سالها بازار کالا به خودش صف خرید دیده.مردم از اینده ناامید هستن و رو اوردن به خرید سنگین طلا.یعنی مردم اعتقاد دارن سکه به بالای 2 میلیون خواهد رسید و احتمال بسیار زیاد این عدد بالاترهم خواهد رفت. الان فعلا بعضیا دارن شوخی میکنن با این قیمت دلار که ای بابا به ما چه؟!!همیشه تا بوده و بوده دلار که بالا میرفت با یک فاز تاخیر رو قیمت تمام کالاهای مصرفی رخ نشون میداد.الان هم همینه البته سنگین تر. نقش دولت الان چیه؟؟؟چطوره که تو تمام دنیا بازاهای بورسشون تعیین میکنه قیمت ارزها رو اما تو کشور ما سبزه میدون و چند تا دلال؟؟؟؟ به نظرتون با اوردن دلار به بورس و تک نرخی کردن اون که قیمت فقط تو همین بورس مشخص بشه ایا دولت نمیتونه کنترل بهتری داشته باشه رو ارزها؟؟؟یا شایدم همه ی اینها یه بازیه که به هدف برسه؟؟؟؟جمشید بسم الله و دسته اش برا مملکت تعیین تکلیف میکنن که قیمت ارز یه مملکتی چقدر باشه!!!!!!!!!واقعا جای تاسفه. الان اون ارز بانکی که 3780 تومنه دقیقا به چه کسانی داده میشه؟؟؟؟به تولید کننده که داده نمیشه چون اگه میشد تو صورت های مالیشون میومد با این وضع دلار چطور میخوای اقای روحانی از صنایع مملکتت و کالای ایرانیت حمایت کنی؟؟؟ جالبه که بازار بورس ایران که ایینه ی تمام قد صنایع مملکت هست روزی با اکراه 140 میلیارد تومن معامله میشه در حالی که آتی سکه 700-800 میلیارد تومن معامله شد اونم تازه با صف خرید
    • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
      27 37
      پرسپولیس قهرمان شد هورااااااااااااااااااااا
  • IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    ما جوانان انقلابی و مردم ایران از رئیس جمهور خواستاریم ماهیانه صد هزار تومان از حقوقمان را به مردم مظلوم فلسطین کمک کنیم . به نمایندگی از طرف مردم نشر دهید تا به گوش رئیس جمهور برسد . باتشکر
    • IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
      99 20
      من یکی خواستار نیستم از طرف من حرف نزن
    • ایرانی ام IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
      30 64
      بجای مردم حرف نزن. من نهایتش با ماهی 50 تومان از حقوقم موافقم. البته مقداری هم به طرح ایتام کمیته امداد میدم
    • IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
      25 64
      منم با پنجاه هزار تومن موافقم
    • IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
      17 41
      ما مردم ایران و جوانان انقلابی حاضریم ۲۰۰ هزار تومان به رییس جمهور بدهیم تا ۱۰۰ هزار تومانش به دست مردم مستضعف برسه
    • امید IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
      111 6
      نمیشه ماهی 100 تومن از مردم فلسطین بدن به مردم فلک زده ایران که گیر کردن وسط بلا
    • IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
      50 11
      چرند نگو تو نه جوان انقلابی هستی نه از مردم ایران و نه به فکر مردم مظلوم فلسطین تو فقط یک منافق تفرقه افکن هستی که دنبال تفرقه افکنی هستی درضمن اگر شما کارمند هستی و حقوق بگیر دولت ولی جوانان انقلابی حقوق بگیر دولت نیستن اکثرشون درضمن شما لازم نیست از رئیس جمهور درخواست کنی خودت ماهانه 100 هزارتومان از حقوق خودت رو برای کمک به ملت مظلوم فلسطین صرف کن بدون جار و جنجال
    • BE ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
      37 11
      جوان انقلابی لطفا اون ماهی صد هزارتومان را از جیب خودت بده به نیازمندان کشور خودمان ایران چراغی که به خانه رواست به مسجد حرامه
    • IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
      20 10
      ببند دهنتو بابا
  • علی GB ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    122 5
    مگه ما و بانک هامون تحریم نیستیم ؟! و مگه نه ینکه ما عضو سیستم جهانی بانکی نیستیم پس چه طوری به این راحتی این حجم از پول رو از بانک های ایرانی به بانک های خارجی می برن ۳۰ میلیارد دلار ؟!!!! خودش بودجه یه سال هست قشنگ !
    • IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
      124 2
      تحریم هستیم که پول اینور نیاد . اونر بردن به مزاجشون سازگاره !!!
    • IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
      22 1
      مقالات دیاثت سیاسی را بخوانید
  • IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    29 0
    شرمیناله؟!
    • IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
      20 1
      عباس معصومیه؟!
    • IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
      23 1
      مردم ایران یا مسخره بازی دوست دارند یا ازادی بی حیایی.. و نیجشون میشه همین دلار که بعضی ها تا بالای 6000 تومن هم پیشبینی می کنند برسه تو همین چند ماهه
    • IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
      17 0
      6 هزار تومن چیه؟!!با این وضعی از تقاضا که برا دلار هست و این بدتدبیری و بی لیاقتی شدید مسئولین احتمالا به بالای 8 هزار تومن هم بره.اصل و اساس کار میرسه 22 الی 23 ازدیبهشت که ترامپ از برجام بره بیرون.یعنی ببین اون موقع دلار چه وضعی بشه با بیرون رفتن ترامپ از برجام.
  • IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    35 3
    به عنوان کسی که در بخش خصوصی کار میکنه، میتوانم بگم که اصلا وضعیت ما خوب نیست، شرایط ما چیزی در مایه های احتضاره
    • IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
      17 1
      خوش به حالت ما ۴ ساله تعطیلیم
  • علی IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    10 87
    درود بر روحانی
    • IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
      2 44
      درود بر پدر و مادر دوحانی
    • IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
      54 2
      درود بر کله پوک تو
  • IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    75 10
    این ریس جمهور را مردم با بصیرت تهران انتخاب کردن !!!
    • IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
      7 38
      حرف نزن
    • IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
      26 53
      امثال با بصیرت هایی مثل تو هم احمدی نژادی رو انتخاب کردن که هشت سالش ، با خسارت هشت سال جنگ برابری میکرد !
    • IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
      39 10
      اوضا از زمان احمدی خیلی خیلی بدتر البته بازم بهانه دارید حتی اگه سه هزرا سال حکومت کنید اصلا تقصیر حکومت هخامنش هست
  • رضا IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    61 4
    رئیس جمهور توباغ نیست
    • IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
      55 2
      اتفاقا تو باغه منتها داره تخریب میکنه باغو
    • IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
      44 1
      توی باغ هست اما مشغول کارهای خصوصی و حانوادگیست
    • IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
      20 1
      تو باع نیست اما اخیرا از سفر قره باغ برگشته!!!
  • ب م IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    55 4
    تهرانی ها حال کنند با رفتار رییس جمهرشان
    • IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
      7 25
      حرف نزن
  • IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    50 1
    شک داشتی دولت پشت گرانی دلاره؟!!!!
  • SE ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    35 6
    از ابتدا باور نداشتم روحانی با توهمات خودش از مذاکره با شیطان جز ضرر دستاوردی داشته باشه
    • IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
      9 2
      الانم مشکوکی نه ؟!
  • کیا IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    15 0
    انحراف بودجه ۸۰ درصدی هیچکاره بود..
  • IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    37 1
    آخ آخ رنگ ریش رییس جمهور گرون شد
    • IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
      25 0
      مگه آرایش میکنه
  • IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    42 3
    دولت بی کفایت، اقتصاد کشور را ورشکسته کرد
  • IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    23 1
    تا آخر ماه که امریکا میخواد از برجام خارج بشه . . . دلاد به حدود ۷ هزار تومان میرسه
  • IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    24 1
    به چی میگن خیانت ! به بی ارزش کردن پول ملی چی میگن ! اهداف پشت پرده این کارها چیه ! جایگاه ناظر و نظارت کجاست ؟ چرا دولتها تو دوره دوم خیانتکار میشن ؟ و و و ..............
  • IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    22 4
    خدایا زنده بمونیم بسه زن و زندگی نمی خواهیم بده به بچه مسولین
  • طاهری IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    16 6
    درود بر روحانی آقای روحانی تامیتونی پدره این مردم رو درار
  • محمد IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    16 7
    ما هرچقدركه در عرصه سياسي ونظامي در دنيا ومنطقه توانمندي واقتدار داريم متاسفانه درعرصه اقتصادي با خيانتها وحماقتهاي متعدد روبرو هستيم.
  • IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    38 10
    به نظر دوستان چند درصد احتمال میدید ونزوئلا بعدی ما باشیم(لازم به توضیحه که پول کاملا تو ونزوئلا بی ارزش هست و پولو میزارن رو ترازو کیلویی بجاش بهت مثلا یه پاکت شیر میدن). منفی ها یعنی ونزوئلا نمیشیم مثبت ها یعنی میشیم.
    • امید IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
      22 17
      باهمین سیاست های برهم زننده ی ثبات منطقه ای پیش بریم چرا نشیم؟!
    • IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
      10 4
      قطعا ونزوءلای بعدی ما هستیم مخصوصا اینکه خروج ۳۰ میلیارد دلار کار سرویس های بیگانه با ایادی داخلی هست
  • حسن IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    12 35
    اگر مثل قبل از انقلاب زیر سلطه استکبار بودیم دلار همان 7 تومان باقی می ماند و مشگلی نداشتیم . عزیزان من نفی استکبار و زیر بار سلطه نرفتن و بله قربان نگفتن به غرب هزینه و خرج دارد . داریم انها را پرداخت می کنیم .
    • IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
      35 1
      بی لیاقتی مسئولین رو توجیح نکن دوست عزیز. کشور اگر درست مدیریت میشد کار به اینجا نمی رسید.واقعا اینده ایران چیه الان؟؟این وضعیت دلار این وضعیت مسکن این وضعیت بیکاری این وضعیت گرانی این وضعیت اب که تا چند سال دیگه رخ نشون میده که خشکسالی چقدر جدیه و باید برای هر لیتر اب هزار تومن پول بدیم بابت شیرین سازیش
    • IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
      11 3
      فروپاشی اقتصادی تبعات وحشتناکی داره که خدا نکنه اتفاق بیافته وگرنه خواهید دید که سلطه و استکبار و هزینه چیه؟
  • علی IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    10 1
    ممنون از تحلیلتان با این حساب دولت دستشو کرد توی جیب مردم دستشون درد نکنه لطف کردن واقعا مچکریم!
  • IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    10 2
    بعد کسب درآمد دولت در حوزه دلار سقوط وحشتناک دلار تا3500آغاز خواهد شد دلار دارها ساقط خواهند شد ایرانی می تواند.
  • محمد IR ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    25 2
    من منتظرم اب وصابون بیارم صورت کثیف بعصی ها را بشورم که گفته بود خیالتون از بابت دلار راحت باشه
  • IR ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    35 0
    استاد میشه بفرمایید سوریه با اون وضع فلاکت بار چرا دلارش بالا نمیره
    • IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
      5 11
      چون با کسی جز داعش سر جنگ نداره عزیزم
  • میثم IR ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    17 1
    دوستان جمیعا فاتحه مع صلوات
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
    20 1
    دردنیا چیزی بدتر از نادانی نیست.خود کرده راتدبیر نیست. درکشوری که بادلارفضولات انسانی واردمیکنند بیشترازاین نباید توقع داشت .به امید روزیکه ایرانی دانایی خودشو بدست بیاره
  • رسا IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
    17 8
    به نظرم مقام معظم رهبری باید آقای روحانی رو عزل کنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس