کد خبر 844222
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰
مرکل و ترامپ

بسیاری از سران اروپایی تا مدتی طولانی، درگیر جدال با کاخ سفید بر سر نقض قواعد و قوانین تجارت آزاد خواهند بود.

به گزارش مشرق، جدال اقتصادی اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا متعاقب اعلام سیاستهای حمایت گرایانه اقتصادی دونالد ترامپ به نقطه اوج خود رسیده است. این تقابل اقتصادی در حالی تشدید شده است که علاوه بر اتحادیه اروپا، کشورهایی مانند چین، کانادا و مکزیک نیز درگیر منازعه اقتصادی با واشنگتن شده اند. آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان  اخیرا  ضمن انتقاد از برنامه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در اعمال تعرفه برای واردات آلومینیوم و فولاد، هشدار داد اتحادیه اروپا در صورت نیاز آماده اقدامات متقابل است. مرکل در بوندس تاگ (پارلمان آلمان) گفته است: "ما این تعرفه ها را غیرقانونی می دانیم. آلمان و اتحادیه اروپا به مذاکره با آمریکا در زمینه تجارت ادامه می دهند."

با این حال بر همگان مسلم است که ترامپ به راحتی از اقدامات حمایت گرایانه اقتصادی خود علیه اتحادیه اروپا و دیگر بازیگران بین المللی عقب نشینی نخواهد کرد. به عبارت بهتر، بسیاری از سران اروپایی تا مدتی طولانی، درگیر جدال با کاخ سفید بر سر نقض قواعد و قوانین تجارت آزاد خواهند بود. بدیهی است که طرفداران جهانی سازی نیز در این میان، ترامپ را بابت اقداماتش در حوزه اقتصاد مورد سرزنش قرار می دهند. ترامپ اخیرا در واکنش به اعتراضات سران اروپایی در قبال وضع تعرفه های فولاد و آلومینیوم، اعلام کرده است که کشورهای اتحادیه اروپا به عنوان بزرگترین شریک تجاری آمریکا و شش کشور آرژانتین، استرالیا، برزیل، کانادا، مکزیک و کره جنوبی همزمان با ادامه مذاکرات، تا اول ماه مه  از اعمال تعرفه های واردات فولاد و آلومینیوم معاف هستند. تصمیم جدید دولت دونالد ترامپ  شامل اعمال تعرفه 25 درصد برای واردات فولاد و 10 درصد برای واردات آلومینیوم به آمریکا است که اروپایی ها ظاهرا تا 11 اردیبهشت از آن معاف هستند.کانادا و مکزیک در میانه مذاکرات با آمریکا بر سر پیمان تجارت آزاد موسوم به «نفتا» هستند و ترامپ هشدار داده که فقط در صورت مذاکرات موفقیت آمیز درباره این پیمان، این دو کشور را از اعمال تعرفه هایش معاف خواهد کرد.به عبارت بهتر، کشورهای کانادا و مکزیک نیز در معرض فشارها و هشدارهای تند دولت ترامپ قرار گرفته اند. همین مسئله، حوزه تقابل ترامپ و متحدان اروپایی آن را نسبت به قبل وسیع تر کرده است.

با همه این اوصاف، مقامات اروپایی همچنان پتک اقتصادی ترامپ را بر سر حوزه صادرات خود حس می کنند. در این میان برخی کشورهای اروپایی به درستی معتقدند که جایی برای مصالحه اقتصادی با ترامپ وجود ندارد زیرا وی در صدد عملی ساختن وعده های انتخاباتی خود مبنی بر بر هم زدن قواعد تجارت جهانی می باشد. در این بین، تنها راه پیش روی اتحادیه اروپا، اقدام متقابل در برابر دولت آمریکا خواهد بود. بر این اساس، اتحادیه اروپا و دیگر بازیگران بین المللی نیز می توانند با وضع تعرفه های گمرکی در برابر کالاهای آمریکایی و به چالش کشیدن حوزه صادرات ایالات متحده، پاسخگوی  اقدامات حمایت گرایانه دولت ترامپ باشند.

در اینجا نکته دیگری وجود دارد که لازم است در تفسیر رویکرد اقتصادی ترامپ علیه اتحادیه اروپا و چین مورد توجه قرار گیرد. اینکه رفتارهای اخیر رئیس جمهور آمریکا در حوزه اقتصاد بین المللی، بر گرفته از نوعی نگاه مبنایی و زیرساختی در تقابل با تجارت آزاد می باشد. به عبارت بهتر، سران اروپایی نمی توانند با مذاکره و مصالحه چنین رویکردی را از بین برده و حتی تعدیل نمایند. اعطای امتیازات اقتصادی به ترامپ از سوی کشورهای اروپایی نیز صرفا منجر به وقاحت بیشتر کاخ سفید در اعمال طرح های بازدارنده اقتصادی در عرصه روابط بین الملل خواهد شد. در چنین شرایطی بهتر است افرادی مانند آنگلا مرکل به جای تلاش برای مصالحه اقتصادی با دولت ترامپ، به فکر مهار کاخ سفید از طریق اقدامات سخت گیرانه و متقابل اقتصادی و تجاری باشند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • US ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
    0 2
    مرکل دیوانه برو گمشو

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس