آخرین وضعیت دریاچه ارومیه

عقب ماندگی فاحش از برنامه احیای دریاچه در حالی است که میزان بارش‌ها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه (از ابتدای سال آبی جاری تا عصر ۱۵ فروردین ۹۷) نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی ۲۵.۹ درصدی داشته است.

به گزارش مشرق، طبق نموداری که در گزارش رسمی ستاد احیای دریاچه ارومیه به عنوان برنامه 10 ساله احیای این دریاچه منتشر شده، در حال حاضر که حدود یک سوم دوره احیای دریاچه را سپری کرده ایم، می بایست تراز آب دریاچه در محدوده 1272 متر باشد.

* افت تراز آب دریاچه ارومیه

می بایست اکنون تراز آب دریاچه در محدوده 1272 متر باشد، اما اینگونه نیست و در حال حاضر (طبق آخرین آمار ثبت شده در تاریخ 14 فروردین 97) تراز سطح آب دریاچه 1270.74 متر است که نسبت به زمان مشابه سال گذشته 2  سانتیمتر و نسبت به رقم مشخص شده در نمودار بالا، بیش از یک متر و 20 سانتیمتر کاهش داشته است.

* علت این عقب ماندگی فاحش چیست؟

عقب ماندگی فاحش از برنامه احیای این دریاچه در حالی است که میزان بارش‌ها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه (از ابتدای سال آبی جاری تا عصر روز پانزدهم فروردین 97) نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی 25.9 درصدی داشته است. ازاینرو، نمی توان عقب ماندگی در برنامه احیای دریاچه ارومیه را به کاهش بارش‌ها نسبت داد. حال سوال اینجاست که این عقب ماندگی فاحش ناشی از چیست؟ آیا ستاد احیای دریاچه ارومیه به ریاست معاون اول رئیس جمهوری نتوانسته برنامه های مربوطه را به موقع و به درستی مدیریت و اجرا کند و یا عوامل دیگری در این خصوص دست به دست هم داده تا وضعیت فعلی دریاچه ارومیه از چشم انداز احیای آن، فاصله بسیاری داشته باشد؟

جهانگیری: کمترین دغدغه ای نسبت به اجرای برنامه های احیای دریاچه ارومیه نداشته باشید

معاون اول رئیس جمهوری پیش از ظهر دوازدهم فروردین ماه سال جاری در حاشیه بازدید از دریاچه ارومیه  در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه "خوشبختانه در حال حاضر تراز دریاچه ارومیه وضعیت مناسبی دارد"، گفت: "البته نسبت به شرایطی که پیش بینی کرده بودیم کمی عقب تر هستیم و امیدوارم با اقدامتی که طی سالهای 97 و 98 انجام می‌شود، بتوانیم به مردمی که تحت تاثیر دریاچه ارومیه هستند و به مردم ایران این اطمینان را بدهیم برنامه احیاء دریاچه ارومیه اجرا خواهد شد."

رییس ستاد احیاء دریاچه ارومیه خطاب به مردم کشور با بیان اینکه "کمترین دغدغه ای نسبت به اجرای برنامه های احیاء این دریاچه نداشته باشید"، گفت: "البته مسیر انجام این کار مسیری سخت و دشوار است و همه باید به د‌ولت در اجرای این طرح ها کمک کنند تا بتوانیم این مسیر را به خوبی طی کنیم."

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • GB ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
    8 0
    وزارت نیرو متاسفانه امسال دریچه های سدهای خودشو خیلی کم باز کرد علی رغم بارشهای خوب اگه دریچه سدها کمی خوب باز میشدن الان ارتفاع اب 1271 میشد لااقل

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس