کد خبر 844045
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۹
تلگرام انحصار

آنهایی که اجازه دادند تلگرام به طور انحصاری در کشور به عنوان یک پیام رسان، این قدر در اقتصاد کشور نفوذ کند و به عنوان یک تهدید، خود را نشان دهد، چه پاسخی دارند؟

 به گزارش مشرق، روزنامه رسالت در سرمقاله خود به قلم سید مسعود علوی با عنوان هشدار دبیر شورای عالی فضای مجازی نوشت، مصاحبه اخیر ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی فوق العاده مهم و هشدار دهنده است. تا دیروز برخی فکر می کردند تلگرام یک تهدید ضد امنیتی است که هیبت خود را در ناآرامی های دی ماه سال گذشته نشان داد. اما روشنگری های فیروزآبادی نشان می دهد که تهدیدات اقتصادی تلگرام بالاتر از تهدیدات امنیتی است. به این جملات مصاحبه دقت کنید؛

- تلگرام می خواهد در کشور ما تبدیل به شرکت بیمه، آژانس معاملات و وسیله ای برای مبادله پول شود و معاملات را بین دو طرف، مستقل از اینکه قانونی یا غیر قانونی است، دنبال کند.

- تلگرام در حال تبدیل شدن به شرکت هرمی مجازی است.

- این نگرانی وجود دارد که با معضلاتی همچون تضعیف پول ملی و خلق پولی که ناشی از تولید کالا و خدمات نیست، مواجه شویم.

- تلگرام 2 میلیارد دلار به روش آیکو از سرمایه داران آمریکا جمع کرده است. تلگرام باید بگوید سهامدارانش چه کسانی هستند؟ چرا در حالی که در ایران بیشترین کاربر را دارد و از انحصار برخوردار است، اما از 
سرمایه داران بخش خصوصی دعوت نکرده است؟ در حالی که چنین پولی مربوط به کشور ماست.

- هر فعالیت اقتصادی شرکت خارجی در کشور ما مشمول قوانین و گمرک است تا لطمه ای به بازار پولی، صنعتی و کاری ما نزند. اما تلگرام همه اینها را دور زده است و تابع هیچ قانون و مقرراتی نیست.

سخنان هشدار دهنده فیروزآبادی نشان می دهد میلیون ها نفر ممکن است در تور تلگرام گرفتار مصائبی شوند که در آینده قابل پیش بینی نیست. در هر معامله ای امکان کلاهبرداری، جعل سند، دزدی، پولشویی،تبانی،اختلاس و ده ها عنوان مجرمانه دیگر بروز پیدا کند. اگر صدها هزار نفر فردا جلوی درب نهاد ریاست جمهوری، دستگاه قضائی و  بانک مرکزی تجمع کرده و خواستار رسیدگی به این جرایم شوند، تکلیف چیست؟

قصه بنگاه های مالی و اعتباری که هزاران نفر را در کشور گرفتار کرد، در فضای حقیقی اتفاق افتاد. بالأخره مسئول یا مسئولینی در این باره پاسخگو بودند. اگر فردا در فضای مجازی که تلگرام پدید آورده است در میلیون ها معامله ای که صورت می گیرد، اعمال مجرمانه ای انجام شود، چه کسی پاسخگوست؟ آن روز نمی گویند حاکمیت کجا بود که یک پیام رسان خارجی سر نخ همه تحولات اقتصادی را در دست گرفته بود و پاسخگوی هیچ کس هم نبود؟ چرا اجازه داده شد تا این اندازه تلگرام رشد و توسعه پیدا کند و تمام مقدرات اقتصادی کشور را به دست گیرد؟

بیشتر بخوانید:

کام مردم را تلخ نکنید!

فیلم/ارز دیجیتال تلگرام؛ بی‌پشتوانه و تهدیدی برای اقتصاد

۸۵ درصد جرایم سایبری در یک پیام‌رسان بیگانه شکل می‌گیرد

آنهایی که اجازه دادند تلگرام به طور انحصاری در کشور به عنوان یک پیام رسان،  این قدر در اقتصاد کشور نفوذ کند و به عنوان یک تهدید، خود را نشان دهد، چه پاسخی دارند؟

برخی روزنامه ها چهارشنبه گذشته از قول رئیس جمهور در مورد احتمال فیلتر شدن تلگرام نوشتند:
- کام مردم را تلخ نکنید.
- تلگرام فیلتر نمی شود.

سردبیران این روزنامه ها باید این روز تاریخی را به خاطر بسپارند تا فردا که جیغ و داد مردم از مظالم کلاهبرداری های معاملات تلگرامی به هوا برخواهد خاست، پاسخگو باشند.

کشور اکنون درگیر یک جنگ اقتصادی است. آمریکا و دیگر دشمنان ایران و اسلام باید خیلی دیوانه باشند که از امکانات و انحصار تلگرام در اخلال در نظام اقتصادی کشور استفاده نکنند. آیا دشمن نذر کرده این امکانات را سخاوتمندانه در تلگرام در اختیار میلیون ها کاربر ایرانی قرار دهد یا در انتظار روزی است که این خدمت و فرصت را به صورت تهدید بر سر ملت خراب کند؟

عقل دوراندیش اقتضا می کند هشدارهای آقای فیروزآبادی را جدی بگیریم. همین الآن در تلگرام امکان قریحه سنجی و تست افکار عمومی و واکنش انسانی وجود دارد. این امکان به دشمن کمک می کند افکارسازی کند و اذهان را مدیریت نماید. چرا این امکانات توسط حاکمیت به ویژه دولت در اختیار دشمن قرار می گیرد؟ آیا عاقبت این رویکرد نسنجیده، محاسبه شده است؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۶
    2 1
    یادتون رفته خودتون زیرآب وی چت چینی زدید به بهانه قابلیت ارتباط با افراد نزدیک محل زندگی ؟ یادتون رفته خودتون زیرآب وایبر زدید به بهانه سهامدار اسراییلی ؟ یادتون رفته خودتون زیرآب واتس آپ زدید به بهانه آمریکایی بودن ؟ این سه سال که تلگرام داشت جولان میداد کجا بودید پس ؟ مگه غیر اینه تازه یکساله احساس خطر کردید و پیام رسان داخلی ساختید ؟
    • IR ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
      3 1
      این سالها روحانی داشت سیاسی بازی میکرد و شما خواب بودی و الان هم سیاسی بازیه و همچنان خوابی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس