محسن تنابنده

محسن تنابنده می‌گوید "این ما بودیم که از «اوج» درخواست کردیم بودجه این سریال را متقبل شود اما شرط کردیم که هیچ دخل و تصرفی در سریال صورت نگیرد".

به گزارش مشرق، در دوره‌ای که سریال‌های تلویزیون به هزارویک دلیل کمتر نزد مخاطبان مقبول می‌افتند و چه بخواهیم و چه نه، شبکه‌های آن طرف آبی، به‌خصوص سریال‌های «جم» موفق شده‌اند از عرصه خالی این میدان به نفع خود بهره‌برداری کرده و با ساخت آثار نازل مخاطب را به سمت‌وسوی خود جلب کنند، چند سالی است سریال پایتخت در ایام نوروز توجه‌ها را به خود جلب کرده است.

سیروس مقدم که شاید او را بتوان در ردیف موفق‌ترین سریال‌سازانی قلمداد کرد که رگ خواب مخاطب را می‌داند و در کارنامه‌اش آثار موفقی چون «نرگس» از دهه هفتاد تا کارهایی چون «زیر هشت»، «روزهای زندگی»، «تا ثریا»، «مسافر» و این اواخر سریال‌های طنزی چون «پایتخت» و «علی‌البدل» را ثبت کرده، به خوبی این نکته را اثبات کرده که فقط کافی است یک کارگردان با دست پر (از ساختار تا محتوا) به تلویزیون بیاید تا بتواند در وانفسای نبود سریال‌های جذاب و پرکشش، بار دیگر مخاطبان؛ حتی آن گروه از مخاطبان ماهواره‌بین را به سمت خود جلب کند. اگرچه «پایتخت» در پنجمین فصل ساخت خود فارغ از اینکه تحسین مخاطبان را برانگیخته با انتقاداتی نیز مواجه شده است که بخشی از این انتقادات در فضای مجازی این روزها دست به دست می‌شود. ‌

از این رو تلاش کرده‌ایم با محسن تنابنده طراح اصلی سریال و بازیگر نقش «نقی معمولی» به گفت‌وگو بنشینم تا از این رهگذر اگر نگوییم همه انتقادات و واکنش‌ها، بلکه بخشی از آن را واکاوی کنیم. آنچه می‌خوانید گفت‌وگوی «فرهیختگان» با محسن تنابنده است که با همان لحن طنزپردازش، در بخش‌هایی، پاسخ‌های طناز و درعین‌حال کنایه‌آمیز داده است.

سریال «پایتخت» در پنجمین فصل خود دچار حواشی زیادی شده‌، یکی از انتقاداتی که بیشتر در فضای مجازی در مورد این سریال صورت گرفت، مطرح شدن مساله ازدواج در سنین پایین بود. پاسخ شما به‌عنوان طراح اصلی و بازیگر نقش اول این سریال به این انتقادات چیست؟

نگرش من به مساله ازدواج کودکان این‌طور است که احساس می‌کنم بالاخره باید جایی این موضوع مطرح می‌شد تا بتوان به آسیب‌شناسی آن پرداخت. این مساله روشن شود که‌چرا برخی بر این باورند ازدواج نباید در سنین پایین صورت بگیرد. ضمن اینکه معتقدم کار هنرمند رادیولوژی و سونوگرافی کردن است؛ نه تجویز. به‌هرحال مساله ‌ازدواج در سنین پایین یکی از معضلات اجتماعی ما به شمار می‌رود و برای من هم موضوعی حساس است.

کمااینکه می‌بینیم در جامعه فعلی، به‌خصوص در شهرهای دیگر با این مساله موافقند و توجیه آنان هم این است که حالا اسمی روی دختر و پسر از سنین پایین گذاشته شود تا ببینند بعد چه پیش می‌آید؛ غافل از اینکه همین رسم و رسوم مثل شیرینی خوردن و اسم روی همدیگر گذاشتن می‌تواند تبعات ناخوشایندی داشته باشد.

در عین‌ حال دیدگاه من نسبت به ازدواج این است که دختر و پسر باید در شرایطی به فکر ازدواج بیفتند که عقل‌رس شده باشند و آگاهانه نسبت به این مساله مهم تصمیم‌گیری کنند؛ نه اینکه اطرافیان برای آنها تصمیم بگیرند. ضمن اینکه اگر توجه کرده باشیم می‌بینیم امروز آمار طلاق در جامعه روز به‌روز در حال  افزایش است. نکته تاسف‌بار اینکه این آمار متعلق به آدم‌هایی است که آگاهانه ازدواج کرده‌اند ولی نتیجه مطلوبی از زندگی مشترک‌شان نگرفته‌اند.

گذشته از اینها، مساله‌ای که درباره سوال شما می‌خواهم مطرح کنم این است که به محض اینکه یک سریال در تلویزیون ساخته می‌شود، شرایط و حواشی برای آن پیش می‌آید که تلویزیون مجبور می‌شود بخش‌های بعدی آن سریال را سانسور کند. به‌عنوان مثال، تلویزیون بعد از رویارویی یک سریال با مردم به مجموعه‌ای از فیدبک‌ها می‌رسد که بر اساس این بازخوردها دچار نگرانی می‌شود و تصمیم می‌گیرد بخش‌های بعدی سریال پخش نشود. حرف من این است اینقدر دنبال آن نباشیم که سانسورمان کنند، به نظرم برخی‌ها، بیشتر از نهادها دنبال این موضوع هستند که سانسور شویم و این خوب نیست.


ما  در «پایتخت» از ابتدای ساخت تا امروز با موضوعاتی مواجه هستیم که اگرچه گاهی در قالب فانتزی و اغراق شده مطرح می‌شود، ولی اغلب آنها مابه‌ازای بیرونی دارند و نمونه‌های حقیقی اتفاقات و کاراکترها را به وضوح در جامعه دیده‌ایم. شاید یکی از دلایلی که مخاطب تمایل دارد پنج فصل این سریال را با علاقه دنبال کند، در همین نکته باشد که آن را به ‌نوعی آینه‌ای از فضای امروز جامعه ایرانی می‌بیند. نظر شما چیست؟

درست است، هر آنچه در پایتخت می‌بینیم به نوعی ریشه در حقیقت دارد.‌ ما تلاش کرده‌ایم در جریان ساخت این سریال،‌ معضلات و ناهنجاری‌های اجتماعی را با بیان و نوع دیگری از جنس طنز و فانتزی و به قول شما به‌مدد اغراق به مردم منعکس کنیم. حالا بماند که شرایط در جامعه امروز به گونه‌ای شده که بیان معضلات روز اجتماعی به زبان جدی هم به گوش کسی نمی‌رود و عملا می‌بینیم بسیاری از مشکلات جامعه حل نشده باقی می‌ماند. ضمن اینکه از زمان ساخت اولین فصل سریال پایتخت، بازخوردهای مردمی را نسبت به این سریال دنبال می‌کردیم.

درواقع می‌توان گفت ما پس از اقبال عمومی مردم، حاضر شده‌ایم فصل‌های بعدی این سریال را بسازیم. واقعیت این است که سریال پایتخت فارغ از وابستگی به هر جناح ساخته شده و دل در گرو توجه و مقبولیت مخاطبان دارد؛ مقبولیتی که فقط به مخاطبان درون مرزی محدود نمانده و خود من براساس سفرهایی که به کشورهای دیگر داشته‌ام می‌بینم امروز در اغلب خانه‌های ایرانیان خارج از کشور، دی‌وی‌دی‌هایی از بخش‌های مختلف این سریال به چشم می‌خورد.

مستندات دقیق اینکه اقبال عمومی نسبت به این سریال بالاست را هم می‌توان از نمایش قسمت‌های مختلف آن در شبکه‌های مجازی، به‌خصوص اینستاگرام مشاهده کرد.


سوال بعدی من درباره رویکرد تلویزیون در سال‌های اخیر است. اگر می‌بینیم پایتخت، امروز در کنار اقبال عمومی با موجی از انتقاداتی که ممکن است به هر اثر هنری وارد شود مواجه شده، تلویزیون خیلی پیش از این با هجمه گسترده‌ای از انتقادات و دل‌چرکینی‌ها از سوی هنرمندان و مخاطبان مواجه بوده است، به‌طوری که می‌دانیم بین مخاطب امروز و به‌روز جامعه و تلویزیون دیرگاهی است فاصله افتاده‌، حالا با این اوصاف «پایتخت» به‌عنوان سریالی که به قول شما فراگیر شده توانسته مقبول واقع شود. با این‌حال دیدگاه شما نسبت به سیاست‌های سریال‌سازی در تلویزیون چیست؟

آنچه مسلم است اینکه تغییر سیاست در تلویزیون و تغییر مداوم مدیران باعث شده امروز در این رسانه، سیاست   واحدی وجود نداشته باشد و هنرمندان و اساسا گروه برنامه‌ساز به‌طور مشخص ندانند که هنگام ساخت یک اثر با چه موضعی در صداوسیما مواجه هستند. متاسفانه در سال‌های اخیر، قشر فوق‌العاده بی‌سواد و ازکارافتاده‌ای در بخش تخصصی و تولیدی و به‌خصوص فیلمنامه در صداوسیما، سمت مدیریتی را به‌عهده گرفته‌اند و مزیدی بر علت ناکارآمدی بیشتر این رسانه شده‌اند. این عده به دلیل نداشتن اشراف و آگاهی و دانش نمی‌توانند به تشخیص درستی در تلویزیون بپردازند. به‌خصوص در زمان مدیریت آقای سرافراز که مشاورانی را همراه خود به صداوسیما آورد. این مشاوران به معنای واقعی ضربه بزرگی به تلویزیون وارد کردند و موجب قطع ارتباطاتی شدند که می‌توانست در رونق گرفتن دوباره تلویزیون نزد مردم موثر باشد.

نکته دیگر اینکه مردم همیشه به دنبال اثر خوب هستند و دوست دارند اثر قابل دیدن تماشا کنند، دراین راستا تلاش خود هنرمندان در این سال‌ها بوده که منتج به تولید آثار کیفی شده است. در عین حال معضل دیگری دراین ارتباط وجود دارد و آن اینکه امروز هنرمندان بیش از هر شخص دیگری برای یکدیگر می‌زنند، درحالی که معتقدم اگر این گروه از هنرمندان، وقتی را که صرف تخریب هم‌صنفان خود می‌کنند روی انجام کارهای خلاقانه بگذارند به نتیجه بهتری می‌رسند. حرکت برخی هنرمندان مانند تقلب سارا و نیکا در قسمتی از سریال پایتخت است، در حالی که به قول مادرشان در این سریال، اگر این دو دختر، این حجم از وقتی را که برای نوشتن تقلب گذاشته بودند، به مطالعه و حفظ کردن آن درس می‌پرداختند به مراتب می‌توانست برای‌شان مفیدتر واقع شود.

از این بحث که بگذریم، یکی‌دیگر از نقدهایی که این روزها در فضای مجازی متوجه سریال پایتخت شده و توجه برخی را به خود جلب کرده، حضور نگین میرزایی کارمند شبکه جم در این سریال است و اینکه گفته می‌شود او زمانی منشی سعید کریمیان، موسس شبکه جم نیز بوده، پاسخ شما به این مساله چیست؟

وقتی ما فیلمبرداری بخش‌های سریال در ترکیه را شروع کردیم و به ترکیه رفتیم، به دنبال یک مشاور ایرانی بودیم. قرار شد شخصی باشد که براساس شناختی که دارد بتواند تعدادی از هنروران را بیاورد. می‌خواهم بگویم ما اصلا شناختی نسبت به پیشینه کاری این خانم نداشتیم و نمی‌دانستیم در شبکه جم کار می‌کرده است. حالا بماند که دراین بین یکی از کارمندان شبکه جم که زمانی در صداوسیما کار می‌کرده و حالا در جم فعالیت می‌کند، شیطنت کرد و با مطرح کردن این مساله تلاش کرد حواشی بیشتری به وجود بیاورد. در ضمن این خانم بازیگر، صدام حسین نبوده که خیلی قیافه‌اش آشنا باشد و ما او را بشناسیم تا از او در سریال استفاده نکنیم. مهم‌تر اینکه ما قسمت‌هایی که این خانم در آن حضور داشته را یک ماه قبل‌تر برای بازبینی به صداوسیما فرستاده‌ایم، بنابراین اگر مشکلی داشت آنها هم دیده بودند و اعلام می‌کردند، پس همانقدر که آنها متوجه پیشینه کاری این خانم نشدند ما هم نشده بودیم.


به نظر شما بروز این مساله می‌تواند موجب بازخواست صداوسیما از عوامل سریال شود؟

نه، چراکه ما تلاش کرده‌ایم کار بامعدل به تلویزیون ارائه بدهیم تا مخاطبان به سمت سریال‌های شبکه جم نروند، بنابراین دست‌اندرکاران صداوسیما باید خیلی بهتر از ما این مساله را بدانند که بروز این مساله تعمدی نبوده است.

امسال در پنجمین فصل سریال پایتخت، سازمان فرهنگی هنری «اوج» اسپانسر و به نوعی سرمایه‌گذار این سریال بوده است، این مساله هم باعث بروز واکنش‌های متفاوتی شده است، ولی فارغ از تمام آنها یک سوال پیش می‌آید و آن اینکه معمولا این‌طور بوده که اگر ارگانی بودجه تولید یک اثر هنری را قبول کند تمایل دارد درونمایه آن اثر مطابق سلایق آن ارگان باشد، آیا درباره این فصل از پایتخت و اوج این اتفاق افتاد؟

اجازه بدهید اول به این نکته اشاره کنم که این ما بودیم که از «اوج» درخواست کردیم بودجه این سریال را متقبل شود. ما براساس نیازهای قصه در این فصل به دنبال سرمایه‌گذاری بودیم که بتواند تمام مخارج سریال را مرتفع کند.

واضح است که اگر کسی سبزی بخواهد به طلافروشی نمی‌رود، ما دراین فصل از داستان پایتخت به ادوات مفصلی احتیاج داشتیم و با تلویزیونی مواجه بودیم که با بودجه‌ای که در اختیار دارد حتی نمی‌تواند دو تفنگ ترقه‌ای برای این سریال فراهم کند. طبیعی بود در چنین شرایطی به دنبال اسپانسری باشیم که توان مهیا کردن تمام این امکانات را برای ما داشته باشد. درعین‌حال در پاسخ به سوال شما باید بگویم خود من از روز اول شرط کردم که تحت هیچ شرایطی، سازمان اوج نباید دخل و تصرفی در سریال داشته باشد. ما از ابتدای ساخت سریال پایتخت به کلیتی دست یافته بودیم و براین اساس پیش می‌رفتیم. شرط من این بود که هر نهادی که تخصیص بودجه برای سریال را به‌عهده می‌گیرد نباید در کلیت و اساسا روند و جزئیات سریال مداخله کند. ضمن اینکه این فصل ‌از سریال پایتخت به نوعی خط‌شکن‌تر از سایر فصل‌هاست، طبعا اگر سازمانی مثل اوج می‌خواست به مداخله محتوایی دراین ارتباط بپردازد شاهد چنین خط‌شکنی‌هایی نبودیم.

بازهم ناچارم یکی‌دیگر از حواشی‌ای که برای سریال به وجود آمده را با شما درمیان بگذارم و آن اینکه برخی براین باورند سازندگان سریال به نوعی در تبلیغ جاذبه‌های توریستی ترکیه نقش زیادی داشته‌اند؟

می‌دانید ماجرا از چه قرار بود، رجب طیب اردوغان پولی را قبل از ساخت این فصل از سریال به من داد و از من خواهش کرد جاذبه‌های توریستی ترکیه را معرفی کنم، او به من گفت خواهشا مملکت ما را به ایران و جهان بشناسان چون داریم بیچاره می‌شویم!! واقعا از دوستانی که چنین بحث‌هایی را نسبت به سریال مطرح می‌کنند خواهش می‌کنم واقع‌بینانه نگاه کنند و این مساله را بپذیرند که ترکیه به دلیل ویژگی‌های جغرافیایی، اجتماعی و فرهنگی احتیاجی به این کارها ندارد. مساله این است که ما اینقدر بدبخت هستیم که نمی‌توانیم زیبایی‌های کشورمان را نشان بدهیم. کما اینکه حین فیلمبرداری برخی می‌گفتند لوکیشن‌ها متعلق به نوشهر است نه ترکیه.

به‌هرحال آنچه مسلم است این که همه گروه و عوامل سازنده پایتخت، تمام تلاش خود را کردند تا اثری متفاوت با آنچه تا امروز در تلویزیون نشان داده شده را به تصویر بکشند. ما تلاش کرده‌ایم به مردم احترام بگذاریم و ساخت سریالی که مقبول آنها بوده و دراین سال‌ها آن را پیگیری کرده‌اند را ادامه دهیم.

صرف‌نظر از حواشی و انتقاداتی که غالبا در فضای مجازی دست به‌دست شده و حتما به گوش همه شما هم رسیده آیا حین ساخت این سریال با مشکل جدی مواجه شدید؟

نه، خوشبختانه گروه به‌رغم اینکه با پروژه سنگین و عظیمی به لحاظ قصه و جنس کار مواجه بود ولی خوب پیش رفت. می‌توانم بگویم برآیند عملکرد ما در پایتخت۵ برای خودمان و براساس آمارها و شواهد برای مخاطبان تلویزیون راضی‌کننده و مطلوب بوده است. ما تمام تلاش خود را کردیم تا این سریال نزد مخاطبان مقبول بیفتد. اطمینان دارم هر کاری کامل نیست و نقیصه‌هایی در آن وجود دارد، ما تلاش کرده‌ایم اگر خدا عمری بدهد کار کم‌عیبی ارائه کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 72
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
    49 14
    آقای تنابنده ارازل و اوباش میکروفون بدست شمارا دارند فریب می دهند حاج منصور ارضی انسان شریفی است آنهایی که در مصاحبه با شما به نقش شما در نفی تیپ جلف و مزلف عقده داشتند سعی کردند شمارا با حاج منصور نفی کنند مراقب باشید خناسان نقش مفید شما را در رساندن پیام پیشگیری از تخریب جوانان را لوث نکنند - برنامه پایتخت عملکر خوبی در نفی ارزشهای زشت غربی بنمایش گذاشته است است.
    • موسوی IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
      22 6
      جناب تنابنده سریال شما موفق است خواهش دارم درادامه این سریال ها موضوعاتی چون فرار جوانان از ازددواج وفرار زنان از فرزند آوری وتشویق به تولد فرزند صالح را بگنجانید ونیز موضوع صرفه جوئی درآب ونیز موضوع محیط زیست از موضوعات بایسته است که باید درضمن این سریالها به نسل جوان ونوخاسته منقل کرد
    • IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
      31 25
      اقای تنابنده با کمک سازمان اوج پول این مملکت را دادی برای تبلیغ سفر به ترکیه . مردم را خر فرض نکن
    • IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
      22 24
      خاک بر سرتون که همش تبلیغ جاذبه های توریستی استانبول را نشان دادید
    • IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
      15 12
      اصغر فرهادی با پول دیکتاتورهای عرب فیلم می سازه برای غرب خوب هست این با پول خود ایران می سازه بد هست؟؟؟
    • IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
      5 3
      جناب موسوی نمیشه برا همه یه نسخه پیچید. مایین ابرو بردارید میزنید چشمارو کور میکنید! داریم میبینیم تبلیغاتتون برا ازدواج جوانان نتیجه اش شده افزایش طلاق حالا هم که نوبت فرزند آوری شده. شما همون برا سرگرمی سریال بسازید کافیه مسائل خصوصی مردم از ازدواج و فرزند آوری را هم را بسپارید به خودشون ...
    • فش نیوز IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
      4 2
      توی همین قسمتی که از آب اومدن بیرون سارا ونیکا نقش پفیلا رو داشتن... یه خورده بهتره بهتر به نقش بازیگرا توجه کنیم
    • IR ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
      5 0
      آقای تنابنده!! ارادت شما به وزیرخارجه ظریف چقدر نقش داشته در رفتن گروهتون به ترکیه و دیدن رجب اردوغان(بگفته خودتون) و ساختن این سریال .میشه توضیحش بدی/ در ضمن وزارت خارجه ایران بهتره امکانات گردشی سیاحتی تاریخی کشورمونو در خارج ترویج کنن نه که فیلمو ببرن اونجا برای ترویجشون/ ما مگه کم داریم اماکن تفریحی در همه کشور از شمال تا جنوب وشرق تا غرب/صد سال هم بگردیم تموم نمیشه آثار تمدن ایران
  • IR ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
    15 12
    خوب بود و قانع کننده
    • IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
      9 9
      تو رو خدا قانع شو .لنگ تو ایم
    • IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
      5 0
      خخخخخ
  • IR ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
    15 4
    نهار نخوردیم
  • IR ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
    38 3
    این قسمتی اخری کع پخش شد از دریا اومدن بیرون کلا وقت تلف کردن بود.اب رو بسته بود به داستان
  • IR ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
    16 2
    عباس معصومیه؟؟!!!
  • رامتین TR ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
    33 26
    زنده باد گروه پایتخت که من عاشق این سریال بسیار جذاب با کاراکترهای استثنایی آن هستم باید هرسال سخت آن ادامه پیدا کند.
  • رامتین TR ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
    35 8
    زنده باد گروه پایتخت که من عاشق این سریال بسیار جذاب با کاراکترهای استثنایی آن هستم باید هرسال سخت آن ادامه پیدا کند.
  • GB ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
    23 12
    ای لاو یو داری محسن
  • مهدی IR ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
    24 12
    ازدواج به موقع امر بسیار نیکویی است ، افرادی که مخالف ازدواج به موقع هستند ، اولا چه سنی را مناسب ازدواج میدانند و از کجا به این عدد رسیده اند؟ دوما برای رفع نیاز های طبیعی آدمی بعد از سن بلوغ تا رسیدن به آن سن کذایی چه برنامه ای دارند ؟ ازدواج در هر سنی که باشد برای موفقیت نیاز به توجه به نکاتی دارد دارد و در صورت عدم توجه به آن نکات و شکست نمیتوان عدم رعایت آنها را به سن ازدواج چسباند .
    • IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
      4 3
      ازدواج سن خاصی نداره باید ببینی چه زمانی آمادگی تشکیل خانوده را داری. نه اینکه امروز بخاطر حرف مردم خانواده تشکیل بدی و فرداش طلاق بگیری و بگی این نشد یکی دیگه و اونم نشد یکی دیگه و..
    • IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
      3 1
      وقتی باید خانواده تشکیل بدی که همه جوانب را بسنجی و مسئولیت هاش را قبول کنی حالا 15 سالگی باشه یا 50 سالگی مهم نیست.......... در همه ادیان خانواده حرمت داره با طلاق حرمت خانواده میشکنه برای همین هم در دین ما مکروه ترین حلال است در مسیحیت هم طلاق جایز نیست بطوریکه محدودیت برای حضور فرد در کلیسا ایجاد میکنه ........حالا اینجا دو دسته یعنی روشنفکرنماهای بی دین و متحجران دین نما مستقیم و غیر مستقیم به جوانان توصیه میکنن نترسید ازدواج کنید نشد طلاق بگیرید نشد یکی دیگه
  • IR ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
    26 12
    رجب طیب نخواسته تورهای داخلی چطور؟ بالاخره درآمد توریسم ایرانی برای ترک ها پول کمی نیست
    • IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
      24 24
      زمینه رو فراهم کنید مردم پولهاشونو همینجا خرج کنن.اگه نمیتونید پس ببند و صدات در نیاد
    • ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
      10 3
      حتما" منظورت از آماده سازي زمينه براي مردم ايران , الگوبرداري از سواحل شهر آنتالياي تركيه است؟؟!!!!
    • IR ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
      3 3
      اولا که زمینه فراهم هست واسه ایرانی و خارجی که می خواهند ایران را ببینند و هر سال هم میلیون ها نفر گردشگری می کنند. زمینه برای شما فراهم نیست که کشور همسایه زمینه را برای شما فراهم کرده تشریف می برید و به "گردشگری" مخصوص خودتان می رسید.
  • لیلا IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
    41 21
    سریال 5 پایتخت داستان درستی ندارد بیشتر لودگي وحرف است به نظر ترکیه رفتن که به هزینه دولت خوش بگذرانند
    • امین IR ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
      3 3
      لیلا خانم، بر خلاف نظر شما پایتخت 5 بسیار داستان درستی دارد و به یک موضوع روز پرداخته است(داعش) ، اون چیزی که شما بهش می گی لودگی، اسمش کمدیه که بسیار هم در سریال پایتخت خوب از کار درآمده است، ظاهراً جنابعالی از بس سریال و فیلم تراژیک دیدی ، افسرده شدی و به کمدی می گی لودگی!!!!!!، ظاهراً شما با شادی مردم مشکل داری و شایدم دوست داری سریال های تلویزیونی ، همیشه اشک مردم را دربیاورند.
  • IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
    37 19
    تنابنده چنان مکرر می گوید نظر من نظر من که گویی صاحبنظری است که همه مردم ایران باید تابع نظرات گهربار ایشان باشند.... . پایتخت 5 پر از لودگی و آلودگی های مختلف بود. تنها لطف آن لهجه شیرین مازندرانی است که جاذبه ایجاد می کند و بازی خوب چند نفر از بازیگران.
  • ناصر IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
    17 2
    قسمت های آخرش زیاد جالب نبود
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
    9 9
    اين گروه از قبل اين سريال ترياردر شده و خيلي بهشان خوش ميگذره !!تنابنده كه ديگر ساكن ايران نيست تا دغدغه فرهنگ وملت را داشته باشد در ثاني ما نفهميديم كارگردان و مسئول پروژه كيه !!پس چرا سيروس مقدم در پايتخت انقدر در حاشيه است!!!!؟
    • IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
      4 1
      توام تریاردر میشی جوش نزن
  • didga IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
    8 5
    با این طرز جواب دادن فقط یاد کسی میفتیم که قصد داره از جواب دادن طفره بره... این شیوه فیلم سازی و تبلیغ و تیزرسازی برای ترکیه و هتلها و تفریحات و جلوه های گرافیکی و بصری همراه با موسیقی تند و شاد ترکیه ای در یک فیلم ایرانی واقعا جای سوال داره! اینکه شما آسمان خراشها و هتلهای چند ستاره و نماهای جذاب و آپشنهای توریستی یک کشور همسایه که اتفاقا ویزا هم نمیخواد و هرساله مرز زمینی اون بخاطر هجوم مسافران ایرانی ترافیک سنگین ایجاد میشه عجیبه... شاید تا الان فقط افراد ثروتمند و خوشگذران و اهل سفرهای خارجی هوس ترکیه رفتن میکردند ولی بعد از پخش این فصل پایتخت قطعا هوس ترکیه رفتن به سر تمامی اقشار جامعه خواهد زد و البته کمکی هم به کاهش آمار تصادفات و ترافیک مناطق گردشگری داخلی خواهد بود!
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
    8 13
    به جای جواب دادن بیشتر داره حمله میکنه! در اینکه تبلیغ کردید برای صنعت گردشگری ترکیه تردیدی نیست اونم در سال حمایت از کالای ایرانی اقای بازیگر
  • دیدگا IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
    3 0
    این هم نوعی طنز هست که مخاطب ایرانی دوست داره و دنبال میکنه و بهش میخنده... صحبت از فرهنگ سازی و حفظ منافع ملی و گردشگری و آموزش و پرورش و اخلاق مداری در این ژانر کمی توقع زیادیه... بگذریم!
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
    5 6
    نمی خوام بگم ازدواج در سن پایین خوبه یا بده ولی ایا اقای تنابنده صلاحیت لازم برای اسیب شناسی را دارد ایا براساس امار و تحقیقات حرف می زند یا صرفا احساساتی؟ اگر صرف ازدواج در سن کم منجر به طلاق شود چرا در مورد نسل قبل چنین نبوده و برعکس بوده. واگر ازدواج در سن بالا خوب است چرا اکثر طلاقها در همین قشر است مخصوصا در طیف اقای تنابنده یعنی هنرمندان که ماشالله به طلاق دوم و سوم و.. هم رسیده؟
    • IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
      1 0
      تنابنده با شما هم نظر است برای همین هم در یک دیالوگ گفت دختر 18 ساله دیگه خواستگار نداره یعنی داره میگه دختر که رسید به بیست به حالش باید گریست.
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
    4 4
    عجب دلیل مزخرفی ارائه کردن برای ساخت فیلم در ترکیه "به‌هرحال همه گروه و عوامل سازنده پایتخت، تمام تلاش خود را کردند تا اثری متفاوت با آنچه تا امروز در تلویزیون نشان داده شده را به تصویر بکشند" اگه صرف ارائه تصویر متفاوت مهم بود خوب باید گروه بعد هم برن تایلند فیلم بسازن درضمن حتی اگر این مساله را در نظر نگیریم که تبلیغ ترکیه به خروج پول از مملکت و تقویت کشور رقیب کمک می کند کشوری که حامی داعش است داعیه تسلط بر ایران را با خواب امپراطوری عثمانی دارد باید گفت مگر چند درصد مردم توانایی مالی رفتن به ترکیه را دارند که اقای تنابنده تنها قسمت زیبا و به قول خودشان بهشتی ترکیه را نشان مردمی می دهد که جز با تلنبار کردن پولهای حرام نمی توان به انجا رفت.
  • محمد IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
    13 4
    خنده دار اینه که تو دریا سقوط کردن رسیدن به ساحل و داعش دیدن اخه کله پوک ها اگه تو سوریه سقوط کرده باشید داعش نزدیک سواحل سوریه چه غلطی میکنی مناطق ساحلی سوریه شامل استان طرطوس و لاذقیه هست که از ابتدای جنگ سوریه در کنترل دولت بوده و هیچ جنگی تو این منتاطق رخ نداده یعنی از نظر اطلاعات داغونید واقعا شگفت آوره
    • IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
      8 9
      خنده دار تویی که یه فیلم کمدی را داری با نقشه های جنگی نقد می کنی....!
    • محمد IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
      6 6
      ۱۴:۳۱ چون کمدیه باید آبکی باشه داستانش!!بهتره ببندی
    • امین IR ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
      3 3
      اقا محمد، حتماً اطلاعات جنابعالی در مورد سوریه، از اطلاعات سازمان اوج بیشتره!!!!!! بهتره به آنها مشاوره بدهید.
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
    20 8
    خاک بر سرتون که همش تبلیغ جاذبه های توریستی استانبول را نشان دادید
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
    6 5
    هرچبود فقط تبلیغ ترکیه بود و بس
  • reza IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
    2 0
    آدانا چه خبر...راست میگن ساحل منکراتی داره؟!
  • طرفدار مدافعان حرم، حاج قاسم و پایتخت IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
    31 5
    عالی بود عالی
  • ناشناس IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
    5 4
    چرابه دید مثبت به سریال نگاه نمیکنید وهمش دنبال این هستین که نقطه ضعفی از سریال پیدا کنید...واقعامتاسفم که فقط دنبال حاشیه هستین و زحماتی که برای درست کردن سریال انجام شده رو نادیده میگیرید....
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
    2 0
    برادر من وقتی که کل عید یه فیلم طنز نشون میدن میخاهی حاشیه سازی نشه و بعدش پس چرا در عزاداری ما این همه تنوع در مداحی و ..... است
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
    0 4
    اینم خودش جیره خواره ولی خب زحمت هم کم نکشیده برای تلویزیون این مملکت
  • US ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
    1 4
    زیباترین صحنه واکنش بهتاش به خبر ازدواج مادرش با رحمت وگلاویز شدن با رحمت بود
  • US ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
    3 2
    زیباترین صحنه واکنش بهتاش به خبر ازدواج مادرش با رحمت وگلاویز شدن با رحمت بود
    • IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
      5 3
      اتفاقا زشتترین صحنه بود چون بزرگتر حرمت داره و بچه حق نداره برای مادرش که حق ادامه زندگی داره غیرتی بازی دربیاره
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
    9 3
    واقعا جای بسی تاسف برای مسوولین اوج دارم که پول بیت المال را به این راحتی به اقای تنابنده دادید که به همین راحتی نیز که تبلیغ دوستش ابراهیم تاتلیس رابنماید.
    • IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
      25 3
      از دام غرب پرستی رها نشده.. در غفلت مسولین و.همچنین سرکوب و مهار لیبرالیسم ایرانی....به دام پانترکیسم وترکیه پرستی افتادیم...
  • IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
    4 0
    بــــــــِـــــزنم توی دهنش !!
  • IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
    6 0
    اِی خــــــــِــــــــــــــدا !!
  • IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
    11 10
    ناراضیا بزنن شبکه قران ناراحتن نبینن
    • IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
      4 4
      قرآن بزند به آن کمر تو بی مقدار - مشرق چرا نظر هر زشت سیرت بد سگال را منتشر می کنی این هم شد نظر
    • IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
      1 2
      اوایل میگفتن هر کی ماهواره دوست نداره بزنه شبکه های ایران. حالا که این سریال گند زده میگید بزنن شبکه قران.
    • IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
      0 5
      تو زر نزن الدنگ
    • امین IR ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
      3 0
      خطاب به 16:25، این سریال اصلاً گند نزده و طبق نظر سنجی ها مورد اقبال بسیاری از مردم هم قرار گرفته است و بسیار سریال خوب و جذابی است، ولی اینکه کسی برای حمایت از سریال بگوید، کسانی که از این سریال ناراضی هستند، بزنند شبکه قرآن، قطعاً نظر درستی نیست، این طور نظرات اصلاً نباید منتشر شود، واقعاً برای مشرق نیوز که ادعای ارزشی بودن دارد، متاسفم.
  • IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
    3 1
    مهم استقبال مردمه که هست دستشون درد نکنه
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
    33 0
    غرب زدگی بسیار شریفتر از ترکیه و بوزگورد پرستی است
  • مهناز IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
    4 2
    تنها برنامه درست و حسابی صداوسیما همین پایتخته. خیلی سریال خوبیست
    • IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
      1 0
      خب این نظر شماست. من سریال های طنز عطاران را دوست دارم
    • امین IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
      1 1
      خطاب به 10:55، سالهاست که جناب عطاران برای تلویزیون سریال نمی سازه، ما داریم درباره زمان حال صحبت می کنیم دلبندم، شما داری سریال حال حاضر سیروس مقدم را با سریال های چند سال پیش عطاران مقایسه می کنی؟!!!! باید سریال سیروس مقدم را با دیگر سریالهای نوروزی تلویزیون مقایسه کنی که نظر منطقی داده باشی دلبندم!!!!!!!
    • IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
      0 0
      خوب چرا نمیزارید عطاران سریال بسازه و میزارید تنابنده بسازه
  • AE ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
    1 1
    بابا دمتون گرم که باز یه ساعت میبینمتون و روحیه مون وا میشه و میخندیم ! تعریف ترکیه نیس همه میدونن اونورا چه خبره هتل خوب اینورم هست ! یعنی هر فیلمی که تو خارج ساخته بشه و چند تا جای دیدنی رو نشون بده خوب نیست !؟ چرا چند نفر که دارن دل مردمو شاد میکننو میزارین جلو ذره بین ! به خاط شماها دارن هی میسازنش وگرنه اونیکی سریالا چرا تا پنج نرفته ! چندان بودجه ایم تو تلوزیون نیس که بگیم به خاطر پوله ! تنوع هم باید باشه یا نه ؟؟! ایرانم گشتن دیگه بیچاره ها مشهد و کیش و قشم و ...
  • ناشناس IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
    1 1
    حالا بعد از سال ها وهزینه ها ی صدا وسیمایه فیلم طنز اونم به زحمت زیاد چندنفر به سرپرستی نقی معمولی سریال پایتخت شکل گرفت .و خندیدیم ! چرا به هربهانه یی افرادی شروع به ایرادگرفتن و نقد میکنن! مگه حتمابایدباعینک بدبینی نگاه کرد و ......اتفاقا اگر ریز بینی کنید بهداشت و رحمان و رحیم گول شنیده ها ی انور اب رو خورده بودن که ......!بازم نکته اموزنده ش اونجابود که اگه هم فریب خوردید و برای تهیه پول ازکیف اقوام اقدام کردید لااقل مرد باشید که پول کرایه تا فرودگاه را بذاریدبراشون!!! هرچیزی رو بدنگاه نکنیم! اینکه دیگه صدا وسیماهم هزینه نکرده واسپانسرم کسی دیگه بوده!دیدیم کسانی که تلویزیون نگاه نمیکردن وترجیحادر مجازی بودن ولی وقت پخش سریال پایتخت از جلو تلویزیون تکون نمیخوردن!!! به هم توهین نکنیدو جناحی نکنید هرچیزی را!!!! باتشکر از مشرق
    • IR ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
      2 1
      اولا که این اولین بار نیست که سریال های طنز صدا و سیما مورد استقبال واقع می شود. قبلا هم سریال های موفق در دوره خودشان طرفداران زیادی داشتند و اقبال کنونی به یکی اصلا به معنی بی طرفدار بودن قبلی ها نیست. دوما، کسانی که اعتراض دارند شفاف نقاط ضعفی که به نظرشان آمده گفته اند. تاکید روی نقاط مثبت گرچه کار پسندیده ای است اما پاسخی برای آن انتقاد ها نیست.
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
    0 0
    اين بازيگران فرهنگ كشور را به بازي گرفته‌اند.
  • ۱۲۳۴ IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
    1 0
    واقعا درک نمیکنم از چه نظر میگید این سریال تبلیغ جاذبه های توریستی ترکیه را کرده. در این سریال بیشتر ترکیه رو پر از دزد(قسمت دزدی ۱۵۰۰۰ دلار) و تررویست(قسمت بمبگذاری استانبول) و با افراد غیر قابل اطمینان(قسمت مرگ مسئول بالون) و کشوری نا امن نشون دادن تا اینکه بخوان تبلیغش رو بکنن!
  • احمد IR ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
    2 0
    بعضی از منتقدین نماها فقط میخان هیجان فیلمای صدا و سیما رو خیلی ببرن بالا که این فیلم هم مورد تایید ما نیست درحالی که این فیلم دقیقا سفر به ترکیه رو فاجعه بار توصیف کرد و فقط این کشور همسایه رو مورد اهانت قرار دادند خدارو شکر اعتراض نکردن به ایران....
  • آرش IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
    1 2
    تو هم رسانه ای مشرق مزخرف ؟ مگه من چی گفتم که نظرم رو پخش نکردین ؟ یا کارکنانتون بی حوصله وتنبلن و سیگاری بافوری یا بی سواد و کور و کر . والا عدم اطلاع از علت عدم درج نظرات خوانندگان یکنوع بی احترامی هست که لایق و مستوجب اینگونه برخورده.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس