جبراییلی اینستاگرام

در حمایت از کالای داخلی یکی از مزایای اصلی سیاست اعمال ممنوعیت واردات نسبت به حمایت تعرفه‌ای این است که اولی قاچاق را تقریبا ناممکن می‌کند اما دومی تشویق به قاچاق می‌کند.

به گزارش مشرق، یاسر جبراییلی در کانال تلگرامی خود درخصوص مبارزه با قاچاق پیشنهاداتی را مطرح کرد که در ادامه می خوانید:

علی رغم تصریح رهبر انقلاب درباره ممنوعیت واردات کالای مشابه داخلی، نمایندگان مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه ۹۷، تحت عنوان حمایت از تولید داخلی، صرفا به افزایش یک درصدی تعرفه موثر کالای مشابه داخلی رای دادند و جلوی واردات را نگرفتند.

بیشتر بخوانید:

درس‌هایی از توسعه اقتصادی کره جنوبی و ژاپن

چرا صنعت هنوز هم در رکود به سر می برد؟

شناسایی افراد شاخص در حوزه قاچاق کالا


در حمایت از کالای داخلی یکی از مزایای اصلی سیاست اعمال  ممنوعیت واردات نسبت به حمایت تعرفه‌ای این است که اولی قاچاق را تقریبا ناممکن می‌کند اما دومی تشویق به قاچاق می‌کند.


وقتی واردات کالایی ممنوع شد، طبیعتا هرچه از آن کالا در بازار موجود باشد، قاچاق است و می‌توان به راحتی آن کالا را شناسایی کرد و جلوی عرضه‌اش را گرفت.


اما هنگامی که دولت صرفا تعرفه را افزایش می‌دهد، در واقع انگیزه قاچاق را در واردکننده تقویت می‌کند. چرا که اگر آن کالا به صورت قاچاق وارد شود، واردکننده عوارض گمرکی پرداخت نکرده و به سود بیشتری خواهد رسید.


لیبرال‌ها دقیقا نقطه مقابل این توصیه را دارند. می‌گویند برای مقابله با قاچاق، تعرفه ها را کاهش دهیم تا واردکننده انگیزه قاچاق نداشته باشد! برای این جماعت مهم نیست که واردات چه بر سر اقتصاد کشور می‌آورد. آنچه مهم است، تعهد ایدئولوژیک‌شان به آزادسازی تجاری-و البته منافع گروه‌های واردکننده- است که به انحاء گوناگون برای تحققش دلیل می‌تراشند و استدلال می‌کنند.


عمده کالاهای قاچاق، مشابه داخلی دارند. اگر واردات کالای مشابه داخلی را کاملا ممنوع کردیم، بخش اعظم بحران ویرانگر قاچاق نیز حل خواهد شد. در این صورت، دیگر نیازی به طرح‌هایی برای تفکیک کالای قاچاق از غیر آن در بازار نیز نخواهد بود که یا متقلبان دورش بزنند یا مدیران امروز پس از هزینه‌های هنگفت دیروز، به راحتی کنارش بگذارند.


هنوز دیر نشده است. نمایندگان مجلس به جای طرح دو فوریتی الزام دولت به خرید کالای ایرانی- که به مناسبت عنوان سال ۹۷ در دستور کارشان است- طرح ممنوعیت واردات کالای مشابه داخلی را تصویب کنند. وقتی کالای مشابه داخلی وارد نشد، دولت هم لاجرم کالای ایرانی خریداری خواهد کرد!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • رسولی IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
    10 5
    تاده کیلومتری نوار مرزی کردستان شب تا به صبح جوانان درکار حمل کالای قاچاق وکوله بری هستند درآمد شبی یک ملیون تومان وماهانه سی ملیون تومان راه را برتولید گوسفند ومیش وبز که اصلی ترین شغل مرزنشینان است ومی تواند درآمد ماهانه حل اقل دوملیون تومان را برایشان تامین کند گرفته است ولی کجا درآمد دوملیون تومانی جای درآمد 30 ملیونی را پر می کند اصلا کوله را ممنون کنید وجوانان را به نان حلال تشویق کنید تا دام پرورش دهند و تولید شیر وماست ووگوشت کنند.
    • IR ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
      3 3
      وضع شهرهای مرزی واقعا خراب شده ، رسما دارن تو شهرها با هزاران مغازه جنس قاچاق توزیع می کنند ، تا کسی هم اعتراض میکنه میگن ما قاچاقچی نیستیم و کوله بر هستیم !
    • IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
      0 1
      چرا چرت میگی اگه هر کوله بر شبی یک میلیون در بیاره جنس قاچاق تا به فروشنده برسه میشه خدا تومن خب چطوره که باز کالای قاچاق از تولید داخلی ارزونتره؟
    • IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
      1 0
      قاچاق منظور کانتینریه نه کوله بر بدبخت جان بر کف
    • IR ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
      1 0
      درسته .. من مغازه لوازم خانگی دارم.. ماشینهایی که جنس میارن چندین برابر بیشتر از ما درامد دارن.. حداقل درامدشون روی پانصد هزارتومان تا یک ملیون تومان است.......
  • م IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
    7 7
    من ایشان را نمی شناسم فقط امیدوارم مسئولیتی نداشته باشند!!!
    • IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
      5 3
      نونت آجر میشه؟ :)
    • رحیم IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
      8 2
      برای چه ؟ برای اینکه حرف درست و حقی را می زند!؟؟ بغیر از دوران احمدی نژاد ، این لیبرال های مفلوک برای سی سال سکان همه امور کشور را در دست داشتند و کشور را به این روز فلاکت انداختند!!!!!!!!!!
  • farnam IR ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
    5 0
    تو کشوری که همش از امنیت مرزهاش می گن بدون دخالت دست های پشت پرده این همه جنس قاچاق وارد نمی شد
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
    2 0
    باید مردم با راهپیمایی از مسوولین و مجلس بخواهند تا واردات کالاهایی که مشابه داخلی دارند را ممنوع کنند.به خاطر بیکاری فرزندانمان.کشورهای پیشرفته ای مثل آلمان،ژاپن و کره جنوبی همین کار را کرده اند و بسیار موفق شده اند.
    • IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
      0 1
      بیکاری اب به اسیاب بیگانه میریزی
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
    1 1
    پیشنهادکاربردی وعملیاتی بابت امحاکالای قاچاق راقبلاحضرت آقافرمودند اما کو گوش شنوا!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس