100 حقیقت جام جهانی - بخش 79

«ماریو زاگالو» و «فرانتس بکن باوئر» تنها مردانی هستند که هم در مقام بازیکن و هم سرمربی موفق به فتح جام جهانی شده اند.

ویژه نامه جام جهانی مشرق - بیست و یکمین دوره جام جهانی فوتبال از ۱۴ ژوئن ۲۰۱۸ (۲۴ خرداد ۹۷) در روسیه آغاز خواهد شد و ۳۲ تیم راه یافته به این تورنمنت بسیار مهم، برگی دیگر از تاریخ پرماجرا و پرطرفدار توپ گرد را خواهند نوشت.

از امروز قصد داریم در ۱۰۰ بخش(روز) روزشمار جام جهانی ۲۰۱۸ که بخشی از آن در سایت FIFA منتشر می شود را از ۱۰۰ روز مانده به این رویداد مهم با عنوان«صفر تا ۱۰۰ جام جهانی» به رشته تحریر درآوریم بدین صورت که هر روزی که به جام جهانی نزدیک تر می شویم عدد آن روز را که نمایانگر یک شخصیت یا یک اتفاق تاریخی در این تورنمنت معتبر است را شرح می دهیم. تا روز افتتاحیه جام جهانی ۲۰۱۸ با ۱۰۰ اتفاق و شخصیت مهم تاریخ جام جهانی با مشرق همراه باشید.

برنامه کامل مسابقات جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه +ساعت به وقت تهران


۷۹ روز مانده به جام جهانی ۲۰۱۸

به گزارش مشرق، در تاریخ جام جهانی ۷۹ نفر هم به عنوان بازیکن و هم مربی حضور داشته اند. مردان بزرگی چون زاگالو، بکن باوئر، مارادونا، یورگن کلینزمن، دیدیه دشان و فابیو کاپلو و ....

در این میان تنها «ماریو زاگالو» و «فرانتس بکن باوئر» هم در مقام بازیکن و هم سرمربی موفق به فتح جام جهانی شده اند.

به همین بهانه سایت فیفا کلیپی را منتشر کرده که در ادامه می بینید:

به گزارش مشرق، ماریو زاگالو با قهرمان کردن برزیل در جام ۱۹۷۰ اولین کسی شد که هم به عنوان مربی و هم به عنوان بازیکن موفق به قهرمانی در جام جهانی شده است. زاگالو که به «گرگ پیر» معروف است، پرافتخارین بازیکن - مربی جهان به شمار می رود، چرا که در سالهای ۱۹۵۸ و ۱۹۶۲ به عنوان بازیکن و در سال ۱۹۷۰ به عنوان سرمربی برزیل و در سال ۱۹۹۴ به عنوان کمک مربی(دستیار کارلوس آلبرتو پریرا) برنده جام جهانی شد. زاگالو در جام جهانی ۱۹۹۸ هم به عنوان سرمربی تا پای کسب جام جهانی پیش رفت اما در فینال ۳-۰ مغلوب فرانسه شدند تا دیدیه دشان جام را بالای سر ببرد و مانع دومین قهرمانی پیاپی برزیل با کاپیتانی دونگا شود!
 

استثنائی ترین مرد دنیای فوتبال +عکس

بعدها بکن باوئر هم به این افتخار نایل شد، البته ستاره بی بدیل فوتبال آلمان تنها در جام جهانی ۱۹۷۴ به عنوان کاپیتان و در سال ۱۹۹۰ به عنوان سرمربی همراه تیم آلمان قهرمان جام جهانی شد. وی در جام جهانی ۱۹۸۶ هم به عنوان سرمربی نایب قهرمان جهان شد.

ماریو زاگالوی ۸۳ ساله متولد ۱۹۳۱ است و خیلی دیر به تیم ملی برزیل رسید. وی که به عنوان مهاجم گوش چپ بازی می‌کرد در ۲۷ سالگی اولین بازی ملی را انجام داد و در طول ۶ سال بازی برای طلایی پوشان ۳۳ بار به میدان رفت و ۵ گل به ثمر رساند. اما پس از دوران بازی و کسب دو قهرمانی جهان ( ۱۹۵۸ و ۱۹۶۲) به مربیگری روی آورد و با دو قهرمانی جهان به عنوان سرمربی (۱۹۷۰) و مربی (۱۹۹۴) و یک نایب قهرمانی به عنوان سرمربی (۱۹۹۸) یک نام ماندگار در جهان فوتبال شد.

وی یک بار نیز پیش از جام جهانی ۱۹۷۸ و هنگامی که سرمربی تیم ملی کویت بود برابر ایران قرار گرفت و شکست خورد.

استثنائی ترین مرد دنیای فوتبال +عکس
زاگالو از یک نظر هم استثناء است چرا که دو جام قهرمانی متفاوت به دست آورده است؛ یک جام ژول ریمه** و یک جام جهانی.

** جام ژول ریمه: دو سال پیش از افتتاحیهٔ جام جهانی فوتبال ۱۹۳۰ در اروگوئه، کنفدارسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) قانونی را تصویب‌کرد که قهرمان جام جهانی فوتبال جامی را به عنوان هدیه، پاداش بگیرد. مجسمه‌سازی فرانسوی به‌نام آبل لافلئور طرح خود را ارائه‌کرد و فیفا آن را پذیرفت. اما در سال ۱۹۴۶، این جام به ژول ریمه که رئیس فیفا و ایده‌پرداز برگزاری جام جهانی فوتبال بود، تغییرنام یافت. پس از سومین قهرمانی تیم ملی فوتبال برزیل در جام جهانی فوتبال ۱۹۷۰ مکزیکو سیتی، جام ژول ریمه به‌طور دائم به کنفدارسیون فوتبال برزیل سپرده‌شد. این جام دوبار ربوده‌شد و در واپسین سرقت، جام ذوب شده‌بود و کنفدارسیون فوتبال برزیل ماکتی از آن را ساخت و نگهداری‌کرد.

طرح دیگری از سوی هنرمندی ایتالیایی به‌نام سیلویو گاتزانیگا برای جام جهانی فوتبال ۱۹۷۴ آلمان غربی ارائه‌شد و توسط فیفا پذیرفته‌شد.



به گزارش مشرق، جان بارنز ۷۹ بازی ملی برای انگلستان انجام داد و در دو جام جهانی ۱۹۸۶ و ۱۹۹۰ برای این تیم به میدان رفت. اما احتمالا بهترین لحظه او در پیراهن سه شیرها در ورزشگاه ماراکانا رقم خورد، جایی که او با نمایشش زمینه ساز برد ۰-۲ انگلستان مقابل برزیل شد.
 

روزشمار جام جهانی

او در آن دیدار که در سال ۱۹۸۴ برگزار شد گل انفرادی زیبایی به ثمر رساند. عکس بالا از او روز پیش از مسابقه در ساحل کوپاکابانا ریودو ژانیرو گرفته شده است.

در همین رابطه بخوانید:

شماره ۱۰۰؛ دو تیم خاص تاریخ جام جهانی! +فیلم

شماره ۹۹؛ نقطه عطف تیمهای آسیایی در جام جهانی +فیلم و جدول

شماره ۹۸؛ افتخار دست نخورده فرانسه +فیلم

شماره ۹۷؛ بازی شانس +فیلم

شماره ۹۶؛ ۹۶ بازیکن برای یک افتخار بزرگ +فیلم

شماره ۹۵؛ دو گل دیر اما کارساز تاریخ جام جهانی! +فیلم

شماره ۹۴؛ آمریکا تاریخ فوتبال را تغییر داد! +فیلم

شماره ۹۳؛ ۹۳ هزار تماشاگر بحث برانگیزترین گل تاریخ جام جهانی +فیلم

شماره ۹۲؛ اسپانیا در نزدیکی یک قرن گل! +فیلم

شماره ۹۱؛ دروازه‌بانی که غیرممکن را اثبات کرد! +فیلم

شماره ۹۰؛ رکورد دست نیافتنی یک دروازه‌بان در جام جهانی +فیلم

شماره ۸۹؛ بازیکنی که با یک دقیقه بازی قهرمان جام جهانی شد +عکس و فیلم

شماره ۸۸؛ طلایی‌ترین تعویض تاریخ فینال جام جهانی +فیلم

شماره ۸۷؛ سریعترین گل تاریخ فینال جام جهانی +فیلم

شماره ۸۶؛ رکورد جاودانه خالق تاکتیک در فوتبال +عکس و فیلم

شماره ۸۵؛ فینال خاص جام جهانی +عکس و فیلم

شماره ۸۴؛ ستارگان سیاه درخشان تاریخ جام جهانی +عکس و فیلم

شماره ۸۳؛ موفق ترین تیم تاریخ جام جهانی +عکس و فیلم

شماره ۸۲؛ تغییر اساسی در برگزاری جام جهانی پس از ۵۲ سال +عکس و فیلم

شماره ۸۱؛ اعجوبه‌ای که مقابل ایران هت تریک کرد +عکس و فیلم

شماره ۸۰؛ آقای گلی که در حسرت حضور در جام جهانی ماند +عکس و فیلم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس