روسیه و انگلیس

با توجه به تیره و تار شدن روابط روسیه و انگلیس در سطح دیپلماتیک، بریتانیا بیم آن دارد که در جام جهانی 2018 روسیه نتواند از تمام قدرت خبری خود استفاده کند.

سرویس ورزش مشرق - در حالی که بیش از یک ماه از مسمومیت مشکوک سرگئی اسکریپال، جاسوس دوجانبه روسی در انگلیس می گذرد، متحدان لندن اقدام عملی برای هماهنگی با انگلیس صورت نداده اند.

یک ماه پیش، سرگئی اسکریپال، جاسوس سابق روسی که در انگلیس زندگی می‌کند، به همراه دخترش، در حال بیهوشی روی یک نیمکت در یک مرکز خرید در شهر سالزبوری دیده شد. سرگئی اسکریپال، شهروند 66 ساله روسیه، قبلا به جرم جاسوسی برای انگلیس، در مسکو بازداشت و زندانی شده بود. وی سپس در سال 2010 میلادی در تبادل جاسوسان آمریکا و روسیه آزاد شد و به انگلیس منتقل شد. در پی پیدا شدن اسکریپال و دخترش در حال بیهوشی، رسانه ها و سیاستمداران انگلیسی، این احتمال را مطرح کردند که این دو نفر عمدا مسموم شده اند و با توجه به این اتهام که تشکیلات جاسوسی روسیه در مسموم کردن و قتل الکساندر لیتویننکو، عضو سابق تشکیلات اطلاعاتی روسیه در سال 2006 دست داشته است، ارتباط دولت روسیه با این حادثه را مطرح کردند.

چند روز پس از این موضوع، وزیر امور خارجه انگلیس طی اظهاراتی در کمیته بانفوذ روابط خارجی مجلس عوام با اشاره به بالاگرفتن تنش‌ها میان لندن و مسکو بر سر مسمومیت سرگئی اسکریپال جاسوس اسبق روس در انگلیس تصریح کرد کشورش قصد ورود به جنگ سرد با روسیه ندارد.

بوریس جانسون افزود: جنگ سرد را به‌خوبی به یاد دارم که دوران فلاکت باری بود. من در شرایطی بزرگ شدم که از بخار شدن کشور براثر حمله اتمی در واهمه بودم. من معتقد نیستم که اکنون با چنین تهدیدی مواجه هستیم؛ اما به‌هرحال با تهدید مواجه هستیم و بایستی سخت باشیم.

روابط روسیه و انگلیس در سال های اخیر روند نزولی را طی کرده و همپیمانی لندن با واشنگتن باعث شده تا نه تنها انگلیس در راستای سیاست های ضد روسی آمریکا ، مواضع تندی علیه مسکو اتخاذ کند ، بلکه خود نیز در چارچوب روابط دو جانبه به تنش آفرینی پرداخته و تلاش همه جانبه ای را برای تشدید فشارهای سیاسی ، دیپلماتیک ، تجاری و اقتصادی و نظامی وامنیتی علیه روسیه به راه اندازد.

قهر، قهر تا جام جهانی

حالا کینه توزی‌ها و خصومت ها کارش به فوتبال هم کشیده و بریتانیا که به هر حال در جهان خبری اگر یک غول رسانه ای نباشد، یک مدعی جدی در میان قدرت های خبری دنیا محسوب می شود، به شدت از مسکو در جریان جام جهانی می هراسد. انگلیس نمی تواند قبول کند که در جام جهانی 2018 روسیه نقشی کلیدی نداشته باشد. شوخی نیست، بیش از 3500 خبرنگار و عکاس تنها از بریتانیا راهی مسکو خواهند شد و پوتین در صورت اراده جدی در پاسخ دادن به بریتانیا به راحتی می تواند این جمعیت خبری را پشت مرزهای تزاری خود نگاه دارد.

روزنامه سان لندن در گزارش روز دوشنبه خود آورده است: از یک هفته پیش درخواست آی.دی کارت 3 عکاس این واحد خبری از سوی مسکو رد شده است، فیفا باید نسبت به این بی عدالتی پاسخگو باشد، کارت خبرنگاری یا عکاسی در جام جهانی را فیفا صادر می کند نه روسیه، و این وضعیت غیر قابل تحمل شده است.

بخش ورزشی BBC نیز در خبری کوتاه به این مهم اشاره کرده که در دو هفته گذشته دو کاروان خبری از بریتانیا پس از ورود به هتلی در مسکو از سوی افراد ناشناس تهدید شده و حتی در فرایند اخذ گزارش خبری اجازه ورود به دو موزه و دو استادیوم را دریافت نکرده اند، آیا همه تیم های خبری از کشورهای مختلف همین وضعیت را دارند؟

قهر دو کشور، به صورت واضحی به جام جهانی کشیده شده و انگلیس نمی تواند این شرایط را تحمل کند، از طرفی آرامش پوتین به موازات برخورد قهری با جامعه خبری بریتانیا، آزار مضاعفی شده برای انگلیسی‌ها.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۳
    13 5
    واقعا که فقط ادعا دارید و به جای انگلیس از اسم دیگری استفاده کردید که در لغت محاوره فارسی جایی ندارد. اشکال از تند رو های اصلاح طلب و ضدانقلاب نیست بلکه اشکال از بیسوادی مدعیان دفاع از خوبیها و ارزشها است که الان چنین وضعیتی داریم.
  • IR ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
    12 0
    بر کمونیسم لعنت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس