ریل گان

کارشناسان غربی می گویند برخی فرماندهان ارتش آمریکا از جمله نیروی دریایی این کشور معتقدند در حال حاضر درگیری های مهمتری وجود داشته و پروژه ریل گان در حال حاضر جزو اولویت های این کشور محسوب نمی شود.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، شلیک یک توپ خصوصا در کالیبر های بالا مثل گونه های دریایی از یک پروسه مشخص پیروی می کند. گلوله درون لوله قرار گرفته و سپس خرج انفجاری در پشت آن قرار می گیرد و با فعال شدن مکانیزم شلیک و انفجار خرج مورد نظر گلوله به سمت جلو رانده می شود اما اخیرا نسل جدیدی از توپ ها در حال آزمایش بوده و شاید به زودی وارد وضعیت عملیاتی شوند که به جای خرج های انفجاری، از نیروی الکترومغناطیسی برای به پیش راندن گلوله ها استفاده می کنند.

در اصطلاح به این نوع از سامانه های تسلیحاتی Rail Gun گفته می شود. اما شاید اولین سوال درباره این نوع از تسلیحات این است که اصولا نحوه عملکرد آنها به چه گونه ای است. در یک زبان ساده باید گفت که در اسلحه‌های ریل گان، گلوله در میان دو ریل با عبور جریان مخالف الکتریکی و ایجاد میدان مغناطیسی قدرتمند، پرتاب می‌شود. خبری از خرج انفجاری نیست و در بخشی از تست ها برای مثال یک پرتابه به وزن ۳ کیلو توانسته به سرعت ۷ برابر سرعت صوت برسد.

برای این که متوجه تفاوت این سرعت با توپ های معمولی باشید بهتر است بدانید برای نمونه، سرعت دهانه یک توپ ۷۶ میلی متری دریایی، در حدود ۲.۵ ماخ است.

نحوه کلی توپ های الکترومغناطیسی

چند نکته درباره این کلاس از سلاح ها بسیار قابل توجه است. اولا سرعت و برد این سلاح ها به نسبت توپ های عادی بسیار بیشتر است. در برخی از طرح ها به رسیدن به بردی نزدیک به ۱۸۰ کیلومتر با سرعت حدود ۷ ماخ توسط ریل گان ها اشاره شده که خود به تنهایی می تواند برای یک هدف، نابودگری مخوف باشد. یک درگیری دریایی را تصور کنید، در همچنین فضایی برخورد یک یا دو گلوله حتی با کالیبری مثل ۱۲۷ میلی متر شاید باعث غرق یا آسیب جدی به یک شناور نشود ولی زمانی که همین پرتاب ها، حتی گونه های کوچکتر با سرعتی نزدیک به ۷ ماخ به هدف برخورد کند انرژی وارد شده به هدف بسیار بیشتر بوده و در نتیجه قدرت تخریب نیز شدیدا افزایش می یابد.

در عین حال در زمان استفاده از ریل گان ها خبری از خرج های انفجاری نبوده و می توان گلوله های بیشتری نیز حمل کرد. آن چیزی که برای فعال کردن این سامانه نیاز است یک ژنراتور برق دی سی است که به همین دلیل در حال حاضر شناورهای جنگی بهترین پلتفورم برای این سلاح ها به حساب می آیند. بر اساس آنچه برخی از شرکت های سازنده ادعا کرده اند این توپ ها می تواند با اهداف مختلفی از شناورهای جنگی گرفته تا هواپیما، موشک بالستیک، ماهواره های ارتفاع پایین تا اهدافی در عمق زمین درگیر شوند.

چالش هایی نظیر اندازه بزرگ برخی از این توپها، تامین انرژی، هدایت گلوله ها در بردهای بالا و البته هزینه های بالای توسعه و تولید انبوه از جمله مشکلات در پیش روی این طرح ها هستند.

عقاب و اژدها به دنبال ریل گان ها

نیروی دریایی آمریکا چندین سال است که پروژه ریل گان ها را به صورت جدی دنبال کرده و چندین شرکت غربی از جمله BAE سیستمز در حال کار بر روی یک ریل گان برای نیروی دریایی آمریکا هستند و البته آزمایش های موفقی را نیز در این بخش انجام داده اند. البته شرکت General Atomics آمریکا نیز یک نمونه زمینی ریل گان را در حد ماکت و نمونه های اولیه به نمایش گذاشته است و ادعا کرده که می تواند بین دو یا سه سال این سلاح را آماده برای تولید کند.

شرکت BAE یک نمونه مخصوص نیروی دریایی آمریکا را ساخته و آزمایش کرده که این مدل حدود ۱۸۰ کیلومتر برد داشته، سرعت آن در زمان شلیک ۷.۵ و سرعت آن در زمان رسیدن به هدف ۵ ماخ بوده است. در تست های اولیه این توپ توانسته است به نواخت تیر حدود ۵ الی ۶ گلوله دست پیدا کند.

نمونه توپ الکترومغناطیسی ساخت BAE

البته اخیرا پروژه ریل گان ها در آمریکا با مشکل بودجه رو به رو شده و برای نمونه در حال حاضر که مقامات دفاعی آمریکا برای بودجه دفاعی مربوط به سال ۲۰۱۹ در حال بحث و بررسی هستند، هزینه پیشنهادی برای ریل گان ها و سلاح های انرژی مستقیم در حدود ۴۵ میلیون دلار پیشنهاد شده است که مشخصا برای تکمیل پروژه به این بزرگی رقمی کافی نیست. کارشناسان غربی می گویند برخی فرماندهان ارتش آمریکا از جمله نیروی دریایی این کشور معتقدند در حال حاضر درگیری های مهمتری وجود داشته و پروژه ریل گان در حال حاضر جزو اولویت های این کشور محسوب نمی شود.

نمونه توپ الکترومغناطیسی ساخت چین

اما در اواسط بهمن ماه سال ۹۶ بود که مخابره شدن تصاویری از چین باعث تعجب کارشناسان شد. ظاهرا چینی‌ها نیز شدیدا به دنبال رسیدن به توپ های الکترومغناطیسی بوده و به یک نمونه ساخته شده از این توپ ها را بر روی یک شناور Type ۰۷۲ III مخصوص حمل و نقل تجهیزات نصب کرده و برای آزمایش به دریا فرستاده است.

تاکنون خبری رسمی از نتایج این آزمایش بدست نیامده است اما مشخصا چینی ها نیز علاقه شدیدی به این پروژه و توسعه ریل گان ها خصوصا برای نیروی دریایی در حال توسعه خود هستند. برخی گزارشات از تمایل روسیه و طرح مشترک فرانسه و آلمان برای توسعه ریل گان ها نیز خبر می دهد که البته هنوز جزییات آن قابل تایید نیست. مسلما توپ های الکترومغناطیسی از جمله سلاح هایی هستند که با وجود همه چالش هایی که در برابر توسعه آنها وجود دارد، اگر به تولید انبوه برسند موجب تغییر کامل در نوع جنگ ها و دکترین های دفاعی خواهند شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 38
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    24 3
    به به. توپ آهن ربایی. چه جالب
    • IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
      8 6
      توپ فوتبال نیست ها. مال جنگه
    • یک اصلاحاتی IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
      25 58
      به درد نمیخوره. جنگ بعدی ایران یک روزه با خاک یکسان خواهد شد به زودی
    • نسیم پوتپویپ IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
      15 36
      خاک بر سرتون با این خبرها همش موشک و توپ و تانک و تیر و کمی هم درباره فواید انگور و پنیر و نان بنویسید . ملت باید گیاه خوار شوند و از گوشت خوای درباییند
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    10 9
    چین هم توپ های الکترومغناطیسی دارد و توپ ها را بر روی یک شناور Type ۰۷۲ III مخصوص حمل و نقل تجهیزات نصب کرده و برای آزمایش به دریا فرستاده است
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    18 4
    این توپ ها اگر به گلوله های اورانیم ضعیف شده مجهز شوند هر یک گلوله آن می تواند هر کشتی جنگی را دچار خسارت جبران ناپذیر و یا حتی غرق کند اما مشکل توپ ها در دریا هدایت ناپذیر بودن آنهاست بنابر در حال حاضر مهمترین مشکل تولید چنین توپ هایی اینست که قبضه ی بسیار سنگینی دارند و نیاز به یک ژنراتور بسیار پر قدرت دارند که با این اوصاف آنها را در جنگ زمینی و یا هوایی نیز نمی توان بکار گرفت. یا علی
    • علیا IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
      21 3
      گفته های شما تقریبا درسته اما توجه کن که اولین کامپیوتر دنیا به نام اینیاک ابعادی به بزرگی یک ساختمان داشت و توان محایباتی ای کمتر از یک ماشین حساب ساده. اما این ساخته بشر بعد از مدتی به کل همه چیز رو تغییر داد. حتما قبضه ی توپ های اکلترونیکی هم کوچکتر میشند و ژنراتورهایی بهینه تر ساخته میشند و کلوله هایی هدایت پذیر تولید میشند. توی صنایع نظامی پر.ژه ی کوتاه مدت 5 ساله هست و میان مدت 10 تا 15 ساله و بلند مدت 20 ساله و بیشتر. حتی اگر پروژه ای کیان مدت هم باشه 15 سال برای توسعه و رفع ایرادات وقت هست.
  • FR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    75 36
    پس ما كِي ؟ با شيخ حسن كارى پيش نميره !
    • IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
      43 53
      تو دوباره جو گیر شدی ؟ بشین سر جات !
    • IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
      33 18
      مگه قراره تو دنیا هر کس هر چی درست کرد شما ها بیاند بگیدند پس ما چی!!! هر کشوری بسته به نوع نیازها و تهدیداتش دکترین نظامی خاص خودش رو داره... این توپ به درد ما اصلا و ابدا نمی خوره چون اصلا ما ناو جنگی مورد نیازش رو نداریم! و پول ساختش رو هم نداریم (ناتوچه 1300 تنی جماران برای این توپ کافی نیست)
    • IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
      12 11
      بستنی که نیست ما کی. نکنه فکر کردی پراید
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    10 4
    این نوع سلاح آدم رو یاد یوفو ها میندازه و اینو به نوعی میشه گفت تمام پیشرفت های آینده بر مبنای اون به وجود میاد اگر بررسی های صورت گرفته روی یوفو ها رو که توسط دانشمندان انجام شده ببینید( در مورد سرعت خیلی بالای هواپیماهای یوفویی که اگر در برخی ویدیو ها دیده باشید یه حاله نور شدید دور اون هواپیماهاشون ایجاد میشه و بعد از اون با سرعت خیلی بالایی که قابل مشاهده کردن نیست حرکت میکنن ) این در واقع دارن از همین تکنولوژی استفاده میکنن و ارتقای روزانه این تکنولوزی باعث میشه کشور هایی که روی این پروژه کار میکردن رو به ساخت همچون هواپیماهایی برسونه امید وارم ما هم روش کار کنیم
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    27 19
    در مورد نیروی دریایی , ایالات متحده از لحاظ کمیت و کیفیت با فاصله فراوان در جهان پیشتاز است . اما کشورهای رقیب ( از جمله ایران ) با افزایش توان بازدارندگی دفاعی هوشمندانه ( مثل انواع موشکهای ضد کشتی ساحل به دریا که صرفا دفاعیست) سعی در مهار این قدرت دریایی صرفا تهاجمی هستند.
    • صالح ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
      10 10
      مطلب کاملا" دقیق واساسی بودو عین واقعیت، چرا بعضی ها منفی دادن من نمی دونم؟!!
  • آینده نگار IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    21 32
    رهبری فرمود به دنبال میانبر باشید
    • IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
      12 14
      چه ربطی به این بحث داره برادر!!!؟ این توپ ها جایی در دکترین نظامی فعلی ما نداره... اولویتهای ما چیز دیگری است!
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    22 7
    فاتحه
    • IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
      13 6
      با دو تا توپ !!! حالا خوبه جهنم نساختند
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    45 6
    "شیخ حسن جوری" کلیدساز هم یکی از این توپها داره! ولی فقط قیمت "دلار" را باهاش به بالا شلیک میکنه
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    53 40
    ایران اگر الان پروژه 4ساله ای را شروع کنه پایان پروژه را نخواهد دید و رژیم بعدی ان را افتتاح خواهد کرد
    • ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
      29 35
      چهل ساله كه اربابان غربي و صهيونيستت هم همين چرنديات رو بلغور مي كنن.اما مطمئن باش كه اين آرزوي شوم را به گور خواهيد برد.
    • احسان IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
      27 28
      با سلام روزی خواهد امد که تمام دنیا مطیع جمهوری اسلامی خواهند شد و ان روز بسیار نزدیک است
    • صالح ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
      15 13
      حرف مفت رو از این بابا بشنو!
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    19 2
    کارهای تیمی برای ما ایرانی ها مضره! ولی توی کارهایی که خودمون بدون طرح کلنگ بزنیم و بدون اتمام روبان ش را قیچی کنیم اُستادیم!!
  • ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    11 3
    کار رو روی این توپ ها شروع کنید
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    5 1
    اگر ریل گان انفجاری نیست و مغناطیسیه پس عکس اول گزارش تغییر بدید چون بیشتر شبیه موشکه تا ریل گان
  • NL ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    3 12
    آواکس
  • كو توپِ تدبير FR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    10 16
    يك توپ دارم قِقِليه سرخ و سفيد و ابىِ بزنم زمين هوا ميره نميدوني تا كجا ميره من اين توپ را نداشتم مشقامُ خوب نوشتم شِخ حسن به ما بيرى داد كُلّى..... به ما داد !
    • IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
      2 3
      خدا شفایت دهد
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    2 18
    طرح توپهای لیزری که میتوان با یک شلیک آن یک ناو هواپیمابر را در آنسوی خلیج فارس نابود کرد در دست ساخته این توپها نه خرج دارند نه گلوله و بسیار پیشرفته ترند و سرعت آنها فوق تصور است و با رهگیری ماهواره ای نقطه می زنند
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    2 11
    خاک بر سرتون با این خبرها همش موشک و توپ و تانک و تیر و کمی هم درباره فواید انگور و پنیر و نان بنویسید . ملت باید گیاه خوار شوند و از گوشت خوای درباییند
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    7 2
    ما باید دنبال سلاح لیزری بریم زیرساخت و دانشش رو تا حدی داریم
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    13 4
    ایران رو چه به ریل گان!! شما برید با برجام سیب و گلابی تون و اقتصاد و دلار سه تومنی نه ببخشید 5 تومنی حال کنید......
    • US ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
      10 3
      ما باید نیروی هوایی رو نوسازی کنیم ک همونم توش موندیم!
  • رضا IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    3 2
    اگر ما قادر باشیم از این توپ مغناطیسی بسازیم و چونکه ما قصد داریم ناوها جنگی با رانش اتمی بسازیم می توان از نیروی راکتور برای تامین نیروی الکتریسیته توپ مغناطیسی استفاده کرد و سرعت توپ بالای هفت ماخ هم میرسد .
    • US ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
      6 2
      اول اقتصادو درست کنیم
    • IR ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
      3 2
      نگران نباش مسکن نیست که درست نشه چون دست دلال است اینها علمی است این همه متخصص زانوی غم بقل کرده داریم بکار میگیریم بعد از اتمام کار تعدیل نیرو می کنیم برای شکوفایی اقتصاد و کاهش هزینه و خشنودی پیمانکاران و دلالان خوش گللدید
    • IR ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
      4 1
      نگران نباش مسکن نیست که درست نشه چون دست دلال است اینها علمی است این همه متخصص زانوی غم بقل کرده داریم بکار میگیریم بعد از اتمام کار تعدیل نیرو می کنیم برای شکوفایی اقتصاد و کاهش هزینه و خشنودی پیمانکاران و دلالان خوش گللدید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس