زلزله کرمانشاه

به طور حتم زلزله کرمانشاه، با توجه به حجم خسارت و گستردگی جغرافیایی و از همه مهمتر، از دست دادن ۵۷۴ هم وطن، تلخ‌ترین اتفاق سال ۹۶ را به نام خود ثبت کرد.

به گزارش مشرق، زمین‌لرزه ۱۳۹۶ ایران - عراق به بزرگی ۷٫۳ در مقیاس بزرگای گشتاوری شامگاه یکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۶ در نزدیکی ازگله، استان کرمانشاه در نزدیکی مرز ایران و عراق در ۳۲ کیلومتری جنوب غربی شهر حلبچه عراق ایران رخ داد.

کانون زلزله

کانون زمین‌لرزه ۵ کیلومتری شهر ازگله کرمانشاه بود و زلزله نگاری آمریکا کانون این زلزله را ۳۲ کیلومتری حومه شهر عراقی حلبچه اعلام کرد.

بر طبق گفته رئیس مرکز لرزه‌نگاری ایران چندین پیش لرزه قبل از زلزله ۷٫۳ ریشتری حوالی ساعت ۲۱ تا ۲۱:۴۸ اتفاق افتاده که موجب هشیاری مردم شد که بزرگترین این پیش لرزه‌ها به قدرت ۴/۵ ریشتر ثبت شد تعداد کشته‌ها در ایران به ۵۷۴ نفر رسیده و همچنین ۹٬۳۸۸ نفر نیز زخمی شده‌اند و حدود ۷۰٬۰۰۰ نفر بی‌خانمان شدند.

عمق زمین لرزه ۱۱ کیلومتر بوده که به علت عمق کم و مدت زیاد در کل منطقه شمال غرب کشور احساس شد. این زلزله در جنوب شرق ترکیه و حتی کویت و شمال عربستان سعودی هم احساس شده‌است. برخی رسانه‌های اسرائیلی خبر از حس شدن این زمین‌لرزه در بخش‌های وسیعی از اسرائیل دادند. تا روز ۱ آذر ماه سال ۱۳۹۶ حدود ۷۰۰ پس‌لرزه استان کرمانشاه را لرزانده‌است.

تصویری از زلزله کرمانشاه

مشخصات

تاریخ و زمان وقوع به وقت محلی: ۱۳۹۶/۰۸/۲۱ ۲۱:۴۸:۱۶

طول جغرافیایی: ۴۵٫۹

عرض جغرافیایی: ۳۴٫۸۴

عمق زمین لرزه: ۱۱ کیلومتر

نزدیک‌ترین شهرها:

۵ کیلومتری ازگله (کرمانشاه)

۲۵ کیلومتری تازه آباد (کرمانشاه)

۳۷ کیلومتری باینگان (کرمانشاه)

نزدیکترین مراکز استان:

۱۱۲ کیلومتری سنندج

۱۲۲ کیلومتری کرمانشاه

پس‌لرزه‌ها

این زلزله بالای ۴۱۰ پس لرزه داشته‌است.

بامداد روز دوشنبه ۲۲ آبان زمین لرزه‌ای به بزرگی ۴٫۳ ریشتر در عمق ۸ کیلومتری زمین تازه آباد در استان کرمانشاه را لرزاند.

بزرگترین پس لرزه در تاریخ ۲۲ آبان ساعت ۱۶:۴۲ با قدرت ۴٫۷ ریشتر ثبت شده‌است.

۲۹ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۵۳ در نزدیکی مهران استان ایلام نیز زلزله‌ای ۵٫۳ ریشتری رخ داد. احمد کرمی، مدیر کل بحران استان ایلام گفته‌است که این زمین‌لرزه خسارت و تلفاتی نداشته. ساعت ۲۱:۵۵ رئیس بیمارستان امام حسین گفته‌ است که زلزله تا کنون مصدومی نداشته‌است. در زمان رخ دادن زلزله کرمانشاه شادمهر کاظم‌زاده نماینده مردم دهلران، دره شهر، آبدانان و بدره به خبرگزاری مجلس گفت که خانه‌ها و تأسیسات در دهلران، دره شهر، آبدانان و بدره آسیب دیده‌اند اما تلفات جانی نداشته‌است. زلزله جدید ایلام باعث نگرانی مردم کرمانشاه نیز شده‌است. برخی خبرگزاری‌ها اعلام کرده‌اند که مردم کرمانشاه نگران نباشند و زلزله ایلام را بدون ارتباط به زمین‌لرزه پیشین عنوان کرده‌اند.

در ۲۰ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۳۹ زمین لرزه‌ای به شدت ۶ ریشتر در فاصلهٔ ۲۶ کیلومتری ازگله روی داد. زمین‌لرزه‌ها و پس‌لرزه‌ها تمام نشده و همچنان ادامه دارند، ساعت ۱۹ و ۵۹ دقیقه روز ۸ آذر ۹۶ زلزله ۴٫۲ ریشتری در قصر شیرین گزارش شد.

خسارات و ضایعات

تعداد کشته‌ها در ایران به ۵۷۴ نفر رسیده‌است، بنا بر گزارش‌ها ۹٬۳۸۸ نفر نیز مصدوم شده‌اند. بیشترین آمار کشته‌ها و زخمی‌ها از شهرهای قصر شیرین، سرپل ذهاب و ثلاث باباجانی گزارش شده‌اند.

بر اثر این زلزله برخی از منازل دچار خسارت‌های مالی شده‌اند. مرکز درمانی سرپل ذهاب نیز تخریب شده‌است.

این زلزله در استان‌های انبار (غرب عراق)، اربیل و سلیمانیه و موصل (شمال عراق) احساس شده و برخی مناطق پایتخت عراق، بغداد، نجف و کربلا را نیز لرزاند. این زلزله قوی‌ترین زلزله در دهه‌های اخیر در بغداد به‌شمار می‌رود.

خسارت‌های انسانی

به گفتهٔ معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه، ۹۱ کودک در زلزله استان بی‌سرپرست شده‌اند که از این تعداد ۳۱ مورد مادرشان فوت کرده، ۴۷ مورد پدرشان جان باخته و ۱۳ مورد نیز هر دو والدین خود را از دست دادند.

تصویری از قبرستان قربانیان زلزله سرپل ذهاب در روستای کوئیک عزیز را مشاهده می‌کنید.

آمار کشته‌شدگان زلزله کرمانشاه به تفکیک شهرها

به نقل از روابط عمومی سازمان پزشکی قانونی کشور، تیم‌های پزشکی قانونی در شهرستان‌های استان کرمانشاه مستقر و در حال معاینه اجساد زلزله هستند که تا این لحظه تعداد اجساد معاینه شده به ۴۳۰ تن رسیده است.

آمار تفکیکی جان‌باختگان این زمین‌لرزه به شرح زیر است؛

سرپل ذهاب: ۳۱۷

اسلام آباد غرب: ۲۳

کرند: ۱۴

قصر شیرین: ۲۸

جوانرود: ۳

ثلاث باباجانی: ۱۵

صحنه: ۳

معاینه شده توسط پزشکی قانونی کرمانشاه: ۲۷

تعداد جان‌باختگان شهر کرمانشاه، تنها یک نفر بوده و سایر جان باختگانی که به عنوان معاینه شده در کرمانشاه اعلام می‌شوند از شهر ازگله و سرپل ذهاب به کرمانشاه منتقل شده‌اند.

آسیب به بناهای تاریخی

بنا بر اعلام ادارهٔ میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه در روز ۲۲ آبان ۱۳۹۶ (یک روز پس از زلزله)، ۵ بنای تاریخی این استان بر اثر این زلزله آسیب دیده‌است. این بناها عبارت بوده‌اند از کاخ خسرو، چهارقاپی و کاروانسرای عباسی در قصر شیرین، قلعه یزدگرد در روستای زرده و زیج منیژه در روستای پاتاق. همچنین مطابق با نخستین گزارش‌ها به تپه تاریخی معروف به ارگ در داخل شهر گیلان غرب و آتشکده پلنگرد در اسلام‌آباد نیز آسیب وارد شده‌است

امدادرسانی

به محض وقوع این زمین لرزه، سریعاً نیروهای کمکی ارتش ایران، شامل ۳ تیپ از یگان‌های نیروی زمینی ارتش اعم از یگان‌های رزمی و درمانی به منطقه زلزله زده سرپل ذهاب استان کرمانشاه اعزام شدند و حدوداً ۳۰۰ مجروح در پادگان «ابوذر» ، پذیرش و درمان ابتدایی روی آن‌ها صورت گرفت. همچنین سه تیپ مستقل سپاه پاسداران با حضور در منطقه و با کمک قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا شروع به بازگشایی راه‌ها کردند. بالگردهای سپاه و ارتش همچنین هواپیماهای سنگین ترابری ارتش و سپاه پاسداران آوردن آذوقه و مواد لازم را نیز عهده‌دار هستند. سخنگوی سپاه افزود در صورت نیاز لشکر عملیاتی ۲۷ محمدرسول الله به منطقه اعزام خواهد شد.

آماری از میزان خسارت زلزله کرمانشاه

منصور مرادی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به سفر کارگروه ویژه کمیسیون متبوعش به مناطق زلزله‌زده کرمانشاه، اظهار داشت:اعضای کارگروه در این سفر از شهر سرپل‌ذهاب و روستاهای اطراف این شهر بازدید کرده و وضعیت زلزله‌زدگان و میزان خسارات وارد شده را بررسی و ارزیابی کردند.

وی با بیان اینکه اعضای کارگروه در این سفر دیداری با آقای بازوبند استاندار کرمانشاه در محل فرمانداری سرپل ذهاب داشتند، افزود: در این نشست طبق آمار استاندار و سایر مسئولان ذیربط تا روز(چهارشنبه ۲ آذر) ۱۸۰۰ میلیارد تومان به دستگاه‌های دولتی خسارت وارد شده است که امکان افزایش آن در طی روزهای آینده وجود دارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، با بیان اینکه زیر ساخت‌های شرکت برق چندان مناسب نبوده، تصریح کرد: بر اثر وقوع زلزله ترانس‌های برق از بین رفته‌اند که این اتفاق سبب شده تا برق مناطق زلزله‌زده قطع شود.
مرادی عنوان کرد: امیدواریم که وقوع چنین حوادثی هشداری برای مسئولان دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های دولتی از جمله آب، برق و گاز شود تا پس از این تاسیسات را به‌گونه‌ای بسازند تا بر اثر زلزله و یا حوادث دیگر آسیبی به آنها وارد نشود چرا که با آسیب دیدن این تاسیسات بر اثر وقوع حوادث مردم دچار مشکل می‌شوند.

وی با بیان اینکه تاکنون میزان دقیق خسارات وارد شده به مردم بر آورد نشده، گفت: بر اثر این زلزله منازل مسکونی در بسیاری از روستاها تخریب و یا دچار ترک‌هایی شدند که دیگر قابل سکونت نیستند. همچنین هزاران راس از دام‌های مردم منطقه از بین رفته است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، تصریح کرد: در جلسه‌ای که کارگروه اعزامی کمیسیون با استاندار داشتند غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون از استاندار و سایر مسئولان ذیربط خواست تا آمار دقیقی از میزان خسارات وارده به مردم نیز در اختیار اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس قرار دهند تا تدابیر لازم برای کاهش مشکلات زلزله‌زدگان اندیشیده شود.

متن پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی حادثه تلخ زلزله

در پیام تسلیتی که از سوی رهبر معظم انقلاب پیش در باره حادثه تلخ و مصیبت‌بار زمین‌لرزه در غرب کشور منتشر شد ایشان تاکید کردند؛ همه دستگاهها با سرعت و همه توان به یاری آسیب‌دیدگان بشتابند

بسم الله الرحمن الرحیم

با تأسف و اندوه فراوان خبر زمین‌لرزه در غرب کشور را که به جان‌باختن جمعی از هم‌میهنان عزیز و زخمی شدن جمعی بیشتر انجامیده و خسارات بسیاری پدید آورده است، دریافت کردم.

وظیفه مسئولان آن است که در همین اولین ساعات با همه‌ی همّت و توان به یاری آسیب‌دیدگان بویژه در زیر آوار ماندگان بشتابند و با بهره‌گیری سریع از همه‌ی امکانات موجود، از افزایش تلفات جلوگیری کنند. ارتش و سپاه و بسیج، با نظم و سرعت به آوار برداری و انتقال مجروحان کمک کنند و دستگاههای دولتی چه نظامی و چه غیر نظامی همه‌ی توان خود را برای یاری آسیب دیده‌ها و خانواده‌های آنان به صحنه آورند.

اینجانب از اعماق دل، این حادثه‌ی تلخ و مصیب‌بار را به ملّت ایران بخصوص به مردم عزیز استان کرمانشاه و بویژه به خانواده‌های مصیبت‌زده تسلیت عرض میکنم و متضرعانه از خداوند متعال میخواهم که این محنت و رنج را مایه‌ی جلب رحمت و فضل خود قرار دهد و بر صبر و پایداری و مقاومت ملّت عزیزمان بیفزاید.

از همه‌ی کسانی‌که میتوانند به نحوی در سبک کردن بار مصیبت و جبران خسارت مؤثر باشند درخواست میکنم که به یاری آسیب‌دیدگان بشتابند.

والسلام علیکم و رحمة الله

سیّد علی خامنه‌ای

۲۲ آبان ۱۳۹۶

تقسیم کار بین ارتش و سپاه

سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران با اشاره به برگزاری جلسه در شهر سرپل ذهاب برای هماهنگی بین نیروهای مسلح در خصوص امداد رسانی گفت: مقرر شد ارتش مسئولیت شهر و سپاه پاسداران نیز مسئولیت روستاهای اطراف را برعهده بگیرند.

خدمت مشترک سپاه و ارتش در زلزله کرمانشاه

رایزنی و امنیت

۲۳ آبان ۱۳۹۶ خبر از سرقت ۲۰۰۰ پتو و مستقر شدن یگان‌های ویژه منتشر شد، وزیر کشور ۲۴ آبان خبر راهزنی را تکذیب کرد و با اشاره به اینکه اینچنین خبرهایی شایسته مردم غیور کرمانشاه نیست گفت که در شهرهای بین راهی کسانی که نیاز به کمک داشتند کاروان را متوقف می‌کردند و قرار بر این شده‌است که کمک‌ها با هلیکوپتر ارسال شوند. در کنار گزارش‌های مردمی ارسال شده دربارهٔ نبود چادر به اندازه کافی و اینکه مردم با شاخه و برگ شروع به ساختن سرپناه کرده‌اند، ۲۵ آبان ۱۳۹۶ ایلنا از وضعیت تأسف‌بار کرمانشاه با عنوان «برخی بی‌وجدان‌ها چادر می‌گیرند تا بفروشند» خبردادو با اشاره به حمایت‌های ارتش از نماینده کرمانشاه نقل شد که بسیاری از مردم کشته‌ها را خودشان دفن کرده‌اند و در آمار ذکر نشده‌است و تعداد کشته‌ها می‌تواند به بیش از ۱۰۰۰ تن برسد. عدم مدیریت در توزیع ملزومات ارسالی و سوءاستفاده برخی افراد سودجو که منسوب به مناطق دورتر از منطقه زلزله شده‌اند از دلایل عدم مدیریت درست بحران عنوان شد.

احداث بیش از ۸ هزار کانکس توسط سپاه

سر لشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه در تاریخ ۱۳ دی ماه ۱۳۹۶ اعلام کرد: «قرارداد و تعهد ما برای اسکان موقت مردم زلزله زده در روستاهای دشت ذهاب و اطراف ثلاث باباجانی و برخی از روستاهای گیلان‌غرب و دالاهو حدود ۸ هزار کانکس برای ۸ هزار واحد روستایی تخریب شده و یا غیرقابل اسکان بود. امروز پس از گذشت ۴۴ روز از سفر مقام معظم رهبری و با گذشت حدود ۴۰ روز از تعهدی که سپاه در خصوص اسکان موقت زلزله‌زدگان داده بود، اتمام مأموریت خود را پیش از به پایان رسیدن ۴۵ روز اعلام می‌کنیم.»=

کاهش تلفات نسبت به رودبار و بم

شدت زلزله و وقوع آن در ساعات پایانی شب احتمال تکرار حوادثی همچون زلزله بم و رودبار را در پی داشت ولی دو عامل سبب شد که از تلفات زلزله کاسته شود و تنها وقوع زلزله هفت ریشتری خسارتهای فراوان به‌دنبال داشته باشد.

عامل نخست وقوع پیش‌لرزه‌ای چهار و نیم ریشتری پیش از زلزله اصلی بود که سبب شد بسیاری از ساکنان مناطق نزدیک به زلزله اصلی در فضای باز حاضر شوند و در واقع نسبت به وقوع زلزله‌ای دیگر که شدت بالایی نیز داشت، آماده باشند. عامل بعدی در کاهش تلفات زلزله و احتمالاً خسارتها، وقوع زلزله ازگله در عمق یازده کیلومتری زمین است که بر اساس اعلام نظر کارشناسان از شدت خسارت‌های وارده کاسته‌است و تنها سازه‌های غیر ایمن و سنتی در برابر این زلزله تخریب شده‌اند.

از عوامل دیگر می‌توان به کوهستانی بودن منطقه و کم جمعیت بودن شهرهای اطراف و روی دادن زلزله در خارج مناطق مسکونی اشاره کرد.

تناقضات در تعداد کشته‌ها و درگیری مسکن مهر

درگیری و تناقضات بسیاری در اظهارات مسئولان مختلف در مورد تعداد کشته‌های مسکن مهر در استان کرمانشاه وجود داشته‌است. تنها تا ۲ روز پس از زلزله بعدازظهر ۲۳ آبان تعداد کشته‌ها به ۵۳۰ نفر رسید. تا ۲۵ آبان احمد صفری نماینده مردم کرمانشاه در مجلس گفت که تعداد کشته‌ها می‌تواند بسیار بیشتر از این باشد و به این اشاره کرد که فقط ۲۵۰ کشته در مسکن مهر سرپل ذهاب داشته‌ایم و اینکه در مراجعه به روستایی همان روز اول خودشان ۲۰ نفر را دفن کرده بودند. روز ششم معاون استاندار اعلام می‌کند که ۱۰۰ نفر در مسکن مهر کشته شده‌اند بلافاصله بعدازظهر همان روز می‌گوید که منظورش در مسکن مهرهای خودمالکی بوده‌است.

اسحاق جهانگیری روز دوشنبه، ۲۲ آبان، اعلام کرد که «بیشتر خانه‌های تخریب شده در زلزله متعلق به ساختمان‌های مسکن مهر است». معاون استاندار کرمانشاه از کشته شدن ۲ نفر از ساکنان خانه‌های «مسکن مهر دولتی» و ۱۰۰ نفر از ساکنان خانه‌های «مسکن مهر خودمالک» سرپل ذهاب خبر داد. وی در تشریح عناوین «مسکن مهر دولتی» و «مسکن مهر خودمالک» گفت: «در مسکن مهر دولتی، زمین دولتی بود و سازه تحت نظر دولت ساخته شد و مسکن مهر خودمالکی نیز در این شهر وجود دارد که توسط مردم ساخته شده ولی تحت عنوان مسکن مهر وام گرفته‌است که در مجتمع‌های دولتی سازه بر اثر زلزله تخریب نشده‌است ولی در خودمالک‌ها چهار طبقه فروریخته‌اند.»

حضور وحید حقانیان در مناطق زلزله زده

وحید حقانیان در سفر به مناطق زلزله‌زده این‌گونه بیان کرد که «۲۷ نفر از سازمان نظام مهندسی زنجان آمدند، دیدند و گفتند سازه‌ها مشکلی ندارد» و افزود که «خدا لعنت کند معاون اول رئیس‌جمهور، آقای جهانگیری را که اولین تخم لق سیاسی را گذاشت و در جلسه اقتصاد مقاومتی اعلام کرد که خانه‌های مسکن مهر در زلزله تخریب شده‌است.»

حسن روحانی، سالم ماندن منازل مسکونی خودساخته از سوی مردم در سرپل ذهاب و فروریختن ساختمان‌های ساخت دولت در این منطقه که بیمارستان سرپل‌ذهاب نیز از آن جمله می‌باشد را نشانه «فساد» دانست. او در این باره گفت: «اینکه خانه ساخته خود مردم در منطقه سرپل ذهاب سالم مانده و در مقابل یک ساختمان دولتی فرو ریخته، نشان‌دهنده وقوع فساد در این زمینه است.». او در ادامه افزود که «مشخص است که در بخش پیمانکاری ساخت‌وساز فساد وجود داشته‌است.»

حسن قربانخانی، رئیس سازمان نظام مهندسی ایران، اعلام کرد که «سازمان نظام مهندسی هیچ نظارتی در ساخت واحدهای مسکن مهر نداشته و هیچ مهندس ناظری هم از سوی این سازمان برای واحدهای مسکن مهر معرفی نشده‌اند».

بازدید محسن رضایی از مناطق زلزله‌زده کرمانشاه

«محسن رضایی» دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام که به نمایندگی از رئیس و اعضای مجمع پس از وقوع زلزله در استان کرمانشاه به این استان سفر کرده بود، صبح جمعه (١٠ آذرماه ٩٦) از مناطق زلزله‌زده سرپل ذهاب و قصر شیرین بازدید کرد.

وی همچنین با حضور در منطقه «ازگله» سرپل ذهاب و  روستای کوئیک حسن که دچار بیشترین خسارات شده بودند، از محل استقرار کانکس های موقت و روند امدادرسانی به روستاییان بازدید کرد.

رضایی همچنین با حضور در موسسه «حرا» قرارگاه سازندگی خاتم النبیا در جریان مراحل تولید و ساخت کانکس های اسکان موقت و روند توزیع آنها قرار گرفت.

در این بازدید، دهقان از مدیران پروژه توضیح داد که قرارگاه خاتم در نظر دارد تعداد هشت هزار کانکس برای اسکان موقت آسیب دیدگان  به طور رایگان تولید نماید که در حال حاضر ظرفیت تولید روزانه ۸۰ دستگاه برای ساخت و ۸۰ دستگاه برای نصب وجود دارد؛ اما با اقدامات و پشتیبانی های صورت گرفته  احتمال می رود ظرفیت تولید روزانه تا صد دستگاه در روزهای آینده افزایش یابد؛ همچنان که تا کنون ۱۰۰۰ صفحه بتنی  برای استقرار کانکس ها آماده شده است.  

رضایی با اظهار قدردانی از تلاش های قرارگاه خاتم الانبیا خواستار افزایش نظارت دقیق بر کیفیت ساخت این کانکس ها  و افزایش ظرفیت و گنجایش آنها شد و تاکید کرد: «با توجه به فصل سرما، انتظار می رود که تا آخر دی ماه  توان تولید این مرکز به ۱۰ هزار دستگاه برسد.

آوار مسئولان بر سر زلزله‌زدگان/ ماجرای ندادن کانکس به مستاجران چیست؟ + سند

حدود یک ماه از زمان وقوع زلزله دلخراش کرمانشاه می‌گذرد و بسیاری از مردم نیز به امید اینکه دولت در حال خدمت رسانی و تامین مایحتاج اولیه زلزله‌زدگان است آرامش خاطر دارند. اما واقعیت چیست؟

طی روزهای گذشته سندی در شبکه‌های اجتماعی از دستور عجیب یک مسئول در خصوص اسکان زلزله‌زدگان منتشر شد که تعجب مردم را بر انگیخت.

براساس این سند، درخواست تحویل کانکس به یک خانواده زلزله‌زده که تا پیش از این مستاجر بودند، رد می‌شود و این یعنی بی خانمان تر از قبل.

پس از پخش گسترده این سند در شبکه‌های اجتماعی که اعتراض بسیاری از مردم را نیز در پی داشت منتظر بودیم یکی از مسئولان حداقل این نامه را جعلی بداند و یا آن را تکذیب کند که در کمال تعجب نه تکذیب شد و نه جبران.

بلکه مسئولین تامین مسکن و سرپناه زلزله‌زدگان با استدلال‌های عجیبی که نه پشتوانه منطقی دارد و نه علمی سعی به توجیه اشتباه خود پرداختند.

در این زمینه می‌توان به توضیحات مجتبی نیک کردار معاون عمرانی استانداری کرمانشاه اشاره کرد که بدون توجه به وضعیت سخت زندگی این روزهای مردم گفت:

مستأجران با دریافت کمک ۵ میلیونی و تسهیلات ۱۰ میلیونی می‌توانند در شهرهای دیگر خانه دیگری را اجاره کنند اما امکان تحویل کانکس به آن‌ها وجود ندارد زیرا این دغدغه وجود دارد که بعدها حاضر به بازگرداندن این کانکس‌ها نباشند و این کانکس‌ها در تمام نقاط شهر پراکنده باشند. کانکس تنها به مالکانی داده می‌شود که ملک آن‌ها به‌طور کامل تخریب شده باشد و برای واحدهای تعمیری نیز به هیچ عنوان کانکسی اهدا نمی‌شود زیرا این افراد می‌توانند با تعمیر منزل به زندگی خود ادامه دهند.

در واقع این مدیر دولتی هنوز متوجه نشده که در فصل سرما اینطور نسخه‌پیچی‌های غیرکارشناسی برای مردمی که دیگر نه سرپناهی دارند و نه وسیله‌ای برای زندگی یعنی زلزله مجدد. زلزله و آوار بی تدبیری مسئولان که بر سرشان خراب می‌شود.

مجید جودی مدیرکل دفتر نوسازی و بهسازی بنیاد مسکن دیگر مسئولی است که نشان داده درک درستی از شرایط سخت زندگی مردم ندارد. وی در خصوص تحویل ندادن کانکس به زلزله‌زدگان نیز نظر جالب و قابل توجهی دارد.

جودی در این خصوص گفت: اگر به مستاجرانی که خانه‌شان در زلزله کرمانشاه آسیب دیده کانکس بدهیم با توجه به این‌که مالک نیستند قطعا در فضاهای عمومی شهر مستقر می‌شوند و سیمای شهر پس از مدتی تبدیل به نوعی حلبی‌آباد خواهد شد. اگر به مستاجران کانکس بدهیم ممکن است ۱۰ سال دیگر هم در کانکس‌ها و در فضاهای عمومی بمانند. بنابراین عدم ارایه کانکس به مستاجران یک کار کاملا علمی و منطقی است.

آنطور که از این اظهارات نیز مشخص است، مسئولان و مدیران دولتی بجای اینکه به کمک مردم بحران زده‌ای که در شرایط سخت پس از زلزله درگیر گرفتاری‌های زیادی هستند که مهم‌ترین آن را می‌توان سختی اسکان در چادر در روزهای سرد در نظر گرفت، به فکر این هستند که مثلا اگر این کانکس ها بماند در آینده ممکن است سیمای شهر خوب نشود.

هفته قبل نیز خبری منتشر شده بود که براساس آن شرط پرداخت وام بلاعوض تنها ۳ میلیون تومانی این بود که خانوار تضمین کنند برای دریافت کانکس تقاضا نمی‌کنند.

به بیان دیگر، می‌توان گفت که مسئولان و مجموعه‌های دولتی در زمینه تامین اسکان زلزله‌زدگان هیچ اقدام قابل قبول و موثری انجام ندادند چرا که بخش عظیمی از این کانکس‌ها از محل کمک‌های مردمی و دریافت هزینه از زلزله‌زدگان تامین شده و بخش دیگر نیز با همکاری نهادهای نظامی و امدادی تهیه شده است.

آنچه که از موضوع بی‌توجهی به نیاز اصلی مردم برداشت می شود، این است که حقوق شهروندی دولت تنها مخصوص بالاشهر نشینان و مرفهان و ژن‌خوب داران است و مردم مستضعف مصیبت‌زده از آن محرومند. مردمی که صاحبان اصلی انقلابند.

حال سوالی که باید مسئولان دولتی به افکار عمومی به مردم پاسخ دهند این است که چرا در این مدت حتی از تامین اولیه ترین نیاز مردم زلزله زده عاجز مانده‌اند؟ مسئله‌ای که پرسش در خصوص آن از وظایف اصلی نمایندگان مردم در خانه ملت است.

حضور جهانگیری در مناطق زلزله زده

سود پول زلزله‌زدگان به جیب چه کسی می‌رود؟

درحالی که پول کمک‌های مردمی در حساب شخصی زیباکلام است و مشخص نیست سود آن به حساب چه کسی می‌رود؛ کار به مشاجره میان این استاد دانشگاه و سازمان مدیریت بحران کشیده شده است.

«صادق زیباکلام»، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران به گفته خودش ۳ میلیارد و چهارصد میلیون تومان برای کمک فوری به زلزله‌زدگان کرمانشاه از مردم نیکوکار پول جمع کرد. اما بعد از بیش ازدو ماه هنوز این پول را برای مردمی که خانه و کاشانه‌شان را از دست داده و به دنبال دست و پا کردن سرپناهی برای خود هستند، هزینه نکرده است.

در همین رابطه «روزنامه اصلاح‌طلب شرق» در گفتگویی سراغ این پول‌ها را از زیباکلام گرفت و وی عنوان کرد که هنوز این پول‌ها در حسابش موجود است و قرار است با آن روستای فرهنگی نمونه در کرمانشان با عنوان «دهکده امید»‌ شامل کتابخانه و مراکز فرهنگی و هنری تاسیس کند. این موضوع مورد انتقاد بسیاری قرار گرفت که چرا استاد دانشگاهی در سطح زیباکلام شرایط را درک نمی‌کند و به جای رسیدگی فوری به زلزله‌زدگان که در نیازهای اولیه خود مانند خانه و سرپناه در سرمای زمستان وامانده‌اند در خوش‌بینانه ترین حالت به دنبال نیازهای ثانویه آنان رفته است.

البته زیباکلام بدون توجه به این انتقادات سعی کرد پروژه خود را راه‌اندازی کند و در مراسمی با عنوان مراسم تاسیس دهکده امید سخنرانی کرد که بیشتر حمله به سازمان مدیریت بحران کشور بود زیرا چند روز قبل‌تر «اسماعیل نجار»، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور بیان کرد:

«برخی‌ها حساسیت دارند که این پول‌ها چه شده خب حق هم دارند ما در برنامه کاریمان ایجاد «دهکده امید» را نداریم بلکه می‌خواهیم بازسازی کنیم و تمام تلاش دولت این است سرپناه‌ها را سریع‌تر ایجاد کند تا زندگی به روال عادی برگردد.»

این مقام مسئول حتی عنوان داشت که برای اخذ این پول‌ها از زیباکلام با دادستان کل کشور هم مذاکره داشته‌ایم.

با این حال کماکان هنوز پول زلزله‌زدگان در حساب شخصی آقای زیباکلام است و این پول به جای اینکه دوای درد مردم شود محل مناظره و مشاجره میان زیباکلام و مقامات مسئول در مدیریت بحران کشور شده است. با این حال برخی سئوال می‌کنند که چه مقدار سود به این پول هنگفت تعلق می‌گیرد و این سود به جیب چه کسی می‌رود؟

به هر جهت با پول سود این مبلغ نیز می‌توان به کمک برخی از هموطنان زلزله زده رفت. در هر حال متاسفانه با تمام دعواهایی که بر سر این پول شده است؛ اما هنوز مرهمی بر زخم زلزله‌زدگان کرمانشاهی نشده و گرهی از مشکلات بسیار آنان باز نکرده است.

مشاجره زیباکلام و سازمان مدیریت بحران؛ کار زیباکلام به دادستانی کشیده می‌شود؟

در این رابطه «محمد اسماعیل نجار»، رئیس سازمان مدیریت بحران با اشاره به ۳ میلیارد و چهارصد میلیون تومانی که زیباکلام جمع‌آوری کرده است، گفت:  

برخی‌ها حساسیت دارند که این پول‌ها چه شده خب حق هم دارند ما در برنامه کاریمان ایجاد «دهکده امید» را نداریم بلکه می‌خواهیم بازسازی کنیم و تمام تلاش دولت این است سرپناه‌ها را سریع‌تر ایجاد کند تا زندگی به روال عادی برگردد. وی در مورد اینکه بسیاری از پول‌های جمع‌آوری در حساب برخی اشخاص مانده است گفت:‌

هر کسی اگر پولی جمع‌آوری کرده باید در اختیار دستگاه‌های متولی قرار دهد گاهی همین اخبار و جمع‌آوری کمک‌ها ایجاد توقع می‌کند و از شخص نامبرده هم می‌خواهیم که پول را بیاورد و بدهد در این زمینه نیز با دادستان کل کشور مذاکره داشته‌ایم که باید در مسیر اصلی این کمک‌ها قرار گیرد اما تا کنون نشنیده‌ام که هیچ یک از این اشخاص مطرح پول جمع‌اوری شده را به متولی مربوطه بدهند.

همین موضوع باعث واکنش تند زیباکلام شد. وی در مراسم افتتاحیه طرح خود در واکنش به نجار گفت:

اگر ذره‌ای عرضه در وجود شما بود من کتم را هم به شما می دادم. با یک برف، فرودگاه امام و اتوبان های تهران کرج و قزوین بسته شدند. آقای نجار به کارنامه ات نگاه کن. هنوز زلزله زدگان بم در کانکس هستند.  اگر مردم می خواستند به شما پول می دادند.

با این حال به نظر می‌رسد که براساس صحبت‌های نجار کار به دادستانی هم کشیده شده است. این در شرایطی است که سلبریتی‌های دیگر نیز مقادیری پول ازمردم برای کمک به زلزله‌زدگان جمع‌آوری کردند اما برخلاف زیباکلام پول‌هایی که برای موقع اضطرار و بحران جمع شده بود را برای همان منظور خرج کردند و بسیاری از مردم زلزله‌زده در این جهت صاحب کانکس شدند.

انتقاد «نادر فتوره‌چی»، ‌ روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب به اقدامات نسنجیده زیباکلام

البته هنوز با وجود زمستان سرد اوضاع زلزله زدگان به روال عادی باز نگشته است. این در شرایطی است که بیش از دو ماه از زمان زلزله کرمانشاه می‌گذرد و پول‌های مردم هنوز در حساب این فعال سیاسی مانده است.

حالا سازمان مدیریت بحران موضوع شکایت از زیباکلام را مطرح کرده است و باید دید که ماجرای پول‌هایی که این استاد دانشگاه جمع آوری کرده است به کجا می انجامد.

آیا بیماری‌های واگیردار مناطق زلزله‌زده را تهدید می‌کند؟

محمد مهدی گویا اظهار داشت: عدم شیوع بیماری‌های مختلف در مناطق زلزله‌زده با برنامه‌ریزی‌های دقیق انجام شد و تمام راه‌های ابتلا به بیماری‌های واگیردار را بستیم و منتظر بودیم که در این مناطق، سرمازدگی و آتش‌سوزی ناخواسته در چادرها رخ دهد اما همه این مخاطرات، کنترل و پیشگیری شد و به مردم آموزش‌های لازم ارائه شد.

وی با بیان اینکه تاکنون هیچ بیماری در مناطق زلزله زده شیوع پیدا نکرده و فراگیر نشده است، افزود: به عوارض حوادثی مانند زلزله، در بلند مدت توجه داریم و انتظار داریم که با گرم شدن هوا، شاهد بروز برخی بیماری‌ها باشیم و به همین دلیل اقدامات خود را آغاز کرده‌ایم و ممکن است بیماری‌هایی مانند سالک در بین مردم مشاهده شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت یادآور شد: زلزله با قدرت بالا باعث می‌شود که ساختمان‌ها تخریب شوند و آوارهای این ساختمان‌ها زیاد باشد و وجود آوارها موجب گسترش انفجاری سالک می‌شود و اگر اقدامات انجام شده در جهت آواربرداری با سرعت بیشتری انجام شود، امید داریم که از بروز بیماری سالک پیشگیری شود.

وی ضمن تقدیر از مسئولان استان کرمانشاه به ویژه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به دلیل ساماندهی آواربرداری ساختمانهای تخریب شده، گفت: هفته پیش به استان کرمانشاه سفر کردم و در جلسه استانداری عنوان می‌کردند که نیمی از کار آواربرداری تمام و به خارج از شهر منتقل شده و به احتمال فراوان تا پایان سال، بقیه آوارها جمع‌آوری می‌شود که می‌تواند موفقیت بسیار بزرگی برای پیشگیری از بیماری سالک باشد.

گویا عنوان کرد: باید به فکر جمع‌آوری زباله در مناطق زلزله‌زده باشیم زیرا زباله، کانونی برای رشد و تکثیر حشرات و به ویژه پشه و همچنین موش است و باید تکلیف فاضلاب این مناطق به سرعت مشخص شود و اقدامات جمع آوری زباله و فاضلاب در مناطق‌زلزله زده باید تشدید شود تا اتفاق خاصی رخ ندهد.

زلزله‌زدگان کرمانشاهی در محاصره آب

تصاویری از کانکس‌های زلزله‌زدگان کرمانشاهی که پس از بارش باران در محاصره آب باران قرار گرفته اند و خبری از امداد مسئولان نیست.

خطر حمله مارها به زلزله زدگان

«حسن شمشادی» خبرنگار با انتشار عکسی از محل چادرهای زلزله زدگان سر پل ذهاب، در اینستاگرام نوشت: امروز که عکس یک مار افعی را در چادر زلزله زدگان در روستای بابا اسکندر دیدم یاد کودک معلول یکی از ساکنان روستای احمد آباد افتادم. گویا موج جدیدی از مارگزیدگی و تلفات ناشی از ان در راه است.

خطر حمله مارها به زلزله زدگان

هفته پیش که به محله احمدآباد در سرپل ذهاب رفته بودم، ساکنان این چادر که فرزندی معلول و تشنجی داشتند؛ ضمن بیان مشکلاتشون از وجود موش های بزرگ در زیر چادرشون گفتن و گفتن از چند وقت دیگه با گرم شدن زمین سر و کله مار هم پیدا میشه و اونوقت دیگه نمی دونیم چه خاکی باید به سرمون کنیم.

امروز که عکس یک مار افعی رو در چادر زلزله زدگان در روستای بابا اسکندر دیدم؛ یاد اون بندگان خدا افتادم.

گویا هوا پیش از موعد در اونجا گرم شده. خدا به فریاد برسه.

حضور سرلشکر جعفری برای سومین بار در مناطق زلزله زده

سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که برای سومین بار از لحظه وقوع زلزله سرپل ذهاب به کرمانشاه سفر کرده بود در بدو ورود در محل قرارگاه شهید جعفری با حضور رئیس سازمان بسیج مستضعفین و فرماندهان سپاه استانی برای اطلاع از روند خدمت رسانی های سپاه و بسیج، تشکیل جلسه داد.

وی در حاشیه بازدید از مناطق زلزله زده اظهار داشت: تمام تلاش سپاه برای اتمام هر چه سریع تر اسکان موقت زلزله زدگان با کانکس های مناسب است که توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) سپاه تا یک ماه آینده پایان می یابد و تا اتمام اسکان موقت محدودیتی از نظر تعداد کانکس نخواهیم داشت.

سرلشکر جعفری تاکید کرد: پس از آن، اسکان دائم را در دستور کار خواهیم داشت و تا پایان اسکان دائم در کنار مردم منطقه خواهیم بود.

فرمانده کل سپاه با اشاره به گستردگی منطقه و دشواری کار افزود: مناطق زلزله زده را به ۳۲ منطقه تقسیم کردیم و سپاه های استانی به همراه سپاه حضرت نبی اکرم (ص) استان کرمانشاه با تمام امکانات در مناطق ویژه خود مستقر و از دقایق اولیه زلزله کار اسکان اضطراری، اسکان موقت، خدمت رسانی درمانی فرهنگی و بهداشتی و غذایی و نهایتا بازسازی مناطق را بر عهده دارند.

خدمات بنیاد مسکن در مناطق زلزله زده

کار آواربرداری منازل تخریب شده در زلزله توسط اداره بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در تمامی روستاهای مناطق زلزله زده به پایان رسیده و ساخت وساز منازل جدید توسط این بنیاد از مدتها قبل آغاز شده است.

شرکت‌های بیمه چقدر خسارت به زلزله‌زدگان پرداخت کردند؟

عبدالناصر همتی با اعلام این خبر گفت: طبق اخرین بررسی های به عمل آمده، تعهدات شرکت های بیمه در خسارت زلزله غرب کشور از مرز ۲ هزار میلیارد ریال گذشت و تا کنون شرکت های بیمه گر این حادثه، حدود هزار و صد میلیارد ریال خسارت پرداخت کرده و بقیه نیز که پوشش های ارائه شده به بانک ها، شرکت ها و ارگان ها است در جریان اقدام می باشد.
وی افزود: بیش از ۵۰ درصد تعهدات مربوط به بیمه البرز است که بخشی از ان از طریق پوشش های اتکایی پرداخت می شود.

تشریح عملکرد خدمات عمرانی و پزشکی بسیج در مناطق زلزله زده کرمانشاه

سردار علی فضلی جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین در نشست خبری ارائه عملکرد خدمات عمرانی، پزشکی و فرهنگی این سازمان در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه با بیان اینکه بازسازی ٣٠٠ روستا به سپاه پاسداران محول شده است، گفت: با محوریت بسیج سازندگی و با مشارکت سپاه های استانی ٣٢ گانه توزیع خدمات صورت می گیرد.

وی افزود: کار اسکان اضطراری شامل چادر، پتو، خوراک و خدمات بهداشتی و درمانی در ٢٨ آبان ماه توسط قرارگاه متمرکز خدمات رسانی بنام قرارگاه شهید جعفری انجام شد.

جانشین سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) آمادگی دارد تا هر محدوده ای را که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تعیین کند، کار بازسازی را انجام دهد، گفت: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء تا کنون ٨٠٠٠ کانکس را ساخته و با انجام کار سکوسازی برای آنها، به مردم تحویل داده است. همچنین برابر تدابیر فرمانده کل سپاه، سپاه های استانی مسئول انتقال کمک های استانی خود بودند و رقابت خوبی هم در امداد رسانی به مردم بین سپاه های استانی برقرار شد.

فرمانده قرارگاه بازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه، ادامه داد: هدایا و کمک های مردمی امروز همه دارای شناسنامه هستند، بعنوان مثال اگر از استان کرمان کانکسی به این مناطق ارسال شده است، مشخص است که امروز در کدام روستا قرار دارد به کدام خانواده اهدا شده است.

سردار فضلی با اشاره به وعده ٤٥ روزه سپاه برای اسکان موقت زلزله زدگان، گفت: در روز سی و هشتم از این وعده ٤٥ روزه توانستیم به این وعده عمل کنیم و بیش از ٥٨ هزار نفر را اسکان موقت دهیم که در این راستا ٨٣٠٠ کانکس توسط قرارگاه خاتم و ٥٠٤٦ کانکس از طریق کمک های مردمی تامین شد.

وی افزود: برای ساخت مسکن دائمی نیز اعلام آمادگی کرده ایم که تا به امروز  فقط از طریق سازمان بهزیستی برای ساخت خانه های مددجویان بهزیستی داشتیم و فرآیند آن در بنیاد مسکن در حال طی شدن است اما سرعت آن کند است.

فرمانده قرارگاه بازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه با بیان اینکه انتظار داریم فرآیند هماهنگی ها برای بازسازی و اسکان دائم این مناطق تسریع شود، خاطرنشان کرد: در بخش هایی بصورت خودجوش ساخت و ساز واحدها انجام شده است و انتظار ما این است که دولت نیز روند این کار را تسریع کند و باز هم آمادگی خود را برای این کار اعلام می کنیم.

سردار فضلی ادامه داد: بعنوان مثال جمع بسیار کثیری از مهندسین برای بررسی و برآورد کار سازندگی اعلام آمادگی کردند اما بخش های مسئول مانند دستگاه های دولتی، بنیاد مسکن و بخش های اجرایی نتوانستند از این ظرفیت ها استفاده کنند.

وی در پایان و در پاسخ به سوالی در خصوص استفاده از ظرفیت راهیان نور در خدمت رسانی به مناطق زلزله زده، گفت: زیرساخت های راهیان نور در استان های خوزستان، ایلام، کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی در طول ایام خدمت رسانی به این مناطق در اختیار قرارگاه خدمت رسانی قرار داشت.

حضور روحانی در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه

دکتر حسن روحانی در جریان بازدید از برخی از روستاهای زلزله زده استان کرمانشاه ضمن دیدار با مردم این منطقه و گفتگو با آنان از نزدیک در جریان روند بازسازی منازل و جبران خسارت‌های مردم قرار گرفت.

روحانی در جمع مردم زلزله‌زده سرپل ذهاب چه گفت؟

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در جریان بازدید از روستاهای زلزله‌زده کرمانشاه با مردم روستای میرمیرو به گفتگو پرداخت و از نزدیک در جریان روند بازسازی و جبران خسارات ناشی از حادثه زلزله قرار گرفت.

رئیس‌جمهور همچنین از مسئولان ذیربط خواست تا بر تلاش‌های خود در یاری مردم مناطق زلزله‌زده و تهیه اقلام مورد نیاز آنها در ایام نوروز بیفزایند.

روحانی با اشاره به روند مثبت بازسازی مناطق زلزله‌زده خطاب به مردم و مسئولان استانی، گفت: باید تلاش کنیم تا همه منازل آسیب دیده این منطقه تا پایان تابستان ۹۷ تکمیل و به مردم تحویل داده شود.

رئیس جمهور با اشاره به ضرورت اهتمام مسئولان در راستای رفع مشکلات و نیازهای مردم مناطق زلزله زده، اظهار داشت: امسال سالی بود که مردم این مناطق با ناگواری‌ها و رنج فراوانی مواجه بودند و امیدواریم سال آینده سال پربرکت و خوبی برای همه باشد.

روحانی ضمن ابراز خرسندی از اینکه در ایام تحویل سال جدید، میهمان مردم خونگرم، دلاور و مرزدار کرمانشاه است، تاکید کرد: دولت تا رفع همه مشکلات و نیازمندی‌های مردم مناطق زلزله‌زده، در کنار آنها خواهد بود.

روحانی: تمام تلاش ما تکمیل اسکان دائمی روستاها در اسرع وقت است

رئیس‌ جمهور روز سه‌شنبه، از روستای زلزله زده "فتاح بگ " در شهرستان قصرشیرین بازدید کرد.

حجت‌الاسلام حسن روحانی در جریان این بازدید ضمن دیدار با مردم این منطقه و گفتگو با آنان از نزدیک در جریان روند بازسازی منازل و جبران خسارت‌های مردم قرار گرفت.

رئیس جمهور با حضور در کانکس‌ها و منازل روستائیان این منطقه در فضایی صمیمی با آنان به گفتگو پرداخت و از نیازها و مشکلات آنها مطلع و دستورات لازم را برای رفع هر چه سریع‌تر کاستی‌ها و مشکلات آنان به مسوولان ذیربط صادر کرد.

روحانی سپس در جمع مردم روستای فتاح بگ، ضمن تبریک ایام نوروز و آغاز سال جدید، گفت: دولت و مردم ایران در غم و رنج شما سهیم و شریک بودند و شما کار بزرگی را با صبر و مقاومت خود در برابر حادثه ناگوار زلزله انجام دادید.

رئیس جمهور با اشاره به بازدید خود از یکی از منازل روستاییان که در برابر زلزله مقاوم بوده و آسیب چندانی ندیده است، گفت: این نشان می دهد اگر ما بتوانیم منازل را با اصول درست و مصالح و مهندسی خوب و دقیق بسازیم، می تواند در برابر بلایا و ‌مشکلات مقاوم باشد.

وی با تاکید بر اینکه باید مسکن ها مقاوم و آمادگی ها در برابر بلایای طبیعی را افزایش دهیم، اظهار داشت:روحیه شما مردم قابل تحسین است؛ حفظ روحیه شاد و مقاوم با وجود مشکلات و رنج و زحمت فراوان کار راحتی نیست.

رئیس جمهور افزود: تمام تلاش ما تکمیل اسکان دائمی روستاها در اسرع وقت است و اینکه بتوانیم امکانات و ساختمان های مورد نیاز مانند درمانگاه، مدرسه و ... را برای این مناطق فراهم کنیم.

روحانی گفت: دولت با همه توان تا زمانی که همه منازل مردم در مناطق زلزله زده ساخته شود در کنار شما خواهد بود.

رئیس جمهور همچنین در پاسخ به درخواست اهالی روستای فتاح بگ در خصوص امهال وام‌های روستائیان زلزله زده از استاندار خواست تا در راستای مساعدت مردم با بررسی شرایط این اقدام را به انجام برساند.

خبر خوب هلال احمر برای زلزله‌زدگان کرمانشاه

صفحه رسمی «هلال احمرایران» در توییتر نوشت: خبر خوب پایان سال ۹۶: جمعیت هلال احمر به مناسبت نوروز ۹۷ به همه خانواده های درگیر زلزله کرمانشاه عیدی نقدی ۲۰۰ هزار تومانی به همراه اقلام ضروری زندگی اهدا میکند.

اهدای ۲۰۵ سری جهیزیه به مناطق زلزه‌زده

۲۰۵ سری جهیزیه ,توسط قرارگاه محرومیت زدایی سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی با حضور سردار ضیاالدین حزنی دبیر این قرارگاه و مسولان استانی به زوجهای زلزله زده سرپل ذهاب اهدا شد.

وعده رئیسی به مردم زلزله زده سرپل ذهاب

ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به پایان یافتن شرایط اضطراری در مناطق زلزله زده کرمانشاه و پایان خدمت رسانی دستگاه ها ی مختلف در اینستاگرام نوشت: خدام بارگاه منور رضوی همچنان در کرمانشاه در کنار مردم و مشغول خدمت رسانی هستند.

بازدید سرزده سعید جلیلی از سرپل ذهاب/مردی که از زمان زلزله کرمانشاه به خانه برنگشته است

سعید جلیلی نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی با اشاره به فعالیت های جهادی سعید قاسمی و نیروهای بسیج و سپاه در کرمانشاه در اینستاگرام نوشت: به حاج سعید قاسمی تبریک میگویم که دوباره کارآمدی تفکر انقلابی را در عمل نشان داد.

برادر عزیزمان حاج سعید قاسمی که روزی (بازی دراز) را آزاد کرد امروز دارد این منطقه را آباد می کند. چند ماه است اینجا مستقر شده و از بعد اربعین به خانه نرفته و به عشق بچه های لشگر ۲۷ امروز هر ۲۷ روز یک واحد_مسکونی جدید به مردم زلزله زده تحویل می دهد. به او تبریک میگویم که دوباره کارآمدی تفکر انقلابی را در عمل نشان داد.

سفر سرزده رهبر انقلاب به مناطق زلزله زده

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی صبح روز دوشنبه ۲۹ آبان ماه برای دیدار با مردم داغدار و مصیبت‌زده‌ی کرمانشاه، وارد مناطق زلزله‌زده‌ی این استان شدند.

در جریان سفر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به مناطق زلزله‌زده‌ کرمانشاه، جلسه‌ رسیدگی به مشکلات زلزله‌زدگان و تصمیم‌گیری در خصوص بازسازی و امداد این مناطق با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی و مسئولان ذی‌ربط برگزار شد.

بازدید سرزده رهبر انقلاب از مناطق زلزله‌زده
حضور رهبر انقلاب در مناطق زلزله‌زده
حضور رهبر انقلاب در مناطق زلزله‌زده
سوالی که رهبری از طرح آن شرمنده شدند!
عکس خاص رهبر انقلاب در مناطق زلزله‌زده

عیدی ویژه کمیته امداد به مددجویان زلزله‌زده کرمانشاه

پرویز فتاح در پویش مردمی برای زلزله‌زدگان کرمانشاه که در تالار وزارت کشور برگزار شد با اشاره به گذشت ۱۰۵ روز از زلزله اظهار داشت: از آنجا که از روز اول با این موضوع درگیر بودم و در جلسات هیئت دولت حضور داشتم از مردم درخواست کمک کردیم.

وی ادامه داد: در هفت شهرستان زلزله‌زده ۲۸ هزار خانواده مددجو داریم که ۷ هزار خانواده آسیب دیدند، در همین زمینه ۴ هزار خانه تخریب صددرصدی داشته و ۳ هزار خانه باید نوسازی شود.

طراحی خانه‌های ۶۰ و ۸۵ متری برای مددجویان زلزله‌زده در کرمانشاه

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه افراد تحت پوشش همه چادر و کانکس دارند تصریح کرد: تعداد زیادی از کانکس‌ها را خیرین اهدا کردند، بقیه را نیز قرارگاه سازندگی ساختند و تحویل دادند.

فتاح عنوان کرد: دولت برای هر خانه روستایی ۳۰ میلیون وام و ۵ میلیون بلاعوض می‌دهد، خانه‌هایی که برای روستا طراحی شده این‌گونه است که تا ۳ نفر ۶۰ متر، ۴ نفره و به بالا ۸۵ متر مدنظر قرار گرفته، در همین راستا قرارداد با پیمانکارانی بسته شده که مورد تأیید بنیاد مسکن هستند.

پرداخت عیدی ۳ برابری به مددجویان کرمانشاهی

وی با اشاره به اینکه نقشه‌ای که برای این ساختمان‌ها کشیده شده نیز نقشه مصوب است که در برابر زلزله ۸ ریشتری مقاوم می‌باشد گفت: آبان ماه دستور داده شده مستمری مددجویان برای ۲۸ هزار خانواده ۳ برابر، در آذرماه ۲ برابر و برای آخر سال ۳ برابر عیدی پرداخت شود.

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) ادامه داد: قیمت توافق شده برای ساخت هر خانه در هر مترمربع تا مرحله سفت‌کاری ۵۵۰ هزار تومان است، اگر بخواهیم تکمیل شود تا ۷۰۰ هزار تومان برای هر مترمربع هزینه دارد.
خیرین در بازسازی خانه‌های زلزله‌زدگان از مرحله سفت‌کاری به بعد همکاری کنند.

فتاح با بیان اینکه با ۳۰ میلیون وام و ۵ میلیون بلاعوض خانه قابل سکونت نیست اظهار داشت: برآورد این است که هر خانه روستایی برای قابل سکونت شدن ۱۲ میلیون و خانه شهری ۱۵ میلیون تومان اضافه می‌خواهد که پیشنهاد می‌کنیم از مرحله سفت‌کاری به بعد را خیرین به عهده بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: پراکندگی خانه‌ها در ۱۵۰۰ روستا است، در سرپل ذهاب و ثلاث باباجانی تخریب‌ها بیشتر بوده است به علاوه در مناطق روستایی نیز محل احشام نیز از بین رفته که ساخت آن ۱۰ میلیون هزینه دارد.
رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) در پایان خطاب به خیرین عنوان کرد: از شما می‌خواهم در مرحله سفت‌کاری به بعد ما را کمک کنید تا روند امدادرسانی تسریع شود.

۱۰ دروغ بزرگ درباره زلزله کرمانشاه

حادثه‌ها که رخ می‌دهد برخی از مردم سیستم آمار نامحسوس خودشان را به کار می‌اندازند و اعداد عجیب و غریبی اعلام می‌کنند. آن هم با لحن صد در صد مطمئن. مثل همین آمارهایی که در زلزله کرمانشاه داده شد.
آزمایش هسته ای کرمانشاه را لرزاند! این نخستین پس لرزه در مناطق زلزله زده بود. با همین جمله کوتاه و به همین سادگی آوارسنگین شایعه مثل یک ویروس مسری بر سر مردم خراب شد و ترس و وحشت را به جان زلزله زدگانی انداخت که در نخستین ساعت ها پیش از هر چیز به قوت قلب و خبر خوب محتاج بودند.

اما کرکره بازار شایعه هنوز که بیش از حدود دو هفته از زلزله ۷.۳ ریشتری کرمانشاه می گذرد پایین نیامده و کسب و کار شایعه پراکنی داغ داغ است. اگر تا دیروز راه دروغ و شایعه، سنگلاخی و صعب‌العبور بود حالا فضای مجازی اتوبان یکطرفه ای را در اختیار شایعه سازان قرار داده که سبقت در آن مجاز است.

باور کنید تشخیص مرز بین دروغ و حقیقت در تلگرام و توییتر و ... از فیل هوا کردن هم دشوارتر است. باور نمی کنید!؟ این گزارش را مو به مو بخوانید تا باورتان شود.

درد و دل حاج حسین یکتا از میان ویرانه های زلزله کرمانشاه با هموطنان کشورمان و بیان نیازها و وضعیت منطقه

دروغ یکم

پچپچه ها بالا گرفت و اولین شایعه متولد شد؛ گفته می شد زلزله طبیعی نبوده و حاصل آزمایش هسته ای یا موشکی است! دروغی که بیشتر و قوی تراز پس لرزه ها، کرمانشاهی ها را لرزاند. اما چرا این شایعه نمی تواند صحت داشته باشد؟

اول اینکه مرکزه لرزه نگاری ایران و سازمان زلزله نگاری آمریکا به طور دقیق مکان و شدت زلزله و پس لرزه های آن را رصد و اعلام کرده اند و به دلیل تجربه و تخصص و سالها تحقیق و پژوهش حتما می توانند تفاوت زلزله را با لرزه های ناشی از آزمایش هسته ای تشخیص دهد!

ثانیا شایعات مربوط به آزمایش هسته‌ای در فعال سازی گسل‌های زمین هیچ گونه جنبه علمی ندارد. به گفته کارشناسان، انرژی زلزله کرمانشاه با چند صد بمب هسته‌ای مقابله می‌کند.

درحالی که انفجارهسته‌ای قادر به تولید امواج هستند، ولی این امر تاثیری در بروز زلزله در کشور ندارد چرا که انفجارهسته‌ای دارای عمق کانونی صفر است و زلزله اخیر باعمق ۲۰ کیلومتر اتفاق افتاده است که این موضوع تفاوت بسیاری در شدت حادثه دارد. Normal ۰ false false false EN-US X-NONE AR-SA

دروغ دوم

رعد و برق آسمان کرمانشاه را روشن کرد و بعد زلزله آمد! این یکی از شایعاتی بود که در روز اول زلزله از زبان برخی زلزله زدگان شنیده و در برخی کانال های تلگرامی منعکس شد. اینکه برخی از زلزله زدگان دقیقا در آن لحظه چه چیزی را دیده اند و این شایعه چطور متولد شده نمی توان سندی آورد.

اما حقیقت این است که ایجاد نور در آسمان قبل از زلزله جنبه علمی ندارد و تاکنون جایی دیده نشده است.
از طرفی بسیاری از زلزله زدگان که در زمان وقوع زمین لرزه در فضای باز بودند، رؤیت نور در آسمان را رد کردند.


دروغ سوم

نام زلزله با تهران گره خورده است؛ کافیست کیلومترها آن طرف تر در کرمانشاه زلزله بیاید تا این شایعه در فضای مجازی دست به دست شود که لرزه های کرمانشاه گسل های تهران را هم فعال کرده است!
اما واقعیت چیز دیگری است و جایی برای نگرانی نیست. چرا؟ چون استان تهران در پهنه البرز قرار دارد، اما گسل فعال شده استان کرمانشاه در پهنه غربی زاگرس قرار گرفته است و این زلزله نمی‌تواند به فعالیت و تحریک گسل‌های تهران منجر شود.


دروغ چهارم
حادثه‌ها که رخ می‌دهد برخی از مردم سیستم آمار نامحسوس خودشان را به کار می‌اندازند و اعداد عجیب و غریبی اعلام می‌کنند. آن هم با لحن صد در صد مطمئن. مثلا همین آمارهایی که در زلزله کرمانشاه داده شد.
خیلی‌ها مرتب می‌گفتند آمار جان‌باخته‌ها در این حادثه بیشتر از این حرف‌هاست. به هزارتا هم می‌رسد. عمرا اگر ۳۰۰-۴۰۰ تا باشد. اصلا هم معلوم نیست چه اصراری به دادن آمار دروغ دارند یا چرا همیشه گمان می‌کنند اوضاع وخیم‌تر از آنی است که اخبار رسمی می‌گوید. آن هم با وجود سیستم‌های مختلف اطلاع‌رسانی که با وجودشان نمی‌توان حقیقتی را کتمان کرد.
آمار پزشکی قانونی و ستاد مدیریت بحران نشان می دهد تاکنون ۴۸۳ نفر بر اثر زلزله کرمانشاه کشته شده اند و به گفته مسئولان مو هم لای درز این آمار نمی رود.


دروغ پنجم
اتفاق بدی که در حادثه‌های طبیعی رخ می‌دهد، کنترل نشدن میل غیرطبیعی برخی از مردم به داستان‌پردازی است. حالا یکی ذهن مشوش و تیره‌ای دارد و داستان‌های دلخراش تعریف می‌کند و شایعه‌اش را می‌سازد. یکی هم عاشق داستان‌های پایان خوش است و عکسی سرچ می‌کند و داستانی می‌گوید که هپی‌اند است.
هر دو گروه عواطف مردم را تحریک می‌کنند و یا به عبارتی بیهوده خرج می‌کنند.
مانند شایعه یخ زدن دو بچه در سرما که دلخراش و تکان دهنده بود. البته ماجرا که بالا گرفت، جست‌وجوی خبرنگاران و هلال احمر دست دروغ پردازان را رو کرد و نشان داد همه این حرف ها ساخته و پرداخته ذهن داستان پرداز آنهاست.
نه خبری به پزشکی قانونی و اورژانس از یخ زدن بچه ها رسید نه در آن منطقه ای که گفته شد پسربچه ها در آن یخ زده اند خانواده ای بدون چادر مانده بود.


دروغ ششم
نجات یافتن یک پسر کوچک و شیرین بعد از ۳ روز ماندن زیر آوار. این ماجرا جان می دهد برای ساختن یک فیلم ملودرام معرکه! اما حیف که واقعیت چیز دیگری است.
می گویند دروغ هر چه بزرگتر باور آن هم آسان تر؛ بعد از کلی پرس‌وجو و پیدا کردن پدر این پسربچه معلوم شد که او نه ۳ روز که ۳ ساعت زیرآوار مانده بود و در بدترین حالت، کمتر از یک روز. رندی هم پیدا شده و عکس بانمکی از پسر بچه انداخته و با یک زیرنویس احساسی و غلو کردن در زمان زیرآوار ماندن او، کلی لایک و ممبر صید کرده بود.


دروغ هفتم
بعضی دروغ ها مثل تیری اعتماد مردم را نشانه می گیرد؛ فی المثل تصاویری و متنی از یک بطری آب معدنی تاریخ گذشته که ادعا می شد جمعیت هلال احمر کرمانشاه بین زلزله زدگان توزیع کرده است. در حالی که تصاویر ارسالی عکاسان از انبار هلال احمر این استان ثابت می کرد حجم انبوهی از آب معدنی های سالم و با تاریخ امسال در حال بارگیری و ارسال به مناطق زلزله زده است.
جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه هم در اطلاعیه ای اعلام کرد: رنگ جلد و نوع آب معدنی های ارسالی توسط این جمعیت به هیچ وجه در بازار وجود ندارد. آب معدنی های ارسالی خرید و فروش نمی شود و کاملا سالم است.


دروغ هشتم
تصورش هم دشوار است کشوری که در حاشیه خلیج فارس سایه ما را با تیر می زند و در این چند ماه گذشته کنفرانس و نشست و چه و چه برگزار کرده که ایران را محکوم کند کمک ۱۰۰ میلیون دلاری به زلزله زدگان کرمانشاهی کرده باشد!
تماس تلفنی ولیعهد ابوظبی با رئیس جمهور روحانی از آن دروغ های شاخداری بود که پای وزارت امورخارجه را هم به میان کشید. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه خبری که در فضای مجازی مبنی بر تماس تلفنی ولیعهد ابوظبی با رئیس جمهوری ایران و پیشنهاد کمک امارات به زلزله‌زدگان غرب کشور منتشر شده را جعلی خواند و تاکید کرد: این خبر اساسا جعلی و کذب است و چنین تماس و پیشنهادی انجام نشده است.


دروغ نهم
خبری که اواخر هفته گذشته جنجال آفرید ماجرای ارسال کمک های هلال احمر به منطقه بوکمال سوریه بود. یکی از خبرگزاری های داخلی و برخی کاربران فضای مجازی مدعی شدند هلال احمر کمک های مردم به مناطق زلزله زده کرمانشاه را به سوریه فرستاده است.
رسانه های آن ورآبی هم که می خواستند از این نمد کلاهی برای خودشان بدوزند، تیرشان به سنگ خورد. چرا؟ چون ساعتی بعد از انتشار این خبر جمعیت هلال احمر با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که هیچ محموله‌ای از سوی این نهاد به بوکمال سوریه ارسال نشده است و برای این حرف خود هم سندی آورد: تمامی محموله‌های هلال احمر آرم این جمعیت را دارند. کافی است تصاویر و فیلم‌ها را بررسی کنید. اکنون تمرکز جمعیت هلال احمر صرفا به منطقه زلزله زده کرمانشاه است.


دروغ دهم
دروغ آخر را می توان اوج کار شایعه پردازان دانست؛ آنها مرغ خیالشان را پرواز دادند تا آن سوی مرزها و به جای انبوه سلبریتی ها که خوراک چرب و نرمی برای دروغ پردازی هستند دست روی یکی از خاندان پهلوی گذاشتند؛ فرح! آنها در تلگرام شایعه کردند که فرح پهلوی کمک میلیاردی به زلزله‌زدگان کرده است! فکرش را بکنید فرح که در صفحه شخصی اش برای زلزله کرمانشاه به اشتباه از هشتگ کردستان استفاده کرده ۱۰ میلیارد تومان دست به جیب شده باشد.
ماجرا از این قرار است که پس از وقوع زلزله در استان کرمانشاه پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد امام خمینی از کمک ۱۰ میلیارد تومانی یک خیر به زلزله زدگان خبر داد. او در این باره گفت: خوشبختانه هموطنان عزیز همواره کمک‌حال یکدیگر بودند و در این حادثه تلخ نیز شاهد کمک‌های بی‌شمار خیرین هستیم به‌طوری که شب گذشته یکی از خیرین با من تماس گرفت و برای کمک به زلزله‌زدگان اعلام آمادگی کرد و صبح آن روز چکی به‌مبلغ ۱۰ میلیارد تومان در اختیار ما قرار داد.

 

و حالا عده ای با جا به جایی مرزهای دروغ پردازی، فرح پهلوی را به جای آن خیر گمنام جا زدند. فقط تصور کنید فرح پهلوی با پرویز فتاح تماس گرفته و برای کمک چک ده میلیاری کشیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس