کد خبر 840055
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۲
چهارشنبه سوری

ما واکنش‌ها نسبت به این مراسمِ سنتی چیست؟ معتقدند سنتی صحیح است که باید به روش صحیح اجرا شود و اجرای آن به روش کنونی هیج ربطی به بنیان‌گذاران آن ندارد.

به گزارش مشرق، امیرعلی صفا در توئیتر خود نوشت: فقط یک لحظه تصوُر کنید که چهارشنبه سوری آئینی مذهبی بود که هر سال به طور میانگین 9 نفر کشته 413 نفر مجروح، صدهامیلیون تومان خسارات و این‌مقدار رُعب و وحشت ایجاد می‌کرد. حتما تا حالا شاهد انواع و اقسام تحلیل‌های مذهب‌ستیز به دلیل این مراسم بودیم. شاید آقای دبیرکلِ سازمان ملل هم میانه‌ی چُرت‌زدن‌هایش از این وضعیت ابراز نگرانی کرده بود.

اما واکنش‌ها نسبت به این مراسمِ سنتی چیست؟ معتقدند سنتی صحیح است که باید به روش صحیح اجرا شود و اجرای آن به روش کنونی هیج ربطی به بنیان‌گذاران آن ندارد. این نوع تحلیل، حتماً روش صحیحی است اما چرا پای باقی انحرافات و اشتباهات که می‌رسد، شمشیر را از رو بسته و بابت یک مساله‌ی جزئی تمام یک کلیت زیر سوال می‌رود؟

پاسخ ساده است. ناز و اداهای روشنفکری کاملاً متاثر از جَوّ است و علی‌رغم تمام ادعاها، روشنفکران فقط در چهارچوب جَوّ روشنفکری حرکت می‌کنند نه این‌که بر آن تاثیر بگذارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
    0 4
    مثل اختراع اتم و انرژی هسته ای که برای خیر بود ولی شد سلاح
    • IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
      13 3
      کجای خرافه پرستی خیر بود؟ مردم ایران در اعماق خرافات و گند و کثافات و دستورات وندیداد زندگی می کردند و زنهایشان را در ادرار گاو می انداختند. اسلام آمد و مردم ایران را نجات داد. سواد آموزی را آزاد کرد. بساط ازدواج محارم را برچید و فقیر و غنی را برابر و برادر خواند ولی عده ای هنوز با بلاهت هرچه تمامتر از ی سنت وحشیانه و ابهانه گبرها حمایت می کنند.
    • amir IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
      9 0
      عزیزم اتم اختراع نشد , کشف شد ( کتاب علوم دوم راهنمایی )

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس