کد خبر 840007
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۴
نقدینگی

در پایان دی ماه حجم پایه پولی به رقم ۲۰۱ هزار و ۲۴۰ میلیارد تومان رسیده که نسبت به دی ماه سال گذشته ۱۶.۸ درصد و در مقایسه با اسفند ماه سال گذشته ۱۱.۹ درصد رشد داشته است.

به گزارش مشرق، روند رشد پایه پولی به موازات رشد نقدینگی اما با آهنگی آهسته‌تر ادامه می‌یابد.

با استفاده از آمار سپرده بانک‌ها و موسسات اعتباری نزد بانک مرکزی، اسکناس ومسکوک در دست اشخاص و اسکناس و مسکوک در دست بانک‌ها که بخش مصارف پایه پولی را تشکیل می‌دهد و هفته جاری توسط بانک مرکزی در قالب متغیرهای پولی و بانکی منتشر شد، می‌توان حجم پایه پولی را محاسبه کرد.

طبق این ارقام، در پایان دی ماه حجم پایه پولی به رقم ۲۰۱ هزار و ۲۴۰ میلیارد تومان رسیده که نسبت به دی ماه سال گذشته ۱۶.۸ درصد و در مقایسه با اسفند ماه سال گذشته ۱۱.۹ درصد رشد داشته است.

همچنین ضریب فزاینده پولی در پایان این ماه ۷.۳ بوده است.

دوره پایه پولی درصد رشد یکساله
دی ماه ۹۶ ۲۰۱،۲۴۰ ۱۶.۸
دی ماه ۹۵ ۱۷۲،۲۳۰ ۱۷.۳
دی ماه ۹۴ ۱۴۶،۷۸۰ ۱۱.۹

* ارقام به میلیارد تومان

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • صافی IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
    6 0
    دلیل افزایش حجم پول 1-حقوق و دستمزد بسیار بالا و صعودی به کارکنان خاص دولت که علیرغم خاص بودن تعدادشان به چند میلیون نفر میرسد چون تعداد کارمندان دولت بیش از 9 میلیون نفر است پس اگر به 40% این کارمندان عنایت خاص شود ببینید چه حجمی از پول نقد در ماه به آنان پرداخت می شود 2-اعطای تسهیلات خرد به همه و کلان بخصوص کارمندان خاص مانند کارمندان بانکها که همه مردم از آن آگاهی کافی دارند. و پول پاشی های مکرر به افراد و ارگان های خاص که خارج از عرف است بخشی از دلایل افزایش جچم پول است که باعث اختلاف شدید طبقاتی همچنین بی ارزش شدن پول می شود و بد تر از همه باعث گران تمام شدن محصولات تولید داخل شده و رکود اقتصادی و تعطیلی کارخانه ها و بیکاری را دامنگیر کشور کرده است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس