دفاع حجتی از منصوبانش

محمود حجتی با 105 رأی موافق، 117 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 229 نماینده حاضر در جلسه علنی مجلس در رأس وزارت جهاد کشاورزی ابقا شد.

به گزارش مشرق، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (چهارشنبه 23اسفندماه) به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ساعت 8 و 15 دقیقه و با حضور 233 نفر از نمایندگان مجلس آغاز شد.

سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی دستور کار جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی را به شرح زیر قرائت کرد:

بررسی طرح استیضاح محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی.

گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل(44) قانون اساسی در مورد اجرای قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار.

بررسی طرح یک فوریتی تنظیم برخی از مقررات مالی، اداری و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش.

گزارش کمیسیون مشترک در مورد بررسی طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی.

استیضاح حجتی چگونه رسیدگی می شود + اسامی سخنرانان موافق استیضاح

اکبر رنجبرزاده عضو هیأت رئیسه مجلس در جلسه علنی امروز (چهارشنبه، 23 اسفند ماه) به تشریح نحوه برگزاری جلسه استیضاح وزیر جهاد کشاورزی پرداخت و گفت: مطابق آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی ابتدا استیضاح کنندگان در موارد استیضاح صحبت می‌کنند و سپس وزیر در دفاع مباحثی را مطرح می‌کند، بعد از صحبت‌های وزیر دو نفر از نمایندگان می‌توانند با استفاده از وقت وزیر در موافقت با وی صحبت‌هایی را مطرح کنند؛ در پایان نیز دو نفر از نمایندگان توضیحات تکمیلی را در خصوص استیضاح ارائه می‌کنند.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: آقایان علی وقف‌چی، صدیف بدری ، حسین مقصودی، محمود صادقی، نادر قاضی‌پور و مهرداد بائوج لاهوتی هرکدام 10 دقیقه در موارد استیضاح صحبت می‌کنند و دو نفر از نمایندگان استیضاح کننده به نام آقایان محمدصادق حسنی جوریابی و محسن کوهکن هر کدام 15 دقیقه توضیحات تکمیلی را در موارد استیضاح ارائه می‌کنند.

این عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: براساس توافق صورت گرفته وزیر از 3 ساعت زمان در اختیار 2 ساعت صحبت می‌کنند و نمایندگان نیز 1 و نیم ساعت از 2 ساعت زمان در اخیار خود استفاده می‌کنند، مجموعا 3 و نیم ساعت طول مدت زمان بررسی استیضاح است.

نماینده زنجان: استفاده از افراد بازنشسته و همچنین غیرمتخصص باعث شده وزارت کشاورزی به صورت ناکارآمد اداره شود

علی وقفچی در موافقت با استیضاح وزیر جهاد کشاورزی در نشست علنی امروز مجلس (چهارشنبه 23 اسفند 96) گفت: یک مرتبه می‌بینیم که 180 رأی با کمال تأسف به 50 رأی تبدیل می‌شود و این امضایی که نشان از هویت و اصالت را در یک کلمه همه چیز نمایندگان است و باید حتماً جایگاه واقعی خود را داشته باشد، از دست می‌رود.

وی ادامه داد: از شما نمایندگان استدعا دارم یا موضوعی را امضا و تأیید نکنید و یا اگر امضا و تأیید کردید موضوع را با جدیت تمام پیگیری کنید، زیرا که تمام اتمام حجت‌ها را قبل از امضا موضوعی با مسئولین مربوطه کرده و از شائبه‌های متعددی که متأسفانه ایجاد می‌شود، جلوگیری کرد.

نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی گفت: با وجود تذکرات متعدد توسط اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس و متخصصین و بخش‌های مختلف کشاورزی، به ویژه در حوزه معاونت‌های این وزارتخانه اما شاهد به‌کارگیری افراد بازنشسته در این سمت‌ها بودیم.

وقفچی خاطرنشان کرد: در بسیاری از مجموعه‌ها در وزارت کشاورزی از افرادی که هیچ‌گونه تجربه و تخصص مرتبط با آن حوزه را ندارند، استفاده شده است، به عنوان مثال در مؤسسه رازی که یک جایگاه بین‌المللی دارد و بهداشت انسانی و دامی وابسته به این مؤسسه است، فردی با دکترای شیمی برای مسند ریاست این مؤسسه انتخاب شده است که هیچ‌گونه سنخیتی با این مسند ندارد.

وی افزود: عدم استفاده از نظرات کشاورزان خبره و نداشتن استراتژی برای صادرات محور کردن کشاورزی ایران از دیگر ضعف‌های وزارت جهاد کشاورزی است که این باعث درد و رنج و بدبختی احوال کشاورزان است.

قاضی‌پور: وزارت کشاورزی به وزارت واردات تبدیل شده است

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در جلسه حجتی وزیر کشاورزی به عنوان موافق استیضاح گفت: آقای حجتی! چرا برای جلوگیری از محصولات تراریخته اقدامی نمی‌کنید، این محصولات مشکلات زیادی را برای محیط زیست و انسان‌ها به دنبال دارد، چرا از واردات بی‌رویه برنج جلوگیری نمی‌کنید؟ 

وی ادامه داد: مردم زحمتکش گیلان زیر آفتاب کار می‌کنند تا گندم بکارند اما چرا هم‌زمان با فصل برداشت گندم، گندم وارد می‌کنید، ما زمانی تولیدکننده اول منطقه در پنبه بودیم و آن را به کشورهای دیگر صادر می‌کردیم، چه شد که واردکننده گندم شدیم؟ 

نماینده مردم ارومیه گفت: چرا بانک کشاورزی باید به کارخانه سیمان وام بدهد، بانک کشاورزی باید به کشاورزان زحمتکش وام بدهد، عملکرد سازمان جنگل‌ها و آبخیزداری چیست؟

موافق استیضاح وزیر کشاورزی گفت: چرا وقتی یک روستائی یا یک کارگر زحمتکش بر سر زمین خود یک اتاق کوچک می‌سازد، آن را تخریب می‌کنید، اما وقتی برخی آقازاده‌ها زمین‌های کشاورزی را به کارخانه‌ها تبدیل می‌کنند برخوردی نمی‌کنید، چرا این سرمایه‌داران خون‌آشام به دادگاه نمی‌روند؟

وی تصریح کرد: چرا تولید خاویار از 300 تن به 50 تن رسیده است؟ چرا پرورش ماهی در شمال و جنوب کشور در قفس انجام نمی‌شود؟ آقای حجتی! وزارت کشاورزی به وزارت واردات تبدیل شده است. 

نوروزی: آیا ما باید کود را هم از خارج وارد کنیم؟

حسن نوروزی نماینده مجلس شورای اسلامی صبح امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به موارد استیضاح وزیر گفت: عدم توانایی در تنظیم بازار محصولات داخلی کشاورزی به علت واردات بی‌رویه و متضرر شدن کشاورزان، عدم توانایی ایجاد بازار صادراتی برای محصولات داخلی، عدم توجه به گزارشات سازمان بازرسی درباره تخلفات مالی در برخی شرکت‌های تابعه وزارت جهاد کشاورزی براساس گزارش دیوان محاسبات جزء موارد استیضاح است.

نوروزی ادامه داد: دولت چقدر باید برای لابی‌گری‌ها و رشوه‌هایی که در وزارت جهاد کشاورزی است خسارت دهد؟ آقای وزیر! شما در قسمت اراضی کشاورزی ببینید که چندین پرونده در رابطه با تاسیس پمپ بنزین‌ها و پمپ‌ گازهای بین شهری و بین جاده‌ای وجود دارد؟ چرا معاون شما می‌گوید اگر می‌خواهید مجوز دهیم باید 600 میلیون تومان بدهیم؟ (البته منشی وی تماس می‌گیرد).

نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: من در رابطه با صندوق تعاونی ولیعصر (عج)، صندوق تعاونی مهر امین و المهدی و سایر آنچه در رباط‌ کریم گذشت به عنوان یک قاضی تحقیق کردم که رشوه وجود دارد و آقای هاشمی معاون جدید وزیر خبر دارد. خود وزیر هم می‌داند، امروز نسبت به امور اراضی نیز این مشکلات رخ می‌دهد، ممکن است الان بگویید من حرف بی‌دلیل می‌زنم ولی من تمام دلایل و مستندات را می‌آورم و ثابت می‌کنم که چرا اینها پرونده‌ها را متوقف می‌کنند.

حسن نوروزی از موافقان استیضاح وزیر کشاورزی

وی اظهار داشت: عدم توجه در جذب بودجه مصوب، عدم اجرای الگوی کشت و عدم حمایت جدی از کشاورزیان در وزارت جهاد کشاورزی دیده می‌شود، شما نسبت به کشت ارگانیک چه برنامه‌ای دارید؟ اصلا برنامه‌ای دارید؟ عدم توجه به وضعیت کشاورزان زلزله زده در مناطق زلزله زده کرمان و کرمانشاه دیده می‌شود،‌عدم کنترل قیمت شکر و چغندرکاران که در اثر واردات بی‌موقع نیشکر صورت گرفت، عدم توجه به سرمایه‌گذاری در مراکز استراتژیک و زیرساخت‌های کشاورزی کشور و اصلاح نژادهای دام‌های بومی و گیاهان کشور،‌عدم توجه به صنایع تبدیل محصولات کشاورزی و عدم فرهنگ‌سازی شناخت بازار هدف محصولات کشاورزی،‌عدم دفاع از کشاورزان در مساله استفاده بهینه از آب و عدم توجه به برنامه‌های زیرساختی جزو موارد استیضاح است.

نوروزی ادامه داد: 50 درصد از محصولات صنفی و سبزی کشور قبل از رسیدن به دست مصرف کننده از بین رفته است چه برنامه‌ای داشتید؟ شما برای استفاده از کودهای وارداتی مجوز صادر کردید،‌ما بمیریم کود هم باید وارد کنیم؟ خاک بر سر مملکت ما که باید از خارج کود وارد کنیم، این صنایع هایتک است؟

وزیر جهاد کشاورزی: امیدوارم با تذکرات نمایندگان بتوانم به مرور زمان آنها را رفع کنم

محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی صبح امروز چهارشنبه 23 اسفند در صحن علنی مجلس در دفاع از خود بیان داشت:

سخنان امروزم به منزله نبود ضعف و نارسایی در عملکردم نیست و امیدوارم با تذکرات نمایندگان بتوانم به مرور زمان آنها را رفع کنم.

اساس نگاهم در بخش کشاورزی استفاده از ظرفیتهای داخلی به ویژه ظرفیتهای نهفته در بخش کشاورزی است.

با استفاده از ظرفیت‌های موجود کشور یکپارچگی در وزارت جهاد کشاورزی را تحقق بخشیدم.

حجم پروژه‌های انجام شده طی شش سال گذشته در چهار دهه گذشته در وزارت جهاد کشاورزی را بی سابقه بوده است.

تراز واردات مواد غذایی را از منفی ۸ میلیارددلار به منفی ۳.۱ میلیارد دلار کاهش دادیم  و این یعنی صرفه جویی ۵ میلیارد دلاری در واردات مواد غذایی از خارج.

بدری: وزیر هیچ اراده‌ای برای حل مشکلات کشاورزان ندارد

صدیف بدری در موافقت با استیضاح وزیر کشاورزی در نشست علنی امروز مجلس (چهارشنبه 23 اسفند 96)، گفت: مشکلات بخش کشاورزی را چه در تذکرات کتبی و شفاهی، چه در نطق‌هایم در مجلس و چه در دیدار با شخص وزیر به وی گوشزد کرده‌ام اما متأسفانه هیچ اراده‌ای در وزارت جهاد کشاورزی و شخص آقای حجتی در جهت رفع این مشکلات دیده نمی‌شود. 

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی در سال‌های گذشته در توزیع اعتبارات عملکرد مناسبی نداشته‌ است و علیرغم وجود قوانین روشن و صریح و تأمین مالی مورد نیاز در بخش مدیریت این منابع و توزیع امکانات در بین استان‌های کشور شاهد تبعیض و بی‌عدالتی که محصول سوءمدیریت شخص وزیر است هستیم. 

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در بحث بازاریابی محصولات کشاورزی شاهد خام‌فروشی هستیم، سهم میزان تولید محصولات با سهم میزان درآمد و ارزش افزوده محصولات با یکدیگر همخوانی ندارد و این امر باعث شده است تا کمترین میزان درآمد عاید کشاورزان، دامداران، روستاییان و عشایر کشور شود. 

بدری خاطرنشان کرد: عدم سرمایه‌گذاری مناسب در صنایع تبدیلی و صنایع بسته‌بندی و برندسازی باعث شده است تا در محصولات صادراتی نیز کمترین میزان ارزش افزوده نصیب کشور شود.

سعیدی: آقای حجتی! یک بار به میان کشاورزان می‌آمدید و درد آنان را می‌شنیدید!

نماینده مردم مبارکه گفت: کشاورزی که خودش زکات می‌داده الان زکات گیر شده است!

 آقای حجتی! یک بار به میان کشاورزان می‌آمدید و درد آنان را می‌شنیدید!

باغداران بهترین سیب را تولید می‌کنند، اما نمی‌دانند کجا بفروشند، در چنین موقعی ما آب‌سیب مکزیکی وارد کردیم!

 به برخی از شرکت‌های بخش خصوصی وزرات جهاد کشاورزی آسیب وارد شده و قیمت‌های محصولاتی مانند تخم مرغ افزایش یافته است.

جعفرزاده ایمن‌آبادی: کدام نماینده شام خورده است

نماینده مردم رشت در مجلس گفت: یک نماینده در استوری‌اش در اینستاگرام یک جمله نوشته و باید گفت که مرز بی‌انصافی تا کجا رسیده است.

ایشان نوشته‌اند:‌ «دولت شام داد تا وزیرانش بمانند»چرا سطح مجلس را پایین می‌آورید، کدام نماینده شام خورده است، من شخصا با استیضاح مخالف بودم، یک دلیل آنکه وقت مناسبی برای استیضاح نبود. اینکه بگویند یک وزیر را بیندازیم تا اقتدار مجلس حفظ شود باید بگویم این اقتدار مجلس نیست.

نیکزادی پنا:حجتی کاری کرده است کارستان

 حجتی وزارتخانه را در شرایطی تحویل گرفت که به یک وزارتخانه ورشکسته تبدیل شده بود و حتی کارمندان آن جایی نداشتند.

وقتی حجتی وزارت را تحویل گرفت، بخشی از لبنیات، گوشت و گندم کشور را هم وارد می‌کردیم.

حجتی کاری کرده است کارستان و یک وزراتخانه را از نابودی نجات داده است.

امروز کشاورزی در حال سامان گرفتن است، اجازه دهید این مرد برنامه نگر و علم‌گرا بخش کشاورزی را سامان دهد و کشاورزان نجات پیدا کنند.

لاهوتی:  در کجای دنیا در ۵ و نیم ماه، ۳۰ میلیون قطعه مرغ سوزانده می‌شود؟!

 لاهوتی، نماینده لنگرود در موافقت با استیضاح حجتی گفت :

 کشاورزی ما در حال نابودی است، چرا مخالفین استیضاح حجتی می‌گویند مشکلات این حوزه چه ربطی به حجتی دارد؟! آیا ما باید مشکلاتمان را به وزیر نفت بگوییم؟

 حجتی ۵ سال وزیر کشاورزی بوده و مکلف به برطرف کردن مشکلات بوده است.

 در کجای دنیا در ۵ و نیم ماه، ۳۰ میلیون قطعه مرغ سوزانده می‌شود؟!

 آقای حجتی! شما می‌توانستید با آنفولانزای مرغی مقابله کنید، چرا جلوی خیانت بزرگ به کشور را نگرفتید؟

 محصولات تراریخته نباید وارد می‌شد، آقای حجتی با واردات این محصولات سونامی سرطان را در کشور رواج دادید؛ نامه محرمانه سازمان بازرسی و وزیر بهداشت را بخوانید!

به خاطر منافع یک عده آدم‌های صاحب منفع که در دستگاه‌های دولتی نفوذ دارند، منافع ملی را به منافع آن‌ها فروختید!

شما چای و ابریشم این کشور را نابود کردید، آیا جرات دارید با دست پینه‌بسته چای‌کار دست بدهی؟

 دلم می‌خواهد گریه کنم! ۳ هزار زمین کشاورزی تغییر کاربری پیدا کرده و تبدیل به ویلا و ساختمان شده است!

مجلس رأی به ابقای حجتی در وزارت جهاد کشاورزی داد

وکلای ملت پس از شنیدن سخنان موافقان و مخالفان استیضاح و دفاع وزیر از عملکرد خود به این استیضاح رأی مخالف دادند.

محمود حجتی با 105 رأی موافق، 117 رأی مخالف و  7 رأی ممتنع از مجموع 229 نماینده حاضر در جلسه علنی مجلس در رأس وزارت جهاد کشاورزی ابقا شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
    76 2
    اگر عقلی در کله استیضاح کننده ها بود امروز را بیخیال میشدند چون مجلس دیروز خودش را استیضاح کرد و رای اورد که یک باند قوی دارد این دولت نجومی
    • IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
      68 0
      به نظرم علاوه بر نظر شما باید این را گفت که طرحهای دهن پرکن مثل از کجا آوردی و اموال مسولین هم صرفا شوی تبلیغاتی مجلس هست
    • علی IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
      101 0
      همه ماجرای استیضاح ها بخاطر بزک کردن دولت است که کنترل اقتصاد از دستش بیرون رفته یا بقولی دوپینگ دولت ؟
    • IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
      89 1
      ننگ ما این وزیر و این مجلس ماست
    • مدرس زمان IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
      3 0
      كجايي كلنل لياخوف كه مردم ايران را از دست اين مجلس بي خاصيت و وكيل الدوله هاي آن خلاص كني...
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
    84 3
    رای اعتماد دوباره مجلس به عباس آخوندی داغ همه ی حادثه دیدگان را تازه کرد مردم دیگر به مجلسی که لاریجانی رییس آن است اعتماد ندارند 22اسفند 96 روز روسیاهی مجلس باید نامگذاری شود خون جان باختگان حادثه معدن یورت گلستان، کشتی سانچی، قطار مشهد سمنان، هواپیمای تهران یاسوج و دهها حادثه دیگرکه زیر مجموعه وزارت راه و کار می باشد به گردن آن دسته از نمایندگانی که دوباره رای اعتماد به این دو وزیر دادن
    • US ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
      2 54
      اینکه کشتی رفته تصادف کرده به وزیر چ ربطی داره مثلا باید میرفت جلوی تصادف رو میگرفت با همین دلیل های کشکی امضا جمع میکنن و با جوگیری و .. نتیجش هم میشه اینکه استیضاح رای نمیاره در مورد هواپیما، اخه مگه هواپیما فروختن که این نخرید از اون ور مخالف خرید هواپیما بودید که اولویت کشور نیست از این رو هم میگید چرا هواپیما کهنه درب و داغون، سقوط میکنه
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
    91 3
    ... نمایندگانی که دیروز به آخوندی رای دادند انشالله عید امسال ماشین و هواپیمای خودشون و زن و بچه هایشان
    • IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
      50 1
      اییشالللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللا
    • ناشناس IR ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
      2 0
      چه نماینده ای ول کن داداش یارو نماینده موافق استیضاح اخوندی پورابراهیمی خودش رک گفت که براشون پیامک برای دادن عیدی فرستادن به شرط رای اوردن اخوندی
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
    22 16
    در دولت احمدی نژاد اورانیوم صادر کردیم در دولت روحانی کود انسانی وارد کردیم از کجا به کجا رسیدیم !!!!!!!
    • امیر IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
      1 7
      احتمالا خانم دکتر دستجردی هم بخاطر اعتراض به صادرات اورانیوم توسط احمدی نژاد برکنار شدند.
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
    18 0
    خدایا به فریاد ما برس فریاد رسی نیست
    • IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
      8 1
      ننگ ما این وزیر و این مجلس ماست
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
    14 12
    در دولت احمدی نژاد اورانیوم صادر کردیم در دولت روحانی کود انسانی وارد کردیم از کجا به کجا رسیدیم !!!!!!!
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
    40 0
    وزیر هنگام سخنرانی در مجلس ، متن دفاعیه را پیدا نمی کرد و از آقای بخشنده ( همکارش ) خواست متنی را که برایش نوشته بود پیدا کند.
  • رضا NL ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
    2 23
    از رای اعتماد مجلس محترم به وزیر جهاد کشاورزی که از خانواده معظم شهدا است و از بنیانگذاران جهاد و از سنگر سازان بی سنگر هستند و در رشد کشاورزی هم موفق بودند کمال تشکر را دارم
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
    60 1
    چه‌مجلس ضعیف و فرمایشی که نتونست وزیر استضاح کنه
  • رضي IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
    59 2
    نمايش مضحكي را لاريجاني وروحاني براي توهين به شعور مردم اجرا كردند
  • IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
    3 8
    انفلوانزای مرغی تقصیر وزیر هست؟این نمایندگان مجلس هم به خاطر اومدن تو قاب تلویزیون همه چیز میگن.
    • IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
      1 0
      نه لابد روستائیان باید مرغها رو واکسینه می کردن و بیماری رو کنترل میکردن دامپزشکها و ...کشکن
  • ناشناس IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
    0 0
    احمق خون کشاورزان وتوشیشه کرده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس