کد خبر 839678
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۲
برجام

خبرگزاری رویترز نوشت اروپا دوباره برای توافق هسته‌ای با ایران به مذاکره نخواهد نشست و شاید تنها ضمائمی را به آن اضافه کند و درصدد است با آمریکا یا بدون امریکا برجام را حفظ کند.

به گزارش مشرق، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در آخرین ملاقاتش با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خواستار تصحیح توافق هسته‌ای ایران و یا خروج از آن شده بود از سوی دیگر ترامپ برجام را بدترین توافق ممکن نامیده بود.

خبرگزاری رویترز در یادداشتی به قلم جیمز رابینز و دالیا داسا کای از تحلیلگران ارشد اندیشکده سیاست‌گذاری جهانی غیرانتفاعی آمریکایی «رند» نوشت، از ماه اکتبر 2017 ترامپ گفته بود که آمریکا آماده خروج از برجام است اما تمامی کشورهایی که برجام را امضا کردند بر این باورند که توافق هسته‌ای کارساز است. 

بیشتر بخوانید:

ترامپ به کنگره 60 روز وقت داده بود تا توافق هسته‌ای را بهبود بخشند یا آن را کنار بگذارند اما کنگره هیچ کدام از این اقدامات را انجام نداد. 

ماه ژانویه 2018 تحریم‌های مربوط به ایران را به تعویق انداخت و این اقدامی لازم برای حفظ توافق بود اما ترامپ تهدید کرده اگر اروپا برجام را اصلاح نکند، تا 4 ماه دیگر از آن خارج می‌شود. اکنون سوال حیاتی این است که آیا اروپا می‌تواند تا اواسط ماه می برجام را حفظ کند. 

این 2 تحلیلگر اندیشکده رند در ادامه برای رویترز نوشتند که اخیرا با سه اندیشکده اروپایی همکاری و پیشنهاداتی ارائه کرده‌اند و از آنجایی که امکان سیاسی آن وجود دارد، سازش از جانب دو سوی توافق نیز نیاز است. این اقدامات مد نظر با موضع محکم اروپا هماهنگ هستند و آن‌ها دوباره برای توافق به مذاکره نمی‌نشینند تنها آن را تقویت کرده یا ضمائمی بدان اضافه می‌کنند. 

رویترز در ادامه تاکید کرد، لازم نیست گفته شود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها پایبندی ایران به توافق اتمی را تایید کرده است. 

در ادامه یادداشت آمده است «ما چند اقدام را پیشنهاد داده‌ایم که شامل به کارگیری مکانیسمی درون توافق برای تقویت بازرسی‌های اتمی می‌شود. ما همچنین پیشنهاد پیگیری توافق‌های جانبی را دادیم که به عنوان ضمائم در آینده افزوده شوند، به اضافه انجمن‌های همکاری منطقه‌ای برای بررسی مسایل امنیتی وسیع‌تر خارج از دامنه توافق بویژه توسعه موشکی».

رویترز در ادامه نوشت ایران اخیرا گفته بود اگر از منافع اقتصادی توافق بهره‌مند نشود، از آن خارج خواهد شد. حسن روحانی رئیس جمهور ایران با فشار داخلی رو به افزایشی روبرو است و نتوانست انتظارات از توافق هسته‌ای برای بهبود شرایط اقتصادی ایرانیان را فراهم کند. ترامپ هم تهدید به خروج از برجام کرده است اما اروپا احتمالا به دنبال حفظ برجام با آمریکا یا حتی بدون آمریکا باشد. 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
    2 0
    جاوید برجام کبیر
  • هاتف IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
    5 1
    هالوها بازهم به کفار اعتماد می کنند.
  • حامد رنجبر IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
    4 0
    برجام بی سرانجامی که ملت هیچی ازش ندیدند
  • IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
    3 0
    با این حرفهاتون یک عده خر میش و اروپا اروپا از دهنشون نمی افته
  • US ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
    7 0
    از نظر حقوقی، با خروج هر یک از ارکان و طرفین قرارداد، از قرارداد، اون قرارداد نقض و باطل هست و البته مستلزم پیگرد قانونی نه پایبندی یک طرفه. اینکه طرفین مقابل یکیشون از قرارداد خارج بشه و بتونه به اعمال فشار خارج از قرار داد ادامه بده، و رفقاش بمونن و به اعمال فشار درون قرارداد ادامه بدن، و ایران بمونه که هم از طرف قرارداد بهش اعمال فشار بشه و هم خارج از اون، پس چه دلیلی بجز بلاهت و احمقی و سرسپردگی در پایبندی ایران به قرارداد نقض شده میتونه وجود داشته باشه؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس