image.jpeg

ایران به محض آن که حتی نیم گام در برابر آمریکایی‌ها در موضوع موشکی عقب نشینی کند، به گروگان زنجیره امتیاز دادن‌های بی‌پایان تبدیل خواهد شد.

سرویس جنگ نرم مشرق- اخبار ایران و تحلیل‌های پیرامون آن به طور مستمر در رسانه‌های خارجی  - اعم از غربی، شرقی و منطقه‌ای - منعکس می‌شود. نگاهی به موضوعات پرداخته شده درباره ایران می‌تواند تصویری کلی از نقاط تمرکز این رسانه‌ها در داخل و نحوه انعکاس و جهت‌دهی آن به فضای افکار عمومی در کشورهای خود و جهان ارائه دهد.

********

روزنامه لبنانی "الاخبار" در یکی از جدیدترین گزارش‌های خود با عنوان «موشک‌های ایران خواب را از چشم آمریکا ربوده است: هدف، اصلاح برجام است نه خروج از آن!»  به موضوع چالش‌های ایران و آمریکا پرداخته است.

این گزارش ابتدا به احتمال کنار گذاشتن توافق هسته‌ای ایران (برجام) توسط دولت ترامپ در دو ماه آینده اشاره می‌کند و در این رابطه به صحبت‌های مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا استناد می‌کند که در جاهای مختلف گفته است: ترامپ رئیس جمهور آمریکا از توافقنامه هسته‌ای با ایران در صورتی که تغییرات مدنظر آمریکا در آن اعمال نشود، خارج خواهد شد.

الاخبار سپس به گره‌گشایی از استراتژی دولت‌ آمریکا اقدام می‌کند: «به‌رغم آن‌که حس انتقام‌جویی از ایران (به دلایل شکست نظامی در منطقه) بر مسئولان کاخ سفید غلبه دارد، اما خروج از توافقنامه هسته‌ای به احتمال (زیاد) هدف واقعی متمرکز شدن مجدد واشنگتن بر تهران نیست. به احتمال زیاد،‌ واشنگتن اکنون به دنبال ایجاد تغییراتی ریشه‌ای در توافقنامه هسته‌ای از یک سو و ارتباط دادن آن با برنامه موشک‌های بالستیک ایران از سوی دیگر و همچنین مهار کردن نقش فزاینده تهران در منطقه است».

عنوان گزارش روزنامه لبنانی الاخبار: موشک‌های ایران خواب را از چشم آمریکا ربوده است: هدف، اصلاح برجام است نه خروج از آن!

این روزنامه لبنانی سپس با اشاره به بعضی از جزئیات متن برجام، بیان می‌کند که نظامیان آمریکایی در بخش مربوط به اصلاح توافقنامه هسته‌ای، پیشنهاد می‌کنند که محدودیت‌های بیشتری بر ایران تحمیل شود که شامل کاهش درصد غنی سازی اورانیوم است که تهران حق ادامه آن را طبق توافقنامه هسته‌ای وین به دست آورد (٣,٦٧ درصد). نظامیان آمریکایی همچنین خواستار تفکیک شمار بیشتری از زنجیره دستگاه‌های غنی سازی اورانیوم از یکدیگر هستند تا توانایی ایران برای از سرگیری سریع فعالیت برنامه هسته‌ای‌اش کاهش پیدا کند.

بیشتر بخوانید:

وحشت واشنگتن از اتحاد ایران با روسیه و عراق

این گزارش معتقد است که اصلاح توافقنامه هسته‌ای یا خروج از آن هیچ ارتباطی با مذاکره درباره برنامه موشک‌های بالستیک ایران ندارد، زیرا در توافقنامه وین هیچ متنی درباره برنامه موشکی ایران وجود ندارد و صرفاً به ممنوعیت توسعه موشک‌های حامل کلاهک‌های هسته‌ای اشاره شده است: «همچنین نشانه‌ای از اقدام ایران به توسعه موشک‌هایی که توانایی حمل کلاهک هسته‌ای را داشته باشد، دیده نمی‌شود. به‌رغم آن‌که دستگاه اطلاعاتی آمریکا از در دست توسعه بودن موشک‌هایی از نوع "اس.اس.ان - ٢٢" و "ای - ١١٥" و "کی. اچ - ٥٥" در ایران خبر داده که توانایی حمل یک بمب هسته‌ای متوسط را دارند، اما گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان وجود هر نوع برنامه هسته‌ای نظامی در ایران را از ده سال پیش تاکنون تکذیب می‌کند. اما مطرح کردن موشک‌های بالستیک به عنوان شرط در معامله‌ای که واشنگتن و همچنین پاریس به دنبال آن هستند، منعکس کننده دغدغه‌های آمریکا و غرب و ایران و کشورهای خلیج [فارس]، جدا از برنامه هسته‌ای است».

الاخبار: ایران به محض آن که حتی نیم گام در برابر آمریکایی‌ها (در موضوع موشکی) عقب نشینی کند، به گروگان زنجیره امتیاز دادن‌های بی‌پایان تبدیل خواهد شد

الاخبار با بیان این‌که تلاش آمریکا برای مرتبط کردن برنامه موشک‌های بالستیک ایران با برنامه هسته‌ای این کشور هدفی جز مهار کردن قدرت دفاعی تهران را دنبال نمی‌کند، نوشت: «هرچند اتحادیه اروپا با درخواست آمریکا برای تعدیل توافقنامه هسته‌ای یا خروج از آن مخالف است، اما کشورهای اروپایی با مذاکره درباره برنامه موشکی ایران مخالف نیستند، بلکه از تهران می‌خواهند امتیازاتی در این زمینه بدهد. اروپایی‌ها به این ترتیب در ظاهر خود را از آمریکا متمایز نشان می‌دهند که علت آن نیز منافعی است که آنها در بازار ایران دارند. اما این موضع آنها با اهداف آمریکا و اسرائیل برای مهار کردن نفوذ منطقه‌ای ایران همسو است».

این روزنامه لبنانی در انتها این‌گونه نتیجه‌گیری می‌کند: «ایرانی‌ها متوجه هستند که اگر در زمینه ارتباط قائل شدن بین برنامه موشک‌های بالستیک و نقش منطقه‌ای ایران دچار لغزش شوند، در درجه نخست قدرت تحرک آنها در منطقه محدود خواهد شد، آن‌هم در شرایطی که رویارویی با آمریکا در سوریه و عراق و یمن در حال تشدید شدن است. همچنین، صرف پذیرفتن این ارتباط به این معنا نیست که معامله به نتیجه خواهد رسید، به‌ویژه که نمی‌توان به تعهدات دولت آمریکا اعتماد کرد که در صدد است با ادامه دادن به سیاست مهار ایران و مانع‌تراشی در مسیر سرمایه‌گذاری خارجی و اروپایی در این کشور به رغم توقف تحریم‌ها طبق توافقنامه هسته‌ای، این توافقنامه را از درون تهی کند. از این رو، ایران به محض آن که حتی نیم گام در برابر آمریکایی‌ها عقب نشینی کند، به گروگان زنجیره امتیاز دادن‌های بی‌پایان تبدیل خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

فرانسه بدنبال میانجی‌گری میان ایران و آمریکا / عراق راه را به سوی ایران پاک‌سازی می‌کند

********

روزنامه ایتالیایی «ایل جورناله» ( Il Giornale) در یکی از جدیدترین گزارش‌های خود با عنوان «ایران محور با افغانستان را ایجاد می‌کند و این به لطف آمریکا نیز هست» به موقعیت ایران در افغانستان پرداخته است.

این گزارش ابتدا به حمایت ایران از دولت کابل در امر مبارزه با تروریسم اشاره می‌کند و در این رابطه به صحبت‌های وزیر دفاع ایران در دیدار با معاون وزیر دفاع افغانستان که گفته بود جمهوری اسلامی ایران بدون قید و شرط در جست و جوی صلح، ثبات، آرامش و امنیت برای کشورهای همسایه است، استناد کرده و بیان می‌کند که این رویکرد ایران حرکتی جالب توجه است که به میزان فراوانی چارچوب روابط مبتنی بر قدرت در آسیای میانه را دگرگون می‌سازد؛ منطقه‌ای که در آن تاکنون آمریکا بزرگ ترین متحد دولت افغانستان بود که البته به تازگی در حال تغییر موضع است.

عنوان گزارش روزنامه ایتالیایی ایل جورناله: ایران محور با افغانستان را ایجاد می‌کند و این به لطف آمریکا نیز هست

این روزنامه ایتالیایی این رویکرد ایران را از برخی جهات یادآور سیاستی می‌داند که ایران در عراق از آن حمایت کرده است؛ رابطه‌ای که در طول زمان بهبود یافته و از یک جهت از افزایش نقش ژئوپلیتیک ایران در آسیا و برعکس از کاهش رهبری آمریکا در منطقه حکایت دارد.

"ایل جورناله" سپس ادامه می‌دهد: «در ماه فوریه، وزرای دفاع ایران و افغانستان از دولت‌های خود خواستند تلاش‌های بیشتری به منظور تقویت همکاری دو جانبه و منطقه‌ای در امر مقابله با تروریسم و به ویژه به منظور انتقال گروه‌های تروریستی از سوریه و عراق به افغانستان به کار بندند. گروه‌هایی که با ایجاد یک جبهۀ واحد و قابل انعطاف در مرزهای غربی و شرقی ایران امنیت این کشور را به خطر می‌انداختند.

بیشتر بخوانید:

ایران بی‌شرم است یا اسراییل؟ / آیا ایران دوباره آمریکا را در عراق شکست می‌دهد؟

این رابطه‌ای است که تهران در طول زمان ایجاد کرده و با آنکه طی ماه‌های اخیر به طرز موثرتری نمایان شده، در واقع دارای ریشه‌هایی دیرینه‌تر بوده و تحکیم آن از برخی جهات مرهون مداخله گرایی آمریکا نیز است. همان‌گونه که پیش از این در تابستان سال ٢٠١٧ کارلوتّا گال برای نشریۀ نیویورک تایمز نوشته بود، سیاست آمریکا در آسیای میانه و غرب آسیا (خاورمیانه) در عمل دو قدرت مهم مخالف ایران را در هم شکست: قدرت صدام حسین در عراق و قدرت طالبان در افغانستان».

ایل جورناله: در سال ٢٠١٧ ایران و افغانستان اولین دور گفتگوهای خود را در سطح عالی و در خصوص یک سند شراکت راهبردی جهانی به عنوان بخشی از تلاش‌ها در جهت تقویت روابط دو جانبه در بخش‌های مختلف از جمله امنیت، دفاع، اقتصاد، فرهنگ و آموزش، برگزار کردند. تصویر: «محمد اشرف غنی» رئیس‌جمهور افغانستان

این گزارش با اشاره به این موضوع که تهران دقیقاً به لطف مداخله‌گرایی دشمن اصلی‌اش، آمریکا موفق شد دو دشمن خود را نابود سازد، نوشت: «ایران از این طریق امتیاز مضاعفی کسب نموده است. از یک سو باعث شد که دولت‌های مخالف آن به طور قطعی کنار بروند و از سوی دیگر در سیاست همان دو کشوری نفوذ یافت که زمانی دشمنش بودند تا آنها را به شریک خود تبدیل سازد و این امر بسیار مهم‌تر است. در عراق، جنگ علیه دولت اسلامی و مداخلۀ اساسی شبه‌نظامیان شیعه متحد تهران در عمل محوری را میان بغداد و تهران ایجاد کرده و تقویت نموده است که امروز نیز ضربۀ محکمی برای راهبرد آمریکا در غرب آسیا (خاورمیانه) به شمار می‌آید. در حالی که در افغانستان نه تنها آمریکا دولت طالبان را از کشور ریشه کن ساخته، بلکه امروز ایران روابطی را با طالبان و نیز با برخی از شبه‌نظامیان مهم شیعۀ این کشور و به منظور مقابله با دولت اسلامی برقرار کرد. طالبان که به نوعی از چین جواز سیاسی کسب نمود، اکنون در مقابل تهدید پرچم‌های سیاه ایران را مخاطب خود می‌بینند در حالی که شاهد درهای بسته از سوی آمریکا هستند».

این روزنامه ایتالیایی با بیان این‌که وضعیت عراق و افغانستان برابر نیست، اما معتقد است که راهبرد ایران در این دو کشور مشابه است: «تهران در کشوری که ممکن است به مهره‌ای اساسی در عرصه‌ای تبدیل شود که آن را به غول چینی پیوند می‌دهد، بسیار مانور می‌دهد و حتی دست به قمار می‌زند. چین شریکی مهم برای اقتصاد ایران به شمار می‌آید. راهروی میان چین و ایران برای هر دو کشور مفید بوده و اینجا است که می‌توان یک کلید تفسیری برای راهبرد تهران شناسایی کرد. از منظر زیربنایی افغانستان به همراه پاکستان یک گذرگاه اجباری به شمار می‌آید. کالاها و ابزارهای چینی باید از سرزمین تحت نظارت کابل عبور کنند که هم اکنون نیز مبتلا به منافع فراوان حتی رقیبش کشور هند است. ایران می‌تواند از این بازی امتیازات مهمی کسب نماید. می‌تواند با دور کردن نیروهایش از مرز شرقی منافع آمریکایی‌ها را هدف قرار دهد. می‌تواند محور خود را با چین از طریق جادۀ جدید ابریشم تحکیم بخشد. می‌تواند به تجارت هند که قصد دارد دقیقاً با عبور از ایران و بندر چابهار به بازارهای آسیای میانه دست یابد، کمک کند و سرانجام می‌تواند با مغلوب ساختن داعش و یافتن تیمی با طالبان، قطعۀ مهمی را به ثبات و امنیت بیفزاید».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 66
  • در انتظار بررسی: 8
  • غیر قابل انتشار: 99
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    29 67
    ایران اگر از موشکهایش علیه اسرائیل استفاده نکند بهتر است موشک را هم بدهد برود
    • سلام IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
      58 26
      موشک سلاح بازدارنده است اختیار آن با نیروهای مسلح است دستگاه دیپلماسی و رئیس جمهور و .. در این بین هیچ صلاحیتی ندارند .... می خواهد کشور را به رفراندوم سوق بدهد برای برزمین گذاشتن سلاح نیروهای مسلح یعنی تسلیم کشور برای اشغال یانکی ها این اتفاق نخواهد افتاد اگر برفرض محال چنین شود تصمیم گیران چنین ننگی که رخ بدهد که نمی دهد مسؤلیت آن متوجه فرماندهان نیروهای مسلح خواهد بود باید قاطعانه وزرا را نصیحت کنند تا کشور هم متهم به مدیریت پادگانی نشود همان حرفی که بصورت رمز بوسیله اسحاق جهانگیری در مناظره انتخاباتی به آقای قالیباف بصورت رمز برای خارجی ها بیان شد بوسیله .... نیز در مناظره اول گفته شد اما ساده انگارانه بود و .... دنبال فرهنگ سازی نامربوط برای تسلیم و ضایع کردن نیروهای مسلح هستند مردم بیدارند پیرامون سلاح سربازان نیروهای مسلح از داخل هرکس دشمن را همراهی کند اعدام و محاکمه صحراحی جرم او نلقی شود .
    • US ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
      56 68
      عقل کل...! اسراییل چند صد موشک هسته ای داره...بزنیم ..قطعا میخوریم...! شک نکن.
    • IR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
      17 5
      اگر ایران در مورد موشکها مذاکره ویا کوتاه بیاید مسلما مردم نسبت به نظام دلسرد میشوند ودیگر حمایت نخواهند کرد چون ملت برای نظام این همه فداکاری کردند وسالها سختی کشیدند تا روزی قدرتمند شوند واما اگر خدای نا کرده به بهانه مذاکره قدرت دفاعی را از دست بدهند . دیگر هیچی برای کشور نمیماند .از طرفی دشمنان ایران نظیر عربستان خودرا با مدرنترین سلاح ها مسلح میکنند حتی عربستان با تمام توان دنبال سلاح هسته ای است آن موقع دشمنان داخلی ونفوذی ها ذمذمه مذاکره در مورد موشکها تلقین میکنند
    • کمالی IR ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
      5 3
      فوری‌‌‌ و مهم! بسم‌ الله آریایی، توسری اروپا و شکلات آمریکا؟؟! خبرگزاریها به نقل از رویترز خبردادند ترویکای اروپایی برای حفظ برجام تحریم‌هایی جدید علیه ایران پیشنهاد کردند!!؟ این حرکت تحقیرآمیز یعنی ایران اگر میخواهد آمریکا شکلات برجام را از او‌ نگیرد باید قبول کند از اروپا هم توسری بخورد! ضمنا با این وجود حق خوردنش را هم‌ ندارد و فقط میتواند دلخوش به اسمش باشد! تضمینی هم برای جلوگیری از تحریمهای دیگر وجود ندارد! مطمئنا قبول چنین توهینی به رفراندوم گذاشته شود هم مانند حذف یارانه جواب «نه۹۷درصدی» میگیرد ولی حضرات پندنگرفته از هشدارهای رهبری باز کارشان را میکنند!؟ لذا چاره کار این است این پرونده حیاتی در این مقطع از دست مردودین برجام بدفرجام خارج شده و‌ در یک‌ سطح عالی‌ به اروپا بفهمانیم این حرکت یعنی خروج اروپا از برجام که منجر به خروج قطعی ایران خواهد شد! اگر چنین برخوردی نکنیم قطعا این سیاست موذیانه غرب بصورت چرخ دنده ای غیرقابل برگشت، لحظه به لحظه ایران و اقتصادش را محبوس تر و زنجیرشده تر میکند تا نابودی کامل باهدف انفجار از درون و بلافاصله حمله خارجی و‌ کشتار تا تجزیه بلاشک خاک کهنش! پس آریاییها و وطن پرستان هم دیگر نباید سکوت کنند و از متهم‌ شدن به دلواپسی نهراسند! زنهار! #اروپا_آمریکا #تحریم_تحقیر #سیاست_چرخ_دنده #انفجار_حمله_تجزیه #خلع_مردودین #نجات_ایران
    • IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
      2 12
      هسته ای را که دادید رفت موشکی را هم خواهید داد...اینا همش بازیه ما مدتهاست تسلیم شده ایم
    • IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
      3 7
      هسته ای را که دادید رفت موشکی را هم خواهید داد...اینا همش بازیه ما مدتهاست تسلیم شده ایم
  • IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    70 29
    امتیاز دادنها دیگه تمام شده . هر کسی اگر حتی نیم قدم عقب نشینی کنه باید قلم پایش را شکست!
    • IT ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
      33 32
      به اضافه گردنش، و بی آبرو کردنش
    • IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
      24 11
      اگه لازم باشه می جنگیم ولی از اقتدارمون عقب نشیتی نمی کنیم . این حرفها که میزنن فقط رجزخوانیه تا ما رو بترسونن اگر می تونستند تا حالا صدبار ایران رو نابود میکردن.
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    46 26
    به نظر من هرگونه مذاکره و عقب نشینی در زمینه توان موشکی خیانت است البته بهتر و پسندیده تر است که آزمایشها و پیشرفتهای حاصل در این زمینه هم بی سر و صدا و بدون تبلیغات و حاشیه انجام شود
    • IR ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
      8 46
      آزمایش های علنی و پر صدا هم لازمه تا دشمن اشتباه محاسباتی نکنه
  • IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    60 25
    مرگ بر امریکا
    • IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
      5 24
      مرگ بر امریکا و بزک کنندگان چهره پلید شیطان بزرگ و کسانی که شیطان را کدخدا می پندارند.
  • US ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    30 68
    این موشک ها اصلا ارزش نگهداری ندارند...یک مشت تیر تخته سوخت مایع با تکنولوژی 1950 میلادی با خطای بالا..که اگر کلاهک اتمی داشتند ی ارزشی داشت...فقط ذوالفقار خوبه..
    • محمد IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
      28 19
      خفه شو اونی که ارزش نداره تویی براهمینه اربابت برا فعالیت موشکی ایران اینقدر بالا پایین میپره
    • IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
      26 20
      چن وقت پیش داداش داعشیاتو همین موشکا به صورت دقیق زدن. بعدشم به فرض محال دقیق و جدید هم نباشه، بازم دلیل نمیشه بدیمشون بره
    • US ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
      23 60
      بیایید مثل پاکستان باشیم...هم موشک 8 هزار کیلومتری داره. هم کلاهک و بمب اتمی. ولی هیچکی کارش نداره. چون قصد نابودی کشوری رو نداره.
    • IR ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
      7 12
      به US ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵ همین مانده پاکستان بشود الگوی شما! کشوری آمریکا آزادانه هر روز یکجایش بمباران می کند!
    • IR ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
      8 15
      خدا ما رو از دست این اجنبی پرستا بی ناموس نجات بعده جانم فدای رهبر
    • IR ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
      5 14
      اره 20 تا موشک هوا کردید کلا 3 تاش خورد تو سوریه که اصلا معلوم نشد کجا خورده
  • IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    60 18
    به کوری چشم آمریکا موشک ها فقط دفاع است حمله کند تا ببینداسراییل می ماند یانه
  • IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    15 31
    کم کم ایران داره یه ایالت امریکا میشه
    • IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
      27 24
      نام و حروف آمریکا یعنی نفرت ایران ایارن است و بیشه شیران روز و زاهدان شب است - مرگ بر آمریکا
  • IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    24 23
    زرررررررررررررت به همین خیال باش اونا می نشینن که ما بهشون برسیم حداقل صد سال عقب تریم ..
    • شهرام IR ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
      20 4
      خطاب به 17:47، خیر اونا نمیشینند که ما بهشون برسیم ،ولی سرعت ما هم در این زمینه خیره کننده است، البته امثال شما باید هم سواد خودتونو بالا ببرید وهم چشمای خمارتونو باز کنید، تا متوجه این سرعت بشید ، در ضمن بیجا کردی که صد سال عقب تریم، ایران در زمینه تکنولوژی موشکی جزو کشورهای پیشرو جهان محسوب می شود، برای همین هم غربی ها برای محدود سازی توان موشکی ایران خودشونو به در و دیوار می زنند و مرتب جیغ بنفش می کشند.
    • IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
      3 16
      تو بله - البته ادب زبانت هم که گویای پیشرفتتت است - همه ایرانی مثل تو نیستند
  • IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    25 62
    موشکها و صنایع نظامی غیرقابل مذاکره است و عاقل از یک سوراخ دوبار گزیده نمیشود. برجام برای هفت پشتمان کافی است.
  • IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    68 23
    منافقان داخلی با نیت باطل دارند کشور را طوری کنند که مردم در تنگناه قرار گرفته تا نیت صهیونیست جهانی یعنی عقب کشیدن ایران از غرب اسیا واز بین بردن سلاح کشور به دست خودمان انجام شود وتا چقدر موفق شوند به ما مردم بر می گردد
  • US ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    14 5
    اره همان امتياز كه اين بيشرمها به صدام و قذافي دادند ، اين در اين چاله نخواهد افتاد ، انشاالله
  • IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    16 11
    اگه حتی به اندازه مورچه،باز هم به آمریکا امتیاز بدیم اوج خیانت و ذلته.نباید به هیچ وجه کوتاه بیایم.اونا هیچ وقت سیر نمیشن.یک امتیاز که بدیم باز هم امتیاز میخوان
    • IR ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
      3 6
      نفست از جای گرم بلند میشه برادر. اقتصاد کلنگی در حال ورشکستگی ایران رو میخوای چیکار کنی
    • IR ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
      4 2
      fi IR ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵ راهش این است که مهار اقتصاد را از دست تکنوکراتها بگیریم به همان موشک سازها بسپاریم.
  • AE ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    15 10
    دقیقا ایران در بین یک دوراهی قرار گرفته که انتخاب هر کدام خطراتی بسیار دارد.از یک سو عقب نشینی که منجر به باج خواهی بیشتر آمریکا می شود و از یک سو مقاومت که باید در انتظار عواقب تحریم و تهدید ماند.
  • IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    24 34
    درخائن بودن کسیکه حرف ازمذاکره موشکی ومنطقه ای باامریکا میزند شک نکید
  • IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    6 7
    آمریکا به هیچ عنوان از توافق هسته ای بصورت یکجانبه خارج نخواهد شد چون باعث انزوای جمهوریخواهان در امریکا و اروپا میشود .بلکه هدف آنها قانع کردن اروپا به همکاری جهت توقف یا تحت کنترل قراردادن برنامه موشکی ایران بعنوان یکی از ابزارهای بازدارنده قوی ایران است.
    • IR ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
      2 1
      امریکا دیگه اون امریکای سابق نیست هر کاری ازشون بر میاد
  • IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    17 5
    مذاکره موشکی آغاز دومینوی مذاکرات برای تمام امور خواهد بود آمریکا راهش رو یافته اجازه بده یه لحظه سرش رو از اب بیاره بیرون یه نفس بگیره(برجام) دوباره سرش رو فرو کن زیر اب (تحریم) تا دست و پا بزنه و همین طور ادامه بده تا به تمام خواسته هات برسی حالا خود دانید به نظر من ایران باید موشک 4000 کیلومتری تست کنه اروپا رو زیر برد ببره بعدا بگه حالا بیا مذاکره کنیم به مرگ بگیر تا به تب راضی شه
  • IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    16 8
    همان که امام گفت امریکا جرات حمله به ایران را نداردو دنبال یار پیدا کردن برای حمله به ایران و فرانسه قاشق نشته و فضول و دخالت در منطقه است و عربستان سگ در بار اسراییل و انگلیس و امریکا و این ها کاری نمی توانند بکنند و مثل سگ پارس می کند
  • IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    25 7
    جناب سلام من دلم میخاد هرچه سریع تر اصول گرایان سریع بیان سرکار ببینیم چطور اباد میکنن. چطور صلاحیتشون نشون میدن
    • IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
      3 12
      شورای نگهبان نمیذاره . اصلاح طلبا قبضه کردن همه چی رو .
  • IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    9 29
    تا حالا اصلاح جَلَبان هرکاری ، هر کاری که عشقشون بوده و مرضی دل کدخدا انجام دادن آب هم از آب تکون نخورده . نکنه موشکی هم بدن بره .
  • US ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    5 12
    بعضی ها بگونه ای سخن می گویند که گویا یکی از نیروهای دشمن است. همین موضعگیری ها و مخالفت های شدید با ایران نشانه قدرت آن است. ایران ثابت کرده که می تواند پوزه ای آمریکا را به خاک بمالد. ترس از امریکاو... خود مایه شکست است. نباید از یک مشت یهودی ترسو ترسید که اگر حمایت رب وعرب ها نباشد دو روزه هم دوام نمی آورد.
  • SE ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    10 0
    مگر دولت مردان دولت روحانی عقلشان زایل شده که در باره حقوق موشک و هوافضا عقب نشینی کنند؟!
  • IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    1 21
    با این مسئولینی که داریم می ترسم چند روز دیگه ناموس مردم را هم برا مذاکره بذارند
  • DE ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    1 3
    جناب پرفسور شهرام همه فن هری یا کوری یا خودت رازدی به کوری
    • شهرام IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
      3 1
      خطاب به 21:42،کور تو هستی که کامنتتو اینجا گذاشتی بدبخت، در ضمن روی املای کلمات کار کن که به جای همه فن حریف ننویسی همه فن هری!!!!! به کوری چشم امثال تو و اربابان ابلهت، توان موشکی ایران روز به روز پیشرفت بیشتری می کنه .
  • IR ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    1 1
    به نظر من ایران تو این برهه از زمان باید از نظر نظامی تمام عیار باشن این سلاح است که از وطن حفاظت میکند اگر خواب هستید از خواب بیدار شوید و دست و صورت خود را بشویید
  • ناشناس IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    9 1
    سیاست پدر ومادر ندارد زیادتحلیل نکنید همه جوانب را باید درنظر گرفت احساساتی برخورد کردن درهر کاری اشتباه است
  • US ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    3 8
    این احتمالا شهرام شب پره هست الانم داره از لسانجلس امریکا میخونه.خخخخخخخخخخخ
    • شهرام IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
      4 1
      خنگول اگر شهرام شب پره بودم که با پرچم ایران کامنت نمی ذاشتم.
  • ازربایجان IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    1 4
    چارتا موشو انداختن ماهی تابه هی حرف میزنن
  • محمد IR ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    5 6
    با این سیاست های جمهوری اسلامی کل جوانی مردم یا تو تحریم هستی و الان هم موشکی هدر شد و رفت
    • IR ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
      4 1
      کلا بدهیم همه چیز را برود تا مردم مثل خوک زندگی کنند مبادا عمرشان تلف شود!
  • سیدیازاج IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    2 10
    قرار نبود بعد از اتمام برجام،مجددا پیرامون آن مذاکره شود،اما انچه اخیرا روی داده همان برجام 2 می باشد وبدنبال آن برجام 3هم اجرایی خواهد شد وبرابر قرائن وشواهدی که دیده می شود به احتمال زیاد متاسفانه بر روی نیروی موشکی ایران مذاکره خواهد شد وایران به صورت پنهانی کوتاه خواهد آمد،ایران راه کارهای راهبردی خوبی دارد که اگر بصورت پنهانی آنها را اجرا نماید حتما حتما نتیجه خواهد گرفت منتها هزینه هنگفتی برای ایران خواهد داشت ولی ارزش آن را خواهد داشت.
  • IR ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    2 3
    تا روحانی هست آمریکا می چسبونه باید منتظر سیلی سخت بود
  • FR ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
    6 2
    انرژی هسته ای داشتیم دلار سه هزار تومان بود دادن رفت شد بنج هزار موشکها رو بدن بره دلار میشه ده هزار حسن روحانی بهت رای دادیم ملت و ذلیل کردی
  • م IR ۰۳:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
    3 4
    بعضی انقدر از دنیا عقبند که نمیدانند ایران جزو چند کشور موشکی جهان است حرف کوچه وبازاری وشبکه اراییلی بی بی سی را تکرار میکنند بدبخت سری به پاکستان افغانستان سوریه عراق ترکیه یمن بحرین و... بزن ببین دنیا چه خبره اینها همه با دوستان امریکایتون که ریس جنایتکاران عالم است دوستند ببین با اینها چکار کردن فردا که بیان به تو نمیکند دوست ما بودی سرت بریده میشه و... تا اخر بخوان تا کی بعضی خوابند
  • AU ۰۳:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
    5 5
    هر وقت جای اینگونه صحبتها شروع شد به فاجعه میز خود کشی رسیدیم. بسه آقایون بسه انقدر وادادگی. اگر کشور از عواملی که در حال بهم ریختن اقتصاد و پشتوانه تولید هستند پاکسازی شود آنوقت شما بودجه و برنامه مشخص و کافی برای هدایت همه امور کشور و خارج از مرزها را دارید.
  • IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
    1 3
    ایران الان با زمان قاجار که یکی از ننگین ترین دوران ایرانه فرق میکنه؟اون قراردادهای ننگین و دادن خاک ایران ایران الان هم قرار داهای ننگین نفتی و گازی و هودرو و... مفت فروشی خاک کشور به امارات و خام فروشی و فساد خیلی مسئولین و...فقط اونها در 100 سال الان در یک تایم کوتاه
  • IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
    2 0
    هههههههه
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
    1 2
    شهرام شبپره کجا رفتی دیگه پیدات نشد.خخخخخخخ
    • شهرام IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
      2 1
      شهرام شب پره تو آمریکاست خنگول، هر گردی که گردو نیست/
  • IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
    1 2
    شهرام تربچه چرا جواب نمیدی.خخخخخخخخخ
    • شهرام IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
      2 2
      تربچه خودتی خنگول، دردت چیه بدبخت؟!!!!!
  • مهدی IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
    5 6
    هرکس در خصوص صنایع موشکی و کم کردن برد آنها یا غیره ... با اجنبیان مذاکره کند بهتر است اول برای خود قبری بکند بعد به مذاکره برودبی ملاحظه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس