کد خبر 838422
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۴
میانمار

رئیس کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل خواستار ارجاع پرونده جنایت‌ها علیه مسلمانان میانمار به دادگاه جنایی لاهه شد.

به گزارش مشرق، «زید رعد الحسین» کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل امروز (جمعه) درخواست کرد پرونده جنایت‌های دولت میانمار علیه اقلیت مسلمانان روهینگیا، به دادگاه لاهه ارجاع شود.

رعد الحسین طی نشست خبری در ژنو از مجمع عمومی سازمان ملل درخواست کرد که هرچه سریعتر خشونت‌هایی که ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیا انجام داده را به دادگاه جنایی بین‌المللی (ICC) ارجاع دهند تا مورد پیگرد قرار بگیرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» وی همچنین از دولت میانمار خواست که به ناظران بین‌المللی اجازه دسترسی به ایالت راخین را بدهد تا درباره آنچه که «نسل‌کشی» علیه اقلیت مسلمان یاد می‌شود، تحقیق کنند.

بیشتر بخوانید:

کانادا ژنرال میانماری را تحریم کرد

شواهد جدید از کشتار و دفن جمعی مسلمانان روهینگیا

ارتش میانمار ده‌ها روستای مسلمانان را نابود کرده است + تصاویر ماهواره‌ای

رئیس کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در ادامه افزود: «ما می‌گوییم که در آنجا (روهینگیا) قویا سوءظن‌هایی درباره وقوع نسل‌کشی وجود دارد. اما فقط یک دادگاه (لاهه) می‌تواند آن را تایید کند».

رعدالحسین پیشتر گفته بود که خشونت‌ها علیه مسلمانان روهینگیا کاهش پیدا نکرده  و به همین دلیل آنها هنوز در حال فرار از این منطقه هستند.

از روز 25 آگوست پس از آن‌که موج جدید خشونت‌ها علیه مسلمانان روهینگیا آغاز شد، خانه‌هایشان به آتش کشیده شد و زنان و کودکانشان مورد تجاوز ارتش میانمار قرار گرفت که در نتیجه آن بیش از 700 هزار نفر از این افراد آواره شده و به بنگلادش گریخته‌اند.

مسلمانان میانماری ساکن ایالت راخین در غرب میانمار به نام مسلمانان روهینگیا شناخته می شوند. آنان دست‌کم از سال 2012 مورد حمله بوداییان هستند و آنچه بر شدت این وضعیت می‌افزاید سکوت مقامات دولتی است تا جایی که گاه نظامیان دولتی نیز در اقدامات خشونت‌بار سهیم می‌شوند.

بنگلادش و میانمار در تاریخ 23 نوامبر توافق‌نامه‌ای را به منظور بازگشت آوارگان روهینگیایی امضا کردند که طبق آن قرار بود روند بازگشت از 23 ژانویه آغاز شود اما این اتفاق رخ نداد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس