غوطه شرقی دمشق سوریه

در حال حاضر حدود ۲۵ درصد از مناطق تحت اشغال عناصر تروریستی در غوطه شرقی دمشق پاکسازی شده است.

به گزارش مشرق، کاروان های نظامی نیروهای ویژه ارتش سوریه (نیروهای تحت فرمان سهیل نمر) اواخر ماه گذشته (بیست و نهم بهمن ماه) از شرق استان ادلب به سمت پایتخت کردند تا ضربان قلب دمشق را با پاکسازی غوطه شرقی به حالت عادی بازگردانند.

نیروهای تحت فرمان «سهیل نمر» به همراه یگان های نظامی گارد ریاست جمهوری و دفاع ملی سوریه با پشتیبانی یگان موشکی، توپخانه و جنگنده های روسی، عملیات علیه تروریست ها را برای پاکسازی ۱۲۵ کیلومتر مربع مساحت اشغالی از  ششم اسفنده ماه آغاز کردند.

نقشه میدانی غوطه شرقی دمشق
برای مشاهده اندازه اصلی روی نقشه کلیک کنید

در ۶ سال گذشته، عناصر تروریستی در غوطه شرقی یک تهدید جدی برای پایتخت بوده اند و با حملات خمپاره ای و موشکی، صدها تن از شهروندان بی گناه را شهید و زخمی کردند و امنیت و آرامش را از شهر دمشق گرفته اند.

با شروع عملیات یگان های زمینی نیروهای ارتش سوریه در غوطه شرقی، خبرسازی و سناریوی تکراری حمله شیمیایی که پیش‌تر هم اجرا شده بود به تیتر یک رسانه های غربی - عربی - صهیونیستی تبدیل شد تا عملیات در این محور متوقف شود.

در همین رابطه بخوانید:

راز بزرگ آغاز عملیات نیروهای متحد در پایتخت سوریه/ طرح آمریکا برای حمله به دمشق همزمان با جوسازی رسانه‌ای در غوطه شرقی ناکام ماند +نقشه میدانی و تصاویر

رسانه‌های حامی گروه‌های تروریستی تلاش کردند با خبرسازی، اهرم فشار را برای تهدید دمشق حفظ کنند چرا که مناطق تحت اشغال در غوطه شرقی با وجود مساحت بسیار کم با مرکز پایتخت فاصله چندانی ندارند اما ببرهای سوریه در میدان نبرد ثابت کردند که برای مقابله با هر توطئه‌ای آمادگی کامل دارند.

نقشه میدانی غوطه شرقی دمشق
برای مشاهده اندازه اصلی روی نقشه کلیک کنید

نیروهای سوری همزمان با ادامه عملیات زمینی علیه عناصر تروریستی جبهه النصره، «اردوگاه الوافدین» را به عنوان گذرگاه امن برای خروج شهروندان انتخاب کردند و بالگردهای ارتش در چندین مرحله با پخش اطلاعیه نسبت به این مسئله خبر رسانی کردند اما عناصر تروریستی خارج شدن شهروندان گروگان گرفته شده را  به معنای شکست خود تلقی کردند و با حملات خمپاره ای مخالفت خود را نشان دادند.

به گزارش مشرق، نیروهای ارتش، گارد ریاست جمهوری و دفاع ملی سوریه عملیات علیه تروریست های جبهه النصره را از دو محور جنوب شرق و شمال غرب غوطه شرقی آغاز کردند و در همان گام نخست موفق شدند مناطق راهبردی «النشابیه، حرزما و حوش الصالحیه» را به کنترل خود در بیاورند.

«حوش الظواهره»، چهارمین منطقه ای بود که نیروهای سوری در جنوب شرق غوطه از لوث وجود عناصر تروریستی پاکسازی کردند و حتی در مقطعی کوتاه توانستند شهرک بسیار مهم «الشیفونیه» را هم به کنترل خود درآوردند (رسیدن به دروازه شرقی شهرک دوما، مهم ترین پایگاه تروریست ها در غوطه شرقی) اما با ضدحملات سنگین مجبور به عقب نشینی شدند.

نیروهای سوری اگر چه نتوانستند مواضع خود را در شهرک راهبردی الشیفونیه حفظ کنند اما پس از درگیری های سنگین ۴۸ ساعته و کش و قوس های فراوان موفق شدند پایگاه پدافند هوایی «الباشوره» را از اشغال تروریست ها خارج کنند و ۱۰ کیلومتر مربع در غرب شهرک دوما پیشروی کنند که در نوع خود یک پیروزی بزرگ بود.

پاکسازی پایگاه نظامی « ۲۷۴»  (هنگ النقل) پیروزی دیگر بود که نیروهای سوری در جنوب شرق غوطه به دست آوردند و ارتباط تروریست ها را درجنوب شهرک «الشیفونیه» با شهرک «اوتایا» قطع کردند.

نیروهای ارتش و گارد ریاست جمهوری ارتش در ادامه عملیات پاکسازی غوطه شرقی عصر روز گذشته (شنبه) هم موفق شدند شهرک راهبردی «اوتایا» را از اشغال عناصر تروریستی خارج کنند و خود را به ورودی شهرک های «مسرابا، حوش الاشعری و بیت سوابا» برسانند تا ارتباط تروریست ها  از شهرک دوما با شهرک الشیفونیه تقریبا قطع شود.

درباره تحولات غوطه شرقی دمشق بیشتر بخوانید:

شهرک راهبردی « اوتایا» در غوطه شرقی دمشق آزاد شد +نقشه میدانی و عکس

آخرین تحولات میدانی غوطه شرقی دمشق/ عقب‌نشینی نیروهای سوری از شهرک راهبردی الشیفونیه/ پیشروی ۱۰ کیلومتر مربعی در غرب شهرک دوما + نقشه میدانی و تصاویر

به گزارش مشرق، «تل فرزات، حوش زریقیه، حوش الخانم، کارخانه کنجد، مزارع شمالی الریحان، نیروگاه برق و...» مناطق مهم دیگری به شمار می آیند که در جریان عملیات یک هفته گذشته به کنترل نیروهای سوری درآمده اند.

یک منبع میدانی در گفت وگو با مشرق از پاکسازی  مساحت حدود ۳۲ کیلومتر مربعی در غوطه شرقی خبر داد و گفت: با پاکسازی های صورت گرفته مساحتی در حدود  ۹۵ کیلومتر مربع در اشغال عناصر تروریستی است.

براساس اطلاعات به دست آمده، ۳ کیلومتر از مساحت آلوده هم در محور شمالی شهرک حرستا (شمال غرب غوطه) توسط نیروهای گارد ریاست جمهوری از لوث وجود تروریست ها پاکسازی شده است؛ در جریان درگیری های ۸ روز گذشته، حدود ۷۰ تن از عناصر تروریستی به هلاکت رسیده اند و صدها تن دیگر هم زخمی شده اند.

به گزارش مشرق، در حال حاضر حدود ۲۵ درصد از مناطق تحت اشغال عناصر تروریستی در غوطه شرقی دمشق پاکسازی شده و حدود ۳۰ منطقه دیگر از جمله «دوما، حموریه، جسرین، محمودیه، عین ترما، جوبر، حرستا» در اشغال گروه های تروریستی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
    48 1
    ماشاالله دلاوران ارتش سوریه و محور مقاومت، درود به شرفتون
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
    36 1
    به امید آزادسازی تمام خاک سوریه و پاکسازی اون از لوث وجود تروریستهای تکفیری؛ فان حزب الله هم الغالبون
  • کاوه RO ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
    39 1
    دمتان گرم.واقعا مردانه میجنگید
  • محمد IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
    30 1
    شهرک الریحان هم آزاد شده
  • ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
    36 1
    کم کم نوبت فوعه و کفریا میشه
    • قریشی IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
      12 0
      خدا از زبونت بشنوه. به خدا دیگه دق کردم بسکه غصه مردم غیور و مظلوم فوعه و کفریا رو خوردم مرگ بر آمریکا
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
    28 1
    الحمدلله ؛ همیشه خوش خبر باشی مشرق جان
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
    16 0
    مشرق بازهم تکرار می کنم. حرس الجمهوری با حرس رئاسه الجمهوریه متفاوت است. نیروهای نخبه سوری در حرس الجمهوری هستند که ترجمه اش می شود گارد جمهوری عربی سوریه یا پاسداران جمهوری عربی سوریه. نمی دانم این اصلاح غلط از کجا وارد زبان فارسی شده است که گارد ریاست جمهوری را جایگزین گارد جمهوری می کند؟
  • پویا NL ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
    17 0
    اون کسانی که پارسال قبل از آزادسازی حلب داشتند اینجا وراجی میکردند و با تمسخر به جبهه مقاومت کامنت می گذاشتند خبری ازشون نیست کدوم گوری هستند
  • IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
    15 0
    جانم فدای این رزمندگان شیعه بشه برادران براآنها دعا کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس