حسین علی حاجی دلیگانی

نماینده مردم شاهین شهر می‌گوید هم اکنون لایحه‌ای در کمیسیون کشاورزی مجلس تصویب شده که در صورت تصویب نهایی موجب وابستگی کشاورزی کشور می‌شود.

به گزارش مشرق، حسین علی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی مجلس گفت: اخیرا لایحه الحاق جمهوری اسلامی به کنوانسیون ارقام جدید گیاهی و عضویت در اتحادیه حمایت از ارقام جدید گیاهی از سوی دولت به مجلس ارائه شده است.

وی افزود: با اجرای این لایحه، کشاورزان ما می بایست از این میزان تولیدی که انجام می‌دهند صرفه نظر کنند زیرا دیگر برای آنها صرفه اقتصادی نخواهد داشت. الحاق به این طرح موجب می‌شود که کشاورزان ما دیگر نتوانند از بذرهای بومی استفاده کنند و قادر به فروش بذر خود نبوده و حتی قادر به کشت آن هم نخواهند بود؛ زیرا باید بذری را بکارند که آن اتحادیه و کنوانسیون ابلاغ می‌کند.

حاجی دلیگانی ادامه داد: در صورت الحاق ایران به این کنوانسیون، علاوه بر آنکه ما باید قیمت بذر را بپردازیم می‌بایست قیمت حق استفاده و حق نشر آن بذر را هم بپردازیم. این موضوع به شدت بر کار و معیشت کشاورزان اثر گذار خواهد بود و باعث می‌شود بیشتر کشاورزان ما که گندم و جو را به عنوان یک محصول استراتژیک کشت می‌کنند، دیگر نکارند و در صورت وارد کردن این محصولات، قیمت آنها افزایش خواهد یافت. 

نماینده مردم شاهین شهر تصریح کرد: کشاورزان ما هم اکنون ۸۰درصد بذر گندم و ۹۲ درصد بذر جو را خودشان تولید می‌کنند که در صورت الحاق ایران به این کنوانسیون می‌بایست این بذرها تماما از خارج کشور تامین شود که موجب وابستگی کشاورزی کشور می‌شود. در این کنوانسیون دو شرط برای اینکه شما بتوانید بذرهای خودتان را ثبت کنید وجود دارد اول آنکه این بذر جدیدی را تولید کرده باشید و دوم آنکه خواص متمایزی از دیگر بذرها داشته باشد که معمولا نمی‌گذارند بذرهای ما در این کنوانسیون ثبت شود.

 حاجی دلیگانی با اشاره به آخرین وضعیت این لایحه در مجلس گفت:‌ این لایحه متاسفانه در کمیسیون کشاورزی تصویب شده و قرار است هفته جاری برای بررسی به صحن علنی مجلس بیاید.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
    0 0
    لعنت بر نفوذی ها و عوامل استکبارجهانی
  • IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
    0 0
    مرگ بر غرب زده ها و عاشقان امریکا
  • فدایی حق و حقیقت IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
    1 0
    می خواهند کاری که در طی 10 سال بر سر کشاورزی هند اوردند بر سر ایران هم بیاورند - شرکتهای امریکایی- اروپایی با همین قراردادها ی جهانی به اسم رشد و توسعه و جهانی شدن ،در ابتدا بذرهای تراریخته را مجانی به هندیان از طریق شرکتهای داخلی میدادند و زمینهای این مردم در شمال هند در طی سالهای اول بسیار پر محصول بود و اب زیادی را صرف خود می کرد - پس از 2 الی 3 سال بمرور قیمت بذرها را با یستی مردم می پرداختند و همچنین کودهای مخصوص وارداتی را - بعد از 5 سال بمرور این زمینها قابلیت کشت محصول را نداشتند و بعد از 8 الی 10 سال به خشکی گراییدند بطوریکه زمینها اصلا قابل کشت نبود و کشاورزان این مناطق هند به خاک سیاه نشستند - از طرفی نمونه زنتیکی بذرهای قبلی خود را ازدست داده بودند و از طرفی دیگر زمینهای انان قابلیت کشت را نداشت - شرکتهایی هم که تعهدات فروش بذر و کود و سم را داده بودند بمرور تعطیل کردند و کشاورزان مانده بودند با کلی قرض و تعهد به بانکها و زمینهای بلااستفاده و غیر قابل کشت - می توانید وضعیت کشاورزی در شما هند را در اینترنت جستجو کنید .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس