کد خبر 836281
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۶
صادرات نفت نمایه

دانشگاه کلمبیا در گزارشی پیش‌بینی کرد در صورت اعمال مجدد تحریم‌های نفتی علیه ایران، در سال نخست روزانه 400 تا 500 هزار بشکه از صادرات نفت این کشور کاهش می‌یابد.

به گزارش مشرق به نقل از پایگاه خبری اویل پرایس، کاهش تولید نفت ونزوئلا تقریبا امسال مسلم است اما یک عضو دیگر اوپک مواجه با ریسک در عرضه نفت، ایران است.

کشمکش میان آمریکا و ایران به یکی از ریسک‌های ژئوپلتیکی اصلی بازار نفت در سال جاری تبدیل شده است. یک گزارش جدید از مرکز سیاست‌های جهانی انرژی دانشگاه کلمبیا به دقت به بررسی سناریوی احتمالی پرداخته است که می‌تواند اواخر امسال در صورتی که دولت ترامپ رویکرد خصمانه‌ای در قبال تهران بگیرد و از توافق هسته‌ای خارج شود، رخ دهد.

ترامپ در ماه ژانویه علی رغم اینکه تمدید معافیت تحریم‌های ایران را تایید کرد اما اعلام کرد که آخرین باری است که توافق هسته‌ای را تایید می کند. مشکل دولت ترامپ این است که درصورتی که توافق هسته‌ای را کنار بگذارد، ایران احتمالا برنامه هسته‌ای را آغاز می کند.

نبود مشارکت اروپایی‌ها در افزایش فشار به ایران، این اقدام را نسبت به دور نخست کم اثرتر می‌سازد. به ویژه اینکه اروپا در فشار آوردن در بیمه نفتکش‌ها مفید بود و تاجران نفتی را از تجارت با ایران ترساند.

بیشتر بخوانید:

دغدغه مشترک ایران و اتحادیه اروپا از نظر ظریف

بعلاوه، هرگونه تحریم شرکت های اروپایی برای تجارت با ایران می تواند اقدام متقابل تجاری از سوی اروپا را به دنبال داشته باشد. چین و روسیه نیز احتمالا همکاری کمتری با آمریکا داشته باشند.

با تمام پیش بینی های احتمالی، دانشگاه کلمبیا پیش بینی کرده که در صورتی که آمریکا تحریم های علیه فروش نفت ایران را دوباره به راه بیندازد، به علت خرید کمتر ژاپن، کره و برخی کشورهای اروپایی، «احتمالا روزانه حدود 400 تا 500 هزار بشکه، صادرات نفت ایران کاهش یابد.»

اگر چین، هند و ترکیه  تاحدی تصمیم به همکاری با آمریکا بگیرند این رقم به روزانه 600 هزار بشکه خواهد رسید. در این صورت، چند دلار به ازای هر بشکه به قیمت نفت افزوده خواهد شد.

اما اگر با پس کشیدن دیگر خریداران، چین یا هر کشور دیگری تصمیم به افزایش خرید از ایران بگیرد، که کاملا معقول به نظر می رسد، اثر اقدامات آمریکا به میزان چشمگیری کاهش خواهد یافت.

دولت اوباما تنها به دلیل همکاری بیشتر کشورهای جهان موفق شد؛ چیزی که این بار بعید به نظر می رسد.

بیشتر کشورها صبر کرده اند که ببینند چه می شود و مهم اینکه هیچ کس واقعا نمی داند چه خواهد شد.

ریچارد نفیو، عضو سابق تیم مذاکره‌کننده آمریکا در گزارش دانشگاه کلمبیا نوشته است: «برخلاف سال 2012، جامعه جهانی به میزان زیاد برای تصمیم آمریکا برای خروج از توافق هسته ای آماده نیست.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۱
    16 4
    یعنی واقعا اگه هنوز امریکا از برجام که یک ننگ است خارج شود شما میهواهید سفت و محکم برجام را بچسپید اتحادیه اروپا هم ایران را مسخره دارند فرانسه یه جور المان هم جور دیگه و انگلیس هم که بدتر واقعا مگه چقدر شما پایبندید شاید پا بندتان زدند
  • قاسم IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۱
    11 1
    برجام الان هم مرده امریکا خیلی قبل تر خارج شده اروپا فقط در حد حرف پایبند بوده و با توجیح غیر دولتی بودن بازار از وادار کردن شرکت ها و دادن اعتماد و حمایت از اونها در تجارت با ایران سر باز زده پس توافقی وجود نداره
  • محمد IR ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۲
    0 1
    ایران هم هر کار منطقی از دستش آمده کرده شما چی می خواین؟
    • IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۲
      1 3
      ما میخواهیم کشورمان در مقابل حرف زور بایستد و باج ندهد مرگ بر امریکا و امریکا پرستان بر آن باش پیوسته تا میهنت سرافراز گردد بر دشمنت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس