کد خبر 835294
تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۱
حضور سرلشکر صفوی در مرکز آموزش 01 نیروی زمینی ارتش

سردار صفوی با اشاره به اهمیت موضوع آب میان ایران و کشورهای همسایه گفت: ما نمی‌خواهیم در این حوزه کار به قدرت سخت و نظامی بکشد و باید از قدرت نرم و دیپلماسی به یک تعامل مشترک برسیم.

به گزارش مشرق، سردار سید یحیی صفوی رییس همایش ملی دیپلماسی آب و فرصتهای هیدروپلیتیک غرب آسیا طی سخنانی در این همایش که در دانشگاه خوارزمی برگزار شد، با بیان اینکه ممکن است مساله کمبود منابع آبی به تعامل و یا چالش میان کشورها تبدیل شود، اظهار داشت: ما در ایران با 12 کشور همسایه آبهای مشترک داریم که هم می‌تواند عامل تعامل باشد و هم تنش.

صفوی افزود: 90درصد آب ما صرف کشاورزی می‌شود که الگوی آن را باید اصلاح کرد.

وی همچنین با اشاره به مصرف زیاد آب در کشور تصریح کرد: مردم ما پرمصرف‌اند و اگر ما نتوانیم مدیریت انرژی را به مردم بیاموزیم، با مشکل مواجه خواهیم شد.

صفوی خاطرنشان کرد: 10 میلیارد و 200 میلیون متر مکعب آب از ایران خارج میشود که بیش از 7 میلیارد آن وارد کشور عراق می‌شود.

وی ادامه داد: ما باید با کشورهایی مثل عراق و افغانستان و ... در این خصوص وارد گفتگو شویم.

صفوی گفت: یکی از پروژه های مهم درخصوص آب منطقه، پروژه گات است که صهیونیستها سرمایه گذاری قابل توجهی در آن کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

اهداف اغتشاشات اخیر از زبان سرلشکر صفوی

وی در عین حال تصریح کرد: تاثیر حضور بیگانگان در کشورهای همسایه می‌تواند در موضوع آبهای مشترک قابل توجه باشد.

صفوی اظهار داشت: ایران یکی از خاص ترین کشورهای دنیا از نظر هیدروپلیتیک است و افغانستان نیز منشا تحولات آبی آینده خواهد بود.

رییس همایش ملی دیپلماسی آب و فرصتهای هیدروپلیتیک غرب آسیا گفت: ما 7 رودخانه ورودی به ایران و ۴۱ رودخانه خروجی داریم لذا باید توجه خاصی به این موضوع شود.

صفوی خاطرنشان کرد: ما نمی‌خواهیم در این حوزه کار به قدرت سخت و نظامی بکشد و باید از قدرت نرم و دیپلماسی برای رسیدن به یک تعامل مشترک استفاده کنیم.

وی گفت: امروزه مقامات امریکا در جهان پیشرو استفاده از دیپلماسی عمومی بعنوان ابزار قدرت نرم برای اهداف خود هستند.

رییس همایش ملی دیپلماسی آب و فرصتهای هیدروپلیتیک غرب آسیا در پایان تصریح کرد: ما می‌خواهیم در این همایش این موضوعات را بررسی و نتیجه آن را در اختیار وزارت امور خارجه و وزارت نیرو قرار دهیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
    16 1
    جنگ آب در آینده نزدیک با تهدید به قدرت سخت و نظامی محتمل است
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
    8 0
    شماها خواب تشریف دارید برید سخنان رائفی پور را گوش بدید باید انقد دررابط با ما منافع کسب بکنن که هیچ وقت به فکر دور زدن ما حتی نیافتند
  • IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
    18 1
    با احداث تونل های زیر زمینی و پر کردن آب در این تونل ها برای شرایط اضطراری هم جلوگیری از تبخیر آب میشه هم آب ذخیره داریم سد ها شدن تبخیر گاه آب باران ها رو میتوانیم در این تونل های زیر زمینی ذخیره کنیم کشاورزی رو هم باید مدرن کنیم با تغییر ژنتیک گیاهانی مثل گوجه و خیار و هندوانه یا نکاریم اما گندم و جو و برنج باید حتما کاشته بشه چون استراتژیک هستند باید برای کشاورزان آب سهمیه بندی در نظر گرفته بشه مثل کارت بنزین سهمیه بندی و آب آشامیدنی رو هر چقدر سرفه جویی کنیم فقط 2 درصد آب را مصرف کردیم
  • IR ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
    9 0
    تنها راه اصلی و عملی اما بسیار دشوار و پر هزینه برای مشکل کم آبی و قطعاً بی آبی و خشکسالی گسترده در کشورمان اینست که آب دریا را شیرین کنیم و به داخل کشور پمپاژ نماییم.برای این امر بسیار مهم نیز برق فوق العاده زیادی نیازست که فقط از طریق نیروگاههای هسته ای تولید این مقدار برق امکانپذیر می باشد.صرفه جویی و جلوگیری از اتلاف آب تا حدودی کمک به حل بحران آب در ایران خواهد کرد.
  • IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
    1 0
    کسانی که می گویند ، شیرین سازی اب دریا صرفه اقتصادی برای ایران ندارد، مطمئن باشید دشمن قسم خورده این مملکتند، از این به بعد حساب صرفه داشتن یا نداشتن نیست، حساب کشوری بنام ایران وجود داشتن یا نداشتن است.بیاییم به این مسئله جور دیگری نگاه کنیم،فرض کنیم مزدوران دوتابعیتی در هدف واقعیشان شکست بخورند و نظام واقعا تصمیم بگیرد، از 1800 کیلومتر مزیت ساحل با دریاها نهایت استفاده را بکند و در حجم وسیع اب دریا را برای مصارف کشاورزی و صنعت از بوشهر و بندرعباس تا سمنان شیرین کند مطمئن باشید، غربیها و کشورهای عرب مرتجع، خصوصا امریکا از تمام توان سیاسی و نظامی و اقتصادی خود استفاده خواهند کرد تا جلوی این کار را بگیرند،

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس