کد خبر 834965
تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۸
رسول خادم

رئیس فدراسیون کشتی گفت که ورزشکاران و مربیان ما به میدانی فرستاده می‌شوند که ابزاری برای مبارزه ندارند.

به گزارش مشرق، رسول خادم  درباره تورنمنت کشتی‌گیران کشورمان در اوکراین اظهار داشت: چون در این مسابقات تیم‌های آزاد و فرنگی با کشتی‌گیران مد نظر کادر فنی شرکت کردند، این رقابت‌ها یکی از بهترین تورنمنت‌های موجود در کشتی دنیا بود. بسیاری از قهرمانان جهان و المپیک به علت موقعیت کشور اوکراین و دسترسی خوب و نیز هزینه کم، در این مسابقات شرکت کردند. کشتی‌گیران باتجربه ما به خوبی محک خوردند و نشان دادند که جای سرمایه‌گذاری دارند یا خیر. بعضی از کشتی‌گیران جوان ما هم عملکرد خوب و جسارت لازم را در رقابت‌های جهانی از خود نشان ندادند.

وی ادامه داد: برخی جوانان ما هم حرکت رو به جلو داشتند و ارزیابی مثبتی از آنها داشتیم. این تورنمنت‌ها به کادر فنی تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی کمک می‌کند که پس از الک کردن کشتی‌گیران در هر وزن،‌ تعدادی از برجسته‌ترین کشتی‌گیران را که قدرت حضور ارزشمند در مسابقات خارجی را دارند، انتخاب کنند. برخی کشتی‌گیران در مسابقات داخلی درخشش خوبی دارند، اما روحیه لازم برای حضور قدرتمند در رقابت‌های خارجی را ندارند. این مسابقات و چند تورنمنت دیگر به کادر فنی تیم‌های ملی کمک می‌کند نفرات برتر را که توانایی حضور موثرتر در مسابقات جهانی و بازی‌های آسیایی را دارند، انتخاب کنند.

رئیس فدراسیون کشتی و سرمربی تیم ملی کشتی آزاد درخصوص احتمال تعلیق کشتی ایران و نامه‌ای که درباره رویارویی کشتی‌گیران ایران با نمایندگان رژیم اشغالگر قدس نوشت، گفت: فکر می‌کنم در چند روزی که این صحبت‌ها بیان شده، بعضی از نهادهای مرتبط به جای پرداختن به اصل موضوع، مسائل حاشیه‌ای را دنبال می‌کنند که اصلاً مورد نظر ما نبوده است. ما رویکرد جدیدی در کمیته بین‌المللی المپیک و روندی که اسرائیل در فشارهای سیاسی خود علیه ایران دنبال می‌کند، شاهد هستیم. با توجه به حساسیتی که مردم نسبت به قهرمانان ملی ایران در مسابقات جهانی دارند، نمی‌توانیم نسبت به این موضوعات بی‌تفاوت باشیم یا خودمان را به خواب بزنیم و چشمان خود را ببندیم.

در این رابطه بیشتر بخوانید:

خادم با بیان اینکه تعداد ورزشکاران رژیم صهیونیستی به خصوص در رشته‌های کشتی و جودو به سرعت افزایش می‌یابد، تصریح کرد: خیلی از این ورزشکاران حتی پاسپورت این کشور را ندارند و شهروند اسرائیل نیستند. آنها متوجه شده‌اند به خاطر مناسبات سیاسی ایران، این سیاست در روند و حرکت ورزشکاران ما اختلال ایجاد می‌کند. مناسبات کمیته بین‌المللی المپیک با چند سال گذشته متفاوت است. پیش‌تر روسیه و آمریکا توازنی ایجاد کرده بودند، اما الان جریان غالب به آمریکا و رژیم صهیونیستی تعلق دارد و حتی روسیه هم در مناسبات سیاسی این کمیته عقب‌نشینی کرده است.

وی با اشاره به اینکه این موضوع موجب شده از موقعیت کمیته بین‌المللی المپیک برای اهداف سیاسی خود سوءاستفاده کنند، خاطرنشان کرد: ورزش امروز تنها یک سرگرمی نیست. مردم ما با تمام مشکلاتی که دارند، با قهرمانان ملی خود زندگی می‌کنند و آنها برای مردم نقطه امید محسوب می‌شوند. به نظر می‌رسد قهرمانان برای این مردم که بیش‌تر متعلق به طبقه پایین جامعه هستند، اهمیت بسیاری دارند. در این شرایط لازم است استراتژی‌ها و برنامه‌های ما نیاز به بازنگری دارد. مرجعی به نام شورای عالی امنیت ملی را داریم که باید در مسائلی که در سطوح بالای سیاسی است، تصمیم‌گیری کند. تصمیم رجال سیاسی در این مرجع برای ورزشکاران ایرانی،‌ عدم رویارویی با ورزشکاران اسرائیلی است، چون این رژیم را به رسمیت نمی‌شناسند.

رئیس فدراسیون کشتی ادامه داد: این موضوع در سطح کلان بین‌المللی است و تصمیمی اعتقادی - سیاسی محسوب می‌شود. اگر قرار است این موضوع پیاده شود، مربی و ورزشکار ما در شرایط انفعال قرار می‌گیرد. همانند اتفاقی که برای علیرضا کریمی و مربی او رخ داد. اگر ورزشکار کشتی نگیرد،‌ در شرایط محرومیت و کشتی و ورزش کشور در شرایط تعلیق قرار می‌گیرد. موضوعی که کمیته بین‌المللی المپیک در آن خیلی جدی است. اگر هم کشتی بگیرد، او نماینده کشور است و خلاف نظر نظام سیاسی عمل می‌کند و با تبعات اجتماعی مواجه می‌شود که خوشایند مجموعه، ورزش ما و فراتر از ورزش نیست. شورای عالی امنیت ملی به عنوان مرجع بالادستی در کشور با نهادهای زیر مجموعه خود مانند کمیته ملی المپیک، وزارت امور خارجه و وزارت ورزش و جوانان، می‌تواند تیم‌های دیپلماسی ایجاد کند، با نهادهای مرجع چون کمیته بین‌المللی المپیک صحبت کنند، این سیاست را برای آنها تبیین کنند و پای آن بایستند.

خادم خاطرنشان کرد: ما فاصله بین شورای عالی امنیت ملی تا نهادهای بالادستی را قطع می‌کنیم و ورزشکار در شرایط انفعال قرار می‌گیرد. او نمی‌تواند به میدان برود، اگر به میدان نرود، او محروم و ورزش کشور تعلیق می‌شود. یا باید او را در بازی قبلی مجبور به شکست کنیم یا در درمانگاه‌ها دنبال نسخه باشیم تا بگوییم این ورزشکار شبانه مریض شده و نمی‌تواند به میدان برود که این نقض غرض است. این موضوع الان اصلاً مورد قبول واقع نمی‌شود و باید کلی خواهش کنیم که ما را تعلیق نکنیم. اگر به تصمیمی در سطح کلان می‌گیرند اعتقاد داریم، مراجع مربوطه مانند کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان باید بروند. این نهادها در موضوعات مربوط به حوزه امنیتی و سیاسی، صاحب‌نظر هستند. ورزش و قهرمانان ملی ما در جامعه اینقدر اهمیت دارند که تیم‌های دیپلماسی تشکیل شود و مدیران از تصمیم‌گیری‌های کشور دفاع کنند. بار سنگین این موضوع نباید به دوش مربی و ورزشکار بیفتد تا آنها با تمام مشکلات به این مسابقات می‌آیند و در شرایط کاملاً منفعلانه قرار بگیرند.

وی در مورد راهکار کشورمان در مصاف احتمالی ورزشکاران کشورمان در مسابقات آتی با نمایندگان رژیم اشغالگر قدس، گفت: این راهکار باید از طریق سازمان‌ها و مراجع کلان، موضوع را به طور مستقیم از نهادهای بین‌المللی مانند کمیته بین‌المللی المپیک دنبال کنند و مواضع را در آنجا جمع‌بندی کنند. بار تعلیق کشتی و ورزش کشور را نباید بر دوش یک ورزشکار بگذاریم. ما به ورزشکار کشورمان می‌گوییم باید تابع تصمیمات سیاسی کشور باشید. اینکه او را در شرایط قرعه‌کشی که نمی‌توانیم در آن سحر و  جادو کنیم، قرار دهیم و بار اتفاقاتی برای ورزش کشور را روی دوش این ورزشکار بگذاریم، منطقی نیست.

رئیس فدراسیون کشتی درباره اینکه چرا سایر فدراسیون‌ها واکنشی در این خصوص نشان نداده‌اند، گفت: درد مسئله ورزش کشور را می‌گوییم که ممکن است هزینه اجتماعی جدی داشته باشد. صحبت‌های ورزشکاران پیرمردی مانند من را یک فرصت بدانند، نه تهدید. نهادهایی چون وزارت امور خارجه و وزارت ورزش به کمک ورزش بیایند. دوستان ما در سایر فدراسیون‌ها فکر می‌کنند اگر این موضوع‌ها را مطرح کنند،‌ شاید تبعات ناخوشایندی برای آنها داشته باشد.

خادم در پاسخ به این پرسش که نامه او چه واکنش‌هایی در پی داشت، تصریح کرد: من با صالحی امیری صحبت کردم. او در سطوح کلان مدیریت کرده و در جریان دغدغه و مسائل قرار گرفت. الان ورزشکار و مربی تنها هستند و ما آنها را به میدانی می‌فرستیم که ابزاری برای مبارزه ندارند. در حالی که این موضوع کار آنها نیست و مراجع بالاتر باید به صحنه بیایند و به هر جمع‌بندی که می‌خواهند، برسند. تعلیق ورزش و محرومیت‌های سنگین نباید بر دوش ورزشکاران و مربیان بیفتد. آنها از رنج خود می‌گذرند و نباید بار سنگین تبعات را هم بپذیرند.

وی در پاسخ به این پرسش که آینده ورزش کشور را در این شرایط چگونه می‌بیند، خاطرنشان کرد:من آنچه شرط بلاغ است، با تو می‌گویم. وظیفه من بود به عنوان یک ورزشکار پیرمرد که این مسیر را طی کرده، این صحبت‌ها را مطرح کنم. من برای ورزش، سهم زیادی در منافع کشور به خصوص در مسائل اجتماعی می‌بینم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس