خباز

یک اصلاح‌طلبِ دولتی به تازگی کنایه‌هایی را درباره اقدامات امنیتی سپاه مطرح کرده است.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

مثل قالیباف نیستیم؛ پول هم باید بدهید

هیزم اصلاح طلبان در تنور «استعفای نجفی»

اعضای شورای شهر و چهره‌های اصلاح‌طلب حرف‌های عجیبی درباره شهرداری و شهر تهران می‌زنند.

«مرتضی الویری»، عضو شورای شهر تهران به تازگی طی اظهاراتی اینطور گفته است که مردم تهران باید پول خدمات مستقیم و غیر مستقیم شهرداری تهران را بدهند.[1]

«زهرا بهرام‌نژاد»، دیگر عضو اصلاح‌طلب شورای شهر تهران نیز اخیراً درباره عملکرد شهردارنجفی گفته است:

از آنجایی‌که مردم ١٢ سال با رویکرد شهردار پیشین خو گرفته‌اند، اقدامات کنونی شهردارتهران را پراشکال می‌بینند.

او می‌افزاید: «آنچه تاکنون مدیریت شهری در طول ١٢ سال انجام داده بود، سیاستی مبتنی بر "شوآف" بود. سیاستی مبنی براینکه شهردار تهران ٤ صبح از منزل بیرون می‌آید و ١١ شب به خانه برمی‌گردد یا روشی که براساس آن شهردار به محض اینکه اتفاقی بیفتاد، بر ترک موتور می‌پرد و خودش را به محل حادثه می‌رساند. درحالی که کلانشهر تهران، "مدیر" می‌خواهد. درست مثل مدل مدیریتی "نجفی". قرار نیست شهردار تهران کارهای اجرایی انجام دهد، قرار نیست بلافاصله بعد از وقوع حادثه‌ای کوچک، شهردار تهران شال و کلاه کند و به محل حادثه برود. اگر اینچنین بود پس چرا مدیر و معاون انتخاب کرده است؟ همین‌ها می‌تواند دلایلی باشد در مورد انتقادهایی که امروز به شهردار تهران مطرح می‌شود.»[2]

به این اظهارات عجیب و غریب که در پیشاانتخابات خبری از آنها نبود و مردم تهران به یکباره با آنها مواجه شده‌اند؛ بایستی صحبت‌های دیگر اصلاح‌طلبان و مقامات شهرداری را نیز افزود.

محسن صفایی‌فراهانی اخیراً در مصاحبه با ویژه نامه شرق گفته است: «همه معترف‌اند شهر تهران قابل زندگی نیست»!

«مهدی حجت»، معاون شهرسازی شهرداری تهران هم در همین ویژه‌نامه اظهار می‌کند:‌ «تمام بررسی‌های اقتصادی نشان می‌دهد ظرفیت تهران اشباع شده است. در تهران واقعا دچار مشکل بزرگی هستیم.»

*ما دقیقا نمی‌دانیم شهردارنجفی با چه میزانی از این حرف‌ها موافقت دارد اما پر واضح آنکه تصویری که از این سخنان به ذهن متبادر می‌شود تصویر یک شهردار بی‌کفایت در شهری با بحران‌های لاینحل است.

این در حالی است که اصلاح‌طلبان هرگز قبل از انتخابات اینطور زورمدارانه به مردم نگفته بودند که نگاه اجرایی و میدانی به مدیریت شهرداری تهران ندارند، نگفته بودند که قصد پول گرفتن دارند و تصریحی بر این هم نداشتند که تهران دیگر جای زندگی نیست! واقعا چرا این حرف‌ها را به مردم نگفته بودند؟

از طرفی یک اصل عقلانی مهم نیز وجود دارد و آن اینکه آیا مردم منتظر شنیدن این قبیل حرف‌های کلی و زورمدارانه هستند یا منتظر شنیدن و رؤیت راه‌حل‌های شهرداری و شورای شهر؟

فی‌الجمله اینکه دیدن و شنیدن همین قبیل اظهارات است که صحبت‌های مربوط به «استعفای نجفی» را در ذهن مردم قوت می‌بخشد نه چیز دیگر.

در واقع آقای نجفی که با عنایت به این حرف‌ها شهرداری است که گویا نه قصد کار میدانی دارد، نه تهران را جای زندگی می‌داند، نه تا این لحظه هنری غیر از تهیه گزارش بی‌سند و مدرک علیه قالیباف داشته است و از طرفی قصد پول گرفتن از مردم را هم دارد... آیا مگر سرنوشتی جز استعفا هم خواهد داشت؟!

مجدداً تأکید می‌شود که صحبت‌های نقل شده در بالا کار اصولگرایان نیستند بلکه تماما توسط اعضای شورای شهر، اصلاح‌طلبان و یک مقام شهرداری ایراد شده‌اند.

این در حالی است که شابلونی به نام «کارنامه قالیباف» هم بر روی عملکرد شهرداری و شورای شهر قرار دارد و مردم تهران سابقه 12 ساله شهرداری به نام قالیباف را در خاطر دارند که از کابین هواپیما تا ترک موتور، برای تهران کار می‌کرد و پایتختی را به مردم تحویل داد که تحسین دشمنان ایران را هم برانگیخت.

برخی معتقدند هدف جریان خاص از این قبیل اظهارات در کنار سیاه‌نمایی‌های گسترده از اقتصاد و وضعیت فساد در ایران «به انفجار کشاندن افکار عمومی» است.

***

کنایه‌های مقام دولتی به اقدامات امنیتی سپاه

«محمدرضا خبّاز»، فعال اصلاح‌طلب و استاندار سابق سمنان در دولت رئیس‌جمهور روحانی، به تازگی طی یادداشتی در روزنامه آرمان امروز با اشاره به انتقادات مختلف از عملکرد دولت، نوشت: -عده‌ای از منتقدان- همان کاری را انجام می‌دهند که شبکه‌های بیگانه آمریکایی و صهیونیستی انجام می‌دهند.

او سپس می‌گوید:  

«در کشور یک وزارت اطلاعات بیشتر نداریم. یعنی تمام دستگاه‌هایی که می‌خواهند کار اطلاعاتی انجام دهند طبق قانون باید با محوریت این وزارتخانه اقدام کنند. در این راستا اگر دستگاه یا نهادی بخواهد برای خود مجموعه امنیتی جدای از وزارت اطلاعات طراحی کند، این احتمال بسیار زیاد است که ناهماهنگی‌هایی به‌وجود بیاید که نتیجه‌ای جز وارد شدن ضربه به کشور نداشته باشد. در قضیه آقای سیدامامی هم ناهماهنگی‌هایی دیده می‌شود و خوب است که با روشنگری اجازه شکل‌گیری آثار سوء داده نشود.»

خبّاز همچنین تصریح می‌کند:

آنهایی که امروز اینگونه به دولت و خصوصا وزارت اطلاعات و شخص وزیر به زبان‌های مختلف طعنه می‌زنند، زمانی که این وزارتخانه با گرفتن اطلاعات درست داعش را در نطفه خفه کرد، یک دستمریزاد و خسته نباشید به این مجموعه گفتند که حالا نسبت به این وزارتخانه و عملکردش معترض می‌شوند؟ جریاناتی که درصدند دولت را تضعیف کنند، هر اتفاقی را دستاویز این میل مفرط قرار می‌دهند.[3]

*مشخص نیست منظور خبّاز از دیده شدن «ناهماهنگی‌هایی در پرونده سیدامامی»! چیست! آیا تداخلی صورت گرفته؟ جرمی اثبات نشده یا نهادی مرتکب یک عمل غیر قانونی شده است؟!

پر واضح آنست که در قضیه دستگیری جاسوسان مرتبط با محیط زیست هیچیک از این سه رخداد وجود نداشته است و خوب بود که آقای خبّاز این منظور خود را نیز مثل سایر مقولات مورد نظرش در یادداشت مذکور دقیقا توضیح می‌داد.

در ماجرای داعش نیز اگرچه کسی نباید و نمی‌تواند منکر خدمات سربازان گمنام امام زمان(عج) در قبال عقیم گذاشتن نقشه‌های گروهک‌های معاند از جمله داعش باشد و حتی عملیات‌های مهمی هم در این زمینه از سوی وزارت اطلاعات انجام شده است اما تمام نهادهای کشور در ماجرای محو داعش زیر نظر فرماندهی کل قوا و در ادامه شخص سردار سلیمانی، فرمانده سپاه قدس عمل کردند.

در واقع باید تاریخ را درست نوشت و تغییر سر و شکل تاریخ آنهم توسط یک جریان خاص سیاسی که در اوایل فتنه سوریه، تروریست‌ها را دکتر و مهندس و معلّم و در یک کلام «مردم»! می‌نامید که فقط قصد انتقاد از حکومت را دارند؛ مشکوک به نظر می‌رسد.

ضمن اینکه پسندیده نبود آقای خبّاز برای ابراز کنایه‌های خود به نهادها و افراد امین نظام، وزارت اطلاعات را بهانه کند.

***

تعیین تکلیف یک عنصر تندرو برای سیاست‌های رهبر انقلاب

«جلال جلالی‌زاده»، از نمایندگان اهل تسنن مستعفی در مجلس ششم و از فعالان اصلاح‌طلب به تازگی در بخشی از مصاحبه خود با خبرگزاری ایسنا با اشاره به انتصاب حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد در سمت امامت جمعه موقت تهران گفته است: «باید خطیبان جمعه که روش اعتدالی دارند جایگزین افراد رادیکال شوند»!

او در پاسخ به این پرسش که ابوترابی‌فرد که به لحاظ سیاسی فردی اصولگراست چگونه نماز جمعه را می‌تواند از جناحی بودن خارج کند؟ گفت: در یک جناح در کنار افراد تندرو، افراد معتدل و صاحب منطق نیز هستند. ابوترابی‌فرد درست است که یک فرد اصولگراست ولی اصولگرایی معتدل، منطقی، آرام و با اخلاق حسنه هستند که من تاکنون اظهارنظر بدی از ایشان ندیده‌ام.[4]

*قبل از جلالی‌زاده، حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهور روحانی هم در واکنش به انتصاب حجت‌الاسلام ابوترابی طی یک توییت نوشته بود: «اگر تهران باشم؛ این هفته به نماز جمعه خواهم رفت. ان شاءلله»!

این در حالیست که مسئله انتصاب ائمه جمعه از شئون ولی فقیه است و ربطی به دولت یا طیف‌های سیاسی ندارد.

در این میان طرح مسائلی مثل «باید عوض شوند» و یا «تا حالا نماز جمعه نمی‌رفتم و از این به بعد می‌روم»! نیز حرف‌های غلطی است که می‌توان آنها را به «معارضه» ارزیابی کرد.

جلالی‌زاده پیش از این نیز طی اظهاراتی اینطور گفته بود که سیستان و بلوچستان نسبت به دوران طاغوت تغییری نکرده و اقلیت قومیمذهبی بلوچ و سنی احساس نادیده گرفته شدن دارند و تصور می‌کنند مورد توجه حاکمیت نیستند.»[5]

***

1_mshrgh.ir/832585

2_mshrgh.ir/833613

3_ http://www.armandaily.ir/fa/print/main/214209

4_https://www.isna.ir/news/96120401442/

5_mshrgh.ir/805108

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 17
  • IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
    مردم تهران یک روز با چراغ به دنبال قالیباف خواهند گشت.
    • IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
      14 24
      خاک بر سرتون با این خبرها میخواهید در برابر 500 شبکه فارسی زبان و 2000 شبکه اجتماعی ضد ایرانی مقاومت کنید احمقها؟؟؟
    • روزبه IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
      12 8
      تعداد زیاد دلیلی بر حق بودن مطالب طرح شده توسط دشمنان نیست،یاران جبهه حق با بصیرت به تعداد و عده زیاد بودن نیست، ما توکل و امیدمان به خداست،از دشمن هم دشمنی بر میاد ما با تعداد کم هم اگر‌ هر اتفاقی هم که بیافته چون در جبهه حق قرار داریم خودش پیروزی بزرگیه، هیچ نگران تعداد زیاد کانالهای پرطرفدار‌ی که با پول و حمایت سلفیها،وهابیها،داعشیها،صهیونیستها،تجزیه طلبها،پشیمان شده ها،منافقین،دنیازدگان غرب گرا و ریا کاری برخی هاست به حول و قوه الهی نداریم چون ما میدونیم داریم درست حرکت میکنیم،اگر چه همه اعضای کانالهای ضد انقلاب رو هم نمیشه ضد انقلاب گفت،ولی حتما از دشمنیها غافل نیستیم بایستی جبهه حق رو شناخت تا اخر کار متضرر نشد...
    • IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
      3 13
      دنبالش خواهند گشت برای محاکمه
  • IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
    14 15
    واقعا درست گفتند : تهران دیگر جای زندگی نیست . من که هم خودم هم پدر و مادرم متولد و بزرگ شده تهران هستیم و مثلا باید به شلوغی عادت داشته باشم ، این روزها فقط در حال بسته بندی وسایلم هستم که بعد از عید برای همیشه از تهران بروم و شمال زندگی کنم . چون سرسام آورتر و غیرقابل تحمل تر از این شهر دیگر وجود ندارد . این شهر هم نوش جان این شهرستانی های بی فرهنگ و بی اخلاقی که به تهران لشکرکشی کرده اند و این شهر را به این وضع هولناک کشاندند .
    • IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
      52 7
      از قدیم گفتن آدم رو سگ بگیره ولی جوّ نگیره. شما می خوای بری برو... چرا می خوای القا کنی که اصلاح طلبا راست میگن؟!
    • ناشناس IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
      45 14
      خوب است تهران به نام شما نخورده است اگر آدم منطقی هستی چرا به همه بی فرهنگ و بی اخلاق می گویی شما خیلی پاک هستی (حضرت علی(ع) می فرماید اگر به عیبهای خود خوب دقت کنی وقت پبدا نمی کنی که به عیب دیگران بپردازی) مثلاً شما خیلی با تربیت هستی و در تهران متولد شده ای مرد خوب باید چاره ای بندیشند باید مترو را گسترش بدهند مسئول شدن به این نیست دست و پا بزنی رئیس بشوی که بگویی تهران جای زندگی نیست
    • IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
      9 5
      بشین بابا تهران 100 درصد اصالتا از شهرهای دیگه ایران هستند. شهرستانی که میگی شماهای پایتخت نشین تشریف میارید فرهنگ زشتتون رو اونجا رواج میدید حالا کی بی فرهنگه؟
  • سید IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
    94 9
    روز اول هفته و باز هم افاضات اصلاح طلبان تهوع آور!
    • حامد IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
      12 62
      سید چی میزنی هرروز حالت تهوع داری ؟ خب تاریخ مصرف ساندیس هات رو نگاه کن
  • ناشناس IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
    56 0
    شهردار هرکسی که باشد فرق نمیکند باید فعال باشد مردم کار میخواهندنه اینکه به بهانه ای برود کیش .
  • IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
    48 6
    لعنت خدا و رسولش بر اصلاح طلبان که مملکت را به گند کشیده اند .
  • موریس IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
    79 1
    خودکرده را تدبیر نیست..وقتی با رای بالا این شورای شهر رو انتخاب کردید عواقبش رو هم بچشید ..دوره قبل به یه سری ورزشکار و هنرمندا رای دادید حالا هم به لیست بی غم ها .... باز صد رحمت به شورای قبلی ..حالا مونده
  • احدی IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
    95 0
    آقای خباز خلاصه و چکیده میگویم درد وناراحتی شما از سپاه درد مشترکی با عوامل خارجی است وعلت دوم اینست که سپاه در بعضی جاها که وزارت با دولتیها رودر وایستی دارد بدون تعار وارد و با عوامل ناهنجاریها برخورد میکند ودر این راستا هم خیلی با وزارت هماهنگ هستن شما بفرما از چی ناراحتی جماعت شما قبلا همه برگهایتان را رو کرده اید مردم شما را میشناسند
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
    32 0
    انتخاب نجفی برای شهرداری تهران بیشتر به یک جوک شبیه است!! شهر تهران جوانب و پیچیدگیهای زیادی دارد که آنهم ریشه در نحوه اداره این شهر در طی سالهای دور بوده و مورد کم لطفی قرار گرفته است. به طوریکه امروز تبدیل به یک غول بی شاخ و دم شده است که اداره آن یک شهردار عملگرا نیاز دارد. به نظر من کرباسچی و قالیباف بعد از انقلاب بهتر از همه به واقعیت اداره این شهر پی برده بودند
  • مهدی IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
    42 2
    مردم تهران زمانی که این اصلاح طلبان را انتخاب کردند از آن روز با دست خود خاک را به سرشان ریختند حالا و بعد با چشم خود ببینید .
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
    28 0
    اصلاح طلبی یعنی جیره خوار دشمن بودن و وطن فروشی.
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
    25 1
    اصلاح طلب ها بیشتر بی عرضه زبان دراز هستند و توانایی فعالیت اجرایی ندارند
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
    25 1
    ایشان هم مثل رئیس جمهور به جای عمل به "گفتار درمانی" روی آورده اند
  • IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
    26 1
    نوش جون مردم تهران. خودشون به این مسولین رای دادند. خودشون خواستند یک قلیونی شهردارشون باشه.
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
    28 1
    بدبختی ها از زمانی شروع شد که اصلاح طلبها دولت را بدست گرفتند و وزرات اطلاعات را خراب کردند و نیرو های دلسوز آنرا دلسرد کردند وگرنه چرا بایستی در ان کشور یک مامور سازمان سیا 10سال با سید امامی جاسوس ارتباط داشته باشد بعد مامورین این کشور هیچ عکس العملی داشته باشند چرابایستی فردی مثل ابتکار که ادم معلوم الحالی است معاون رئیس جمهور شود و....
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
    16 1
    اقای خباز بنده خدا به دنبال یه پست نون واب داره مثل قبل میگرده
  • وحدتی IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
    6 0
    نجفی اسب زین کرده گرفته سوار شده و اگر زیرساختهای قالیباف نمیبود هیچوقت برای نشستن روی صندلی شهرداری طمع نمی کرد. اونم با قلب معیوبی که توان مدیریت گردشگری رو نداشت چه برسه به شهرداری که خودش یک کشورداری در مقیاس کوچکتره. با فضا سازی رسانه ای نمیشه ناکارآمدی های ملموس رو به حاشیه برد آقای نجفی. اگر اینقدر وضع شهرداری خراب بود چرا از اول قبول کردی؟ چرا همیشه رای موافق به شهردار شدن قالیباف میدادی؟ یعنی با این حساب اگر تخلفی هم بود شما بعنوان یک رای موافق مسوول و شریکی! اسب زین کرده و چالاک قالیباف امروز عجیب به هن هن افتاده ! کاش میشد به عقب برگردیم...
  • انقلابی IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
    7 0
    چقدر پررو هستن از مردم ام پول میگیرن به جمله شهر مدیر میخواد دقت کنید منظورش این مدیر اشرافی باشه نه مثل قالیباف ساده زیست و مردمی خدایا واسه چی اینجورن دو سال دیگه ام سلبریتی ها ایام انتخابات از لیست امیدشون حمایت میکنن
  • انقلابی IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
    28 2
    کل شورای تهران اصلاح طلب این فاجعه هست واسه تهران
    • IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
      2 4
      فاجعه بای بای کرد و رفت
  • علی IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
    14 1
    به شهردار بفرمایید این خرابی آسفالت خیابانها را در تهران کی باید درست کند.
    • IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
      1 8
      یهویی بعد از 12 سال خرابی اسفالت ها به چشمت اومده؟
  • اصغر IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
    6 1
    باور کنید مدیریت در دنیا وبه ویژه در ایران در هر زمینه ای مشکل است اما میتوان این مشکلات را حل کرد ویا به این مشکلات با سوء مدیریت چندین برابر افزود متاسفانه در حال حاضر مدیران ایران از نوع دومن وبه نظر من با عملکرد شان نشان میدهند نمی خواهن مشکلات کشور را حل کنند ودنبال چیزهای دیگری هستند چون تو ابتدائی ترین مسائل کشور هم سربلند بیرون نیامدند
  • IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
    26 1
    درسته نمیتونه و اینکاره نیست مجبوره بره
  • IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
    2 11
    جاوید اصلاحات.اصلاحات به هر کی اشاره کنه ما رای میدیم مهم اینه که فقط شماها نباشید.جانم فدای اصلاحات

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس