آنگلا مرکل

هم اکنون مرکل به عنوان صدر اعظم آلمان قدرت قبلی خود را در راس معادلات اجرایی و سیاسی کشورش از دست داده است. بدون شک، این کاهش قدرت، بر روی نحوه مدیریت مرکل در اتحادیه اروپا تأثیر گذار خواهد بود.

به گزارش مشرق، دو حزب سوسیال دموکرات و دموکرات مسیحی (به همراه حزب سوسیال مسیحی) سرانجام توانستند یک دولت ائتلافی در سرزمین ژرمنها تشکیل دهند.

فارغ از روند پیچیده ای  که در خصوص تشکیل دولت ائتلافی آلمان و از سوی احزاب سنتی رقیب طی شد، هم اکنون مرکل به عنوان صدر اعظم آلمان قدرت قبلی خود را در راس معادلات اجرایی و سیاسی کشورش از دست داده است. بدون شک، این کاهش قدرت، بر روی نحوه مدیریت مرکل در اتحادیه اروپا و منطقه یورو نیز تاثیرگذار خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

سوهان روح خانم صدر اعظم

براین اساس، مرکل دیگر نمی تواند به عنوان سیاستمداری قدرتمند در برلین ایفای نقش کرده و به هدایت معادلات اروپای واحد بپردازد. در این خصوص وی با مانعی به نام شرکای سوسیال دموکرات خود رو به روست: شرکایی که رویکرد اقتصادی مرکل مبتنی بر استمرار سیاستهای ریاضتی در اروپا را مورد نقد قرار داده، با سیاستهای وی در حوزه مهاجرت مخالفند و از همه مهم تر، اروپای واحد را از منظری محافظه کارانه و سخت ( به مانند مرکل) تحلیل نمی کنند!

برخی هم حزبی های مرکل معتقد بودند که وی باید پس از تشکیل دولت ائتلافی، از سمت خود استعفا داده و صدر اعظمی آلمان را به فرد دیگری بسپارد. با این حال صدراعظم آلمان در نخستین مصاحبه خود پس از توافق با حزب سوسیال دموکرات، تاکید کرد قصد کناره گیری از این سمت را ندارد. آنگلا مرکل در این خصوص تاکید کرده است:

" چهار سال آینده، همان چیزی است که وعده اش را داده ام و من از آن دسته افرادی هستم که وقتی چیزی را وعده می کنند، انجامش می دهند."

لازم به ذکر است که مرکل هم اکنون با بسیاری از افراد ناراضی در بدنه حزب دموکرات مسیحی رو به روست که نسبت به توافق وی با حزب سوسیال دموکرات منتقد هستند. اصلی ترین انتقادی که در این خصوص به مرکل وارد می شود، واگذاری سه وزارتخانه کلیدی امور خارجه، دارایی و کار و امور اجتماعی به سوسیال دموکراتهاست.باید اذعان کرد که بر اساس تقسیم بندی های صورت گرفته میان دو حزب سنتی آلمان، هم اکنون حزب سوسیال دموکرات عملا قدرت بیشتری نسبت به حزب دموکرات مسیحی در حوزه سیاست داخلی و سیاست خارجی این کشور دارد! این در حالی است که حزب سوسیال دموکرات با کسب 20.5 درصد آرا در انتخابات پارلمانی آلمان، بدترین نتایج خود از زمان تاسیس تا کنون را کسب کرده است.

بیشتر بخوانید:

مرکل شاید به آرزویش نرسد

با این حال مرکل بارها استدلال کرده است که وی ناچار بوده است جهت تشکیل دولت و جلوگیری از بدتر شدن اوضاع سیاسی به ضرر حزب دموکرات مسیحی، ناچار بوده است امتیازاتی را به حزب سوسیال دموکرات دهد. همان گونه که اشاره شد، حزب سوسیال دموکرات هم اکنون با کسب حدود یک پنجم کل آرای انتخابات سراسری سال 2017 میلادی، عملا به اصلی ترین قدرت در آلمان تبدیل شده است.

یکی از مواردی که سران حزب سوسیال دموکرات بر روی آن تاکید دارند، جلوگیری از قدرت نمایی بیش از حد آنگلا مرکل در راس قدرت می باشد. آنها معتقدند که مرکل باید مهار شود تا در نهایت احزاب ائتلافی بتوانند سیاستهای خود را به دور از تنش پیش ببرند. این بدترین وضعیت ممکن برای مرکل و همراهانش محسوب می شود. فراتر از آن، با راهیابی حزب سوسیال دموکرات به دولت ائتلافی، حزب افراطی "جایگزینی برای آلمان" حکم اصلی ترین حزب اپوزیسیون دولت را پیدا کرده است.

این موضوع می تواند در انتخابات سراسری سال 2021 منجر به افزایش تصاعدی آرای این حزب شود. موضوعی که بسیاری از تحلیلگران و سیاستمداران آلمانی در این خصوص به مرکل و سران حزب سوسیال دموکرات هشدار داده اند. هشداری که به نظر می رسد مورد توجه دو حزب سنتی آلمان قرار نگرفته است!

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس