نصرالله

دبیر کل حزب‌الله گفت: علل کشمکش بر سر نفت و گاز برای همه روشن است. جنگی که اسرائیل بر سر بلوک9 (لبنان) آغاز کرده برای همین است. گزارش‌های متعددی هست که نشان می‌دهد مقادیر زیادی از نفت در جولان است.

به گزارش مشرق، دبیر کل حزب‌الله لبنان در مراسمی به مناسبت گرامیداشت سران شهید حزب‌الله سخنان مهمی در خصوص رژیم صهیونیستی، مسائل منطقه و مسائل داخلی لبنان ایراد کرد.

«سید حسن نصرالله» دبیر کل حزب‌الله لبنان، عصر جمعه در مراسم گرامیداشت سران شهید حزب‌الله در بیروت تحت عنوان «حفظنا الوصیة» سخنرانی کرد.

دبیر کل حزب‌الله لبنان در سخنرانی خود را بعد از مقدمه‌ای درباره شهدای مقاومت، با موضوع اختلافات مرزی لبنان با رژیم صهیونیستی و کشمکش بر سر منابع نفتی و گازی در آب‌های منطقه‌ای آغاز کرد.

سید حسن نصرالله با بیان اینکه «به نظر می‌رسد کل منطقه در کانون جنگ نفتی و گازی قرار گرفته است» گفت که دشمن اسرائیلی دنبال فرصتی مثل حضور دونالد ترامپ در رأس قدرت در آمریکا می‌گشت تا جولان را به خاک فلسطین اشغالی الحاق کند. جولان دیگر فقط مسئله امنیت ملی نیست بلکه منبع بزرگی برای آب، نفت و گاز است. 

دبیر کل حزب الله در ادامه گفت:‌

علل کشمکش بر سر نفت و گاز برای همه روشن است. جنگی که اسرائیل بر سر بلوک9 (لبنان) آغاز کرده برای همین است. همچنین گزارش‌های متعددی هست که نشان می‌دهد مقادیر زیادی از نفت در جولان (سوریه) است.

مسئله با اسرائیل غیرقابل چانه‌زنی است. اسرائیل دنبال فرصتی مثل روی کار آمدن ترامپ بود تا جولان را به خود ملحق کند. موضوع جولان اکنون وارد نبرد جنگ و گاز شده است. 

بیشتر بخوانید:

اسرائیل: پارس نمی‎کنیم، گاز می‎گیریم

تلفات اسرائیل در جنگ آینده سنگین است

اشغالگری آمریکا در شرق سوریه را ببینید. آنها گفتند که بعد از داعش سوریه را ترک می‌کنند اما ترک نکرده بلکه مانده‌اند و از باقیمانده داعش حمایت می‌کنند. 

جنگ نفتی و گازی یکی از علل جنگ سوریه است. در بودجه پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) آنطور که ما دیدیم، بیش از 500 میلیون دلار تا 750 میلیون دلار تحت عنوان حمایت از کُردها تخصیص داده شده است. کُردها باید از تجارب گذشته درس بگیرند. بدانید که آمریکا شما را ابزار دست خود کرده و در نهایت کار، شما را به ثمن بخس می‌فروشد.

مهم‌ترین میادین نفتی در سوریه در شرق رود فرات است و دولت ترامپ عراق را به چشم نفتی می‌بیند. ترامپ عراق را میادین نفتی می‌بیند و مردم عراق باید بخوبی متوجه این مسئله باشند. او کسی است که وعده‌های انتخاباتی‌اش را عمل می‌کند. او گفته که اشتباهات دولت قبل آمریکا در عراق را تکرار نخواهد کرد.

امروز ترکیه و قبرس بر سر نفت اختلاف دارند. گفته می‌شود که بحران [روابط چند کشور] خلیج [فارس] به دلیل تلاش‌های برخی برای سیطره بر گاز قطر است. اکنون آمریکا در حال اداره جنگ نفتی و گازی در منطقه است.

لبنانی‌ها در جنگ انرژی باید متحد باشند

زمانیکه اسرائیل جنوب لبنان را اشغال کرد، برخی گفتند که این جنگ، جنگ آنان نیست بلکه جنگ مردم جنوب است [خیر...] امروز ثروت نفتی موجود در جنوب، مانند دیگر ثروت‌های لبنان و مال لبنانی‌هاست و درآمد آن برای همه لبنانی‌هاست.. ملت لبنان که غرق بدهی است، درآمدی ندارد و شاید تنها امید ثروت نفتی آن باشد. این ثروت مال لبنان است و این مسئله می‌تواند آینده خوبی برای زندگی مردم وعده بدهد. بلوک 9 جنگ [انرژی] همه لبنانی‌ها [با اسرائیل] است. منطقه اقتصادی نبرد همه لبنانی‌هاست. 

باید بدانیم که موضوع اصلی، منازعه مرز خاکی نیست بلکه مرز آبی و منطقه‌ای و منازعه اقتصادی و آبی است. آمریکا می‌خواهد حق ساده ما در بخش خاکی لبنان را بدهد اما حق ارزشمند ما در آب‌های لبنان را تصاحب کند. اسرائیل در خاک فلسطین دیوار [حائل] می‌سازد و این بخشی از اقدامات اشغالگرانه آن است و تا الان به خاک لبنان نزدیک نشده است [تا دیوار مرزی بسازد]. 

اسرائیل اکنون خارج از خاک لبنان در حال ساخت دیوار است و زمانیکه این دیوار به خاک لبنان برسد مسئله آغاز خواهد شد. لبنان تصمیم خود را گرفته و مقابله خواهد کرد. مسئله امروز، مرزهای آبی است. لبنانی‌ها متحد هستند در این جنگ. ما در دعوت به مراقبت از حقوق لبنان یکپارچه‌ایم و باید اینطور باقی بمانیم. 

وحدت موضع مهم‌ترین عامل موفقیت در این جنگ است و نباید به شیاطین اجازه دهیم که میان لبنانی‌ها اختلاف‌افکنی کنند و منظورم از شیطان، آمریکاست. من پیشتر گفته بودم که ما از موضع مقاومت، متعهدیم [به حفاظت از منابع لبنان] و دولت لبنان نیز مسئول ترسیم مرزهای خاکی است. امروز دوباره اعلام می‌کنیم که مرزهای خاکی و دریایی را دولت لبنان تعیین می‌کند. مقاومت آماده است تا خلأ دولت را پُر کند. نهادهای دولتی لبنان در این پرونده تاریخی و اقتصادی باید در حد مسئولیت و اعتمادپذیری و امانت‌داری شجاعانه ظاهر شوند. ملت لبنان نگاه می‌کند به حکومت و ما از آن حمایت می‌کنیم و باید موضعش محکم باشد. دولت و مردم لبنان باید از موضع قدرت برخورد کنند. ما اگر متحد باشیم، ضعیف نیستیم. سستی آنجا آغاز می شود که خود را ضعیف بپنداریم. 

لبنانی‌ها به آمریکا بگویند اگر به خواسته‌شان تن ندهد، جلوی حزب الله را نخواهند گرفت

 اگر متحد باشیم، میتوانیم از موضع قدرتمندانه مذاکره کنیم. اسرائیل که شما را تهدید می‌کند، شما هم میتوانید تهدیدش کنید. آمریکا اگر خواست بگوید که درخواستش را اجابت کنید تا مانع پاسخ اسرائیل شود، به آمریکا بگویید که شما هم باید خواسته‌های ما را اجابت کنید تا مانع پاسخ حزب‌الله به اسرائیل شویم. 

تنها قدرتی که شما لبنانی‌ها در این جنگ دارید، مقاومت است زیرا که برای ارتش لبنان ممنوع کرده‌اند که حتی موشک در اختیار داشته باشد. آمریکا مانع می‌شود که ارتش لبنان چنین سلاحی در اختیار داشته باشد. امروز هر لبنانی‌ می‌تواند بایستد و بگوید که «تند نروید». اگر ما را بزنید، شما را می‌زنیم. ما شجاعت و قدرت کافی را داریم و دشمن این را می‌داند. از روی هوا تهدید نمی‌کنیم. اسرائیلی‌ها این را خوب می‌دانند. امیدواریم که حکومت لبنان از موضع قدرت مذاکره کند. ما در این مسئله، تحت امر [سران لبنان] هستیم. شورای عالی دفاع ملی تصمیم گرفته... اینجا به شما اعلام میکنیم که آمریکا میانجیگر عادلی نیست. آنها دنبال منافع اسرائیل هستند نه منافع لبنان.

ترورهای اسرائیل در لبنان می‌تواند کشور را دچار فتنه کند

آمریکا پیام‌های تهدیدآمیز برای لبنان فرستاده و حتی در این خصوص، ظاهر مسئله را هم رعایت نکرده که میانجیگران این پیام را برسانند. ما لبنانی‌ها باید یکپارچه و شجاعانه عمل کنیم و به حق و قدرت خود ایمان داشته باشیم و فریب نخوریم و ما را تهدید نکنند. ما ان شاء الله پیروز خواهیم بود.

مسیرهای خطرناکی مقابل ما هست. در سخنرانی قبلی اشاره کردم که اسرائیل عملیات‌های امنیتی در لبنان اجرا می‌کند و اتفاقی که در صیدا [در جنوب کشور] رخ داد و یک عضو حماس ترور شد، امری بسیار مهم است. دستگاه‌های لبنانی‌ با ادله ملموس ثابت کردند که اسرائیل عامل اجرای این عملیات بود. این نقض حاکمیت لبنان است. حکومت لبنان چه کار می‌کند؟ این مسئله‌ای است که نیازمند بررسی و عدم چشم‌پوشی است. اگر اسرائیل این چنین ترورهایی انجام دهد، لبنان را دچار فتنه می‌کند و نباید در این خصوص ساکت ماند. در ادبیات لبنانی‌ها نباید مکررا صرفا از زمین و دریا صحبت کرد. مگر ما کشوری هستیم که حریم هوایی نداریم؟ اینکه اسرائیل حریم هوایی لبنان را مکرر نقض می‌کند نیازمند علاج است. 

سوریه را نگاه کنید. در حال دفاع از خودش است. آنچه هفته گذشته رخ داد [و جنگنده اسرائیلی ساقط شد] موفقیتی بزرگ و مهم است. وضعیت بعد از این حادثه، دیگر مانند قبلش نخواهد بود. این مسئله معانی خود را برای اسرائیل دارد که کار دیگر ساده نخواهد بود. این مسئله در مسیر هوایی آثار منفی خود را برای نیروی هوایی اسرائیل برجای گذاشت. سران سوریه از مدتی پیش تصمیم خود را گرفته‌اند که هر هواپیمای اسرائیل که وارد حریم هوایی سوریه بشود، پدافند هوایی با آن مقابله کند

این حرفهایی که میزنند و میگویند که این جنگنده را روسیه ساقط کرد، ایران ساقط کرد، بیهوده است. تصمیم سرنگون کردن هواپیما را سران سوریه و رئیس جمهور بشار اسد گرفته و متحدان هم از این مسئله مطلع هستند. کسانی که دخیل بودند، افسران و سربازان ارتش قهرمان سوریه بودند.

آمریکا سه میلیارد دلار به اسرائیل کمک میکند. مهم‌ترین هواپیماها به اسرائیل داده می‌شود و برای لبنان ممنوع است که پدافند هوایی داشته باشد. امروز بعد از این همه اتفاقات، آیا کسی در لبنان مشغول بررسی [پاسخ به ] طمع‌ورزی‌های اسرائیل هست؟ فکر نمی‌کنم. آمریکا به جای حل مسئله دنبال تعیین نتیجه است و میخواهد که خلع سلاح لبنان در حوزه قدرت دفاعی است. باید محتاط و مراقب و هوشیار باشم. نمیخواهم بگویم به سوی جنگ حرکت می‌کنیم اما میخواهم که هوشیار باشیم. 

آنچه اسرائیل را از جنگ باز می‌دارد، عدم اطمینانش از پیروزی در جنگ است. فلسطین را ببینید که مردمش همچنان در محاصره هستند و حتی کمک‌های سازمان آنروا به تشکیلات خودگردان فلسطین را تعلیق کردند و سران جنبش‌های مقاومت را در لیست تروریسم قرار دادند اما فلسطینی‌ها با اجماع مقابل تصمیم ترامپ ایستادند و آن را رد کردند که امید زیادی به این موضع می‌رود. نگاه کنید به کسانی که الگو هستند مثل شهید بن شهید، احمد جرار که کل ملت فلسطین به آن نگاه می‌کند. نگاه کنید به دختربچه‌ای به نام عهد التمیمی که شجاعانه و جسورانه می‌ایستد و به سربازان اسرائیلی سیلی می‌زند. 

ملت ایران را ببینید که با اراده خود نظام جمهوری اسلامی را ایجاد کرد و 39 سال است که مردم این جمهوریت را می‌سازند و از استقلال واقعی آن حمایت می‌کنند. بر رهبر سید علی خامنه‌ای و ملت عزیز ایران درود می‌فرستم و در پاسخ به کسانی که اتهام دخالت به ایران می‌زنند میگویم که فقط یک نمونه از دخالت‌های ایران را ذکر کنید یا بگوید کدام رفتار مقاومت به سود ایران بوده و به سود لبنان نبوده است.  ما به متحدانی مثل ایران و روابط با آن افتخار می‌کنیم و می‌گوییم که ایران ابدا در لبنان دخالت نمی‌کند. ایران خیلی به لبنان کمک کرده اما دولت در حوزه تسلیح ارتش و گرفتن برق و چیزهای دیگر امتناع کرده است.

تغییر بافت جمعیتی، اتفاقی خطرناک در بحرین است

نصرالله در ادامه به بحرین و یمن اشاره کرد و گفت که هفت سال از انقلاب بحرین می‌گذرد و تظاهرات‌ها قطع نشده و ملت بر تحقق حقوقش مصر است. اتفاق خطرناکی که در بحرین دارد می‌افتد تغییر بافت جمعیتی است که دولت از مردم خودش سلب تابعیت می‌کند.

در یمن اتفاق جدید نیفتاده اما دنیا همچنان ساکت است. در جهان عرب هم صداهای ضعیفی شنیده می‌شود که از مظلومیت ملت بحرین حرف می‌زنند. اکنون در یمن جنایت‌ها و کشتارهای وحشیانه‌ای در حال وقوع است. 

آخر که از شما ائتلاف خواسته که مدام میگویید با حزب‌الله ائتلاف نمی‌کنیم؟

سید حسن نصرالله در پایان سخن خود به مسائل انتخاباتی اشاره کرد و با حمایت از قانون تناسبی گفت که با این قانون هر کس به اندازه حجم خود صاحب کرسی پارلمان‌ می‌شود.. برخی مدام میگویند که ما [قبلا] مانع دستیابی حزب‌الله به اکثریت کرسی‌های پارلمان شدیم.. اما این حرف پوچ است چون هیچ حزب سیاسی در لبنان با هر حجمی که باشد به تنهایی نمی‌تواند اکثریت کرسی‌های پارلمان را به دست آورد. 

رقابت انتخاباتی در سال 2018 جنگ دو گروه نیست. ما چیزی را بر کسی تحمیل نمیکنیم یا نامزد یا هر لیستی را. دو حزب هستند که از چند ماه گذشته تصمیم انتخاباتی خود را از پیش گرفته‌اند و آنها هم حزب‌الله و [حزب] جنبش امل هستند. 

نصرالله در پایان در پاسخ ضمنی به جریان المستقبل که چند بار اعلام کرده که با حزب‌الله ائتلاف نخواهد کرد، گفت که برخی در هر مناسبتی میگویند که با همه ممکن است ائتلاف کنیم جز با حزب‌الله.. آخر برادر من کی از شما خواست ائتلاف کنید؟ اصلا این موضوع [برای ما] مطرح نیست و از [حزب‌] المستقبل می‌خواهیم که خودش را راحت کند.. ما با کسی جنگ نداریم. 

نصرالله گفت که «ائتلاف سیاسی با [حزب] جریان ملی آزاد [به ریاست رئیس جمهور میشل عون] ائتلافی مستحکم است و ما خیال خود را در این خصوص آسوده کرده‌ایم و ممکن است در برخی حوزه‌ها متحد باشیم و در برخی حوزه‌ها رقابت کنیم. با [حزب] سوسیال ترقی‌خواه [به ریاست ولید جنبلاط] گفت‌وگو ادامه دارد و باید به مردم لبنان بگویم که کسی به تنهایی نمی‌تواند اکثریت کرسی‌ها را به دست آورد. 

نصرالله در پایان اعلام کرد که تا یکی دو روز دیگر اسامی نامزدان انتخاباتی حزب‌الله معین و اعلام خواهد شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
    21 4
    درود بر حزب الله زنده باد سید حسن نصرالله مرگ بر امریکا مرگ بر اسراییل
  • IR ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
    11 17
    سلامتی سیدحسن نصرالله صلوات

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس