تجهیزات نظامی ترکیه - عفرین

۵ هفته از تجاوز نظامی و رجزخوانی‌های اردوغان در شمال استان حلب سوریه می‌گذرد، اما نیروهای ارتش ترکیه و عناصر تروریستی سپر فرات فقط موفق به اشغال ۵ درصد از مساحت عفرین شده‌اند.

سرویس دفاع و امنیت مشرق - منطقه کُردنشین عفرین در شمال استان حلب سوریه، ۳۲ روزی هست که روی آرامش را به خود ندیده است؛ حداقل ۱۲۵ تن از شهروندان جان خود را در حملات هوایی و توپخانه ای ارتش ترکیه از دست داده اند و بیش از ۴۰۰ نفر هم زخمی شده اند.

رئیس جمهور ترکیه روزی که از عملیات «شاخه زیتون» در شمال سوریه رونمایی کرد با قدرت از یکسره کردن کار شبه نظامیان کُرد در مدت بسیار کوتاه سخن به میان آورد و وعده داد پس از تصرف عفرین به سمت شهر منبج هم لشکرکشی می کند.

حالا ۵ هفته از تجاوز نظامی و  رجزخوانی‌های اردوغان در شمال استان حلب سوریه می گذرد و نیروهای ارتش ترکیه و عناصر تروریستی موسوم به سپر فرات فقط موفق به اشغال ۲۰ نقطه شده اند که معادل ۵ درصد از مساحت عفرین است.

مقاومت و اشراف میدانی شبه نظامیان کُرد یکی از عوامل مهم زمین گیر شدن نیروهای متجاوز در مناطق مختلف عفرین است که قابل پیش بینی بود اما شکست های نیروهای ارتش ترکیه و عناصر تروریستی وقتی بیشتر به چشم می آید که آنان از سلاح های بسیار پیشرفته ساخت کشورهای عضو ناتو استفاده می کنند.

یکی از پرسش هایی که در یک ماه گذشته بیشتر در محافل رسانه ای مطرح شده این است که نیروهای اردوغان با چه سلاحی به جنگ نیروهای کُرد آمده اند و در ادامه این گزارش، به آن خواهیم پرداخت.

تانک ها

۱- « Leopard ۲A۴»؛ یکی از تانک هایی به شمار می آید که نیروهای ارتش ترکیه در عملیات «شاخه زیتون» علیه شبه نظامیان کُرد استفاده می کنند؛ تانک « Leopard ۲A۴»، ساخت کشور آلمان است که ۳۵۰ دستگاه آن در سال های گذشته توسط ترکیه خریداری شده است.

تعدادی از این تانک ها در جریان درگیری های سال گذشته با گروه تروریستی داعش در شهر الباب (شمال استان حلب) منهدم شد و در حال حاضر تعدادی دیگری از این تانک ها  علیه شبه نظامیان کُرد در مناطق مختلف عفرین استفاده می شود.

لئوپارد ۲ آ4

۲-« M۶۰A۳ TTS »؛ دومین نمونه از تانک هایی محسوب می شود که نیروهای ارتش ترکیه در عفرین وارد کرده اند؛ این تانک ساخت کشور آمریکا است و با کمک صهیونیست ها به روز شده و به مدل « M۶۰ Sabra » تغییر نام داده است. ترکیه حدود ۸۰۰ دستگاه از این تانک ها را در اختیار دارد.

تانک ام 60 آ 3 ارتش ترکیه

M۶۰ Sabra

شبه نظامیان کُرد در ۵ هفته گذشته تعدادی زیادی از تانک های ارتش ترکیه را هدف قرار داده اند اما در مواردی موفق به انهدام کامل آنان نشده اند؛ نیروهای کُرد برای شکار این تانک ها از موشک های ضد زره روسی «کورنت، فاگوت و کونکورس»، ضد زره آمریکایی «تاو» و ضد زره فرانسوی «میلان» استفاده می کنند.

خودروهای زرهی و نفربر

ترکیه در عملیات شاخ زیتون از ۴ نوع خودروی زرهی برای پیشروی در مناطق مختلف عفرین استفاده می کند:

۱- « M۱۱۳ A۳ »؛ خودروی زرهی ساخت کشور آمریکا است که نیروهای ارتش ترکیه آن را به روز کرده اند و به  « ACV-۱۵» تغییر نام داده اند.

ACV-15

۲- « Cobra و Kirpis»؛ ۲ خودروی زرهی ساخت کشور ترکیه به شمار می آیند که یکی از ویژگی های خاص آنان مقاومت در برابر تله های انفجاری است.

۳- « Navigator »، خودروی زرهی دیگر که ساخت ترکیه است اما به اعتقاد کارشناسان نظامی این خودروی زرهی کپی نمونه اسرائیلی است.

توپخانه

ارتش ترکیه در شمال استان حلب از سنگین ترین توپخانه های خود از جمله «هویتزر» با مدل ۱۵۵ میلی متری «Firtina»  و ۱۲۲ میلی متری «SAKARYA» و  ۱۲۰ میلی متری مدل «HY» استفاده می کند.

سامانه توپخانه ای خودکششی Firtina با کالیبر 155 میلی متر

به گزارش مشرق، ارتش ترکیه تجهیزات پیشرفته دیگری را از جمله سیستم ضد تله های انفجاری « Bozena-۵ »، سامانه جنگ الکترونیکی «Koral»، پدافند هوایی کوتاه برد « MIM-۲۳ Hawk » ساخت کشور امریکا، سامانه سیستم نجات زره پوش های میدانی « M۸۸A۱» برای پشتیبانی از نیروهای خود به مناطق مرزی ارسال کرده است.

سامانه جنگ الکترونیکی«Koral»

جنگنده های  F_۱۶ از نوع C، D و مجهز به بمب های هدایت لیزری و هدایت ماهواره ای ساخت آمریکا، بالگردهای « T-۱۲۹، ATAK » و پهپاد « Bayraktar TB۲» ساخت ترکیه در جنگ هوایی علیه نیروهای کُرد مورد استفاده قرار گرفته اند.

شبه نظامیان کُرد با وجود این که از داشتن سامانه پدافند هوایی محروم هستند با استفاده از توپ ۲۳ میلی متری موفق به هدف قرار دادن یک بالگرد ارتش ترکیه در آسمان شمال استان حلب سوریه شده اند.

نیروهای کرد سوریه

گروه های شبه نظامی کُرد هم در مقابله با نیروهای متجاوزگر ارتش ترکیه و عناصر تروریستی بیشتر از سلاح های سبک و نیمه سنگین استفاده می کنند و فقط بخشی کوچکی از شبه نظامیان به تانک های روسی مدل « T-۵۵ و T-۷۲»، خودروهای زرهی مدل روسی (BMP-۱ و btr-۶۰ )، خودروی زرهی مدل آمریکایی (M۱۱۱۷ و Guardian) و موشک دوش پرتاب روسی (BM-۲۱ GRAD) مجهز هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 85
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 100
  • موغان IR ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    مشرق ضرری که این تجزیه طلبان و دار و دسته های بارزانی به کشورما و به طور کل منطقه زده‌اند را یاداور شو....زنده باد ترکیه...زنده باد اردوغان
    • IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
      00:47 مرگ بر اردوغان داعش پرور - زنده باد مقاومت عفرین
    • US ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
      39 41
      بوزگوردی شیپورچی اینقدر خالی نبند! شدی مضحکه عام وخاص!
    • IR ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
      یعنی اونایی که منفی دادن خود داعشن, زنده باد توووورکیه
    • US ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
      لعنت بر عردوغان و تورکیه و بوزگوردهای تروریستش که اولین حامیان داعش بودن
    • US ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
      تورکیه خرِ کیه؟
    • IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
      26 51
      کاربر موغان مگر شما ایرانی نیستی؟ پس چرا میگی زنده باد ترکیه؟؟؟؟!!!!!! ضمنا آن هلیکوپترهای تی 129 ساخت ترکیه نیست . هلیکوپتر آگوستا 129 ساخت ایتالیا است که ترکیه فقط خریده است.
    • IR ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
      42 26
      اردوغان پرچم اسرائیل را بالای پشت بامش بلند نکرده کارهای اشتباهی کرده اما به اسلام خیانت نکرده است و مزدوری اسرائیل و امریکا را قبول نکرده
    • US ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
      31 41
      متاسفانه این کارو کرده! با رژیم صهیون رابطه دیپلماتیک داره و این یعنی برافراشتن پرچم کفر در سرزمین اسلام و خیانت به اسلام
    • ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
      48 20
      ولی بانکردها عملا بیرق اسرائیلو بلند میکنن و بهش سجده میکنن
    • US ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
      24 35
      بوزگورد بی سواد نفهم! فرقی بین بوزگوردهای تروریست و پانکردها نیست! ارباب هر دو اسرائیله!
    • IR ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
      13 28
      پهپاد ترکیه از روی پهپاد مهاجم 92 ایران کپی شده؟؟ هرکس ببینه میفهمه این پهپاد مال ترکیه نیست از روی مهاجم 92 ایران کپی شده فقط سکان های عمودی را مایل کرده اند. این پهپادی که این ها امسال رونمایی کردند ما 4 سال پیش رونمایی کردیم. تازه مال ما رادار هم داره ولی مال ترکیه رادارنداره
    • US ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
      36 30
      بانکرد نادان بیسواد بانترکیسم ساخته و برداخته بریتانیا برای احمقهایی چون تو بود تا امبراطوری مسلمان عثمانی رو تجزیه کنه
    • US ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
      59 20
      بوزگورد بی سواد متوهم! عثمانی رو رذالتهای مفتی های داعشیش با اون فتاوی فاشیستی و نژاد پرستی بوزگوردی نابود کرد!
  • IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    شما چقدر ساده هستید ترکیه تا کنون 1500 نفر از تروریستهای پ ک ک را کشته اگر میخواست زودتر عفرین را اشغال کند اینها فرار میکردند ترکیه یه جبهه در بیرون از شهر ساخته و تمام نیروهای پ ک ک را به گورستان هدایت میکند اشغال عفرین به چه درد ترکیه میخورد
    • IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
      47 28
      خود اردوغان گفته بود شمار نیروهای کردی عفرین 8000 نفره که تازه نصفشون هم دخترند.اگه نزدیک 2000تاشون کشته شده باشن،خب الان باید 6000 مونده باشه که هزارتاشون تو شهرن و همینطور از 4 طرف به عفرین حمله شده ،یعنی نزدیک هزار نفر در هر جبهه در مقابل 40000هزار سرباز ترک و النصره مجهز!!!!
    • بابک IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
      64 23
      خخخخخ چقد شماها ساده هستین .... فقط دلتون به امارهای تخیلی ارتش ترکیه خوش کنید اماری که حتی رسانه های ترکیم باورش ندارن
    • IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
      47 22
      00:48 به این حرفها دلت خوش کن شکست خورده- آمارهات هم جز تخلیات پوچ خردوغات و تروریست های هم پیمانش بیشتر نیس
    • IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
      20 65
      ستاد مشترک ارتش ترکیه طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد : در ادامه عمليات شاخه زيتون در عفرین واقع در شمال غرب سوریه 44 تن ديگر از تروریست‌هاى پ.ک.ک/ک.ج.ک/پ.ی.د-ی.پ.گ و داعش از پای درآمدند و بدين ترتيب، شمار تلفات آنها به 1595 نفر رسید. براساس این بیانیه، عملیات شاخه زیتون در عفرین با پشتیبانی نیروهایی هوایی و زمینی ارتش ترکیه طبق برنامه و با موفقیت به پیش می رود.
  • IR ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    ترکیه اگر عفرین را اشغال کند کار تمام میشود و این گروهک پ ک ک به جای دیگری فرار میکندو دوباره بعد از ریکاوری از یه جای دیگر در صدد ضربه زدن می آیند ولی کار منطقی ایجاد یک جبهه و راه اندازی یک جنگ کلاسیک میباشد این به نفع ترکیه میباشد چون از آسمان بر آنها مسلط هستند ولی در صورت اشغال عفرین جنگ پارتیزانی میشود و با وجود غیر نظامیان کار برای ترکیه سخت میشد به نظرم بهترین کار جنگ بیرون از شهر تا کشتن آخرین نفر پ ک ک ادامه خواهد داشت غیر نظامیان هم آسوده هستند
    • FR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
      85 37
      چون قافیه تنگ آید بوزگورد به جفنگ آید خخخخخخخخخخخخ
    • IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
      61 20
      00:53 طرفدارن داعشی و النصره ای اردوغان به این حرفا دلخوشن و شکست مفتضحشون تو این 30 روزه رو این طور توجیه می کنن - به امید نابودی کامل متجاوزین
    • IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
      16 28
      دقیقا .باهات موافقم
  • IR ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    کردها در یک اشتباه استراتژیک تمام نیروهایشان را به کوه و دشت میفرستند و با وجود نیروی هوایی قدرتمند ترکیه در حقیقت با پاهای خودشان به گورستان هدایت میشوند
    • IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
      53 23
      00:54 در حقیقت نیروهای متجاوز ترک و تروریست های همپیمانشان را به گرورستان می فرستند کردها در تروریست کشی ید طولایی دارند
    • IR ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
      11 11
      فردا که عفرین تحویل سوریه شد اون وقت این میدان مرد می خواهد .
  • IR ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    ترکیه وانمود میکند که نمیتواند عفرین را اشغال کند و کردها برای مقابله در کوه و صحرا فقط نیرو میفرستند ودر حقیقت در زمین آماده ترکیه بازی میکنند
    • IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
      48 11
      گرفتی مارو داداش هر روز یه بهانه میارید.
  • IR ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    رجب سلاح تمام دنیا را هم که داشته باشد باز هم محکوم به شکست است.
    • IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
      9 2
      ای زرنگ
  • IR ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    ترکیه یک هدف دارد و آن نابود کردن نیروهای پ ک ک و طبق برنامه هم همان کار را اجرا میکند و کاری به اشغال عفرین در زودهنگام یا دیرهنگام ندارد
  • IR ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    ترکیه طبق هدف پیش میره هدف از بین بردن نیروهای پ ک ک هست نه اشغال عفرین ، اشغال عفرین بهانه ایست تا کردهای پ ک ک به میدان جنگ بریزند و بهترین زمان برای قلع و قمح کردنشونه خدا پشت و پناه نیروهای ترک هست
    • IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
      61 21
      با تانک المانی و اسراییلی و هوابیمای امریکایی درامد فاحشه خانه های انتالیا و استنابول حق واقعا حقه
    • IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۱
      3 4
      اولا تانکهای آلمانی توسط ترکیه مدرنیزه شدن . خود ترکیه هم تانک بومی داره که برای اینکه اطلاعاتش فاش نشه اونجا استفاده نمیکنه . هواپیماها و هلیکوپترها هم داخل ترکیه تولید میشن
  • IR ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    62 5
    به خاطر انسانیت کشورهای منطقه باید جنگ را متوقف کنند و شبه نظامیان کرد هم تعهد بدهند امنیت و تمامیت ارضی ترکیه را تهدید نکنند
  • IR ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    31 17
    اینجا قدرت فرماندهی ایرانی ها مشخص میشه که چطور نادر وار مناطق سوریه رو از داعش پس می گیرند
    • IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
      8 11
      خخخخخخخخخ
  • IR ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    بعضی مواقع دشمن بسیار ناحق و زور گو است و صاحبان سرزمین ها با جان و دل از خاک خود دفاع می کنند.
  • IR ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    شک نکنید ترکیه قدرت نظامی اکراد تجزیه طلب(که توسط آمریکا در حال گسترشه) را نابود نکند این تسلیحات بسمت دمشق نشانه خواهد رفت
  • IR ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    با اسلحه امریکایی و صهیونیستی و کشتار زنان و کودکان بی گناه میخاد بشه خلیفه مسلمین منافق
  • محمد از اردبیل DK ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    اردوغان عجله ای ندارد و ترکیه قصد ماندن در سوریه را دارد در ثانی ترکیه تا آنجایی که میتواند سعی میکند غیر نظامی ها کشته نشوند چون کشوری که از یک طرف به سه ونیم میلیون پناهنده جا داده چگونه میتواند حتما جان غیر نظامیان برای آنها مهم است شما نگران ترکیه نباشید فقط سعی بکنید اسد را نجات بدهید
    • IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
      59 14
      شما سخنگوی اردوغانی؟
    • IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
      1:52 ترکیه اردوغانی تروریست پرور خاک سوریه را برای مشتی تروریست النصره و تفاله های داعش می خواهد چشاتو باز کن و ببین در الباب و جرابلس و اعزاز چه وحشی هایی رو اسکان داده و ازشون حمایت میکنه یاخوابی یا خودتو زدی به خواب
  • IR ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    مرگ بر اردوغان عاقبت اردوغان همان عاقبت صدام است
  • IR ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    عجب اف ۱۶ خوشگلی
  • IR ۰۲:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    خخخخخ جالبه تقریبا تمام تجهیزات ترکیه امریکایی هستش بعد یه عده میان اینجا حرف الکی میزنند... ترکیه از همین چندتا کلاش و ارپی جی کردها میترسه و مدام از امریکا میخواد همینارم از اونها بگیرن.ارتش دوم ناتوخخخخخخ
    • IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
      63 22
      2:40 این شکست مفتضح ترکیه در تاریخ ماندگار خواهد بود همانند شکست خفت بار عربستان در یمن که هر دو(ترکیه و عربستان) متجاوز بودن و با سلاح های پیشرفته آمرکایی -اسراییلی به جنگ همسایه مظلوم خود رفتن و چیزی جز ننگ و خاری برای خود نخریدن
    • IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
      13 81
      تا کنون که ارتش ترکیه پیروز شده و داره همه کردهای پ ک ک رو به جهنم میفرسته
    • IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
      بوزگوردهای عردوغانی هم کنار دست YPG تو جهنمن
  • AU ۰۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    10 7
    توجه دارید که این تحرکات در مسیر منطقی وسط بحرانی ترین شرایط حرکت می کند اگر همکاریهای ایران و روسیه درک درستی در شکل دادن آن داشته باشند. راه شوت کردن آمریکا از دل همان آتشی که بپا کرده اند بدست می آید.
  • AE ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    4 7
    خوب که چی؟
  • محمد رضا IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    23 14
    تانک های مدل تی روسی خیلی بهتر از تانک های سری ام آمریکایی عمل می کنند
  • محمد رضا IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    10 4
    سوریه .محور مقاومت وروسیه از کدامین طرف درگیری حمایت می کنند؟
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    بیشتر کردهای عفرین مذهب علوی هستند و گرایش بیشتری به محور مقاومت دارند تا استکبار و مناسب ایران نیست که در این وضعیت سکوت کند چون عفرین جزء خاک سوریه است ولی در صورتی که توسط ترکیه اشغال شود توسط تروریست های جبهه النصره اداره خواهد شد
    • IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
      32 36
      لعنت بر پ ک ک
    • IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
      و لعنت بر بوزگوردیسم عردوغانی
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    69 28
    خدمت پان ترک ها و سیک مغزهای اردوغانی عرض شود برای شکست اربابتون نوجیه نیاورید .اگر میخواهید تعداد واقعی تلفات دو طرف رو بدونبد گزارش دیده بان حقوق بشر سوریه را ملاحظه کنید که بی طرفه.شما ترسو و بز دلید و اگر تمام تانک و توپ دنیا دستتون باشه پبروزیتون محاله .نمونه ش شکست مفتضحانه تون از کشور کوچک و فقیر ارمنستان و افتضاح زمین گیر شدن ارتش اربابتون در عفرین.
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    21 52
    به ما چه هردوتا دشمنمونن کردهای تجزیه طلب وترکهای اخوانچی
  • تكاور DE ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    41 19
    چقدر طرفداري اردوغان مي كنند اين هم ميهنان، اردوغان همانند زن رقاصهايست كه هر أشكناز درشتري در دستش بگيرد به ان طرف ميرود و إسمنتي را مي طلبد. أكراد هم مثل هميشه بازيچه قدرتهاي منطقها و فرا منطقها شده اند بااين تفاوت كه اگر اين بار ارتباط با درياي مديتران إيجاد كنند هر چند مساحته كوچك باشد ولي اولين سنك كشور كردستان را خواهند گذاشت حالا ان سنك و ديوار تا چند وقت پايدار خواهد ماند با كلام الكاتبين است.
  • AE ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    50 25
    سربازان ترک جرات رودررویی مستقیم با کردها رو ندارن و ارتش به اصطلاح ازاد و گروههای تکفیری رو جلو فرستادن ولی باز هم ۴۰سربازشون که تکنیسین های ادوات نظامی بودن رو از دست دادن و ۴۰۰نفر از گروههای تکفیری رو.ترکیه با شروع این جنگ ابهتشو از دست داد .دست مریزاد به مبارزین کرد
    • IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
      54 46
      پژاکی ملعون تاکنون 1680 راس پژاکی به درک واصل شده جهنم داره پر میشه
    • IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
      جهنم رو از بوزگوردها و پژاکی و هر چی نژاد پرسته پُر خواهیم کرد
  • محمد IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    59 29
    مرگ بر ال مغول. عردوخان هیچ غلطی نتونسته بکنه و نمیتونه بکنه با دومین ارتش ناتو تا حالا ۶۳ سرباز تووورک به درک واصل شدن. بقیشونم بع درک واصل خواهند شد
  • IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    43 21
    مهمترین علت اینکه ترکیه تابحال تجزیه نشده کمک های کشورهای همسایه است.ترکیه باید دست از تجاوز به متحدین منطقه ای ایران بردارد.ایران اگر اراده کند کشوری از ترکیه باقی نمی ماند
  • IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    52 23
    درود بر مشرق : مشرق جان خوب نوشتی بنگار عزیزم ) خداوند بزودی ریشه ارتش ترکیه را میکند هراسی ندارند روزی فرا خواهد رسید که ترکیه به کردیه تغییر نام خواهد داد انشالا
  • ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    13 19
    هم کوردهها هم ترکیه هر دو عمال آمریکا هستند .نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی
  • US ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    42 21
    مرگ بر ترکیه و نوکرانش
    • GB ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
      13 1
      مرگ بر امریکا و نوکرانش
  • درود بر مقاومت عفرین و ملت کرد سوریه IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    69 14
    مرگ بر اردوغان داعش پرور - زنده باد مقاومت عفرین.
  • ترک NL ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    زنده باد اردوغان . زنده باد ارتش ترکیه. زنده باد ارتش آزاد سوریه
    • IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
      لعنت بر قوم گرای بوزگورد فاشیست که با وقاحت تمام از تروریستهای وحشی ارتش آزاد و عردوغان دفاع میکنه
    • IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
      کی به تو اهمیت میده.
    • US ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
      هیچ کس به بوزگوردهای مزدور اهمیتی نمیده!
    • GB ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
      16 35
      همه میدونند بانکردها مزدور اسرائیل و امریکا هستند و مجری طرح تجزیه خاور میانه و دشمنی انان با ترکیه و ایران بخاطر اینه که این دو کشور با صلابت جلوی طرح شیطانی انها ایستادند
    • IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
      و دقیقا به همون اندازه پانکردها، بوزگوردها نوکر اسرائیلن و یکی از پایه های اجرای طرح «خاورمیانه بزرگ» آمریکایی! لعنت بر هر دو گروه نژاد پرست با اربابشون اسرائیل
    • IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
      زیاد هم در مورد ترکیه توهم نزن! ترکیه خودش از نوکران جیره خوار آمریکاست و آمریکاییها در این کشور پایگاه نظامی دارند
  • AE ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
    22 13
    مرگ بر ترکیه.و حامیانش
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
    15 60
    جانم فدای اردوغان
    • US ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
      64 9
      جانت رو فدای تروریستهای نژاد پرست نکن!
    • IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
      25 3
      جانت را فدای امام حسین کن که مظلومانه در دشت کربلا شهید شد اگر مسلمانی اما اگر مسلمان نیستی حداقل آزاده باش
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
    20 31
    اکراد تروریست با قاچاق و آدم کشی ومزدوری استعمار و غصب اراضی دیگر اقوام بلای جان منطقه شده اند پیوستن اعضا و فرماندهان داعش به پ ک ک بار دیگر نشان داد که تروریست های کرد و داعش دوبال اهریمن استعمار غربند
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
    23 31
    آمریکا و گروههای تروریستی فقط به دنبال تجزیه 4 کشور ایران ترکیه عراق و سوریه هستند. داعش هم در راستای همین هدف به وجود آمد ؟ آقاجان ترکیه نمیخواد عثمانی بشه. ترکیه داره واقع بینانه عمل می کند.
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
    6 0
    طبق قانون کثیف بقای استعمار تروریستها هرگز از بین نمیروند فقط رنگ و لعاب عوض می کنند
  • IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
    0 7
    اونایی که میگن کردها به پرچم اسراییل سجده میکنن ، برین ببینین تانک m60sabra ترکیه توسط چه کشوری ارتقاء یافته .
  • IR ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
    0 0
    قطعا باید با تروریستها مبارزه و مقابله کرد اما ترکیه این رو یاد نداره که هدف وسیله رو توجیه نمیکنه...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس