کد خبر 831415
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۵
محمد قوچانی

جذابیت ابراهیم حاتمی‌کیا همواره زیستن در میانه دو جریان اصلی سیاسی و فکری ایران بوده است.

به گزارش مشرق، «محمد قوچانی» سردبیر روزنامه سازندگی در بخشی از سرمقاله امروز این روزنامه درباره فیلم «به وقت شام» ابراهیم حاتمی کیا نوشته است:

 ابراهیم حاتمی‌کیا مانند هر ایرانی دیگری این روزها با این پرسش روبه رو است که اصلاح‌طلب است یا اصولگرا؟ میانه‌رو است یا تندرو؟ با اپوزیسیون است یا از حاکمیت؟ مدافع دولت است یا منتقد آن؟

جذابیت ابراهیم حاتمی‌کیا همواره زیستن در میانه دو جریان اصلی سیاسی و فکری ایران بوده است. دو جناحی که فقط در فهرست انتخاباتی خلاصه نمی‌شوند و دارای پایگاه اجتماعی، سبک زندگی، گفتمان و البته تشکیلات سیاسی هستند.

 ابراهیم حاتمی‌کیا سال‌هاست هنرمندانه و رندانه (به تبعیت از حضرت حافظ که پیشوای هنرمندان و رندان جهان است) در میانه میدان و شکاف ایستاده است و آن جایی موفق شده است که در این دوگانه دست به انتخاب نزده است و آن جایی ناکام شده است که ذره‌ای به سمتی غلطیده است.

 ابراهیم حاتمی‌کیا از یاد برد که به جز اشک‌های حاج قاسم سلیمانی از اشک‌های محمدجواد ظریف هنگام نمایش فیلم یاد کند اما «به وقت شام» فقط یک فیلم بین‌المللی نیست، یک فیلم ملی هم هست.

 من به عنوان یک تماشاچی (اما حرفه‌ای) سینما اگر نتوانم شهادت دهم اما به عنوان یک کتابخوان حرفه‌ای و شاگرد استادان علوم سیاسی، همه بزرگان این دانش را به شهادت می‌طلبم که گذار تراژیک نیهیلیسم غربی به بنیادگرایی اسلامی را در «به وقت شام» نقد و بررسی کنند. آنچه حاتمی‌کیا به سختی و به درستی روایت کرده است را اگر نتوان شاهکار خواند می‌توان اثری درخشان نامید که بدون ذره‌ای پروپاگاندا این گذار فلسفی را در قالب یک فیلم ماجرایی نشان داده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
    13 0
    جناب قوچانی کتاب خوان و مکتب سیاسی بین! حزب شماست که سالهاست میان حاج قاسم و ظریف تفکیک ایجاد میکنه مثل همین نگاه امروز شما و فاصله ایجاد میکنه والا اگر کسانی سرباز این سرزمین باشند چه فرقی میکنه از کدوم یاد بشه؟! یاد کردن از حاج قاسم اگر ظریف هم پا به رکاب اوست یاد کردن از ظریف هم هست و البته که در همه کشورها مقدم سربازان جان بر کف خط مقدم هستند و بعد پشتیبان اونها در خطوط عقبی! شما و دوستانتون هستید که سالهاست سپاه را گویا که جدا از ملت تبلیغ میکنید چون مانع جدی در برابر بسیاری از غرب پرستان بوده و در مقابلش امثال ظریف را قرار دادید و حالا گله دارید که چرا حاتمی کیا این دو را هم ارز قرار نداده در صورتیکه هر دو در یک سنگرند؟! شما سنگر یکی را بر سرش با رسانه هاتون تخریب کردید و میکنید و دیگری را بر تخت سلطنت میشونید! و بین ملت فاصله ایجاد میکنید.
  • مهدی IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
    1 0
    کی از کی تعریف کرده؟!!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس