کد خبر 831411
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۹
ازدواج

یکی از اهداف اصلی تدوین‌کنندگان طرح ممنوعیت ازدواج دختران زیر 18 سال، جلوگیری از ازدواج دختران جوان با مردان مسن است که عمدتاً به اجبار و به دلیل مشکلات اقتصادی و فرهنگی رخ می‌دهد.

به گزارش مشرق، ادعای موافقان طرح منع ازدواج دختران زیر 18 سال این است که این دختران مجبور به ازدواج با مردان مسن می‌شوند. و این ادعا بر خلاف آمارهای رسمی کشور است. آیا برای حل یک مشکل نادر، نیازی به وضع قانون کلی است؟

 مدتی است موضوع ممنوعیت ازدواج دختران زیر 18 سال به طرق مختلف و توسط نهادهای گوناگون پیگیری می‌شود. از آذرماه 1395 کمیته‌ای در فراکسیون زنان مجلس برای پیگیری این طرح به وجود آمد و تلاش‌هایی برای اصلاح ماده 1042 قانون مدنی در رابطه با سن ازدواج انجام شد. سیده فاطمه ذوالقدر، نایب رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفت: «نمایندگان در تلاش‌اند ازدواج در سن کمتر از 13 سال ممنوع و سن 13 تا 18 با اذن پدر و دادگاه و سن 18 سالگی به‌عنوان سن قانونی ازدواج اعلام شود.»

 هم‌چنین در اسفند 1395 لایحه‌ای توسط معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تحت عنوان «لایحه جامع تأمین امنیت زنان در برابر خشونت» تدوین و برای بررسی‌های حقوقی به قوه قضاییه تحویل داده شد تا در صورت تائید، در مجلس به رأی گذاشته شود. به گفته شهیندخت مولاوردی، دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی این لایحه بعد از سه سال بازنویسی، اکنون برای تصویب در اختیار مجلس قرارگرفته است. در ماده 4 قسمت هـ و ماده 5 قسمت 1 این لایحه ازدواج دختران زیر 18 ممنوع و مصداق خشونت علیه زنان معرفی‌شده و بسته به شرایط برای آن مجازات 6 ماه تا 5 سال حبس در نظر گرفته شده است.

بیشتر بخوانید:

رد پای غرب در تلاش برای افزایش سن قانونی ازدواج دختران

۳ استان رکورد دار ازدواج دختران با مردان خارجی

یکی از اهداف اصلی تدوین‌کنندگان طرح ممنوعیت ازدواج دختران زیر 18 سال، جلوگیری از ازدواج دختران جوان با مردان مسن است که عمدتاً به اجبار و به دلیل مشکلات اقتصادی و فرهنگی رخ می‌دهد و غالباً موجب ظلم به دختر می‌شود. هم‌چنین مدافعان این طرح ادعا می‌کنند اکثر ازدواج‌های دختران زیر 18 سال از همین قبیل است. طیبه سیاوشی، عضو فراکسیون زنان مجلس گفت: «ازدواج دختری نوجوان با پیرمردی 60 ساله از نظر قانون چه معنایی دارد؟ جز این است که خانواده به خاطر فقر راضی به ازدواج دخترشان می‌شوند؟ تمام تلاش ما این است که جلوی چنین ازدواج‌هایی را بگیریم. در کنار این‌گونه ازدواج‌ها، هستند کسانی که در شرایطی کاملاً ایده آل دختر خود را در سن 15 سالگی به عقد پسری 20 ساله درمی‌آورند و دخترشان در رفاه و آسایش کامل ادامه تحصیل هم می‌دهد، این‌گونه ازدواج‌ها را می‌توان به‌عنوان یک استثنا پذیرفت.»

بررسی آماری ازدواج‌های دختران زیر 18 سال

حال لازم است بررسی شود که آیا واقعاً اکثر دختران زیر 18 سال با مردان مسن ازدواج می‌کنند و ازدواج با مردان در گروه سنی متناسب با خودشان استثناء محسوب می‌شود یا واقعیت چیز دیگری است؟ بر اساس آمار های رسمی کشور دررابطه با سن ازدواج دختران از سال 83 تاکنون ازدواج دختران 15 تا 19 سال با پسران 20 تا 24 سال بین گروه‌های سنی مختلف ازدواج، بیشترین تعداد را داشته است. درواقع ازدواج در این سن برای دختران یک الگوی رایج عرفی در جامعه ایرانی است.

از طرفی تعداد ازدواج‌های دختران زیر 19 سال با مردان بالای 40 سال بسیار محدود است و طبق جدول 1، درصد بسیار کمی از کل ازدواج‌های دختران زیر 19 سال را تشکیل می‌دهد. برای مثال در 9ماه اول سال 95، تنها 0.24 درصد از ازدواج‌های
دختران زیر 19 سال با مردان بالای 40 سال بوده است.

جدول 1 – آمار ازدواج‌های دختران زیر 19 سال (منبع: دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال)

برای حل یک مشکل بسیار نادر نباید قانون کلی وضع کرد!

منطق حکم می‌کند قوانین طوری طراحی شود که مصالح طیف گسترده‌ای از افراد جامعه را تأمین کند. نباید یک مشکل نادر (ازدواج دختران جوان با مردان مسن) را به‌کل جامعه تعمیم داد و برای جلوگیری از آن قانونی برای کل جامعه تصویب کرد. درواقع وضع قانون برای منع ازدواج دختران زیر 18 سال، برای تعداد زیادی از افراد جامعه (دختران 15 تا 18 سال و پسران 20 تا 24 سال) که طبق یک الگوی رایج عرفی اقدام به ازدواج می‌کنند، محدودیت ایجاد می‌کند و درعین‌حال، مشخص نیست چقدر بتواند از معدود ازدواج‌های دختران زیر 18 سال با مردان مسن جلوگیری کند؛ چون در صورت منع قانونی، بازهم ممکن است این ازدواج‌ها به‌صورت غیررسمی صورت بگیرد و تنها پیامد آن محرومیت دختر از حقوق قانونی خود (مثل مهریه، نفقه، حق طلاق در صورت نقض شروط ضمن عقد و...) باشد.

در پایان باید پرسید چرا موافقان طرح منع ازدواج زیر 18 سال سعی دارند با بزرگنمایی آمار ازدواج دختران جوان با مردان مسن، وضع این قانون را موجه و مفید جلوه دهند؟ آیا به پیامدهای وضع چنین قانونی که مخالف با عرف جامعه است و برای عده بسیار زیادی از دختران و پسران در سن ازدواج محدودیت ایجاد می‌کند، فکر شده است؟

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 14
  • IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
    22 2
    بی خاصیتن دیگه ، مشکلات اقتصادی و بیکاری مردان جوان که براشون مهم نیست ، این خاله زنک بازیها مهمه.
  • IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
    11 1
    چنین محدودیتهایی حکایت همان دوستی خاله خرسه هست . امروزه که از در و دیوار تحریکات جنسی و غریزی می بارد ، ظلم بزرگی با برچسب مهربانی و دلسوزی است . افراد بالغی که غریزه جنسی شان فعال شده ، حق ارضا دارند ، و مسیر ارضا هم ازدواج است . بجای تسهیل ازدواج ، موانع جدید ایجاد کردن !
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
    2 5
    اشکال ازدواج دختران کم سن و سال این است که زندگی کن نیستند . چند سال بعد که عقلشان در می آید نظرشان عوض می شود و دلشان یه جور دیگه از مردها را می خواهد ! اصلا هم ربطی به پیر یا جوان بودن شوهر ندارد . ما در یکی از روستاهای شمال ویلایی داریم . آنجا دخترهای سیزده ساله شان را به پسرهای هجده ساله شوهر می دهند . از نظر سنی به هم می آیند از نظر فرهنگی هم که هردو متعلق به یک روستا و اغلب هم فامیلند . به خاطر پول هم نیست . ولی الان در همان روستا آمار طلاق هولناک است . همان دخترهای سیزده ساله وقتی شانزده هفده ساله می شوند فیلشان یاد هندوستان می کند و طلاق می گیرند ! لابد خیال می کنند این پسرهای ژیگولو و تهرانی که حالا دیگر در تمام روستاهای شمال دیده می شوند و ویلا دارند ، خیلی جذاب تر از شوهر های خودشان هستند ! خود آن پسر هجده ساله هم نمی تواند مرد زندگی باشد و هنوز عقلش در نیامده . کلا ازدواج کار آدم بزرگهاست و وقتی بچه ها ازدواج می کنند خرابکاری بار می آورند .
    • IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
      5 0
      اولا به شما چه ربطی داره ملت تو چه سنی ازدواج می کنن ملت خودشون عقل دارن و تشخیص می دن دوما شما با توجه به یک نمونه نادر میایی حکم کلی می دی اتفاقا بر اساس آمار میزان تلاق در بین زوج هایی که در سن پایین ازدواج کردن خیلی کمتر از سن بالاهاست شما هم نمی خواد تعیین کنی عقل کی رشد میکنه یعنی یک پسر 18 ساله عقلش کامل نیست !؟ یا یک دختر 16 ساله عقلش کامل نیست !؟ امروزه که اطلاعات و معلومات جوانان امروزی خیلی بیشتر از بزرگترهاشون هست و درضمن خداوند سن تکلیف رو برای دختر بالای 9 و برای پسر بالای 12 سال قرار داده و مطمئنن خداوند از شما بیشتر می دونه که دختر و پسر کی به بلوغ عقلی می رسن که توانایی تکلیف پذیری داشته باشن این که کسی بخاطر خوشکلی ازدواج کنه و طلاق بگیره هم تو هر سنی هست از زن و مرد 30 و 40 سال به بالا که بیشتر هم هست و بزرگی یعنی چی بچه به آدم زیر ده سال میگن بعد از ده سالگی دیگه نوجون حساب میشه چه برسه به 18 و 17 سالگی که انسان کامل هست دیگه !؟
    • IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
      8 1
      مادر بزرگ من در سن 15 سالگی ازدواج کرد و بسیار هم زندگی صحیح و درستی داشت. خدا رحمتش کند.
    • .. IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۶
      1 1
      دوستم 42سالش هست و در14سالگی با مردی که 15سال ازش بزرگتر بود ازدواج کرده و الان 28ساله باهم زندگی میکنن ...رمز موفقیتش هم این هست که هرکاری که دوست داره انجام میده بجز خیانت من _ از این زن خیانت ندیدم _ و همسرش سدراهش نیست !!
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
    7 1
    هر چه به برنامه های مدعیان اصلاح می نگریم ، چیزی جز افساد و تخریب مشاهده نمی شود .
  • IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
    2 4
    طبق اصول روانشناسی عقل انسان بعد از 18 سالگی کامل میشود.
    • IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
      7 0
      عقل انسان بعد ا ز 40 سالگی کامل می شود طبق اصول روانشناسی . در ضمن کمال عقل ربطی به ازدواج ندارد، پختگی و مسئولیت پذیری لازم است. چه بسا حتی 40 ساله های ناپخته.
  • IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
    4 1
    از سویی با طرح اردوهای مختلط ، ترویج کنسرتهای آنچنانی ، اجرای ۲۰۳۰ و ... غرایز جنسی جوانان و نوجوانان را تحریک و از طرف دیگر راه های مشروع را با لطایف الحیل می بندند !!!!!
  • IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
    5 1
    1 ) سوره مبارکه البقرة آیه 11 وَإِذا قيلَ لَهُم لا تُفسِدوا فِي الأَرضِ قالوا إِنَّما نَحنُ مُصلِحونَ ترجمه : و هنگامی که به آنان گفته شود: «در زمین فساد نکنید» می‌گویند: «ما فقط اصلاح‌کننده‌ایم»! 2 ) سوره مبارکه البقرة آیه 12 أَلا إِنَّهُم هُمُ المُفسِدونَ وَلٰكِن لا يَشعُرونَ ترجمه : آگاه باشید! اینها همان مفسدانند؛ ولی نمی‌فهمند
  • IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
    7 2
    دختر زیر 18 سال دوست پسر داشته باشه عیب نداره؟؟؟ اما ازدواج کنه عیب داره!!! یک آماری هم از نسبت طلاق افرادی که در سن پایین ازدواج میکنند با کسانی که در سن بالا ازدواج میکنند بدهید
    • IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
      5 0
      آفرین؛اینا دارند همین چیزا رو تشویق میکنند ولی به حلال برسه پاچه میگیرند.
  • IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
    5 0
    آخه یکی نیست به این فمنیست های افساد طلب بگه که شما که هی میگید فلان چیز رو ممنوع نکنید مردم خودشون عقل دارن و نباید آزادی مردم رو محدود کرد به شما چه ربطی داره مردم تو چه سنی می خوان ازدواج کنن هان؟! مردم خودشون عقل ندارن تو چه سنی شرایط ازدواج رو پیدا میکنن شما باید براشون تعیین تکلیف کنید هان!؟
  • IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
    6 0
    یکی نیست بگه آخه تو این زمونه که دختر پسرها دیگه تو 11 سالگی به سرعت به بلوغ جنسی می رسن بخاطر هزارتا امکان که تا دیروز نبوده و سریع تر عقلشون کامل میشه و خوب رو از بد می فهمن اینکه ازدواج رو که خدا حلال کرده و سقف و کف هم براش نذاشته و شرطش خواست طرفین و بلوغ هست رو بیایی ممنوع کنی یعنی 7 سال باید یک آدم یا نیازش رو سرکوب کنه یا اینکه مجبور شه از راه خلاف قانون و شرع بیاد اون نیاز رو رفع کنه ! به این میگن سنگ رو بستن و سگ رو باز گذاشتن ! یعنی ترویج گناه های جنسی و اخلاقی پنهانی و اجرای سند 2030
  • IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
    6 0
    این نمایندگان اگه به فکر جوانان هستن بجای بستن درهای ازدواج روشون به فکر شغل و مسکن و وام ازدواج برای جوان ها باشن تا جواهپنان این سرزمین بخاطر عدم توانایی ازدواج دچار فساد و زنا و تجاوز و ... نشن هرچند اصلا فسادطلبان از این جور چیزها بدشون نمیاد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس