کد خبر 831017
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۵
فصلنامه نگین ایران - کراپ‌شده

این فصلنامه در موضوعات مختلف دفاع مقدس در بحث یگان‌های تخصصی، فرماندهی و مدیریت، اسناد، موضوعات پژوهشی مثل تاریخ‌پژوهشی و روزشمار، معرفی کتاب‌ها و موارد دیگر فعال بود.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، فصلنامه نگین ایران یکی از مهمترین فصلنامه های پژوهشی در موضوع دفاع مقدسبود که مدتی در تعطیلی به سر می برد.

یحیی نیازی سردبیر فصلنامه نگین ایران با اعلام این خبر توضیح داد: فصلنامه نگین ایران در زمان حیات مرحوم حسین اردستانی مدیرمسئول و سردبیر فقید آن تا ۵۶ شماره منتشر شد. این فصلنامه مورد اقبال فرماندهان و رزمندگان و بسیاری از پژوهشگران فعال در حوزه دفاع مقدس است. عمدتا محتوای این فصلنامه علاوه بر مقالات متعددی که از پژوهشگران دریافت می‌کرد، از اسناد دست اول و موارد جدید که در مرکز اتفاق افتاده بود نیز استفاده می‌کرد و محتوای بسیار خوب و غنی را در اختیار مخاطب بخصوص پژوهشگران قرار می‌داده است.

فصلنامه نگین ایران


وی  در رابطه با تغییرات مدیریتی در این فصلنامه توضیح داد: پس از درگذشت مرحوم اردستانی که ششم فروردین‌ماه سال ۱۳۹۶ اتفاق افتاد، به دلیل جابه‌جایی‌های ساختاری که در مرکز به وجود آمد، یکسری تغییر و تحولات در ساختار فصلنامه ایجاد شد که این تغییر و تحولات مدتی وقفه در انتشار فصلنامه را به وجود آورد تا اینکه اواسط بهمن‌ماه سال ۹۶، ریاست  مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس؛ اینجانب را به‌عنوان سردبیر جدید فصلنامه معرفی کرد و قرار شد با یک ساختار مشخص کار انتشار فصلنامه مجددا به جریان بیفتد.


نیازی با اعلام این خبر که شماره‌های ۵۷ و ۵۸ فصلنامه آماده انتشار است یادآور شد: این دو شماره ویژه انتقال تجارب فرماندهان دفاع مقدس به نسل جدید سپاه است. در فصلنامه شماره ۵۷ سردار سرلشکر محمدعلی(عزیز) جعفری فرمانده کل سپاه، سردار سرلشکر محسن رضایی و سردار سرلشکر سید یحیی رحیم صفوی به‌اضافه تعدادی از فرماندهان ارشد قرارگاه‌ها و یگان‌های رزم سپاه که در قرارگاه‌های انتقال تجارب در تهران و در خوزستان حضور داشتند مطالبی را که در این کارگاه‌های انتقال تجارب ارائه کردند، توسط پژوهشگران جوان مرکز تدوین، به‌روزرسانی و گویا شده و در بعضی از موارد اگر نکاتی نیاز به توضیح و تشریح داشته به‌صورت درج در پاورقی یا توضیح در متن تکمیل شده و همچنین عکس، سند یا هر مدرکی که مربوط به آن حادثه بوده است در محتوای فصلنامه گنجانده شده و شماره ۵۷ آماده چاپ است.


وی ادامه داد: شماره ۵۸ نیز، به دنبال شماره ۵۷ به موضوع انتقال تجارب می‌پردازد که در این شماره نیز با ارائه فرماندهان ارشد جنگ مانند امیر دریابان علی شمخانی، سردار صفوی و بخشی دیگری از فرماندهان یگان‌ها که در این کارگاه حضور داشتند. محتوایش تدوین‌شده و آماده ارائه است که هم‌اکنون در حال بازبینی نهایی و انجام اصلاحاتی که ضروری است. شماره ۵۸ فصلنامه نگین ایران به‌زودی به چاپخانه سپرده خواهد شد و لذا ما قطعا دو شماره ۵۷ و ۵۸ را در سال جاری خواهیم داشت.


نیازی خاطرنشان کرد: شماره ۵۹ فصلنامه نگین ایران ویژه روایت‌گری در موضوع کاروان‌های راهیان نور است. این شماره در مرحله تولید به سر میبرد. امیدوارم فصلنامه شماره ۵۹ را تا پایان سال ۹۶ به چاپخانه برسانیم تا راویان و کاروان‌های راهیان نور که در اسفندماه و بخصوص دهه پایانی اسفند به اوج خودشان در مناطق نبرد می‌رسند، بتوانند از این محتوا استفاده کنند.


وی با تأکید بر تداوم روند کار فصلنامه در دوره مدیریت جدید، گفت: طبیعتا تیم‌های گذشته و بخصوص تیم مرحوم دکتر اردستانی با اشرافی که به مجموعه دفاع مقدس و همچنین به مجموعه اسناد موجود در مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ داشتند و با شناختی که از فرماندهان داشتند، ساختار بسیار غنی و خوبی را برای فصلنامه دیده بودند، طبیعتا ما بر همین اساس حرکت خواهیم کرد اما دامنه محتوا نسبت به گذشته، گسترش پیدا خواهد کرد و ما در شماره‌های آینده تنها متوقف به هشت سال دفاع مقدس نخواهیم شد.


سردبیر فصلنامه نگین ایران افزود: یعنی ضمن اینکه در بخش قابل‌توجهی از فصلنامه موضوعات دفاع مقدس را مرور خواهیم کرد اما در کنارش به موضوعات اجتماعی و فرهنگی جنگ و به دستاوردهای جنگ در حوزه‌های مدیریت، سازندگی، فنی و مهندسی، جامعه‌شناختی و فرهنگی متناسب با نیاز جامعه در سلسله مقالاتی به مخاطب ارائه خواهیم کرد.


وی با اعلام این خبر که در مدیریت جدید در حوزه‌های مأموریتی نیروهای مسلح در فضای بعد از جنگ ورود خواهیم کرد، عنوان کرد: بخشی از محتوای فصلنامه در آینده به شرایط فعلی انقلاب اسلامی و البته با توجه به دستاوردهای این موضوعات در هشت سال دفاع مقدس اختصاص پیدا خواهد کرد.


نیازی در خاتمه به تغییرات ساختاری در فصلنامه نگین اشاره و بیان کرد: به لحاظ ساختاری هم تلاش بر این شده که از وجود هیأت تحریریه و بقیه ارکانی که در تولید محتوا کمک می‌کردند، استفاده شود و البته از ایده‌های نو و از مقالات جدید و از موضوعات محوری امروز کشور که موردنیاز باشد و در تراز ملی باشد و به دست هیئت تحریریه و مجموعه اجرایی فصلنامه برسد، استفاده خواهیم کرد.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس