صدر عاملی هفت فروتن

صدرعاملی به جای کلمه شهادت، خودکشی را به کار می‌برد، یعنی اصلاً داستان را ندیده است، شاید هم نخواسته درست ببیند. معنای شهادت با زندگی مجلل آنها بسیار تفاوت دارد

به گزارش مشرق، 6 بهمن‌ماه سال جاری بود که با حکم ابراهیم داروغه‌زاده دبیر سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر، بهرام بدخشانی مدیر فیلمبرداری، کمال تبریزی کارگردان، حسن خجسته استاد دانشگاه، خسرو دهقان منتقد، رسول صدرعاملی کارگردان، فرشته طائرپور تهیه‌کننده و محمدرضا فروتن بازیگر به عنوان اعضای هیئت داوران مسابقه سینمای ایران در این دوره جشنواره معرفی شدند.

نخست؛ چرا این افراد برای هیئت‌ داوران انتخاب شدند؟

شاید یکی از اصلی‌ترین دلایل انتخاب تیم هیئت داوران سی و ششم جشنواره فیلم فجر این بود که این افراد، از جمله افرادی بودند که هیچ گونه ارتباطی با فیلم‌های حاضر در جشنواره سی‌وششم نداشته‌اند. اما آیا با این انگاره می‌توان یک هیئت داوران مختصص و کاردان را دور یکدیگر گردآوری کرد؟

یکی از ویژگی‌های یک هیئت داروان حرفه‌ای این است که افرادی گردآوری شوند که بدون در نظر گرفتن خط فکری شخصی و اعمال سلیقه، به تماشای فیلم‌هایی بنشینند و آن چیزی که حق یک فیلم است را به او بدهند، حتی اگر واقعاً برخلاف دیدگاه و انگاره‌های ذهنی یک عضو هیئت داوران باشد. اما آیا اعضای هیئت داوران سی و ششم جشنواره فیلم فجر اینگونه بودند؟

به قطعیت می‌توان گفت که هیئت داوران سی و ششم در این امر مردود هستند. عمری است که جشنواره فیلم فجر از اعمال سلیقه‌های افراطی ضربه می‌خورد، بعضاً هم این سلیقه‌ها و لجبازی‌ها باعث سربریدن فیلم‌ها می‌شود.

شوربختانه باید گفت که هیئت داروان سی و ششمین جشنواره فیلم فجر با هر هدفی که ذهن می‌پروراند باعث سربریدن چند فیلم شدند، فیلم‌هایی که «لاتاری» تنها یکی از آنهاست.

بیشتر بخوانید

ابراهیم حاتمی‌کیا به کدام جریان مافیایی در برنامه‌های سینمایی معترض بود؟/ بایکوت «لاتاری» و «به وقت شام» از کجا کلید خورد؟

دوم؛ انتخاب‌ها

جالب‌ترین داوری عمر جشنواره فیلم فجر به اینجا ختم نمی‌شود. اختتامیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به مثابه یک معامله اقتصادی بود. هر که آمد سیمرغی گرفت و رفت. آنهایی که جریان فکری معتدل‌گونه‌ای داشتند نامزد شدند. اما اکثر کسانی که سیمرغ گرفتند در آغوش و خط فکری اعضای هیئت داوران بودند. البته چند نفری نیز در این بین برای خنثی‌سازی جو حاکم بر اختتامیه، از خط فکری مخالف هیئت داوران انتخاب شدند. مانند سیمرغ حاتمی‌کیا.

بیشتر بخوانید:

عماد افروغ: آقای حاتمی‌کیا از خودش دفاع کرد

سوم؛ صحبت‌های هیئت داوران در برنامه «هفت»

می‌خواستم درباره صحبت‌های محمدرضا فروتن و رسول صدرعاملی در برنامه یکشنبه شب «هفت» بنویسم؛ اما تصمیم گرفتم عینا نکته‌های حرف‌هایشان را بیاورم.

نکات صحبت‌های محمدرضا فروتن

- نظر قطعی نداریم. سلیقه شخصی‌مان این انتخاب‌ها بود.

- آرای هر عضو هیئت داوران فجر یک، هفتم بود.

- هیچ فشاری روی هیئت داوران نبود، ولی پیشنهاد بود.

- مقایسه یک انیمیشن سینمایی با آثار رئال سینما اشتباه است.

- فیلم «لاتاری» به نظرم ترویج خشونت می‌کند.

- هر کسی هدف شخصی خودش را در هیئت داوران داشت چون آیین‌نامه و هدف مشخصی ارائه نشده بود.

نکات صحبت‌های رسول صدرعاملی

- برخی از فیلمسازان هر چه بسازند من دوست دارم، مثل کامبوزیا پرتوی

- 80 درصد آرای هیئت داوران 4 به 3 بودند.

- «لاتاری» سیمرغ نگرفت چون آزار داد هیئت داوران را . این آزار دادن از قصه و تم فیلم نشأت می‌گرفت.

- فیلم باید به دل بنشیند من باید آن را دوست داشته باشم.

- من اگر فیلمی را دوست نداشته باشم به هیچ بخشی از آن مثل فیلمبرداری هم رای نمی‌دهم.

- کودکانه فیلم می‌بینم.

- روح‌الله حجازی کارگردان خوبی است اما باید از اثرهای مینیمالیستی فاصله بگیرد.

- فیلم‌های مستند و انیمیشن را داوری نکردیم.

- مشکل اصلی ما با فیلم‌های حاتمی‌کیا فیلمنامه بود، به نظرم حاتمی‌کیا باید از انفرادی فیلمنامه نوشتن به سمت گروهی‌نویسی برود.

- ما نفهمیدیم چرا کاراکتر بابک حمیدیان در آخر فیلم خودکشی کرد.

- 20 سال طول کشید سیمرغ اولم را گرفتم.

بیشتر بخوانید:

چرا حاتمی‌کیا با نیش و کنایه از رشیدپور تشکر نکرد؟

چهارم؛ جمع‌بندی

صحبت‌های شب گذشته فروتن و صدرعاملی به نوعی کار خدا بود. این که خود هیئت داوران روی آنتن زنده انگاره‌های ذهنی خود را از انتخاب‌ها بگویند، یک معجزه است. از صحبت‌های صدرعاملی می‌توان نکات بسیاری استخراج کرد. وقتی به جای کلمه شهادت، خودکشی را به کار می‌برد، یعنی اصلاً داستان را ندیده است، شاید هم نخواسته درست ببیند. حق هم دارد، این موضوعات رئال که دنیا با آن روبه‌روست و همه روزه افراد بسیاری آن‌سوی مرزها شهید می‌شوند، با زندگی مجلل برخی افراد سازگاری ندارد.

سالهاست که سینمای ایران از نظرات نسنجیده برخی از افراد به اصطلاح هنرمند ضربه می‌خورد افرادی که با با فیلم‌هایشان باعث کم فروغی سینما شده‌اند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • علی عبدالله IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
    7 39
    صدر عاملی از دید یه داور جشنواره حرف زده نه از دید مرجع تقلید اسلام. صلاحیت تشخیصش هم فکر نکنم داشته باشه از نظر اسلام.
    • IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
      34 2
      و اتفاقا همین کافی است که بدانیم حق قضاوت برای یک فیلم انقلابی را ندارد.
    • IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
      9 6
      خب داور باید بیشتر از ما نسبت به واقعیات موجود در این زمان مطلع باشد متاسفانه از برنامه کودک دیدنش مشخصه کلا دوست داره نقش مثبت فیلم تا آخر فیلم به خوبی و خوشی زمان رو بگذرونه حتی قرار شد از خودگذشتگی کنه هم یه طوری نامیرا بشه مثل خیلی فیلمای تخیلی هالیوودی فارغ از این که این فیلم یه فیلم واقعگرا هست.
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
    31 7
    ما بی دین ما ادمای ضد نظام ولی حاتمی کیا یکی از چهره های دوست داشنی این مملکت و نه نظام هست ...... امثال صدر عاملیها حسود هستند
  • مهماندار هواپیما GB ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
    32 2
    اقای عاملی سواد دینی و ایرانی را اصلا ندارد چون بنظر او شهادت برای امنیت ایرانی همان خودکشی است که اگر قضیه خودکشی را اعتقاد داشته باشد باید الان برای داعش فیلم می ساخت چون کسی برای دیگری خودکشی نمی کند
  • مهماندار هواپیما GB ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
    18 0
    اقای رسول صدرعاملی سواد دینی و ایرانی را اصلا ندارد چون بنظر او شهادت برای امنیت ایرانی همان خودکشی است که اگر قضیه خودکشی را اعتقاد داشته باشد باید الان برای داعش فیلم می ساخت چون کسی برای دیگری خودکشی نمی کند
  • IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
    4 8
    صدرعاملی کیلو چند!؟داوری کنن
  • IR ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
    4 33
    فیلمهای حاتمی کیا خوب و ارزشمند است . اما شخصیت خودش است که یک ایراد کوچک دارد : به شدت دچار نخوت و خود بزرگ بینی است . بسیار عجیب و بی سابقه است که یک شخصی که خودش را هنرمند می داند ، شخصی که در سن پختگی عقلی و عاطفی و اجتماعی قرار دارد ، و شخصی که اصلا حرفه اش به تصویر کشیدن مسایل جامعه است ، در برابر چهار تا حرف بیخود چند نفر نادان ، اینطور از کوره در برود و خویشتن داری خودش را از دست بدهد و مثل کودکان ناله و نفرین کند یا خشم و غضب نشان بدهد . انسان هر چقدر سنش بیشتر می شود باید سعهء صدرش هم بیشتر بشود . به خصوص یک هنرمند حرفه ای ، باید بداند که قرار نیست صد در صد آدمها هنر او را بپسندند . آدمهای بزرگ ، دانا ، پخته و فهمیده ، از کنار حرفهای بیخود آدمهای کوچک می گذرند و قدرت هضم و پذیرش نظرات مخالف را دارند . در ضمن آدمهای بزرگ کمی هم با خودشان می اندیشند که شاید مخالفان هم حرفی منطقی می زنند . شاید دلیل مخالفتشان این است که آنها هم دردها و مشکلات دیگری از جامعه را درک کرده اند که امثال حاتمی کیا چشمش را به روی آن مسایل بسته .
    • محمد IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
      32 10
      اگر كمي توجه كني واندكي تفكر درخواهي يافت كه عصبانيت جناب حاتمي كيا براي خودش نبوده بلكه براي عززاني است كه سنگينترين هزينه ها را براي حفظ اين كشور ونظام پرداخته اند ولي از ديد عده اي كوته فكر رفاه طلب بي معرفت نه تنها مورد قدرداني قرار نمي گيرند بلكه متهم مي شوند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس